Verzuim

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Verzuim
13 oktober 2017

Toename burn-outs zorgt voor nieuwe initiatieven

Steeds meer jongeren in Nederland krijgen een burn-out. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat mensen tussen de 25 en 35 jaar daarmee relatief het meest kampen met een burn-out. De jongere generaties, oftewel de Millennials, hebben veelal de gedachte meegekregen dat ze kunnen bereiken wat ze willen en er ontelbare mogelijkheden zijn. Zo zijn er veel studenten die niet alleen studeren maar ook commissiewerk doen of een bestuursjaar volgen, een bijbaan hebben en naast het halen van goede cijfers ook nog gaan reizen of in het buitenland studeren. Maar zoveel keuzes zorgen voor keuzestress. Zeker wanneer deze groep de arbeidsmarkt betreedt. Steeds meer (startende) ondernemingen zien daarom de noodzaak om toekomstige en jong werkenden hier tegen te weren en mee te helpen. Wat is een burn-out? Door veel werkstress kan een burn-out ontstaan. Dit houdt in dat een werknemer het gevoel heeft helemaal opgebrand te zijn en geen motivatie of energie meer kan vinden om te werken. Die stress uit zich in geestelijke en lichamelijke klachten waardoor een werknemer veelal genoodzaakt is om het werk tijdelijk naast zich neer te leggen. Door zaken als social media en banen waarin veel flexibiliteit van werknemers wordt vereist lijkt het aantal burn-out onder jongeren toe te nemen. Werknemer worden door de vele digitale kanalen dan ook geacht snel te reageren op e-mails en is het not done om een 9 tot 5 mentaliteit te hebben. Tijd voor ondernemers en werkgevers om in te grijpen. Hulp voor Millennials Dat vonden een aantal ondernemers en ervaringsdeskundigen ook. Zo is onlangs de School for Millennials opgezet door Wing Yan Man. In een interview met Het Parool geeft zij aan dat Millennials de behoefte hebben om bijgeschoold te worden over manieren waarop zij een burn-out kunnen voorkomen. Als ervaringsdeskundige heeft zij kennis opgedaan waarmee zij haar mede Millennials graag wilt helpen. Voornamelijk Millennials die niet weten waar zij gelukkig van worden in hun werk en niet weten wït voor een werk zij willen doen, kunnen bij Man terecht. Maar Man is niet de enige met haar School for Millennials, ook andere ondernemingen en websites helpen Millennials bij het tegengaan van een burn-out. Voorkomen is namelijk beter dan genezen en met nog een heel leven voor zich, lijkt het tegengaan van een burn-out essentieel.

Jeroen Rutten
Verzuim
12 april 2017

Een gezonde werkomgeving is het halve werk!

Wanneer u begint met ondernemen gaat u misschien op zoek naar ruimte om te werken. Wanneer u een bedrijf start waarbij meerdere werknemers werkzaam zullen zijn is het handig om na te denken wat voor type ruimte u huurt. U wilt immers graag productieve, positieve werknemers op de werkvloer toch? Places.nl zocht uit waar u op moet letten bij het kiezen van werkruimte. Buitenmens Evolutionair gezien is de mens een buitenmens. Vroeger werden al onze zintuigen optimaal benut bij het jagen en verzamelen. Dag en nacht, slapen en opstaan werd allemaal bepaald door de natuur. Tegenwoordig wordt alles bepaald door de klok en de interne wil om een baan te onderhouden en geld te verdienen. Dit is niet altijd voordelig omdat de directe omgeving op het werk ver van de natuur af staat. Zo"n onnatuurlijke werkruimte kan al snel zorgen voor gedemotiveerde medewerkers die op de lange termijn een negatieve werkhouding ontwikkelen tegenover het werk. Wanneer u de hele dag achter uw bureau en naar een computerscherm staart, worden uw zintuigen niet optimaal geprikkeld. En laten we eerlijk zijn, een groot deel van de banen bevinden zich in deze situatie. Dit kan leiden tot een tal van nadelen. Frisse lucht Een van de nadelen is een slechte luchtkwaliteit. Er zijn meerdere stoffen die de schone lucht kunnen vervuilen. Carbon monoxide kan uw kantoorgebouw inkomen door werkruimte aan een drukke weg. Zelfs het hebben van een parkeergarage onder uw bedrijf kan zorgen voor deze stof in de lucht. Dit kan vermoeidheid, verwardheid, draaierigheid en hartproblemen veroorzaken in de ergste gevallen. Materiaal Ook formaldehyde komt vaak voor in kantoorruimten. Dit wordt vaak aangetroffen in lijm, vezelplaat, panelen, gordijnstoffen en zonwering. Dit kan resulteren in keelpijn, hoofdpijn, vermoeidheid en draaierigheid. Kortom, dit is niet goed voor de gezondheid en werkproductiviteit. Rokers Daarnaast is het belangrijk rekening te houden met rokers en niet-rokers in uw bedrijf. Zorg dat uw niet rokende werknemers kunnen werken zonder in contact te komen met sigarettenrook van wel rokende werknemers. Laat ze bijvoorbeeld niet bij de ingang roken, zodat de werknemers niet door de rookwalm hoeven te lopen. Dit is op de lange termijn gunstig voor uw werknemers. Wat kunt u doen? Wanneer uw bedrijf niet aan een drukke weg zit kunt u ervoor kiezen om ramen open te zetten waardoor de lucht circuleert. U kunt er ook voor kiezen om een goed ventilatie systeem te installeren. Deze moet u dan wel tijdig reinigen en desinfecteren. Ook moet u rekening houden met bepaalde stoffen in meubilair en tapijt wanneer u uw kantoor aan het inrichten bent. Hier zitten schadelijke stoffen in zoals de eerder vermelde formaldehyde. Een goede werkomgeving draagt bij aan een prettige sfeer en meer werkproductiviteit. Naast dat u dit voor uw werknemers wil, heeft een prettige online omgeving voor uw klanten ook een positieve uitwerking. Bij het inrichten van deze online omgeving kan Places.nl u helpen. Bel vrijblijvend naar 024 - 3555 299 voor meer informatie over deze en meer diensten.

Jeroen Rutten
Verzuim
15 maart 2017

Nederland: gunstigste arbeidsomstandigheden en werkverzuim

Nog niet zo lang geleden publiceerde TNO een aantal opvallende conclusies over de arbeidsomstandigheden in Nederland. Uit een Europees onderzoek is namelijk gebleken dat dit opvallend verschilt van bijvoorbeeld Italiaanse, Zweedse of Duitse collega's. Het onderzoek Nederlandse ondervraagden gaven vaker aan dat werk een positieve invloed zou hebben op hun gezondheid en dat ze zich minder vaak of minder snel emotioneel overblast voelen. Dit maakt de kans op burn-outs kleiner. Dat Nederlandse werknemers gelukkiger zijn blijkt ook uit het de leeftijd waarop zij aangeven te willen stoppen met werken: die ligt namelijk gemiddeld hoger dan in andere Europese landen. Een minder positieve uitkomst van het onderzoek is dat een relatief groter deel vaker te maken heeft met verbaal en fysiek geweld, intimidatie en discriminatie. TNO denkt dit te kunnen verklaren door de grote dienstverlenende sector in Nederland, waardoor werknemers vaker met anderen in contact komen. Ook zou ongeveer 5 procent van het werkverzuim in Nederland zou volgens TNO werk gerelateerd zijn. Als een werknemer vanwege zijn beroep zich ziek meldt, dan duurt dat wel relatief lang: gemiddeld 31 dagen. Wat kunt u doen? Wat kunt u doen om bij uw bedrijf werkverzuim te voorkomen? Places.nl zet een aantal tips voor u op een rij die u gemakkelijk, zonder enige financiële investering, kunt toepassen: 1. Een prettige werksfeer Het lijkt voor de hand te liggen, maar juist daarom vergt het extra aandacht. Een goede sfeer zorgt ervoor dat collega's zich bij elkaar en bij u op hun gemak voelen. Complimenten, elkaar persoonlijk kennen en wat flexibiliteit zullen op dit gebied het grote verschil maken. 2. Voorkom stress Stress is één van de grootste oorzaken van ziekteverzuim. Door signalen vroegtijdig op te pikken, voldoende pauzes in te lassen én een heldere taakomschrijving vast te stellen kunt u veel gevallen van stress voorkomen. 3. Wees creatief Of eigenlijk: sta open voor andere methodes en mogelijkheden. Door u flexibel op te stellen gunt u werknemers de ruimte om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen. Tevens legt u zo minder druk op de werknemers, waardoor werken plezieriger wordt. Wilt u uw klanten wel te woord staan maar heeft u of uw werknemers niet altijd tijd om de telefoon aan te nemen? Dan kan Places Antwoordservice een uitkomst bieden! Neemt u eens contact op via 024 3555 299 of kijk op Places.nl.

