Wat is een A/B-test?
Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten genereren. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers overgaan tot actie? Door gebruik te maken van A/B-testen kom je erachter hoe je je bezoekers het beste overtuigt. We vertellen je er meer over. Lees je mee?
Wat zijn A/B-testen?
Bij een A/B-test worden twee varianten van bijvoorbeeld een advertentie tegen elkaar getest om daarmee de conversieratio te verhogen. Met conversie wordt het percentage bezoekers dat tot actie overgaat bedoeld.
De twee varianten, A & B, worden afwisselend getoond aan bezoekers. 50% van de bezoekers krijgt variant A te zien en 50% krijgt variant B te zien. Er wordt gemeten welke variant vaker aanzet tot actie en op die manier kun je precies zien welke variant effectiever. Zo kun jij jouw doel sneller bereiken.
Hoe start je met A/B-testen?
Voordat je begint met het uitvoeren van de A/B-test is het belangrijk om goed onderzoek te doen. Je moet vaststellen wat je wilt vergelijken, wie je doelgroep is, hoe groot deze doelgroep is en wat je wilt meten. Stel van tevoren een duidelijke hypothese op.
Voor het opzetten van een A/B-test zijn verschillende programma's beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Optimize, een gratis tool beschikbaar gesteld door Google. Met deze tool kun je de testen niet alleen opzetten, maar ook meten.
Wat ga je meten?
Voordat je de test gaat opzetten moet je bepalen wat je precies wil gaan meten. Is dit welke nieuwsbrief voor meer conversie zorgt, welke webpagina voor meer conversie zorgt of wellicht welke advertentie beter converteert?
Nadat je dit hebt vastgesteld is het belangrijk om een call-to-action eraan toe te voegen. Bij een call-to-action worden bezoekers aangespoord over te gaan tot actie. Een voorbeeld kan een knop op je website zijn met de tekst: "Ik wil graag meer informatie".
Zorg ervoor dat je zowel bij de A-variant als de B-variant een duidelijke call-to-action plaatst. Op deze manier kun je meten welke variant zorgt voor meer conversies.
Test één ding per keer
Het klinkt misschien verleidelijk om meerdere dingen tegelijk te testen, maar doe dit niet. Je denkt dat je sneller klaar bent en dat het daardoor efficiënter werkt, maar het tegenovergestelde is waar. Door meerdere dingen tegelijk te testen, kom je er namelijk nog niet achter wat er nou precies voor zorgt dat bezoekers overgaan tot actie. Is het de verandering in kleur, een andere tekst in de knop of wellicht de andere afbeelding? Je weet het niet. Zorg er dus voor dat je één ding tegelijk test.
Wat is de duur van de test?
De duur van je test hangt af van de steekproefgrootte, oftewel het aantal bezoekers of bereikte mensen. Voor een A/B-test is je steekproefgrootte afhankelijk van je huidige conversieratio en het percentageverschil dat je wilt meten. Met deze tool kun je de steekproefgrootte voor je test berekenen.
Door gebruik te maken van A/B-testen zorg je dus voor hogere conversieratio's, oftewel meer omzet. En is dat niet waar iedere ondernemer van droomt? Heb je hulp nodig bij het inrichten van je advertenties? Wij helpen je graag!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen