Webshop

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Thomas Overdijk
Webshop
2 november 2017

Justitie treedt harder op tegen verdachte webshops

Justitie gaat betaalverkeer naar verdachte webshops blokkeren. Wanneer er drie aangiftes worden gedaan bij de politie, dan worden betaaldiensten ingelicht over een mogelijke oplichter. De betaaldiensten kunnen dan het betaalverkeer naar de website blokkeren. De actie wordt uitgevoerd om er voor te zorgen dat potentiële klanten in de toekomst niet meer opgelicht worden door de malafide webshops. Het initiatief is in leven geroepen door het Openbaar Ministerie in samenwerking met Landelijk Meldpunt Internetoplichting en twaalf betaaldiensten, waaronder iDeal. Naar verwachting sluiten meer betaaldiensten zich later aan. Thuiswinkel.org zet nog een aantal vraagtekens bij de kwestie. Hoewel de winkelketen laat weten blij te zijn met de strengere handhaving, maakt zij zich ook enigszins zorgen over de kwestie. Zij benadrukt hoe belangrijk het is dat de juiste websites worden aangepakt en dat onschuldige partijen niet per ongeluk als schuldig worden verklaard. Er moet geen sprake zijn van een aangifte als gevolg van een onenigheid tussen een particulier en webwinkel, aldus Thuiswinkel.org.

Jeroen Rutten
Webshop
12 april 2017

De vicieuze cirkel van het online winkelen

Lege winkelpanden, uitpuilende webshops en Chinese prijsknallers Het aandeel van e-commerce in Nederland blijft explosief stijgen. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor, een initiatief van Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau GfK, besteedde Nederlandse consumenten vorig jaar meer dan 20 miljard euro in online winkels. Daarmee werd er al een kwart meer geld over de digitale balk gesmeten dan in 2015. Wat heeft dit voor gevolgen voor de Nederlandse markt? Fysiek vs. online Uit de cijfers van het CBS bleek dat het aantal webshops eind 2016 de 70.000 al aantikte. Het groter wordende marktaandeel van online winkelen heeft enkele grote "fysieke" winkelketens zoals V&D, The Phone House en Scheer & Foppen al de kop gekost. Het gevolg? Nóg meer online omzet, waardoor het voortbestaan van een aantal winkelketens in een vicieuze cirkel terecht lijkt te komen. In hoeverre zijn de winkelstraten van Nederland ten dode opgeschreven, is dat wel zo erg, en speelt het online winkelen in het buitenland hier nog een rol in? Straatbeeld Want wat werd er verdrietig en beduusd gereageerd, toen begin vorig jaar het faillissement van warenhuis Vroom & Dreesman werd aangekondigd. Beelden van huilende werk-al-40-jaar-achter-de-kassa-mevrouwen en lijkenpikkende koopjesjagers kwamen regelmatig langs in de landelijke en regionale pers. Toen het winkelende publiek naar een reactie werd gevraagd, ging het vooral over het jammerlijke verdwijnen van de warenhuizen uit het straatbeeld. Maar hoeveel van deze mensen zou er in de afgelopen vijf jaar nog überhaupt een V&D van binnen hebben gezien? Al vanaf 2010 werd er alleen maar verlies gedraaid bij het bedrijf. Blijkbaar was er niet genoeg vraag in de markt voor een warenhuis zonder een online afdeling. Versterkend effect Natuurlijk is het doodsvonnis van een dergelijke keten sneu voor gedupeerden als Hannie en Truus die na 40 jaar trouwe dienst nog omgeschoold moeten worden om elders aan de bak te komen. Maar in hoeverre hebben deze fysieke winkels zonder online afdeling nog bestaansrecht als de focus in de markt steeds meer richting online verschuift? Nederlanders kopen steeds liever op het web, dus stilstaan is achteruitgang. Bovendien blijkt uit het onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor ook nog eens dat het verdwijnen van de grote winkelketens een versterkend effect heeft op de groei van het online aandeel. Ondersteuningspunt Fysieke winkelketens moeten meebuigen met de steeds groter wordende wens om vanuit huis te kunnen shoppen. Daarbij hoeft het één het ander niet uit te sluiten: fysieke winkels zouden een tweede leven kunnen krijgen als ondersteuningspunt voor de online verkoop. Veel winkelketens zien deze situatie op dit moment nog aan als een noodzakelijk kwaad, maar het biedt juist een betere kans op overleven. Het werkt namelijk zelfs andersom: een in essentie online winkelketen als Coolblue heeft inmiddels al verschillende fysieke winkels geopend. Hier kunnen bestellingen opgehaald en geretourneerd worden en krijgt de klant persoonlijk advies bij de aanschaf van een product. Dit wil wel zeggen dat voor veel winkelketens het roer drastisch om moet, hetgeen fikse maar noodzakelijke investeringen met zich meebrengt. Bedreiging uit het buitenland Zelfs wanneer al deze ketens en haar individuele winkels de noodzakelijke aanpassingen verrichten (en door deze investeringen nog niet over de kop zijn gegaan) is het voortbestaan ervan nog niet per sé gewaarborgd. De verschuivingen richting het online winkelen werken een verdere globalisering van de markt in de hand. Nederlanders bestellen hun producten steeds vaker over de grens. Niet alleen bij Duitse, Britse en andere Europese webshops, maar ook intercontinentaal. De goedkopere Chinese aanbieders, zoals aliexpress.com, hebben op dit moment het grootste aandeel in het buitenlandse online winkelverkeer. In 2016 werd in Nederland 190 miljoen euro aan Chinese producten gekocht; een stijging van 59 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Webwinkelparadijs Moeten we hier bang zijn voor de oprukkende Chinese economie? Nog niet. De vaderlandse omzet in online winkels is nog steeds een dikke honderd keer groter dan wat er wordt uitgegeven aan China. Wel komt het er op neer dat winkelketens zelf moeten blijven vernieuwen volgens de online trends, zeker nu ook de concurrentie van buitenlandse bedrijven steeds meer op komt zetten. Voor de consument is het een webwinkelparadijs aan het worden: door het steeds groter wordende aanbod zullen verkopers met hun prijzen moeten gaan stunten om klanten te blijven trekken. Voor aanbieders is de boodschap duidelijk: de luie consument zal op haar wenken bediend moeten worden. Dennis Arns is afgestudeerd in de masteropleiding Media, Journalistiek en Nieuwsgebruik aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en is werkzaam als Content Marketeer bij Telefoonboek B.V.

Jeroen Rutten
Webshop
20 januari 2017

Om deze reden heeft de consument moeite met online shoppen

Uit een onderzoek van het CBS is gebleken dat online shoppers in 2016 meer moeite hadden met het doen van online aankopen vergeken met 2015. Ruim vier op de tien online shoppers (42 procent) gaf dit aan. Dit is 2 procentpunten hoger dan de 40 procent van vorig jaar. Bezorging Ontevredenheid over de bezorging was voor de online klanten het grootste struikelblok. Hier gaf zo'n 23 procent aan niet tevreden te zijn. Daarnaast spelen vooral technische problemen (12 procent) tijdens het bestellen of betalen een rol bij de ontevredenheid. Ook gaf 9 procent aan verkeerde of beschadigde goederen te hebben ontvangen. Een klein percentage kreeg te maken met digitale koopfraude. Wat kunt u doen? Om uw eigen klanten tevredener te stemmen kunt u vooral veel winst behalen op het gebied van communicatie. Middels heldere communicatie kunt u hen op een persoonlijke manier op de hoogte houden van het bezorgingsproces en dit zal hen meer gerust stellen. Hierbij geven klanten de voorkeur aan telefonisch contact boven email. Bent u niet altijd in de gelegenheid om uw klanten telefonisch te woord te staan? Informeert u dan eens vrijblijvend bij Places.nl via 024 3555 299 om te kijken wat de Places Antwoordservice voor u kan betekenen.