Jeroen Rutten
Verzuim
26 januari 2017

Zo herkent én voorkomt u een burn-out!

Al eerder las hoe u de stressvolle winterdagen doorkomt en hoe u uw werknemers gemotiveerd houdt. Veel ondernemers achten de kans klein dat ze zelf overbelast raken en een burn-out is vaak een taboe. Chronische stress overkomt men echter vaak onbewust en kan op lange termijn tot hart- en vaatziekten leiden. Places.nl bespreekt vandaag aan welke signalen u overbelasting kunt herkennen en wat u kunt doen om het risico te verminderen. Symptomen Het tijdig herkennen van de symptomen is ontzettend belangrijk om een burn-out te voorkomen. Het begint vaak met weinig energie en geen zin hebben in uw dagelijkse activiteiten. Ook piekeren en slecht slapen zijn belangrijke signalen. Verder kunt u overgevoelig of snel geïrriteerd zijn, of de behoefte hebben om u afstandelijk op te stellen en onverschillig te zijn op het werk. Er zijn nog veel meer waarschuwingssignalen, waaronder concentratieverlies, besluiteloosheid en negatieve gedachten. Een burn-out lijkt qua symptomen veel op een depressie, dus houd het verschil goed in de gaten. Voorkomen Leg de lat niet te hoog en overschat uzelf niet. Mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen, zowel op het werk als privé, zijn het gevoeligst voor een burn-out. Schrijf de eisen die u aan uzelf stelt eens kort op. Bedenk vervolgens op welke punten u wat milder voor uzelf kunt zijn. Communicatie met uw werknemers is ook belangrijk. Vaak is frustratie op de werkvloer namelijk de aanleiding voor een burn-out. En tot slot het belangrijkste: neem uw werk niet mee naar huis. Maak 's avonds een to do lijst voor de volgende dag en ga daarna iets voor u zelf doen. Meer energie Voor meer energie zijn aanvullende tips gezond te eten, regelmatig een dag te ontspannen en voldoende te slapen. Zorg dat u niet áltijd bereikbaar bent, zodat u dan ook echt uitrust. Met Places Antwoordservice bent u 24/7 bereikbaar. Onze telefonisten nemen de telefoon aan voor uw business via een script dat u zelf instelt. U ontvangt een samenvatting van het gesprek met de contactgevens, zodat u kunt terugbellen wanneer het u uitkomt. 'Makkelijke' vragen worden meteen afgehandeld en bij spoedgevallen kan er naar u worden doorgeschakeld. Voor meer informatie over deze dienst belt u vrijblijvend met 024 – 3506953!

Jeroen Rutten
Verzuim
7 december 2016

Een hogere productiviteit op de werkvloer? Pas uw voeding aan!

Een gezonde levensstijl zorgt voor een hogere productiviteit en betere resultaten op het werk. Uw voeding kan ontzettend veel invloed hebben op uw werkzaamheden. Het lijkt relatief makkelijk om op deze manier uw prestaties omhoog te laten schieten, want eten moet u toch. Toch blijkt dit in de praktijk vaak lastig toe te passen. Places.nl zocht voor u uit wat u het beste kunt eten op het werk om uw productiviteit een boost te geven. Ten eerste: vergeet het ontbijt niet! Het is 's ochtends verleidelijk om wat langer in bed te blijven liggen en het ontbijt over te slaan of snel wat te eten in de auto. Maar deze maaltijd is cruciaal om goed op te starten. Uw lichaam heeft de hele nacht geen voedingsstoffen binnen gekregen, dus neem hier goed de tijd voor. Zorg voor een ontbijt met langzame koolhydraten of kies voor een eiwitrijk ontbijt. Langzame koolhydraten zorgen ervoor dat de energie van uw eten langzaam wordt afgegeven, waardoor er steeds een beetje energie vrijkomt. Dit in tegenstelling tot snelle koolhydraten, waarbij alle energie direct wordt afgegeven en u daarna minder energie heeft. Als ontbijt met lange koolhydraten kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een kom havermout. Daarnaast geeft een eiwitrijk ontbijt een lang verzadigd gevoel waardoor u met een goed gevoel aan uw werk kan beginnen. Kies hierbij voor een ontbijt met eieren of kwark. Regelmatig eten Om te zorgen dat uw energie de hele dag constant is, is het van belang dat u regelmatig eet. Zo'n vijf à zes keer per dag een eetmoment is perfect voor uw energieniveau. Neem gelijk ook even pauze, door even van uw werkplek weg te gaan kunt u daarna ook weer productiever aan de slag. Goed voor u én uw werkgever! Kalium uit bananen en avocado's Bananen bevatten veel kalium, wat naast uw humeur ook uw hersenfuncties verbetert. In een avocado zit zelfs twee keer zo veel kalium als in een banaan. Door deze stof kan tryptofaan omgezet worden in serotonine. Te weinig serotonine kan zorgen voor vermoeidheid. Het is dus aan te raden om deze waarden op peil te houden. Lekkere én gezonde tussendoortjes: noten en bosbessen Bent u op zoek naar een tussendoortje dat uw productiviteit verhoogd? Dan zijn noten en bosbessen een goede tip. Noten zorgen voor het beter werken van uw cognitieve functies, dit zijn alle processen die betrokken zijn bij het opnemen en verwerken van informatie. Bosbessen hebben juist een stof in zich die zorgen dat de neuronen in uw hersenen toenemen, dit zorgt voor een betere geheugenfunctie. Twee lekkere snacks met een gezonde werking. Volkoren pasta en haver als basis van uw maaltijden Kies als basis van uw maaltijden het liefst voor haver of volkoren pasta. Havermout verlaagt de bloeddruk die juist hoog kan worden door stress op het werk. Volkoren pasta zorgt voor genoeg energie. Het bevat langzame koolhydraten, die suikers langzaam aan uw lichaam afgeven, zodat u er langer energie van ervaart en uw concentratie beter wordt. Een goede productiviteit en goede advertenties? Beschikt u als bedrijf over productieve werknemers? Zorg dan ook dat de klussen binnenstromen. Dit kunt u bereiken door goed te adverteren, zodat u zichtbaar bent bij uw potentiële klanten. Via Places Adverteren kunt u een gratis bedrijfsaanmelding aanvragen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Hierop komen maandelijks wel 6,6 miljoen potentiële klanten! Voor meer informatie kunt u ons telefonisch bereiken op 024-3555299.

Jeroen Rutten
Verzuim
13 januari 2016

Futloos? Krachtvoer voor op het werk

U kent ze wel, van die dagen waarop het maar niet wil lukken. Uw concentratie is minimaal, u bent snel afgeleid en de energie is ver te zoeken. Toch móet u door, want dat verslag moet vandaag af of u heeft die prangende deadline. Om uzelf wat extra energie te geven, is een goed tussendoortje zeker welkom. Immers, die eeuwige koppen koffie komen u uiteindelijk ook de neus uit, en een rommelende maag werkt ook niet mee. Places.nl geeft 3 tips voor krachtvoer om een zware dag door te komen! An apple a day… Het is misschien voor de hand liggend, maar daarom niet minder waar: een stuk fruit is het ideale tussendoortje. In fruit zitten veel suikers, die u kunnen helpen weer een beetje op te peppen. Ook zitten er veel vitaminen in, wat u goed kunt gebruiken als u niet helemaal lekker bent. Zeker in de koude wintermaanden met hardnekkige verkoudheden is wat extra vitamine C niet overbodig. Bovendien zitten er veel water en voedingsvezels in fruit, waardoor uw hongergevoel snel verdwijnt. En hé, fruit is ook nog hartstikke gezond. Goed voor het geweten na de feestmaand! Een vrolijke noot Heeft u echt honger? Kies dan voor een handje noten. Hazelnoten, amandelen, walnoten, cashewnoten: allemaal vallen ze onder dezelfde categorie en hebben ze eigenschappen die u zullen helpen uw dag door te komen. Noten bevatten met name veel gezonde vetten, waardoor u een voller gevoel krijgt. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat bij het eten van noten het stofje serotonine vrijkomt, wat uw eetlust vermindert. Daarnaast is serotonine belangrijk voor uw geluksgevoel. U wordt dus direct vrolijker, wat weer bijdraagt aan de werkmotivatie! De noodoplossing Heeft u het echt zwaar en behoefte om uzelf even te verwennen? Kies dan voor een lekker stuk chocolade. Ook hierin zit suiker, wat zorgt voor een directe energieboost. Ook komt bij het eten van chocolade het hormoon endorfine vrij, dat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. Hierdoor voelt u zich direct beter! Daarnaast is uit psychologisch onderzoek gebleken dat men per dag slechts een bepaalde hoeveelheid discipline kan opbrengen. Als u bijna door uw discipline heen bent, maar toch echt nog even door moet, zal het eten van een gezond tussendoortje het werk niet ten goede komen. Goed excuus om even te genieten! Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!

Jeroen Rutten
Verzuim
21 augustus 2015

Houd uw medewerkers gemotiveerd en gezond met 'mindfulness'

Mindfulness, door sommigen ook wel 'dat zweverig gedoe' genoemd, wordt steeds populairder. Na het onderwijs is ook het bedrijfsleven mindfulness aan het ontdekken. Vooral wanneer u binnen een bedrijf werkzaam bent waar de werkdruk nog wel eens hoog oploopt, schijnt een cursus mindfulness waardevol te zijn voor u en uw medewerkers. Met deze tips van Places.nl voelen medewerkers zich alvast wat gezonder en gemotiveerder! Mindfulness op de werkvloer Tegenwoording wordt niet alleen het zakelijke aspect als belangrijk gezien. Het is ook van belang dat uw medewerkers goed in hun vel zitten. U kunt het zien als een lange termijninvestering: uw medewerkers voelen zich beter, hebben meer energie, minder stress en kunnen daardoor beter functioneren. Met de volgende tips kunt u alvast wat meer mindfulness tijdens werktijd creëren: 1. Pauze in de natuur Het is goed om uw pauze te nemen in een natuurlijke omgeving. Maar waarom dan? Het brein komt tot rust wanneer u zich in de natuur bevindt: los van alle verplichtingen en afleidingen zoals telefoontjes en mailtjes. Daarnaast wordt uw focus als het ware getriggerd. U zult beter in staat zijn aandacht te vestigen en er is meer ruimte voor reflectie. 2.Ademhaling Door u te concentreren op uw ademhaling wordt u kalmer en bewuster van alles wat er om u heen gebeurt. Met een paar minuutjes in en uit ademen is uw brein al gekalmeerd. 3. Multitasken is een don't Uit onderzoek is gebleken dat multitasken de focus verdeelt en het hierdoor veel waarschijnlijker is dat u fouten maakt. Het is beter om volledig te focussen op één taak, waardoor deze beter en uiteindelijk efficiënter uitgevoerd kan worden. 4.Verscherp uw onderscheidingsvermogen Zonder dat we het in de gaten hebben, zijn we continu aan het oordelen: is dit leuk of niet? Is dit slecht of juist goed? Hierdoor worden keuzes van te voren eigenlijk al beperkt, terwijl niet zo zou hoeven zijn. Oordeel niet gelijk en verscherp daarmee uw onderscheidingsvermogen en het vermogen om dingen helder te zien. 5.Leef nu Denk aan het nu en nog niet aan morgen, zo blijft u ook tijdens vergaderingen gefocust. Iedereen kan zichzelf trainen door de gedachten terug te brengen tot het hier en nu. Het vergt wat training om ervoor te zorgen dat u niet wordt afgeleid, maar u zult merken dat uw concentratie er een stuk beter door wordt. Valkuilen Omdat mindfulness haar succes steeds opnieuw bewijst, is het zeker in opkomst. Veel bedrijven gebruiken het echter alleen maar om er voor te zorgen dat hun medewerkers bestand zijn tegen stress. Volgens Anne Speckens van de Radboud Universiteit kunt u mindfulness beter niet als hulpmiddel stressvermindering zien. Mindfulness is namelijk juist bedoeld om mensen een groter psychisch welbevinden te geven, waardoor zij flexibeler zijn en een beter aanpassingsvermogen hebben. Een lange termijninvestering dus, die uiteindelijk zorgen voor gezondere en gemotiveerde medewerkers. Vind een mindfulnesstraining bij u in de buurt Wilt u een mindfulnesstraining voor u en uw medewerkers? Ga naar telefoonboek.nl (telefoonboek.nl) en zoek naar mindfulnesscursussen bij u in de buurt. Geeft u zelf mindfulness training? Dan kunt u uw bedrijf gratis aanmelden op Places en zorg dat u goed en makkelijk vindbaar bent voor (potentiële) klanten. Voor informatie en advies zijn wij bereikbaar via 024 3555 299.

Jeroen Rutten
Verzuim
13 februari 2015

Uitgelicht: Efficientie op de werkvloer

Wekelijks blikt Places.nl terug op de interessantste blogs over een bepaald onderwerp. Deze week is het de beurt aan 'efficiëntie op de werkvloer'. Lees de beste tips en zet uw tijd zo optimaal mogelijk in! Ga de strijd aan tegen ziekteverzuim: voorkomen is beter dan genezen De feestdagen zijn voorbij, maar de winter nog niet. Januari is na alle gezellige feestdagen een maand waarin veel werknemers een griepje oplopen of met een verkoudheid thuisblijven. Wat kunt u hier als werknemer nu tegen doen? Lees de blog 'Ga de strijd aan tegen ziekteverzuim: voorkomen is beter dan genezen' Uw uren in beeld: besteed uw tijd efficiënter! U kent het vast: u heeft zoveel verschillende werkzaamheden dat u aan het einde van de week het overzicht kwijt bent. Heeft u nu vier uur besteed aan het factureren,of was het meer? Het bijhouden van uw gewerkte uren kan u helpen gemakkelijk een overzicht te creëren. En nog belangrijker, u kunt er in een oogopslag mee zien waar er tijd te winnen valt. In deze blog introduceert Places.nlenkele tools om uw uren in kaart te brengen. Lees de blog 'Uw uren in beeld: besteed uw tijd efficiënter!' Debiteurenbeheer: hoe zorgt u ervoor dat facturen op tijd betaald worden? De overheid is een slechte betaler, blijkt uit onderzoek van het Verbond van Creditmanagement Bedrijven. Bedrijven worden gemiddeld pas 29 dagen nadat de vervaldatum verstreken is betaald. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar, waar het gemiddelde 26 dagen was. Maar niet alleen de overheid betaalt laat, ook andere Nederlandse bedrijven staan er om bekend hun rekeningen te laten liggen. Hoe zorgt u er als ondernemer nou voor dat u uw geld op tijd ontvangt? Lees de blog 'Debiteurenbeheer: hoe zorgt u ervoor dat facturen op tijd betaald worden?' Timemanagement: maak het uzelf gemakkelijk met een overzichtelijke planning Kent u het gevoel altijd tijd tekort te komen? Dat is niet zo gek, want als ondernemer wordt er altijd van alles van u verwacht. U moet a la minute oplossingen uit uw mouw schudden, vergaderingen bijwonen, presentaties geven, aan de toekomst denken en óók nog eens 24/7 bereikbaar zijn. En omdat u zich niet in drieën kunt delen kan het lastig zijn om al deze taken met elkaar te combineren. Toch is een goede planning het halve werk. Met deze tips kunt u efficiënter te werk gaan en dus een hoop tijd besparen. Lees de blog 'Timemanagement: maak het uzelf gemakkelijk met een overzichtelijke planning' Meer blogs over andere relevante onderwerpen? Houd dan onze blogpaginain de gaten!

