Menu

Juridisch

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Juridisch
23 januari 2017

Wanneer bent u verantwoordelijk voor productfouten?

In september 2016 legde Samsung de verkoop van de Galaxy Note 7 stil en riep consumenten op om de toestellen terug te sturen. De reden? De batterij van de smartphone kan mogelijk ontploffen. Ook Philips heeft in het verleden miljoenen Senseo-modellen moeten terugroepen omdat de kalkafzetting van een ventiel werd geblokkeerd waardoor de druk in het apparaat niet kon ontsnappen. Dit noemt men een product-recall en een producent organiseert dit om de schade te beperken. Niet alleen producenten kunnen aansprakelijk zijn voor de schade die een consument leidt, ook tussenhandelaren kunnen aansprakelijk worden gesteld door de consument. Places.nl zet voor u uiteen waar u als ondernemer op moet letten bij gebrekkige producten. Bent u producent? Productaansprakelijkheid is de aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door een gebrek aan het product, de zogenaamde gevolgschade. Het gaat hier om schade die door het gebrek is veroorzaakt aan personen of goederen. Bij de Samsung Galaxy Note 7 en de Senseo waren deze gebreken evident. Maar niet alle gebreken hoeven dat te zijn. Een product kan ook onveilig zijn indien er een ontoereikende gebruiksaanwijzing is, er een bepaalde veiligheidsvoorziening ontbreekt of indien het product niet bestand is tegen normaal gebruik. U hoeft hiervoor niet schuldig te zijn. Productaansprakelijkheid is een zogenoemde risico-aansprakelijkheid. Dit houdt in dat de aanwezigheid van schade en het aantonen dat deze schade is veroorzaakt door een gebrek in het product al voldoende is. Bent u tussenhandelaar? Omdat het gaat om een risico-aansprakelijkheid, geldt deze aansprakelijkheid voor ieder die in de 'productketen' is betrokken, dus niet enkel de producent. Consumenten die schade hebben opgelopen, hebben de mogelijkheid om ook detaillisten, tussenhandelaren of importeurs aan te spreken bij schade. Indien u een detaillist of tussenhandelaar bent, dan kunt u eventueel deze aansprakelijkheid ontlopen door tijdig de identiteit van de producent of importeur bekend te maken. U doet er verstandig aan om deze zo snel mogelijk bekend te maken, want het is niet altijd zeker of u de schade kunt verhalen bij de producent of importeur. Deze aansprakelijkheid blijft 10 jaar nadat het product is verkocht van kracht. Wat te doen bij foutieve producten? Allereerst doet u er verstandig aan om algemene verkoopsvoorwaarden te gebruiken. U kunt uzelf dan beter beschermen tegen eventuele claims door te bepalen welke bewijsmiddelen er geldig zijn bij het aantonen van aansprakelijkheid en welke bovengrenzen er zijn voor schadeclaims. U kunt echter nooit uw aansprakelijkheid volledig uitsluiten in de algemene voorwaarden. Indien u erachter komt dat het product een risico heeft, dan kunt u het beste deze direct uit de handel halen en een terugroepactie opzetten om de schade te beperken. Mocht u niet de producent zijn, dan moet u, zoals hierboven is aangegeven, de identiteit van de producent of importeur bekend maken om eventuele aansprakelijkheid te ontlopen. Daarnaast zijn er ook gevallen waarin de aansprakelijkheidsclaim niet zal slagen, het bestaan van een gebrek is soms onmogelijk te ontdekken omdat de gegeven wetenschappelijke kennis op het tijdstip dat het product in het handelsverkeer werd gebracht nog niet zo ver was. De rechter zal hier ook altijd rekening mee houden. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 - 3555 299, wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Juridisch
6 december 2016

Wet DBA: Wat zijn de gevolgen voor u als ZZP'er?