Jeroen Rutten
Webshop
11 januari 2017

Telefoonboek onderzoekt: aandeel Magento bij webshops

E-commerce is al een aantal jaren terrein aan het winnen ten opzichte van fysieke winkels. Voor ieder product is inmiddels wel een degelijke webwinkel te vinden. Maar op welk hostingsysteem draaien deze winkels? Magento wordt gezien als één van de meest populaire webshopsystemen van dit moment. Onder andere de webshops van de KLM en de ANWB draaien al op dit systeem. Als we de uitgever zelf moeten geloven zijn de mogelijkheden van Magento eindeloos. Telefoonboek.nl onderzocht hoe populair deze hostingpartij nu daadwerkelijk is en zette de voor- en nadelen op een rijtje. Voor- en nadelen Magento is een systeem waarop webshops kunnen draaien. Hiermee kan vrij eenvoudig een professionele website opgezet worden. Het kan door een programmeur (met enige kennis) volledig aangepast worden aan de wensen van een webshop. Bovendien biedt het ondersteuning voor verschillende talen en valuta, en sluit het aan op betalingsmogelijkheden als iDeal. Wel heeft het platform zoveel mogelijk heden, dat het voor de beginnende webshophouder lastig kan zijn om er wegwijs in te worden. Onderzoek Telefoonboek onderzocht 18.751 webshops uit haar database. Hierbij werd bij 1234 webshops Magento gedetecteerd, hetgeen neerkomt op 6,2% van de webshops. Dat is vrij weinig, zeker wanneer het wordt afgezet tegenover het internationale marktaandeel. "Internationaal gezien is Magento één van de grootste hostingpartijen" vertelt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. "De mogelijkheden van het systeem zijn enorm, gek eigenlijk dat er niet meer bedrijven mee werken." Places Websites geeft bedrijven de kans om op een eenvoudige en goedkope manier een website aan te maken. Wilt u ook een website aanmaken voor uw bedrijf? Kijk dan snel naar de mogelijkheden.

Jeroen Rutten
Webshop
23 december 2016

Een succesvolle webshop maakt u zo!

Een groot deel van de webwinkels is maar een kort leven beschoren. In 2013 werden 10.088 webwinkels geopend, daarvan zijn er nu nog 6692 actief, blijkt uit onderzoek van Creditsafe. Hoe zorgt u ervoor dat uw webwinkel succesvol wordt? De wereld van webshops Dat een derde van alle webshops binnen een aantal jaren weer stopt heeft alles te maken met de gigantische concurrentie in deze markt. Desondanks hoeft u niet alleen maar beren op de weg te zien: de kansen liggen voor het oprapen! Zo werd er in het eerste kwartaal van 2016 een recordbedrag van €4,89 miljard besteed aan online aankopen in Nederland. Daarnaast vinden steeds meer mensen hun weg naar online winkelen, zo ook de oudere generaties. Ook worden meer en meer kerstaankopen gedaan via internet. Tot op heden zijn tickets voor vliegreizen, evenementen en accommodaties de grootste bestedingsposten online. De meeste groei echter vond plaatst op het gebied van voedsel, schoenen, lifestyle en speelgoed. Praktische stappen Hoe kunt u er voor zorgen dat uw webshop de eerste jaren "overleeft" en uitgroeit tot een gezonde en succesvolle onderneming? Places.nl zocht de vijf meest essentiële tips voor u bij elkaar. 1. Vindbaarheid Alles begint met goed vindbaar zijn voor potentiële klanten. U kunt uw vindbaarheid verhogen door te bloggen, user-generated content te genereren of natuurlijk te adverteren. Places.nl geeft u graag advies of helpt u deze wens te concretiseren. 2. Responsive website Maak uw website niet alleen geschikt voor computers maar ook voor smartphones en tablets. Op die manier vergroot u de toegankelijkheid van uw webwinkel. 3. Marktpositionering Bepaal voor uzelf op welke doelgroep u zich wilt richten. Het is van belang dat u die doelgroep goed "inkadert", op die manier kunt u succesvoller adverteren en uw website op deze groep laten aansluiten. 4. Gebruikersgemak Naast toegankelijkheid en positionering is het van belang dat het daadwerkelijke gebruik van de website simpel is. Maak uw webshop overzichtelijk en vooral, maak het gemakkelijk om aankopen te doen. Hier hoort onder andere een heldere productomschrijving en goed fotomateriaal bij. Ook een goede en gebruiksvriendelijke betaalmethode is essentieel. Zo kunt u voorkomen dat men afhaakt bij het daadwerkelijk doen van de aankoop. 5. Betrouwbaarheid Last but not least: uw website moet er natuurlijk betrouwbaar uitzien, maar vooral betrouwbaar zíjn. Hoe straalt u dat uit naar de klant? Allereerst door goed bereikbaar te zijn. Geef uw contactgegevens duidelijk weer en ben daadwerkelijk te bereiken. Klanten spreken liever in persoon met iemand dan dat ze een online contactformulier invullen. Dit zal vervolgens leiden tot goede reviews, en dat levert weer meer klanten op. Places.nl kan u bijstaan op beide gebieden. Via Places Reviews kunnen klanten u reviewen kunt u de reviews gemakkelijk beheren. Met onze Antwoordservice bent u altijd bereikbaar, óók wanneer u zelf de telefoon niet kunt opnemen. U kunt het nu voor 30 dagen gratis uitproberen. Neem gerust contact met ons op via 024-3555299 voor meer informatie.

Jeroen Rutten
Webshop
12 september 2016

Kleine webshops: 3 tips om te overleven tussen de grote spelers

De consument winkelt meer en meer online in plaats van offline. Vooral grote webshops als Bol.com en Wehkamp doen het goed en maken veel omzet. Het is als kleine webshop echter moeilijk om te concurreren met de grote spelers en te blijven bestaan als bedrijf. Places heeft drie essentiële tips om u te helpen. Lees hieronder hoe u ervoor kan zorgen dat uw kleine online onderneming overleeft. 1. Zorg dat uw website SEO-vriendelijk is Als online onderneming bent u niet zomaar te vinden voor uw potentiële klanten. Potentiële klanten lopen niet zo makkelijk tegen uw winkel aan zoals in de winkelstraat. Met een klein bedrijf heeft u waarschijnlijk niet het budget om veel online te adverteren. Daardoor is het moeilijker om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines, hier kunt u zelf wel wat aan doen! Probeer Search Engine Optimization (SEO) toe te passen op uw website. SEO, of zoekmachine optimalisatie is essentieel om uw website hoog binnen de ranking van Google te krijgen. We hebben de nodige SEO-tips voor u op een rijtje gezet. 2. Budget marketing: gebruik uw social media! Marketing is onmisbaar om uw webshop op de kaart te zetten en klanten binnen te halen. Door actief te zijn op social media vergroot u niet alleen uw vindbaarheid, maar ook de relatie met uw klant. Als webshop eigenaar kunt u beginnen met social media in te zetten voor uw marketing. Dit is een relatief goedkope manier en kan erg effectief zijn. Zorg ervoor dat u een goede strategie ontwerpt voor uw sociale kanalen en niet zomaar iets plaatst. Daarnaast is het belangrijk dat uw content opvallend en origineel is. 3. Lever service om uw klanten te behouden Nu u heeft gewerkt aan uw online vindbaarheid en een marketingstrategie, is het belangrijk dat uw product of dienst bevalt en de klanten bij u terugkomen. Hier kunt u voor zorgen door een goede levertijd, lage verzendkosten, heldere communicatie en vriendelijke service te bieden. Deze aspecten zijn moeilijker te controleren naarmate de omvang van een bedrijf toeneemt, terwijl kleine bedrijven dit makkelijker in de hand houden. Hier kunt u dus heel gemakkelijk uw voordeel uithalen. Bonustip: Places adverteren Natuurlijk kunt u ook als kleine webwinkel op andere manieren adverteren. Wist u dat u bij Places Adverteren een gratis bedrijfsvermelding aan kan aanvragen die op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com getoond wordt? Ook hiermee boost u uw online vindbaarheid. Voor vragen over adverteren via Places kunt u ons bellen op 024-3555299, wij helpen u graag om uw online vindbaarheid te vergroten.

Jeroen Rutten
Webshop
19 juli 2016

Bent u voorbereid op de groei van m-commerce?

Anno 2016 zijn er in Nederland meer webshops dan fysieke winkels. Met al het online shoppen neemt ook het mobiele shoppen toe. Het mkb blijkt alleen niet zo goed voorbereid te zijn op deze ontwikkeling, en mist daardoor economische kansen. Places.nl vertelt u in deze blog waarom mobiel verkopen in de huidige samenleving zo belangrijk is en hoe u daar als mkb-ondernemer op in kunt spelen. M-commerce Door de groei van het aantal webshops, neemt ook het aandeel van m-commerce toe. M-commerce, de samentrekking van mobile en e-commerce, staat voor het mobiele shoppen. M-commerce zal naar verwachting in 2018 al de helft van alle e-commerce innemen. Dat is ook niet zo vreemd, want het smartphonegebruik blijft groeien. Van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar is inmiddels al 81% in het bezit van een smartphone. Doordat de mobiele verkopen toenemen, is het als ondernemer slim om op deze ontwikkeling in te spelen. Het inzetten van het mobiele verkoopkanaal sluit goed aan bij de omnichannel-aanpak waarbij een consument snel en makkelijk schakelt tussen de desktop, het mobiele apparaat en de fysieke winkel. Online en offline komen zo steeds dichter bij elkaar te liggen. Online verkoop in Nederland Nederlandse ondernemers blijken achter te lopen op het gebied van online verkoop. In vergelijking met andere Europese landen ligt Nederland achter wat betreft online activiteiten: de omzet uit online activiteiten is een stuk lager in Nederland. Veel mkb"ers denken te klein te zijn om aan de wensen van de veeleisende consument van nu te voldoen. Slechts 15% heeft een uitgewerkte mobiele strategie. En dat is zonde, want er zijn hele makkelijke passende oplossingen, ook voor mkb"ers! De oplossing Een mogelijke oplossing is een "native" shopping-app voor uw eigen webshop. Met alleen een responsive website komt u er niet. Een mobiele website maakt gebruik van een browser en past zich aan het schermformaat van de pc of smartphone aan. Consumenten kunnen een native app downloaden in de appstore. Deze app is sneller en vriendelijker in gebruik, wat de consument van nu zeker belangrijk vindt. Nieuws Wilt u als ondernemer op de hoogte blijven van het laatste nieuws voor ondernemers? Houd dan de Places blogpagina in de gaten! Hierop vindt u dagelijks nieuwe blogs over relevante ontwikkelingen voor ondernemers. Wilt u meer weten over wat Places voor u kan betekenen? Neem contact op via 024-3555299, wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Webshop
28 juni 2016

Uw eigen webshop in tien stappen

Wilt u een eigen winkel beginnen? Tegenwoordig hoeft u zich niet meer alleen te richten op een fysieke winkel. Een webshop of een combinatie van beide behoort ook tot de mogelijkheden. Maar het opzetten van een webshop vraagt ook de nodige voorbereiding. In deze blog legt Places.nl u uit hoe u in tien stappen uw eigen webshop opzet. Stap 1: Schrijf een ondernemingsplan Wilt u van uw webwinkel een succes maken? Dan is het schrijven van een ondernemingsplan een vereiste bij het opzetten van uw webshop. Hiermee laat u zien welke producten u wilt gaan verkopen, waarom dit een goed idee is en binnen welke termijn u denkt winst te gaan maken. Ook is het belangrijk om de markt te onderzoeken, is er wel behoefte aan een nieuwe webshop met de producten die u wilt gaan verkopen? Door marktonderzoek te doen wordt er onder meer duidelijk naar welke producten vraag is. Stap 2: Kies de juiste bedrijfsnaam Het bedenken van een goede bedrijfsnaam kan lastig zijn. Misschien heeft u een leuke bedrijfsnaam verzonnen, maar is deze niet meer beschikbaar? Het is belangrijk om een goede bedrijfsnaam te verzinnen; zowel de naam en het logo moeten voor herkenning zorgen bij klanten. Hoewel ondernemers vrij zijn een naam te kiezen, zijn er aan het vastleggen van een naam wel enkele voorwaarden verbonden. Als vuistregel geldt dat uw bedrijfsnaam duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden moet zijn. Stap 3: Bouw de website U kunt op verschillende manieren een website bouwen. Er zijn genoeg programma"s om een website mee te maken. Vergroot u graag de online vindbaarheid van uw bedrijf? Dan is een Places Website geschikt voor u. Indien u een beperkte kennis van websites heeft, kunt u er ook voor kiezen om een professioneel bureau in te schakelen voor het opzetten van uw webwinkel. Dit kost u meer geld dan als u het zelf zou doen, maar zorgt wel voor minder zorgen en u kunt zich focussen op de rest van de webshop. Stap 4: Bepaal uw betaalmethoden Als webshopeigenaar moet u er ook voor zorgen dat er verschillende betaalmethoden zijn. Zodoende kan de klant zelf kiezen uit diverse betaalmethoden. De populairste betaalmethoden zijn iDEAL, PayPal, betaling via creditcard, PayDutch, Paysafecard en Notabox. Stap 5: Verzorg de hosting Met het bouwen van een goede website bent u er nog niet. De volgende stap is het online zetten van de website, zodat hij bereikbaar is voor de klant. De meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider. Wanneer u besluit de hosting voor eigen rekening te nemen, is het van belang dat u voldoende capaciteit beschikt om alle bezoekers aan te kunnen. Stap 6: Presenteer aantrekkelijke content Iedere website bestaat uit tekst en beeld, oftewel content. Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aspect. U moet natuurlijk voorkomen dat potentiële klanten hun producten bij een concurrent gaan kopen. Een eenvoudig ogende webshop waar alles gemakkelijk te vinden is wordt meer gewaardeerd dan een trendy webshop die steeds vastloopt. Mensen kiezen voor een webshop die snel is en waar zee gemakkelijk kunnen bestellen. Stap 7: Hanteer de juiste prijs Het bepalen van de juiste prijsstrategie is een lastig aspect, vooral op internet waar de concurrentie groot is. Om uzelf te onderscheiden van de andere webshops is het kiezen van een juiste prijs-kwaliteitsverhouding van groot belang. Stap 8: Houd u aan de regels Om online producten te verkopen moet u aan belangrijke voorwaarden voldoen. Het bestelproces moet aan alle regels voldoen. Ook moet er te allen tijde een orderbevestiging gestuurd worden en mogen er voor de klant geen onduidelijkheden bestaan over de vervolgprocedure. Zorg er ook voor dat klanten in het geval van vragen gemakkelijk met uw bedrijf in contact kunnen komen. Stap 9: Handel klachten professioneel af Hoewel u het graag vermijdt, kan er natuurlijk wel eens iets mis gaan bij het afhandelen van een bestelling, en dan krijgt u te maken met een ontevreden klant. Probeer klachten altijd op een zo goed mogelijke manier af te handelen, want in deze tijd heeft u al snel negatieve publiciteit te pakken. Kunt u wel wat tips gebruiken over hoe u omgaat met negatieve reviews? In deze blog leest u enkele handige tips! Stap 10: Presenteer uw bedrijf Uw webshop is online, en uw doelstelling lijkt behaald. Maar daadwerkelijk items uit uw webwinkel verkopen gaat niet vanzelf. Weten uw klanten ook waar ze terechtkunnen? Zorg ervoor dat uw webshop gemakkelijk online vindbaar is. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan online advertenties. Wist u dat u ook gemakkelijk klantfeedback kunt verzamelen? Met Places Reviews heeft u inzicht in wat er speelt onder klanten. Kunt u vrijblijvend advies gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer 024 – 3555 299. We helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Webshop
17 maart 2016