Jeroen Rutten
Verzuim
12 januari 2015

Strijd tegen ziekteverzuim: voorkomen beter dan genezen

De feestdagen zijn voorbij, maar de winter nog niet. Januari is na alle gezellige feestdagen een maand waarin veel werknemers een griepje oplopen of met een verkoudheid thuisblijven. Wat kunt u hier als werkgever nu tegen doen? Uit onderzoek blijkt dat een zieke werknemer u wel €250 per dag kan kosten! U betaalt namelijk niet alleen loonkosten door, maar er komen ook kosten voor de arbodienst en vervanging bij kijken. Daarnaast blijft er natuurlijk werk liggen, wat ook niet ten gunste komt van de productiviteit. Het is daarom belangrijk om als werkgever stil te staan bij de dingen die u kunt doen tegen ziekteverzuim: voorkomen is immers beter dan genezen. Betrokken werknemers melden zich minder snel ziek Werknemers die zich gewaardeerd voelen en het gevoel hebben dat hun aanwezigheid telt, voelen zich meer betrokken bij de onderneming. Hierdoor hebben ze een groter verantwoordelijkheidsgevoel en dit zorgt er voor dat ze zich minder snel ziek zullen melden. Als werkgever kunt u daarom het beste vinger aan de pols houden en regelmatig het gesprek aangaan met uw werknemers. Spreek in deze gesprekken uw waardering uit en betrek uw werknemers bij de toekomstplannen van het bedrijf. Preventieve maatregelen moedigen een goede gezondheid aan Zorg dat u als werkgever het goede voorbeeld geeft en zorg ervoor dat er op het werk voldoende ruimte is om gezond te leven. Zo kan het enorm helpen als uw werknemers over een goede werkplek beschikken. Zorg voor goed meubilair, voldoende frisse lucht en lichtinval. Daarnaast kunt u zorgen dat er ruimte is voor ontspanning, zoals wekelijkse massages of een abonnement op de sportschool. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een overwerkverbod: dat houdt in dat werknemers buiten werktijden geen toegang meer hebben tot de werkservers. Ook kan flexwerken een uitkomst voor u zijn! Tenslotte doet u er goed aan om te zorgen voor voldoende gezonde voeding op de werkvloer. Ruil de ongezonde opties in de bedrijfskantine om voor salades en gezonde boterhammen of neem een werkfruitabonnement. Verzuimmanagement brengt ziekteverzuim in kaart Door goed in de gaten te houden wie zich wanneer ziek meldt, kunt u gemakkelijker patronen herkennen in het ziekteverzuim en hier in de toekomst op inspelen. Zo kunt u ervoor zorgen dat u vervanging achter de hand heeft in perioden die er om bekend staan dat er veel zieken zijn of kunt u voor extra preventiemaatregelen zorgen. Daarnaast heeft u natuurlijk ook inzicht in de werknemers die er wel altijd zijn. U kunt hen belonen voor hun aanwezigheid met extra vakantiedagen of een prijs. Hierdoor motiveert u andere werknemers om ook zo vaak mogelijk aanwezig te zijn. Schakel een Antwoordservice in om werkzaamheden op te vangen bij verzuim Ondanks al uw maatregelen, komt het natuurlijk toch wel eens voor dat werknemers zich ziek moeten melden. Om ervoor te zorgen dat u dan zo min mogelijk potentiële klanten misloopt, kunt u het beste een antwoordservice inschakelen. Deze neemt dan de telefoon voor u aan op momenten dat u daar zelf niet toe in staat bent, zoals tijdens onderbezetting. Zo voorkomt u boze klanten en kunt u op een tijdstip dat het u beter uitkomt terugbellen.

Jeroen Rutten
Verzuim
7 augustus 2014

Verhoog de productiviteit: promoot een gezonde levensstijl

Ongezond eten, weinig lichaamsbeweging en het inlassen van rookpauzes zijn vormen van ongezond gedrag die vaak op de werkvloer voorkomen. Ongezond gedrag leidt op de lange termijn tot onnodige ziekte en het belemmert de productiviteit van uw werknemers. Bovendien kost ziekteverzuim als gevolg van ongezond gedrag u als ondernemer een hoop geld. Gelukkig kunt u dit voorkomen en de productiviteit van uw werknemers verhogen door een gezonde levensstijl op de werkvloer te promoten. Places.nl legt uit hoe! Het belang van een gezonde werkplek Een gezonde werkplek is belangrijk voor de productiviteit van uw werknemers. Uit onderzoek blijkt dat de productiviteit met ongeveer 5% stijgt en het verzuim met 15% daalt wanneer medewerkers gezond zijn. In Nederland is dagelijks 1 op de 25 werknemers ziek. In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is er gekeken naar de kosten van het ziekteverzuim. Wanneer het totale ziekteverzuim met 1% daalt, bespaart dit alle Nederlandse werkgevers samen maar liefst € 2,6 miljard aan kosten. Dat is omgerekend € 400 per werknemer per jaar. Als ondernemer voorkomt u deze kosten voor ziekteverzuim natuurlijk liever. Daarnaast zijn uw werknemers het visitekaartje van uw bedrijf. Gezonde en productieve werknemers laten een andere indruk achter op klanten dan ongezonde werknemers. Het stimuleren van duurzaam werken draagt bij aan de gezondheid en productiviteit van uw werknemers. Duurzaam werken houdt in dat werkgevers en werknemers investeren in de gezondheid, scholing en productiviteit van werknemers met als doel tot aan de pensioen gerechtigde leeftijd in goede gezondheid te kunnen werken. Gelukkig kunt u als ondernemer in een aantal eenvoudige stappen een gezonde levensstijl op de werkvloer promoten. Stimuleer gezond eten Ten eerste is het belangrijk dat uw personeel gezonde voeding eet. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er 25% meer kans op betere prestaties is wanneer men overdag gezond eet. Als ondernemer kunt u het eten van gezonde voeding stimuleren door iedere week vers fruit voor uw personeel beschikbaar te stellen. Leg dit op een plaats waar uw medewerkers vaak langskomen of waar zij regelmatig pauze houden en zorg er op die manier voor dat uw werknemers onder werktijd fruit kunnen eten. Ook kunt u als werkgever dagelijks een volledige lunch aanbieden. Door voor deze lunch een bewuste selectie te maken uit gezonde producten, krijgen uw medewerkers gegarandeerd gezonde voeding binnen. Laat frisse lucht en daglicht binnen Daarnaast draagt voldoende frisse lucht en daglicht bij aan de productiviteit en gezondheid van uw werknemers. Open de ramen op uw werkvloer voor frisse lucht en stimuleer hiermee de productiviteit en concentratie van uw medewerkers. Daarnaast is daglicht een belangrijke stimulerende factor. Als het lastig is om al uw medewerkers op korte afstand van het raam te laten werken, kunt u kiezen voor een daglicht nabootsend plafond met dynamische verlichting op uw werkvloer. Creëer ruimte voor ontspanning Ook voldoende ontspanningis belangrijk. Tussendoor even rust nemen is goed voor de gezondheid en de concentratie. Maak dan ook ruimte voor de ontspanning van uw werknemers. Richt bijvoorbeeld pauzeplekken in zodat uw werknemers niet op de eigen werkplek pauze hoeven te houden. Ook het zachtjes aanzetten van de muziek op de achtergrond draagt bij aan ontspanning; muziek heeft een bewezen ontspannend effect. Stimuleer beweging Beweging is eveneens erg belangrijk voor de gezondheid. Zorg ervoor dat uw personeel ook tijdens werktijd blijft bewegen. Laat vergaderingen bijvoorbeeld eens staand plaatsvinden, laat medewerkers lopend bellen en zet de printer niet direct naast de computer maar verder weg. Dit zijn kleine aanpassingen die voorkomen dat uw personeel de hele dag op een stoel blijft zitten. Daarnaast kunt u uw personeel stimuleren om in de lunchpauze te gaan wandelen. Een stap verder gaat het stimuleren van sporten. U kunt uw personeel korting op sportfaciliteiten bieden of de mogelijkheid geven om tijdens werktijd te sporten. Geef uw medewerkers bijvoorbeeld een sportpas voor de sportschool om de hoek, of organiseer gezamenlijke sportactiviteiten. Creëer de juiste balans tussen werk en privé Tot slot is de juiste balans tussen werk en privé belangrijk voor een goede gezondheid en productiviteit van uw werknemers. De juiste balans tussen werk en privé creëren kan door flexibele werktijden aan te bieden. Wanneer uw werknemers flexibel kunnen zijn in de start- en eindtijd, kunnen deze beter afgestemd worden met het privéleven. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld files vermeden worden, of kan er thuis beter worden afgestemd wie de kinderen naar school brengt. Wanneer een medewerker flexibel is in het inrichten van zijn of haar werktijden, ontstaat er meer ontspanning die bijdraagt aan de productiviteit. Ook het creëren van flexibele werkplekken draagt bij aan de juiste balans tussen werk en privé. Door uw werknemers de mogelijkheid te bieden om thuis te werken, kunnen werk en privé beter gecombineerd worden. Er moeten dan natuurlijk wel duidelijke afspraken gemaakt worden over de in te vullen uren en taken. Veel voordelen Het stimuleren van gezond gedrag op de werkvloer bevordert dus de gezondheid en productiviteit van uw werknemers. De kans op ziekteverzuim verkleint, uw werknemers hebben meer plezier in het werk en beschikken over een betere stressbestendigheid. Ook ontstaat er door een goede en gezonde werkplek een betere werksfeer. Naast deze voordelen voor de werknemers, heeft gezond en productief personeel ook voordelen voor u als ondernemer. Naast minder ziekteverzuim en lagere kosten, worden er betere arbeidsprestaties geleverd en wordt het imago van uw onderneming verbeterd. Ook is er op een gezonde werkplek minder verloop van het personeel. Investeren in de gezondheidsbevordering op de werkvloer kan dus al op een eenvoudige manier vele voordelen met zich meebrengen. Bent u geïnspireerd en wilt u meer weten over dit onderwerp? OpPlaces.nl vindt u meer informatie over gezondheidskwesties, zoals het tegengaan van ziekteverzuim en andere manieren om de productiviteit te verhogen. U leest hier ook meer over het tevreden houden en motiveren van uw werknemers. Ook kan het interessant zijn om u te verdiepen in de Arbowetgeving. Door continu bezig te blijven met verbetering en vernieuwing, zorgt u ervoor dat uw bedrijf up-to-date blijft!