Als zzp'er heeft u er waarschijnlijk al mee te maken, de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties, ofwel wet DBA. De wet DBA is de opvolger van de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) welke is komen te vervallen om schijnzekerheid te voorkomen. De DBA zou de balans in verantwoordelijkheden tussen opdrachtgevers en zzp'ers moeten herstellen, want met de VAR lag het risico enkel bij de zzp'er en nu zijn beide partijen verantwoordelijk voor de naleving van deze regelgeving en kan er ook gehandhaafd worden bij de opdrachtgever. Modelcontract Per 1 mei 2016 is de wet DBA in werking getreden. Er is echter een overgangsperiode zodat zowel de zzp'er als de opdrachtgever hier aan zouden kunnen wennen. Deze periode is één jaar, tot 1 mei 2017. Zzp'ers en opdrachtgevers krijgen in deze periode de tijd om te bepalen of het nodig is om met een modelovereenkomst te werken en welke bij hen past. Het is in deze periode de bedoeling dat partijen zich inspannen om de arbeidsrelatie zodanig vorm te geven dat een zzp'er niet in loondienst werkt. Dit zou u kunnen doen door in gesprek te gaan over het gebruik van een modelovereenkomst en over eventuele aanpassingen in de werkwijze die daarvoor nodig zouden zijn. Neveneffecten De wet die schijnzelfstandigheid zou moeten tegen gaan levert veel problemen op voor professionals bij wie sprake is van minimale zelfstandigheid. Veel opdrachtgevers willen zzp'ers dan ook niet meer aannemen omdat de fiscus na afloop van de werkzaamheden toch nog een dienstverband kan vaststellen wat naheffingen tot gevolg heeft. Opdrachtgevers wijzigen dan ook veelal hun inhuurbeleid en kiezen voor payrolling of uitzendkrachten waardoor de zzp'er zonder werk komt te zitten. Stichting ZZP Nederland, Zelfstandigen Bouw en MKB Belangen denken dat er op dit moment duizenden zelfstandige ondernemers schade leiden door deze wet. Dit blijkt ook uit onderzoek waarin 1 op de 4 zelfstandigen heeft aangegeven erover te denken om te stoppen. De Belastingdienst doet er namelijk gemiddeld zo'n tien weken over om deze modelcontracten goed te keuren en wijst er veel af. Wat nu? Zeer recentelijk hebben diverse belangenorganisaties aangegeven samen te willen werken met de actie 'Stop belemmering ondernemers' om de neveneffecten van de wet DBA tegen te gaan. Staatssecretaris Wiebes heeft al verbetering beloofd, maar de vraag is of deze aanpassingen voldoende zijn om opdrachtgevers het vertrouwen te geven dat ze geen naheffingen krijgen na afloop. Men pleit er dan ook voor om deze wet twee jaar lang in de ijskast te zetten waarbij de Belastingdienst zou moeten toezeggen dat er in deze periode geen boetes of naheffingen worden uitgedeeld. Wat er in de toekomst gaat gebeuren is op dit moment nog onzeker. Places.nl is benieuwd naar uw ervaring als zzp'er. Heeft u problemen ondervonden met de invoering van deze wet of heeft u juist tips voor zelfstandige ondernemers die tegen dit probleem aanlopen? Laat dan vooral een reactie hieronder achter.

Jeroen Rutten
Juridisch
26 oktober 2016

Return to sender: de kernpunten van het herroepingsrecht

Het is vaak voor zowel webshopeigenaars als winkeliers onduidelijk wat de regels zijn omtrent het retourneren van een aankoop. Een persoon die een aankoop doet bij een webwinkel heeft namelijk het recht om deze retour te sturen. Dit is vastgelegd in de wet kopen op afstand, ook wel het herroeppingsrecht genoemd. Places.nl somt de regels voor u op. Hoe lang en hoe veel? De basisregels zijn simpel. Zodra het product is ontvangen heeft de aankoper volgens de wet 14 dagen bedenktijd, tenzij op uw website een langere termijn is vastgelegd. Na het doorgeven van de retourzending heeft de aankoper nog 14 dagen om de aankoop terug te sturen. Zowel het volledige aankoopbedrag als de verzendkosten dienen terugbetaald te worden aan de aankoper. De kosten van de retourzending zijn voor de klant. Als eigenaar van een webwinkel bent u verplicht om zowel het aankoopbedrag als de verzendkosten terug te betalen binnen 14 dagen na het melden van de retour, u mag daarbij wel wachten tot u het product ook daadwerkelijk ontvangen heeft. Informatieplicht Naast het toepassen van bovenstaande regels bent u ook verplicht om de besteller te informeren over het recht op retourneren buiten de algemene voorwaarden om. U dient hierbij de consument te informeren over zowel de mogelijkheden als de kosten van het retourneren. Meer informatie over de informatieplicht leest u in het artikel 'Informatieplicht ondernemer bij koop op afstand' van Consuwijzer. Wat mag de klant met de bestelling doen? In de 14 dagen bedenktijd mag de klant het product uitproberen. Kleding mag dus gepast worden en elektronica getest, het is niet mogelijk om uw klant dat te verbieden. Natuurlijk mag de klant de producten niet gebruiken, het gaat uitsluitend om een enkele keer uitproberen. Uitzonderingen Niet alle producten kunnen retour gezonden worden. Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn maatwerk-producten, producten die snel bederven, kranten, tijdschriften, loterijen en hygiënische producten zonder verzegeling. Ook voor diensten geldt er een aparte regeling. Het begint bij de webwinkel Naast het nakomen van de regels is het van belang dat u daadwerkelijk een webwinkel hebt. Daarnaast kunt u met Places Reviews reviews van uw klanten genereren, dit kan helpen om het vertrouwen in uw bedrijf te verhogen. Wilt u gebruik maken van ons vrijblijvend advies? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 024-3555299. Wij helpen u graag verder!




Even geduld alstublieft...