Webwinkels: een bloeiende markt

Hoe vaak koopt u nog iets in de winkel? Bestelt u niet ook regelmatig een pakketje vanaf uw luie stoel? En doet u de inkopen voor uw onderneming nog werkelijk in een echte winkel? Juist. Webwinkels zijn in en echte winkels zijn uit. Niet overtuigd? De cijfers laten het zien! Een flinke groei Brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft vorige week een nieuw onderzoek uitgebracht. Hieruit is gebleken dat webwinkels in 2015 flink meer hebben verkocht dan in de jaren daarvoor. Om precies te zijn steeg het aantal aankopen op 17 procent en groeiden de bestedingen met 16 procent. Dit is een enorme hoeveelheid, en laat zien wat de populariteit is van deze groeiende branche. Eten en drinken Wat wordt er dan vooral online verkocht, waardoor de webshops het tegenwoordig zo goed doen? Op nummer één staat de verkoop van eten en drinken. Mensen bestellen regelmatig eten thuis of gaan niet meer voor hun dagelijkse boodschappen naar de supermarkt. In totaal hebben consumenten vorig jaar ruim 40 procent meer aan eten en drinken besteld dan in het jaar daarvoor! In euro's komt dit neer op een totaalbedrag van maarliefst 600 miljoen. Daarnaast is er flink geld uitgegeven aan speelgoed en kleding. Sinterklaas- en kerstcadeaus worden dikwijls online besteld, en ook uw nieuwe outfit scoort u steeds vaker vanaf uw computer. Ook een website? Klinkt aantrekkelijk? Ook u kunt met uw eigen website aan de slag. U zult niet de eerste zijn die met de trend meegaat en zijn fysieke winkel omzet in een online zaakje. Voor tips voor het opzetten van een webwinkel kunt u een kijkje nemen op de Places blogpagina, lees hier bijvoorbeeld een stappenplan. Heeft u nog geen bijpassende website? Schakel het team van Places in! Wij maken direct en naar uw wensen een website, zodat u met een goede start aan de slag kunt! Meer weten? Neem voor vrijblijvend advies contact op met onze servicedesk via 024 - 3555 299. We helpen u graag op weg!

Jeroen Rutten
Webshop
13 april 2015

Big data: zo gaat u er succesvol mee om!

Klachten op Twitter, nieuwsbriefaanmeldingen, Facebook likes. Elke dag wordt er enorm veel informatie op het internet geplaatst en gevonden, ook wel big data. Deze big data biedt u veel waardevolle informatie over uw (potentiële) klanten. Hoe meer u van uw klant weet, des te beter dat is voor uw bedrijf. Maar hoe gaat u om met big data? Places.nl vertelt het u in deze blog. 1. Leg zoveel mogelijk klantgegevens vast Big data bevat voor u belangrijke klantgegevens. Het is dan ook belangrijk om zoveel mogelijk relevante klantgegevens vast te leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie zoals geslacht, leeftijd, adresgegevens, maar ook e-mail en interesses. Vraag bijvoorbeeld aan uw klant bij de kassa of hij of zij graag toegevoegd wil worden aan het klantenbestand voor een spaarsysteem en vraag bijvoorbeeld om de genoemde gegevens in te vullen. 2. Monitor social media Bekijk aandachtig wat er op social media gezegd wordt over uw bedrijf, merk, product of dienst. Wordt er bijvoorbeeld gepost over complimentjes? Krijgt u consistente klachten over een bepaald product? Wat zeggen mensen over de concurrent? Zijn er nieuwe of andere producten waar veel over gepraat wordt? Dit is waardevolle informatie waar u bijvoorbeeld uw product en serviceverlening mee kunt verbeteren, maar op deze manier kunt u ook kijken wat de gespreksonderwerpen en interesses van uw doelgroep zijn. Hier kunt u vervolgens weer op inspelen. 3. Speel beter in op wensen en behoeften Door middel van big data kunt u beter inspelen op de wensen en behoeften van uw potentiële klant. Door middel van uw klantenbestand krijgt u inzicht in het koopgedrag van uw klanten en komt u via social media te weten wat er onder uw doelgroep speelt als het gaat om uw product of dienst. Zo kunt u gerichte aanbiedingen doen naar bepaalde subdoelgroepen. Ziet u bijvoorbeeld op social media dat een van uw producten voornamelijk erg geliefd is onder vrouwen? Bedenk dan bijvoorbeeld een leuke vrouwenactie met een bepaalde korting. Door met big data specifiek in te spelen op de wensen en behoeften maakt u van uw klanten, trouwe klanten. Big data en meer op onze blogpagina Naast de vele mogelijkheden die Places u biedt met haar diensten via Telefoonboek.nl, Beste.nl, Openingstijden.com, Places Antwoordservice enPlaces Websites, bent u op onze blogpagina dus ook aan het juiste adres voor praktische tips en actuele mkb-informatie. En dat iedere dag! Lees bijvoorbeeld ook hoe u duurzaam onderneemt en hoe u optimaal nieuwsbriefaanmeldingen genereert. Heeft u nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024 - 3555 299. Wij staan u graag te woord!

Jeroen Rutten
Webshop
25 maart 2015

Maak uw webshop beter vindbaar

Sluit u zich binnenkort aan bij de ondernemers met een webshop? Of heeft u er al een? Zodra uw webshop gelanceerd is, is het belangrijk om consequent aandacht te besteden aan de vindbaarheid van uw online winkel. Want als u zoveel mogelijk potentiële klanten naar uw website wilt trekken, dan moet u inspelen op de behoeften van uw potentiële klant. Naar welke bedrijfsinformatie uw potentiële klant op zoek is en waarmee u uw webshop beter vindbaar maakt, vertelt Places.nl u in deze blog. 1. Presenteer uw contactgegevens Geef aan waar uw potentiële klant u kan vinden en hoe u te bereiken bent. Presenteer uw bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en website. Zo kan uw potentiële klant voor vragen of opmerkingen contact met u opnemen en voorkomt u dat hij naar de concurrent gaat. 2. Vermeld uw openingstijden Vermeld eveneens uw openingstijden op uw website. Dit is informatie waar uw potentiële klant vaak via zoekmachines naar op zoek gaat. Heeft u wisselende openingstijden tijdens de seizoenen of aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen? Zorg er dan voor dat uw openingstijden te allen tijden actueel zijn. Zo voorkomt u dat uw potentiële klant voor een gesloten deur staat. Ook voorkomt u irritatie wanneer een klant probeert u telefonisch te bereiken. 3. Verwijs naar uw socialmedia-accounts Heeft u een Facebookpagina of Twitteraccount voor uw bedrijf? Vermeld deze links dan ook op uw website. Zo laat u uw klanten kennis maken met uw bedrijfspagina's op social media en vergroot u de kans dat zij uw bedrijf zullen volgen. Hierdoor kunt u uw klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen en nieuwtjes. 4. Laat de betalingsmogelijkheden zien Tot slot is het handig om informatie te geven omtrent de betalingsmogelijkheden bij uw bedrijf. Is het mogelijk om in de webshop bijvoorbeeld alleen via iDeal te betalen of ook via After Pay? Duidelijke informatie over de betalingsmogelijkheden geeft uw webshopbezoeker vertrouwen in de betaling. Een betere vindbaarheid met Telefoonboek.nl Met het weergeven van deze informatie vergroot u de vindbaarheid van uw webshop en de kans dat een potentiële klant contact met u opneemt. Alle genoemde gegevens kunt u invullen via uw account op Places.nl. Zo maakt u uw bedrijfsgegevens, openingstijden, social media links, parkeergelegenheden en betalingsmogelijkheden via Telefoonboek.nl gratis vindbaar voor miljoenen Nederlanders per maand, zowel via mobiel als tablet. Heeft u deze gegevens niet volledig ingevuld? Doe dat dan direct! Heeft u nog geen account? Registreer u dan vandaag nog gratis voor een account op Places.nl en uw gegevens zijn direct online vindbaar. Heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024-3555299. Wij helpen u graag!

Jeroen Rutten
Webshop
10 november 2014

Een webwinkel: waar begint u?

'Offline kijken, online kopen' is een fenomeen waar steeds meer winkeleigenaren mee moeten dealen. Steeds meer aankopen worden online gedaan, waardoor het aantal winkelaankopen terugloopt. Door een webwinkel te beginnen naast uw offline winkel, kunt u uw sales toch een boost geven. U speelt zo in op de vernieuwde wensen van de klant en zorgt ervoor dat u uw klantenbestand behoudt. Grote voordelen voor ondernemers Toch is het beginnen van een webwinkel niet alleen voor de klant interessant. Ook voor de ondernemer kan het de zaken ten goede komen. Zo kunt u veel meer klanten bereiken, omdat afstand geen probleem is. Ook zijn de voorraadkosten lager, omdat u minder producten in uw winkel hoeft te bewaren. Daarom betaalt u ook minder huur en bespaart u op variabele kosten als water en elektriciteit. Daarnaast zijn de personeelskosten lager en bent u 24/7 bereikbaar. Bovendien kunt u, doordat u het klikgedrag van uw klanten kunt volgen, beter peilen wat de interesses van uw klanten zijn en ze gepersonaliseerde berichten sturen. Voordat u begint met het starten van een webwinkel, is er een aantal zaken waar u over na moet denken. U beschikt wellicht al over een productaanbod en productinformatie, maar er is meer nodig. Voorkom verrassingen met onderstaande aandachtspunten. Welke software gaat u gebruiken voor de vormgeving van uw webwinkel? Houd hierbij rekening met uw budget en de kosten op de lange termijn. Kies ook een softwareleverancier die bij u past. Wat wilt u dat de software voor u doet? Gaat u uw webwinkel ontwerpen of wilt u dat uitbesteden? Bepaal hoe uw administratie er uit gaat zien Koppelt u deze aan de administratie van uw winkel of ziet u de webwinkel als een onafhankelijk onderdeel? Wilt u dit uitbesteden aan een externe partij of heeft u er zelf het personeel voor? Het is belangrijk dat dit onderdeel goed in elkaar zit, zodat uw bestellingen niet door elkaar heen gaan lopen. Logistiek Hoe krijg u uw producten van A naar B? Denk er over na om een contract te sluiten met een grote speler, zodat u uw distributiekosten relatief laag kunt houden. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw producten van de leverancier direct naar de klant te laten sturen. Of realiseer een afhaalpunt, waar consumenten uw pakketjes goedkoper kunnen afhalen. Zorg ervoor dat u over de juiste betaalmogelijkheden beschikt Bij online afrekenen wordt er gebruik gemaakt van andere betaalopties dan in een winkel. iDeal is een veelgebruikte betaalmogelijkheid bij webwinkels. Zorg er dus voor u deze functie kunt bieden, maar bedenk ook of andere opties, zoals PayPal of betalen met een creditcard, relevant voor u zijn. Voldoet u aan de wettelijke eisen? Check de wetgeving omtrent het starten van een webwinkel vóórdat u begint, zodat u niet achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Raadpleeg desnoods een adviseur om u hierbij te helpen. Wetgeving rondom webwinkels vindt u op de website van Autoriteit Consument & Markt. Promotie met social media Social media zijn niet meer weg te denken uit uw marketingbeleid en daarom is het handig om vooraf alvast te bepalen welke social media u kunt gebruiken bij de promotie van uw webwinkel. Misschien maakt u al gebruik van social media en kunt u deze hergebruiken. Houd ook rekening met uw online vindbaarheid. Door ervoor te zorgen dat uw webwinkel goed te vinden is, geneert u meer bezoekers. Zorg voor een goede klantenservice Het is belangrijk dat uw klanten direct een goede indruk van uw webwinkel krijgen. Een goede service draagt bij aan de merkbeleving van een bedrijf. Kies daarom een goede externe partij om uw klantenservice aan uit te besteden of zoek een interne oplossing om uw klanten zo goed mogelijk te helpen. Klantcontact is erg belangrijk, omdat er met een webwinkel geen fysiek contact meer mogelijk is. Uw kunt de reacties van uw klanten gebruiken als feedback of als positieve reclame. Meer tips Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u ook een webwinkel beginnen? Meer tips over dit onderwerp vindt u bijvoorbeeld op Webwinkelsucces.nl of Ondernemeneninternet.nl. Places.nl biedt een aantal handige toepassingen voor ondernemers. Zo nemen wij bijvoorbeeld graag de telefoon voor u op met onze Places Antwoordservice, en kunt u in uw bedrijfsvermelding de link naar uw website vermelden. Wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact op met een van onze medewerkers van de service desk via 024-3555299!