Jeroen Rutten
Verzuim
2 juli 2014

Ga het verzuim binnen uw bedrijf te lijf!

Negen op de tien ondernemers weten niet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren. Dit bleek onlangs uit onderzoek van Arboned. Arboned voerde onder ruim 2.300 werkgevers onderzoek uit naar de kosten van verzuim en de kennis hierover bij werkgevers. Ondernemers weten doorgaans wel hoe hoog het verzuim binnen hun bedrijf is. Vaak zijn de kosten ervan - zo'n € 300 à € 400 per dag - voor velen echter onbekend. Deze bestaan uit loonkosten die u moet doorbetalen, het verlies aan arbeidscapaciteit, mensen die werk moeten overnemen, verzekeringspremie en arbodienstverlening. Daarbij is ook hoe het verzuim omlaag kan, voor veel ondernemers een groot vraagteken. Kampt u binnen uw eigen bedrijf eveneens met verzuim en wilt u dit graag terugdringen? Dan heeft Telefoonboek.nl voor u een aantal handige tips op een rijtje gezet zodat u een stap in de goede richting kunt zetten! Het terugdringen van verzuim kan u immers een flink aantal euro's besparen. 1. Maak verzuim bespreekbaar Maak verzuim bespreekbaar, bijvoorbeeld door het een standaard agendapunt te maken van het werkoverleg. Hierbij hoeft uiteraard niet geheel in detail te worden getreden, maar door het bespreekbaar te maken worden beide partijen (werkgever - werknemer) beter gehoord en kunnen er minder misverstanden ontstaan. Door medewerkers eveneens mee te laten denken over hoe verzuim voorkomen kan worden, creëert u daarnaast direct draagvlak. Eigen initiatieven, waar werknemers dus achterstaan, zullen immers sneller uitgevoerd worden. Spreek daarnaast ook waardering uit wanneer het verzuim daadwerkelijk daalt. Tevens kan het open maar discreet bespreken van welke werkzaamheden een zieke collega niet of tijdelijk niet meer kan, ervoor zorgen dat overige collega's alerter zijn op welke taken zij kunnen overnemen. Dit zal de zieke medewerker ontlasten en ervoor zorgen dat hij of zij na de periode van verzuim niet te maken krijgt met een werkachterstand. 2. Verhoog het werkplezier Stuur op meer werkplezier door te focussen op wat werknemers energie geeft. Besteed aandacht aan uw werknemers door na te gaan hoe het werk hen bevalt en hoe gelukkig ze zijn. Door dagelijks te vragen hoe het met uw werknemers en hun werkzaamheden gaat, creëert u al een betere verstandshouding die het werkplezier zal verhogen. U zou bijvoorbeeld bij uw werknemers kunnen nagaan wat werkpleziervoor hen inhoudt. Werknemers stellen het daarnaast erg op prijs wanneer u als werkgever tijd voor hen neemt. Mocht u een keer geen tijd hebben, probeer dan direct met uw werknemer een afspraak te plannen als het om zaken gaat die dringend zijn. Een werknemer zal zich daardoor gehoord voelen. 3. Geef uw werknemers verantwoordelijkheid Maak duidelijk naar uw werknemers toe dat zij voor een groot deel het succes van uw bedrijf bepalen. Op het moment dat uw werknemers een bepaalde verantwoordelijkheid voelen aangaande taken, zullen zij minder snel toegeven aan verzuim. Geef aan dat verzuim niet alleen voor henzelf vervelend is, maar ook voor collegae en leidinggevenden. Zorg voor een dermate gevoel van wederzijds vertrouwen, zodat werknemers zich ook daadwerkelijk verantwoordelijk voelen. Laat werknemers weten dat ze gewaardeerd worden en een belangrijke functie hebben binnen uw bedrijf. Praktisch gezien kunt u proberen niet te vaak taken te controleren en deze toe te vertrouwen aan werknemers. Laat bovendien blijken wanneer u tevreden bent over iemand. Aanwezigheid en productie is immers essentieel voor een bedrijf. Let er wel op dat u niet gaat beoordelen of iemands klachten 'ernstig genoeg' zijn om te verzuimen. Toon begrip voor ieders problemen en probeer de ernst van het verzuim niet ter discussie te stellen. 4. Bied vervangend werk aan Mocht een van uw werknemers voor langere tijd verzuim hebben aangevraagd vanwege een ziekte en/of ongeval, probeer dan flexibel en op de lange termijn te denken. Kan uw werknemer zijn of haar huidige functie niet naar behoren uitvoeren, kijk dan naar andere opties om de werknemer toch te betrekken binnen het bedrijf. Ga in gesprek met uw werknemer en vraag onder welke condities en met welke aanpassingen er wellicht wel werk verricht kan worden. Zo blijft u in contact met uw werknemer tijdens de verzuimperiode en kunt u sneller met uw werknemer beginnen aan het herstel- en integratieproces. U kunt bij vervangend werk bijvoorbeelddenken aan bureau-taken voor iemand met een gebroken been. 5. Praat over arbeidsconflicten Het kan zomaar voorvallen dat er verzuim ontstaat door een arbeidsconflict. Denk hierbij aan een conflict tussen bijvoorbeeld werknemer en leidinggevende of werknemer en werknemer. De gevolgen hiervan zijn niet alleen die van het verzuim, maar arbeidsconflicten zorgen ook voor een bedrukte of negatieve sfeer en hebben zo ook hun invloed op de productiviteit. Vergeet ook niet onnodige juridische kosten. Probeer als management altijd een neutrale houding aan te nemen, dit is de enige manier waarop u kunt bijdragen aan het oplossen van het conflict. Probeer erover te praten en op zoek te gaan naar een win-win oplossing, dus niet één waarbij een van de partijen wordt benadeeld of 'verliest'. 6. Zorg voor perioden van rust Probeer ervoor te zorgen dat uw werknemers voldoende rust en ontspanning krijgen, nog voor het moment dat u eigenlijk merkt dat zij dit nodig hebben. Op die manier houdt u de sfeer binnen uw bedrijf 'relaxed' en kunt u veel verzuim voorkomen. Denk hierbij aan extra vakantiedagen en rustmomenten binnen de werkweek. U stimuleert de productiviteit van uw werknemers door te zorgen voor een goede ontspannen sfeer. Deze kunt u onder andere bewerkstelligen door bijvoorbeeld uw bedrijfspand open in te richten en uw werknemers te voorzien van voldoende energie, bijvoorbeeld door vers fruit te leveren. Gezonde en ontspannen werknemers zijn immers veel meer waard dan werknemers die gedwongen verzuim aan moeten vragen. Met het toepassen van deze tips kunt u het verzuim binnen uw bedrijf tegengaan en zo ook uw productiviteit verhogen. Wist u dat er ook een handige app is om altijd en overal uw verzuim bij te houden? Daarnaast geeft Telefoonboek.nl ook tips over hoe u uw werknemers tevreden kunt houden en tips over andere manieren om geld te besparen. Meer over verzuim en manieren om dit tegen te gaan leest u bij Arboned. Succes!