Jeroen Rutten
Webshop
23 juli 2014

Big Data voor het MKB

Big Data, ook wel het digitale goud genoemd, komt steeds vaker tevoorschijn in 2014. Dankzij nieuwe technologie in de vorm van Google Analytics, de welbekende Cookies, Facebook statistieken en andere dataprogramma's wordt - zo lijkt het - alles bijgehouden en opgeslagen. U als mkb-ondernemer kunt hier ook uw voordeel mee doen. Hoe? Dat legt Telefoonboek.nl voor u uiteen. Wat is Big Data? Bij Big Data moet u denken aan alle informatie die u online kunt verzamelen. Via camera's, telefoons en online meetinstrumenten verzamelen we dagelijks beeld, geluid, teksten en cijfers. Tweets en Facebook-berichten kunnen we natuurlijk ook in dit rijtje scharen. Met Big Data wordt in het algemeen bedoeld dat de data te groot is voor de meetinstrumenten. In deze blog wordt ingegaan op de ontwikkeling van Big Data, namelijk dat steeds meer mensen de mogelijkheid krijgen om data te verzamelen, te bewaren en te analyseren. U als mkb'er dus ook. De data worden gebruikt om verbanden te vinden tussen personen, gebeurtenissen en andere fenomenen, ook klanten dus. Big Data worden door bedrijven voornamelijk gebruikt om communicatiecampagnes effectiever te maken of om koopgedrag vast te stellen. Een voorbeeld Om voor uw verbeelding Big Data iets levendiger te maken, hier een voorbeeld uit de praktijk. Een Amerikaanse winkelketen, soortgelijk aan de Nederlandse V&D, kan op basis van het koopgedrag van haar consumenten bepalenof een klant zwanger is. Zo stuurde de winkel kinderspulletjes naar een tienermoeder in spé, terwijl haar ouders nog niet wisten dat ze zwanger was. Een ander voorbeeld is dat verzekeringsmaatschappijen in de toekomst waarschijnlijk verzekeringspremies kunnen aanpassen per autobestuurder. Op basis van het rijgedrag van een individu kan een premie dus hoger of lager worden. Hier zitten natuurlijk veel haken en ogen aan, maar met behulp van Big Data is dat wel mogelijk. Voor een praktijkvoorbeeld van hoe de provincie Gelderland Big Data heeft gebruikt, klikt u hier. Big Data in de praktijk Wat kunt u als mkb'er leren van Big Data? U heeft waarschijnlijk niet de beschikking over data-analisten of dure software, maar u kunt alsnog met behulp van andere middelen meer leren over uw klanten of communicatie uitingen. Vandaar een aantal handvatten op een rij: 1. Leer uw klant kennen Heeft u een webshop? Probeer uw klant zo zorgvuldig mogelijk te leren kennen. Denk hierbij aan het zoek- en aankoopgedrag van uw klant, zodat u bijvoorbeeld een persoonlijke aanbieding kunt maken voor individuen. Daarnaast kunt u nagaan welke acties op uw website het beste werken, door deze simpelweg te testen. Houd met Google Analytics bij op welke pagina's meer of minder geklikt wordt. En belangrijk: waar zoekt uw klant op? Hoe komen klanten op uw website terecht? Probeer u te focussen op de zoektermen die uw klanten gebruiken in plaats van de woorden die u zelf wellicht zou gebruiken. Zodoende kunt u leren van uw acties en campagnes, of acties meer succesvol maken door te leren wat uw klanten precies willen. 2. Gebruik social media campagnes Veel mkb-bedrijven handelen als het aankomt op social media nog steeds op gevoel. Gelukkig maken bijvoorbeeld Facebook en Mailchimp het ons erg makkelijk wat betreft het bijhouden van statistieken. U kunt tegenwoordig precies zien hoe vaak ergens op geklikt wordt, wat uw volgers leuk vinden, waar ze graag op reageren en wat ze graag delen. Facebook-statistieken zijn daar erg geschikt voor. Maak een bedrijfspagina aan, zorg ervoor dat u meer dan 30 vind-ik-leuks krijgt en u kunt precies bijhouden hoe vaak u respons krijgt van uw volgers en wat uw bereik is. U kunt zelfs eerst verschillende campagnes uitproberen onder een kleinere doelgroep en vervolgens kiezen welke het meest effectief werkt. Dit geldt ook voor het gratis nieuwsbrief programma Mailchimp. Hiermee kunt u verschillende onderwerpen en nieuwsbriefversies uitproberen onder een kleine groep mensen alvorens het naar uw hele klantenbestand te sturen. Erg handig en effectief! 3. Het hoeft niet online Bent u niet zo handig met het omgaan van computers en social media, dan kunt u natuurlijk ook op een andere manier omgaan met het principe van Big Data. Heeft u een winkel? Probeer aan het einde van een periode uw verkoop te evalueren. Heeft u een bepaalde actie die u jaarlijks, maandelijks of wekelijks herhaalt? Verander eens iets, bijvoorbeeld tekstueel of met beeld, en kijk welk effect dit heeft. Daalt of stijgt uw verkoop? Dan weet u wat beter werkt bij uw klanten. Verdiep u daarnaast in uw klanten, laat ze van tijd tot tijd een enquête invullen, zo leert u waar uw klanten vandaan komen en met welke intentie en behoefte ze naar uw winkel komen. Dit geldt uiteraard ook als u een koffiezaak of adviesbureau heeft, of een fietsenmaker bent. Gevoel versus Big Data Staar u niet blind op uw data. Het is bekend dat veel grote bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Microsoft, nog steeds keuzes maken op gevoel in plaats van dat ze afgaan op de bestaande data. U kent als (regionale) ondernemer uw klanten waarschijnlijk nog het beste, vergeet dat niet. Data blijven data, zonder contextuele eigenschappen of eigen gedachten. Het is slim om gebruik te maken van data waar u tegenwoordig zo makkelijk beschikking over heeft, maar onthoud dat u nog altijd de professional in uw vakgebied bent. Privacy Let ook op met de privacy van uw klanten. Zorg ervoor dat u uw data altijd anonimiseert. Privacywetgeving in Nederland zorgt er nog altijd voor dat klanten beschermd worden. U mag uiteraard data verzamelen over bijvoorbeeld leeftijd, demografie en aankoopgedrag, maar houd deze data wel anoniem. Ook als deze personen uit eigen wil reageren op uw Facebook-berichten of Tweets. Big Data: gebruik uw informatie De technologie is er, de middelen ook. Veelal gratis en gebruiksvriendelijk. Probeer daar ook als mkb-ondernemer gebruik van te maken. Hoe meer u weet over uw klanten, hoe effectiever u uw bedrijf kunt leiden. Het is bijvoorbeeld zonde om honderden euro's in een reclamecampagne of advertentie te stoppen, terwijl een andere manier van handelen u veel meer oplevert. Het verzamelen van data kan altijd, wat u er daarna mee doet is uw keuze. Houd daarom uw website- en Facebook-statistieken in de gaten. Hier vindt u meer tips over hoe u social media meetbaar kan maken en meer over uw doelgroep te weten komt.

Jeroen Rutten
Webshop
14 maart 2014

Klantenservice van belang voor webshops

Faces Kappers; de bedrijfsvermelding van de maand maart, klantenservice van groot belang voor webshops, 32 miljoen voor innovatieve MKB'ers en in gesprek met Jovara. U kon het deze week allemaal terugvinden op de blog van Places.nl. Omdat het weekend voor de deur staat hebben wij voor u nog even alles op een rij gezet. Faces Kappers: 'Een salon van de toekomst' In maart staat het bedrijf Faces Kappers uit Eindhoven bij Telefoonboek.nl in het zonnetje als bedrijfsvermelding van de maand. Damir Duskan, social business developer bij Faces Kappers, geeft een kijkje achter de schermen bij dit vooruitstrevende bedrijf. 'Faces Kappers onderscheidt zich door de kwaliteit en service die ze biedt. Met name de klantervaring staat hier hoog in het vaandel' vertelt Damir. Lees meer over de bijzondere kapperszaak en schoonheidssalon Faces Kappers Klantenservice is van groot belang voor webshops Uit de Thuiswinkel Markt Monitor van 2013 blijkt dat de omzet van webshops de eerste zes maanden met 8% is gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2012. Door een blijvende toename van het gebruik van mobiele apparatuur zal het aantal online bestellingen de komende jaren naar verwachting blijven stijgen. Wat betekent dit voor ondernemers met een webshop? Een groeiende vraag en omzet, maar ook een groeiende vraag naar begeleiding bij het kopen. Klantenservice is hierbij het sleutelwoord. Een goede bereikbaarheid is cruciaal voor een webshop. In deze blog leest u waarom dit zo is, en wat u allemaal nodig heeft voor een goede klantenservice. Lees meer over het belang van een goede klantenservice voor webshops 32 miljoen voor innovatieve MKB'ers Wel een goed idee maar niet genoeg financiële ondersteuning? De overheid biedt veel mogelijkheden voor het MKB om subsidie aan te vragen. Woensdag 12 maart is bekend gemaakt dat het kabinet het aankomend jaar 32 miljoen euro extra vrijmaakt voor het MKB om innovatie te stimuleren. Vanaf 15 april kunnen ondernemers drie maanden lang een subsidieaanvraag indienen bij de Rijksdienst. Er is ruim 50% meer geld beschikbaar dan het voorgaande jaar. Misschien komt uw MKB wel in aanmerking voor deze subsidie. Lees verder en ontdek het! Lees meer over de mogelijkheden voor uw MKB om subsidie te ontvangen In gesprek met Jovara Iedere week gaat Telefoonboek.nl kort in gesprek met een bedrijf over zijn online vindbaarheid. Deze week gingen we in gesprek met het hoveniers- en sloopbedrijf Jovara uit Vijfhuizen. 'Over het algemeen zoeken al mijn potentiële klanten naar bedrijven via internet. Als je online niet goed vindbaar bent, heb je geen werk', vertelt eigenaar Jos van Ravensberg. Lees meer over het gesprek met hoveniers- en sloopbedrijf Jovara

Jeroen Rutten
Webshop
11 maart 2014

Klantenservice is van groot belang voor webshops

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor van 2013 blijkt dat de omzet van webshops de eerste zes maanden met 8% is gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2012. Door een blijvende toename van het gebruik van mobiele apparatuur zal het aantal online bestellingen de komende jaren naar verwachting blijven stijgen. Wat betekent dit voor ondernemers met een webshop? Een groeiende vraag en omzet, maar ook een groeiende vraag naar begeleiding bij het kopen. Klantenservice is hierbij het sleutelwoord. Een goede bereikbaarheid is cruciaal voor een webshop. In deze blog leest u waarom dit zo is, en wat u allemaal nodig heeft voor een goede klantenservice. Waarom een klantenservice zo belangrijk is Bezoekers van een webshop doorlopen verschillende fasen van het aankoopproces. In grote lijnen zijn dit de oriëntatiefase, de koop fase en de fase na de koop. Tijdens dit proces lopen bezoekers tegen verschillende vraagstukken aan, zoals; wat zijn de bezorgkosten en de levertijd? Hoe kan ik betalen? Hoe kan ik ruilen? Consumenten hebben bij dit proces behoefte aan antwoorden en bevestiging. Wanneer dit ontbreekt, haken potentiële klanten af en kijken ze verder bij de concurrent. Een goed opgezette klantenservice is hier de oplossing. Het Amerikaanse bedrijf Clickfox doet jaarlijks onderzoek naar de service van webshops en de gevolgen daarvan. Het ontbreken van een bereikbare klantenservice is ieder jaar weer de belangrijkste reden voor het niet bestellen van een product. Bij het bestellen via internet neemt de consument risico, en dus is vertrouwen erg belangrijk. Wanneer de consument twijfelt over een aankoop kan contact met de verkopende partij net dat laatste beetje vertrouwen geven om het product wel aan te schaffen. Een prettig en persoonlijk contact kan dan nét de doorslag geven. Wat houdt een klantenservice in? De klantenservice is de afdeling binnen een bedrijf die zorgdraagt voor het contact met de klant. Voor een webshop bestaat een klantenservice vaak uit twee verschillende onderdelen. Ten eerste is dit de online klantenservice en ten tweede de persoonlijke klantenservice. Online klantenservice De meest ouderwetse vorm van online klantenservice is het contactformulier. Een contactformulier zorgt er voor dat bezoekers niet afhankelijk zijn van (e-mail)programma's om contact met u op te nemen. Zeker wanneer het contactformulier goed is opgebouwd en vormgegeven, is dit een relatief eenvoudige manier om een vraag te stellen. Een kwestie van velden invullen en op een knopje klikken om het ingevulde formulier te versturen. Om te voorkomen dat iedereen u dezelfde vraag gaat stellen via het contactformulier is een pagina met 'Veel gestelde Vragen' een uitkomst. Op deze pagina staan de antwoorden op vragen waar veel mensen tijdens het bestelproces tegen aanlopen. De klantenservice van Bol.com bijvoorbeeld, heeft een zeer complete pagina met 'Veel gestelde Vragen'. Bovenaan de pagina vindt u de vragen waar de meeste klanten antwoord op willen. Hieronder staan de meest gestelde vragen per categorie weergegeven. Dit zijn bijvoorbeeld categorieën als 'Bestelling & Levering', 'Retourneren' en 'Garantie & Reparatie'. Een ander onderdeel van een online klantenservice is de 'virtuele assistent'. Naast de traditionele service van 'Veel gestelde vragen' zien we steeds meer zelfservicemogelijkheden ontstaan. Grote bedrijven als Bol.com, Ikea en Wehkamp bieden een virtuele assistent aan. De virtuele assistent is geen echt mens, maar een computer-geanimeerde persoonlijkheid. U kunt uw vraag invullen in een tekstvlak van een chatbox. De virtuele assistent zal u een antwoord geven aan de hand van antwoorden die in een database staan. Het grote voordeel is dat de klant niet zelf hoeft te zoeken in de enorme lijst met 'Veel gestelde vragen', maar de vraag simpelweg kan intypen. De bezoeker gaat als het ware een dialoog aan met de database van vragen en antwoorden. Een nieuwe vorm van een online klantenservice is het stellen van een vraag via social media. KPN experimenteert met het stellen van vragen via Twitter. De klant twittert zijn vraag met @KPNwebcare in de vraag en deze vraag wordt zo spoedig mogelijk beantwoord met een tweet van KPN. Op deze manier kan iedereen het antwoord zien en vergroot KPN haar interactie met klanten. Persoonlijke klantenservice Naast een goede online klantenservice blijft de behoefte aan persoonlijk contact bestaan; niet iedere vraag is online op te lossen. Daarnaast zijn er bezoekers die meer offline georiënteerd zijn en niet alles via internet willen oplossen. Ook zij verdienen de benodigde zorg, waardoor u meer inkomsten zult genereren! Een telefoonnummer is dus essentieel. Zorg ervoor dat uw telefoonnummer goed te vinden is op uw website. De klantenservice van Wehkamp is een voorbeeld van een complete en overzichtelijke klantenservice. In bovenstaande afbeelding ziet u deze klantenservice. Het eerste wat opvalt is Sanne, de virtuele klantenservice. Daarnaast ziet u de informatie per onderwerp gegroepeerd, bijvoorbeeld 'bezorgen en afhalen' en 'betalen en geldzaken'. Ook ziet u een ander belangrijk onderdeel: een link naar de service & contact pagina. Bij deze service & contact pagina begint de persoonlijke klantenservice. Hier staat het telefoonnummer waar de klant het bedrijf persoonlijk op kan bereiken, ook wel de telefonische klantenservice genoemd. Het belangrijkste van deze telefonische klantenservice is dat deze bereikbaar is. Een telefonische klantenservice waar de telefoon (bijna) nooit wordt opgenomen is zinloos, en leidt slechts tot frustraties bij de klant. Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt dat bijna 60% van alle ondernemers telefonisch slecht bereikbaar is. Op het gebied van telefonische bereikbaarheid valt dus nog veel te winnen! Vooral bij webshops is het erg problematisch wanneer de klantenservice niet goed bereikbaar is. Een webshop is eigenlijk net als een offline winkel. Wanneer u door een winkel loopt, wilt u op ieder moment en ter plaatse een verkoper kunnen aanspreken ter beantwoording van uw vragen. Iemand die de weg wijst, iets vertelt over de beschikbaarheid van uw maat of de werking van een product uitlegt. Wanneer deze persoon niet aanwezig is gaat u naar de volgende winkel om daar wel persoonlijk advies te krijgen. Zo werkt het ook bij webshops. Wanneer een potentiële klant geen advies op het gewenste tijdstip kan krijgen dan zal deze persoon al snel bij een andere webshop gaan kijken. Tips voor een betere bereikbaarheid van uw klantenservice Om met de groeiende markt van online winkels me te groeien is het van belang dat uw klantenservice ook meegroeit. Dit begint bij een goede online klantenservice bestaande uit veel gestelde vragen en eventueel een virtuele klantenservice. Tips voor een goede online klantenservice vindt u hier. Daarna is het van belang dat uw telefonische klantenservice staat als een huis. Persoonlijk contact kan doorslaggevend zijn wanneer uw klant twijfelt over de aankoop van een product. Dit doet u onder andere door bereikbaar te zijn, waardoor klanten nagenoeg altijd bij u terecht kunnen. Hoe kunt u de bereikbaarheid van uw klantenservice vergroten? Hier vindt u drie tips. Tip 1: Antwoordservice Heeft u zelf een webshop maar bent u niet in staat om de hele dag de telefoon op te nemen? In dat geval kan een antwoordservice een uitkomst bieden. Een antwoordservice is een klantgerichte manier om geen enkel telefoontje te missen. Bij een antwoordservice wordt uw telefoon automatisch doorgeschakeld naar uw persoonlijke telefoniste. U kunt zelf bepalen of er altijd, of alleen bij drukte wordt doorgeschakeld. In plaats van dat de telefoon na een aantal keer overgaan wordt doorgeschakeld naar de voicemail, wordt de telefoon dan automatisch doorgeschakeld naar de antwoordservice. De medewerkers van de antwoordservice nemen de telefoon aan met een persoonlijk script wat is afgestemd op uw bedrijf. Er wordt dus altijd met uw eigen bedrijfsnaam opgenomen. Zij nemen een boodschap aan, en noteren de vraag van de klant zodat u de klant terug kunt bellen en zelf antwoord kan geven de vraag. De klant krijgt op die manier toch een persoon aan de lijn, wat vertrouwen geeft. De kans dat deze klant het product alsnog bij uw webshop aanschaft wordt hiermee enorm vergroot. Daarnaast kunt u bij een dergelijke service vaak ruime bereikbaarheidstijden afspreken. Zo nemen ze bij de Places Antwoordservice 24/7 de telefoon voor u aan. De Places Antwoordservice biedt het meest voordelige abonnement aan. Voor slechts €15 euro per maand bent u al verzekerd van een goede telefonische bereikbaarheid. Tip 2: Sociale openingstijden Een andere manier om altijd bereikbaar te zijn, is de inzet van social media. Via uw eigen Facebookpagina of Twitter-account kunnen klanten op ieder gewenst moment een bericht achterlaten waar u op kunt reageren. Geef duidelijk aan dat u bijvoorbeeld altijd binnen 24 uur reageert, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten. The Webcare Company is een bedrijf die u helpt bij het inzetten van social media om bedrijven en klanten bij elkaar te brengen. Een goed voorbeeld van de inzet van social media is een fietsfabrikant die reageert op een tweet van een klant -over een kapot achterlichtje- door direct een nieuw fietslampje op te sturen. Wanneer diezelfde klant geen gehoor had gekregen via de telefoon, was het een zeer ontevreden klant geworden, met alle gevolgen van dien. Tip 3: Automatisch afspraken maken Of het nu spitsuur is of dat u simpelweg gesloten bent; niet iedere ondernemer is 24 uur per dag in staat om de telefoon op te nemen. Zelfs niet met een antwoordservice of antwoorden via social media. Een andere manier om toch bereikbaar te zijn voor uw klanten is via een online afsprakenplanner. Wanneer uw klant tegen een probleem aanloopt kunnen ze op dat moment naar de afsprakenplanner gaan om een bel-afspraak te plannen. Op deze manier heeft de klant toch het idee dat er iets met zijn vraag wordt gedaan. De klant voelt zich dus meer gehoord dan dat u via geen enkel kanaal bereikbaar zou zijn. Een goed voorbeeld van een reserveringssysteem is onlineafspraken.nl. U vult vooraf in wanneer u beschikbaar bent en zodra iemand een afspraak maakt, krijgt u automatisch een herinnering. Met bovenstaande tips is het ook voor u mogelijk om een beter bereikbare klantenservice op te zetten voor uw webshop. Voor meer informatie over de Places Antwoordservice kijkt u op Places.nl of kunt u bellen naar 024-7630722.