Jeroen Rutten
Verzuim
26 mei 2014

Een veilige werkvloer: is uw bedrijf nog up-to-date?

Veiligheid is tegenwoordig zo vanzelfsprekend dat we er niet altijd meer bij stil staan. Toch is het heel erg belangrijk als u op een succesvolle manier uw bedrijf wilt runnen. Ongelukken kunnen namelijk negatieve berichtgeving veroorzaken en uw naamsbekendheid schaden. Daarnaast gaan werknemers die zich veilig voelen op de werkvloer veel effectiever te werk. Bovendien moet u als MKB natuurlijk ook aan de Nederlandse wetgeving rondom arbeidsomstandigheden voldoen. Daarom heeft Places.nl een aantal punten voor u op een rijtje gezet waar u op moet letten om te kijken of uw MKB nog wel up-to-date is. 1. De juiste lichaamshouding voorkomt veel lichamelijke klachten Zowel bij beroepen waar zware lichamelijke inspanning wordt vereistals bij kantoorbanen waarbij uw werknemers van negen tot vijf achter een bureau zitten is de juiste lichaamshouding erg belangrijk. Voor sectoren als de zorg, bouw en de logistieke sector is het belangrijk dat medewerkers op de hoogte zijn van de juiste tiltechnieken om te voorkomen dat zij op de lange termijn lichamelijke ongemakken ervaren. Ook is het verboden voor werknemers om meer dan 23 kilo tegelijk te tillen. Bij lichamelijk letsel bent u degene die verantwoordelijk is voor eventuele gezondheidsklachten. Het is dus zaak om uw personeel goed in te lichten over de risico's en vooral hoe deze voorkomen kunnen worden. Ook als uw personeel hele werkdagen achter een bureau doorbrengt is het noodzakelijk om te letten op eventuele klachten die dit kan veroorzaken. Zo hebben werknemers die langdurig stilzitten een grotere kans op de ziekte RSI, die staat voor Repetitive Stain Injury. Hieronder vallen alle klachten die te maken hebben met symptomen in de boven rug, nek, schouders, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. RSI wordt veroorzaakt door een combinatie van een statische houding en herhaaldelijke bewegingen. Door uw werknemers op de hoogte te brengen van deze aandoening kunt u voorkomen dat zij hiermee te maken krijgen. Laat ze nog eens vaker lopen voor een kopje koffie! 2. Geluidsoverlast kan de oorzaak zijn van stress en concentratieverlies Er is sprake van geluidsoverlast wanneer een werknemer wordt blootgesteld aan meer dan 80 decibel. Omdat 80 decibel over het algemeen slechts als rumoerig wordt ervaren, hebben mensen het zelf vaak niet door wanneer zij risico lopen op een gehoorbeschadiging. Pas wanneer zij worden blootgesteld aan meer dan 90 decibel beginnen zij ongemakken te ervaren. Dit is ongeveer te vergelijken met een voorbijgaande trein op een station. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor de gevolgen van geluidsoverlast. Niet alleen kunnen uw werknemers zich hierdoor minder goed concentreren en ervaren zij hierdoor meer stress, zij hebben bij langdurige blootstelling bovendien een grotere kans op een gehoorbeschadiging. Ook vinden er in een rumoerige werkomgeving vaker ongelukken plaats, omdat waarschuwingssignalen als roepen en harde geluiden niet worden opgemerkt. Als werkgever kunt u geluidsmetingen laten doen om na te gaan of er op uw werkvloer sprake is van geluidsoverlast. Is dit het geval, dan is het belangrijk dat u uw werknemers voorlicht over de juiste manier om hiermee om te gaan of de omstandigheden op de werkvloer aanpast. Ook is het verplicht om bij blootstelling aan meer dan 85 decibel gehoorbeschermers aan te bieden. Tenslotte kunt u uw werknemers eens per twee jaar een gehoortest laten doen om beginnende schade vroegtijdig te signaleren. 3. Gevaarlijke stoffen kunnen gezondheidsrisico's met zich meebrengen U hoeft niet per definitie te maken te hebben met giftige stoffen om toch de negatieve effecten te ervaren van de middelen waarmee u werkt. Denk bijvoorbeeld aan de chemicaliën in schoonmaakmiddelen en verf of de rook die vrij komt bij bijvoorbeeld lassen: dit zijn allemaal voorbeelden van stoffen die bij blootstelling aan grote hoeveelheden mogelijkerwijs schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Als ondernemer kunt u een expert inhuren om u te laten adviseren over de mogelijke risico's van de middelen waar mee u werkt. Door uw werknemers op de hoogte te stellen van de gevaren die het werken met potentiële giftige stoffen met zich meebrengt kunt u de kans op ongelukken aanzienlijk verkleinen. Ook kunt u zorgen dat uw werknemers beschikken over de juiste bescherming om de gevolgen van het werken met deze stoffen zoveel mogelijk in te perken. Steeds meer bedrijven gaan tegenwoordig over op producten die niet schadelijk zijn voor de mens en het milieu. Niet alleen voorkomt dit schadelijke gevolgen, ook plakt u op deze manier een groen label op uw MKB, wat op zijn beurt weer voor positieve naamsbekendheid zorgt. 4. Ongelukken worden vaak veroorzaakt door het verkeerde gebruik van machines Machines zijn de oorzaak van veel ongelukken op de werkvloer. Het verkeerd gebruiken van machines kan er voor zorgen dat uw werknemers lichamelijk letsel oplopen en het is daarom zaak dat zij goed worden geïnstrueerd voordat zij hier mee mogen werken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een cursusdag te organiseren voor al uw werknemers. Als werkgever bent u degene die verantwoordelijk is voor de juiste instructies en eventuele lichamelijke bescherming. Ook bent u er verantwoordelijk voor uw machines voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen. Laat uw machines dus geregeld controleren door experts om te zorgen dat uw materiaal up-to-date is. Daarnaast zijn slingerende onderdelen een gevaar op de werkvloer. Het is daarom belangrijk dat de werkvloer ten alle tijden is opgeruimd. 5. Een slechte klimaatbeheersing kan ziekte in de hand werken Klimaatbeheersing kan de algemene gezondheid van uw personeel sterk beïnvloeden. Daarnaast heeft een goede klimaatbeheersing een gunstige werking op de prestaties van uw werknemers. Een slechte klimaatbeheersing heeft ongecontroleerde temperaturen en een vervelende luchtvochtigheid tot gevolg. Dit kan zorgen voor geïrriteerde ogen, een droge mond, hoofdpijn en zelfs verkoudheid. Gelukkig is dit probleem heel gemakkelijk op te lossen door een geheel klimaatbeheersingssysteem te installeren, of te kiezen voor afzonderlijke temperatuur- en vochtregelaars. 6. Een infectiebeleid kan een epidemie op de werkvloer voorkomen Iedereen is wel eens een keertje ziek. Maar op de werkvloer wordt een onschuldig griepje al snel verspreid onder de andere werknemers. Vooral in de wintermaanden is het daarom goed om maatregelen te treffen voor een eventuele epidemie op de werkvloer. Als werkgever kunt u vaccinaties verzorgen om preventief te werk te gaan. Daarnaast is het belangrijk dat uw werknemers fit en gezond blijven. Stimuleer daarom de lichaamsbeweging van uw werknemers met bijvoorbeeld een sportkaart van het bedrijf of geef werknemers de mogelijkheid om als team mee te doen aan een hardloopwedstrijd. Ook gezond eten is belangrijk: zorg daarom dat er voldoende groente en fruit op de werkvloer aanwezig is. Verder is het verstandig om voldoende desinfecterende reiniger in huis te hebben. Dit voorkomt namelijk dat mensen elkaar op de werkvloer aansteken. Mocht het nu toch al te laat zijn, dan is het handig om een continuïteitsplan voor handen te hebben. Hierin heeft u van te voren precies bedacht wat te doen in het geval dat een groot deel van uw werknemers afwezig is in verband met ziekte. Meer tips over het stimuleren van gezondheid onder uw personeel vindt u op mkbservicedesk.nl. 7. Goede kennis van EHBO is het halve werk Voorkomen is beter dan genezen. Dit geldt ook als het gaat om veiligheid op de werkvloer. Maar mocht het dan toch een keertje fout gaan dan kan het een goede investering zijn om uw werknemers op de hoogte te brengen van kennis van EHBO. Laat bijvoorbeeld een paar medewerkers een cursus volgen tot bedrijfshulpverlener of houd één keer in de zoveel tijd een bijeenkomst om de basisafspraken betreffende veiligheid binnen uw bedrijf door te nemen. Ook zijn er verschillende applicaties beschikbaar zodat er altijd kennis van spoedeisende hulp bij de hand is. Een handige applicatie om aan uw werknemers aan te raden is de EHBO-applicatie van het Rode Kruis. Hierin vindt u alle informatie die u nodig heeft om eerste hulp te verlenen. Een andere aanrader om bij de hand te hebben is de HELP-applicatie, waarmee u in noodsituaties sneller hulpinstanties kunt inroepen. Een andere mogelijkheid is het aanstellen van een preventiemedewerker. Deze is dan op de hoogte van alle mogelijke veiligheidsrisico's binnen uw bedrijf en is verantwoordelijk om deze aan uw werknemers te communiceren. Een investering voor de toekomst Dergelijke maatregelen kosten natuurlijk geld en kunnen daarom een drempel vormen om uw werkvloer veiliger te maken voor uw werknemers. Echter zijn deze maatregelen niet alleen een last, maar ook een investering. Door er voor te zorgen dat uw werkvloer veilig is gebeuren er minder ongelukken, zijn er minder zieken en lopen uw werknemers minder vaak langdurige klachten op. Dit kost u op de lange termijn veel meer geld, dan wanneer u zou investeren in een aantal veiligheidsmaatregelen. Ook bouwt u op deze manier aan een goede naam, wat er niet alleen voor zorgt dat u beter bekend zult staan bij uw klanten, maar ook dat u aantrekkelijker bent voor sollicitanten. Het is daarom voor u én uw werknemers belangrijk om te investeren in een veilige werkvloer waar iedereen zich op zijn gemak voelt. Meer informatie over veiligheid vindt u op de blog van Places.nl. Hier leest u bijvoorbeeld tips voor het brandveilig maken van uw bedrijf. Ook vindt u hier de benodigde informatie over bedrijfsverzekeringen. Een veilige werkomgeving zorgt ook voor tevreden werknemers. Op Places.nl vindt u onder andere nog meer manieren om uw personeel goed gehumeurd op de werkvloer te laten verschijnen.

Jeroen Rutten
Verzuim
20 mei 2014

Mag de radio wat harder? Verhoog de productiviteit van uw medewerkers!

8 uur per dag aan het werk zijn is voor de meeste Nederlanders de normaalste zaak van de wereld. 8 uur per dag productief aan het werk zijn, is een heel ander verhaal. Hoe langer we bezig zijn, hoe meer onze productiviteit daalt. We merken dat we ons minder kunnen concentreren, en raken sneller afgeleid door geluiden om ons heen. Vervelend, want medewerkers met een lage productiviteit krijgen minder werk gedaan dan die met een hoge productiviteit. Gelukkig zijn er manieren om uw medewerkers weer bij de les te krijgen. Oorzaken lage productiviteit Een lage productiviteit heeft meerdere oorzaken. Moeheid en stress spelen een rol, maar ook arbeidsomstandigheden zijn factoren. Zo heeft een gebrek aan verse lucht veel invloed op het concentratievermogen van uw medewerkers. Een andere veelgenoemde oorzaak voor lage productiviteit is verveling. Eentonige werkzaamheden werken vaak geestdodend en zullen werknemers niet motiveren om er een schepje bovenop te doen. Om de productiviteit van uw medewerkers te verhogen moet u dus aandacht besteden aan arbeidsomstandigheden, maar ook aan de oorzaken van moeheid, stress en verveling. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde. Toch zult u merken dat een aantal kleine aanpassingen wonderen doen! Zet de ramen open Zoals gezegd speelt de hoeveelheid beschikbare zuurstof een grote rol bij het concentratievermogen. Veel mensen in een te kleine kantoorruimte veroorzaken een hoog CO2-gehalte, waardoor er te weinig zuurstof beschikbaar is om optimaal te kunnen presteren. De oplossing is hier simpel: zet de ramen open! Als het buiten 10 graden vriest, zorg dan voor een goed luchtcirculatiesysteem. Als dit om technische redenen niet mogelijk is, kan een ventilator een tijdelijke oplossing zijn. Creëer verschillende werkruimtes Kletsende mensen op de achtergrond halen uw medewerkers uit hun concentratie. Tegelijkertijd is overleg ook een belangrijk onderdeel van hun takenpakket. Creëer daarom een aparte ruimte voor vergaderingen, waar hardop gepraat kan worden. Zo worden medewerkers die zelfstandig aan het werk zijn niet gestoord. Of draai het om, en zorg voor een stilteruimte waar medewerkers zich kunnen afzonderen! Creëer een pauzeplek Richt ook een aparte ruimte in waar uw medewerkers kunnen pauzeren en ontspannen. Zorg dat er voldoende tafels en stoelen, een goede koffiemachine en eventueel vers fruit aanwezig is. Ontspanning op het werk klinkt misschien tegenstrijdig, maar is essentieel voor een productieve werkdag. Tijdens een lunch- of koffiepauze krijgen uw medewerkers de tijd om weer op te laden en even over iets anders te praten. Ook lunchwandelen draagt bij aan het concentratievermogen van uw medewerkers. Een blokje om in de pauze zorgt ervoor dat ze daarna weer fris en fruitig aan het werk kunnen! Zet de radio aan Uit onderzoek blijkt dat muziek onder werktijd de productiviteit van werknemers verhoogt. Vooral popmuziek doet het erg goed. Bovendien werken medewerkers sneller met de radio aan, én bevordert het de relatie met collega's. Muziek creëert namelijk een ontspannen sfeer, waardoor de ruimte niet meteen stilvalt als er niet wordt gepraat. Radio op het werk biedt dus een win-win-win situatie! Harde muziek leidt af, let dus wel goed op het volume. Dit geldt zeker als uw medewerkers veel aan de telefoon zijn. Daag uw medewerkers uit! Als er iets slecht is voor de concentratie, is het wel geestdodend werk: routinematige werkzaamheden waar geen denkwerk aan te pas komt. Blijf uw medewerkers dus uitdagen, bijvoorbeeld door ze meer eigen verantwoordelijkheid te geven. Laat medewerkers niet elke dag met dezelfde collega samenwerken, maar zorg dat ze verschillende werkcontacten hebben. Ga met hen in gesprek en kom erachter waar zíj behoefte aan hebben. Een tevreden medewerker werkt immers voor twee! Hou het schoon Zorg voor een schone, opgeruimde werkomgeving voor uw medewerkers. Rommel op het bureau leidt af en veroorzaakt ergernissen tussen uw medewerkers. Een schone werkplek is uiteraard niet alleen uw verantwoordelijkheid. Stel duidelijke regels op over de schoonmaak. Het is voor uw medewerkers bijvoorbeeld een kleine moeite om aan het einde van de dag een doekje over het bureau te halen. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, bent u bovendien minder geld kwijt aan het schoonmaakbedrijf. Werk aan teambuilding In een goed team motiveren collega's elkaar. Een goede band tussen uw werknemers is daarom erg belangrijk. Dit bereikt u door zo nu en dan een leuke bedrijfsborrel te organiseren (of gewoon elke vrijdagmiddag!) Zo leren medewerkers elkaar beter kennen, en groeit het onderlinge vertrouwen en respect. Ook bedrijfsuitjes zijn onmisbaar voor teambuilding. Ga uit eten, een dagje varen of naar het theater: de mogelijkheden zijn eindeloos! Bovendien hoeft het niet ten koste te gaan van uw bereikbaarheid. Schakel tijdens teambuilding-momenten gewoon door naar de antwoordservice van Places! Zo mist u geen gesprekken en kan het werk gewoon doorgaan. Investeer in productiviteit Productiviteit kan dus gestimuleerd worden. Door voor goede arbeidsomstandigheden en afwisselend werk te zorgen, bent u als werkgever op de goede weg. Er is geen beste manier om dit te doen, omdat elk kantoor weer anders is. Lunchen uw medewerkers vaak buiten de deur? Dan is investeren in een lunchkantine minder belangrijk. Voor deze medewerkers zijn vrijdagmiddag-borrrels waarschijnlijk veel handiger. Zo sluiten ze toch elke week gezamenlijk de week af. Is er weinig geld beschikbaar? Bedenk dan dat het verhogen van productiviteit een investering is die zich zal uitbetalen. Productieve medewerkers krijgen meer werk gedaan, zijn minder vaak ziek en zullen bovendien minder vaak geneigd zijn om ander werk te zoeken. Dus: zet de ramen open, de muziek aan, en pauzeren maar!