Jeroen Rutten
Webshop
1 november 2013

Het opzetten van webshop

Stappenplan voor het opzetten van een webshop, het opbouwen van klantrelaties, Do's & Don'ts voor Google+ en de populariteit van mobiele webshops. U kon het deze week allemaal terugvinden op de blog van Places.nl. Omdat het weekend voor de deur staat hebben wij voor u nog even alles op een rij gezet. Stappenplan voor het opzetten van een webshop Stel u heeft een dienst of een product dat u online wilt gaan verkopen. U heeft het voor uzelf allemaal op een rijtje; de online verkoop van uw product is een gat in de markt en u weet precies hoe uw webshop eruit moet komen te zien. De vraag is echter, hoe bouwt u een goede webshop? Met behulp van het handige stappenplan in deze blog ligt het opstarten van een webshop ook binnen uw handbereik! Lees meer over het opzetten van een webshop Het opbouwen van klantrelaties Een goede relatie met uw klant zorgt voor een betere klanttevredenheid. Het is belangrijk om het vertrouwen van de klant te winnen en een band met deze klant op te bouwen. Waarom is dit vertrouwen zo belangrijk, en hoe bouwt u eigenlijk een goede vertrouwensrelatie op? In deze blog vindt u de antwoorden. Lees meer over het opbouwen van klantrelaties. Do's & Don'ts voor Google+ Google+ is één van de grootste social media kanalen die we kennen op het internet. Toch weten veel mensen nog niet helemaal hoe ze met dit social media kanaal om moeten gaan. Deze blog helpt u op weg aan de hand van een aantal do's en don'ts bij het gebruik van Google+. De toenemende populariteit van mobiele webshops Steeds meer mensen shoppen online via hun mobiele telefoon. De mobiele webshops rijzen als paddenstoelen uit de grond en zijn steeds succesvoller. Hoe kunt u zo'n mobiele website maken en wat komt daar allemaal precies bij kijken? Lees in deze blog hoe u voor uw bedrijf een goede mobiele webshop kunt opzetten. Lees meer over de toenemende populariteit van mobiele webshops




Even geduld alstublieft...