Jeroen Rutten
Verzuim
31 maart 2014

Diefstal en fraude op de werkvloer

Uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Hoffman Bedrijfsrecherche blijkt dat vooral het MKB kwetsbaar is voor de dief op de werkvloer. Het bureau deed in 2013 vijf procent meer bedrijfsrecherche-onderzoeken dan in 2012, wat aangeeft dat het aantal diefstallen en gevallen van fraude op de werkvloer is gestegen. Ook binnen het MKB is het aantal diefstallen toegenomen. Een belangrijke reden voor de toename van fraude en diefstal wordt de recessie genoemd. Bij het MKB blijkt veelal dat er achteraf geprobeerd wordt om de schade te beperken, maar dat er vooraf weinig aan preventie wordt gedaan. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw werknemers niet van u stelen? Houd uw administratie op orde Ondernemers zijn vaak druk en moeten zich met veel zaken rondom het bedrijf bemoeien. Hierdoor kan er op het gebied van administratie er wel eens wat bij inschieten. Denk eraan dat voordat u iemand beschuldigt van diefstal of fraude, u nagaat of uw eigen administratie en voorraadregistratie op orde zijn. Een slordige administratie is namelijk vaker het probleem bij een disbalans dan een onbetrouwbare werknemer. Bovendien kunt u zonder een gestructureerde administratie of voorraad ook niets bewijzen en bent u machteloos als er spullen of geld van u ontvreemd worden. Heeft u problemen met uw administratie op orde te houden, denk dan eens aan het online bijhouden van uw geldzaken. Er zijn verschillende apps zoals Yuki en Moneybird waarmee u altijd en overal gemakkelijk uw geldzaken op orde kunt houden. De meest voorkomende vormen van interne diefstal zijn: Privé gebruik van eigendommen of geld van uw onderneming Sjoemelen met het declareren van uren Sjoemelen met het declareren van privé-uitgaven Maak heldere huisregels Geef duidelijk aan hoe uw bedrijf omgaat met diefstal, wat wel en niet mag met betrekking tot gebruik van bedrijfsspullen en welke sancties er zijn. Zet dit op papier en zorg ervoor dat werknemers zich ook bewust zijn van de regels. Dit kunt u realiseren door ervoor te zorgen dat nieuw personeel de huisregels doorleest en ondertekent. Daarnaast zijn goede huisregels geldig voor iedereen. Dus niet alleen voor uw uitvoerend personeel, maar ook voor ondersteunend personeel, zoals het management. Diefstal en fraude voorkomen doet u met huisregels omtrentï Het houden van privé-telefoongesprekken en persoonlijk gebruik van internet, e-mail en fax Het gebruik van postzegels en de frankeermachine Het gebruik van het kopieerapparaat en het uitlenen van apparatuur Het meenemen van relatiegeschenken Het toepassen van personeelskorting Werktijden: hoeveel pauze uw personeel mag nemen en hoe secuur er met urenregistratie wordt omgegaan Individueel werken Kascontroles en het beheer van sleutels voor de kas Het beheer van de voorraad Opleggen van sancties, denk hierbij aan boetes of een schorsing. Welke u mag toepassen vindt u hier. Zorg voor wederzijds vertrouwen Probeer, als er iets voorvalt in uw onderneming, niet direct extreme maatregelen te nemen. Hierbij kunt u denken aan nieuwe beveiligingssystemen, cameratoezicht en dergelijke. Veel ondernemers nemen direct een beveiligingsbedrijf in de hand en installeren onder andere bewakingscamera's, slagbomen, alarmen. Dit kan uiteraard erg handig zijn, maar het is ook erg duur. Daarnaast bestaat er een kans dat de werknemers zich er niet prettig bij voelen om zo streng gecontroleerd te worden. Vergeet niet dat de basis van een goede onderneming bestaat uit wederzijds vertrouwen tussen u en uw personeel. Als er een goede verstandhouding bestaat tussen werkgever-werknemer en is uw personeel veel minder geneigd om diefstal en fraude te plegen. Zorg ervoor dat de regels duidelijk zijn en dat u alleen personeel aanneemt dat u ook echt vertrouwt. Het voorkomen van diefstal kan u veel tijd en geld besparen. Handelen bij verdenking Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat één van uw personeelsleden diefstal heeft gepleegd, let dan op de volgende punten: Probeer een werknemer die u verdenkt van diefstal niet meteen te weg te jagen uit uw bedrijf. Zorg ervoor dat uw vermoeden terecht is, zeker in het geval van een gebrek aan bewijzen. Hoe meer uw team samenwerkt en ook buiten het werk goed met elkaar kan opschieten, hoe kleiner de kans dat uw personeel zich aan diefstal schuldig maakt. Als u ervoor zorgt dat er een eensgezindheid binnen uw team heerst, staat u samen met uw team tegenover de schuldige en zal het niet nog eens gebeuren. Probeer ook uw verdenking alleen te richten op degene die u verdenkt, in plaats van uw gehele personeel. Er zijn immers altijd nog mensen die wel goed hun werk doen. Zorg ervoor dat uw personeel weet waar ze terecht kunnen als zij hun verhaal kwijt moeten, of collegae niet vertrouwen. Een halfjaarlijks evaluatiegesprek kan hier bijvoorbeeld uitkomst bieden. Creëer een gelegenheid waarin personeel het hart kan luchten. Diefstal binnen uw eigen onderneming is natuurlijk erg vervelend. Met bovenstaande tips kunt u die kans in ieder geval minimaliseren. Wilt u meer weten over interne bedrijfsdiefstal? Diefstal komt ook dikwijls online voor in de vorm van cybercrime.


Even geduld alstublieft...