Places logo
Menu

7 tips om je online verkoop te verhogen

7 tips om je online verkoop te verhogen

Iedere ondernemer wil zijn omzetten en winsten vergroten door meer online verkoop. Om dat te bereiken moet je natuurlijk flink aan de bak! Gelukkig biedt de online wereld tegenwoordig meer dan genoeg mogelijkheden. In dit artikel geven we je 7 tips om je online verkoop te verhogen!


1. Leer je klanten écht kennen

Als het goed is weet je natuurlijk wie jouw doelgroep is. Maar ken je je doelgroep ook echt? Welke interesses heeft je doelgroep, waar bevindt deze zich, wat houdt hen bezig en welk probleem kun jij oplossen met jouw product of dienst? Al deze kenmerken zijn essentiële informatie om de interesse van potentiële klanten te wekken en hen tot aankoop te overtuigen.

Probeer daarom zoveel mogelijk informatie over jouw doelgroep te achterhalen. Hoe je dat doet?

  • Ga met je klanten in gesprek
  • Maak gebruik van Google Analytics
  • Ga op onderzoek uit! Zet enquêtes uit of voer een aantal interviews
  • Luister naar je team
  • Vergeet social media niet

Wanneer je genoeg informatie hebt verzameld is het tijd om dit vast te leggen. Waarschijnlijk ben je erachter gekomen dat je meerdere doelgroepen hebt. Maak daarom per doelgroep een persona onderbouwd met data. Zo zet je jouw marketing veel gerichter in en is de kans op succes vele malen groter!

Geen idee hoe je hiermee aan de slag moet? In dit artikel vertellen we je hoe je een buyer persona opstelt.


2. Verhoog je online verkoop met sterke SEO teksten

Je kunt nog zo'n mooie webshop hebben, wanneer deze online niet wordt gevonden ga je niet heel veel verkoop behalen. Wanneer je je online verkoop wilt verhogen is het ontzettend belangrijk om aan de slag met het schrijven van sterke SEO teksten. Houd tijdens het schrijven van deze teksten rekening met het volgende:

  • Zoekwoord in de URL- verwerk het zoekwoord in de URL. Hiermee vertel je de zoekmachines waar de pagina over gaat en laat je aan bezoekers weten dat jouw pagina antwoord geeft op hun zoekopdracht.
  • Zoekwoord in de titel - de titel van jouw pagina vertelt veel over de inhoud van de pagina. Verwerk het zoekwoord hier dan ook in! Houd er rekening mee dat je de titel uit maximaal 60 tekens bestaat.
  • Zoekwoord in de tekst - door het zoekwoord genoeg in de tekst te verwerken zorg je ervoor dat jouw pagina naar boven komt wanneer potentiële klanten op dit zoekwoord zoeken. Je bent hierdoor geneigd de tekst hiermee vol te stoppen, maar doe dit niet! Google is slim: ze ziet dit en straft dit af door jouw pagina helemaal niet te tonen. Probeer daarom een zoekwoorddichtheid van 2% tot 5% aan te houden.
  • Zoekwoord in de meta titel en -omschrijving - de metagegevens worden door zoekmachines getoond in de zoekresultaten. Verwerk daarom het zoekwoord in zowel de meta titel als de -omschrijving: hiermee vertel je potentiële klanten dat jouw pagina antwoord geeft op hun vraag. Deze gegevens bepalen dan ook voor een groot deel of potentiële klanten doorklikken naar jouw website of niet!


3. Zet social media in om de online verkoop te verhogen

Waar je social media vroeger alleen kon inzetten om foto's/video's te posten en bekijken, bieden de platformen tegenwoordig veel meer dan dat. Zo heeft Instagram een aantal jaar geleden Instagram Shopping gelanceerd. Met Instagram Shopping krijg jij als ondernemer de mogelijkheid om je producten te verkopen via dit populaire platform.

Wil je Instagram Shopping graag inzetten om je online verkoop te verhogen? In dit artikel vertellen we je alles over Instagram Shopping.

4. Lanceer een online spaarprogramma

We blijven toch Nederlanders hè, niets werkt zo lekker lekker als een beloning. Met een online spaarprogramma zorg je ervoor dat je bestaande klanten aan je bindt. Hiermee vergroot je de klantwaarde en verhoog je de online verkoop. Hoe dat werkt? Simpel: met een spaarprogramma zorg je ervoor dat dezelfde klanten vaker bij je terugkomen. Zij willen immers hun beloning innen. Zo zorg je er met hetzelfde aantal klanten voor dat je meer online verkoopt!

Eén van de bekendste spaarprogramma's is die van de Albert Heijn. Zij zorgen ervoor dat er altijd een campagne loopt. Denk aan de glazen van Villeroy & Bosch, aan de pannen van Kempen & Begeer of zelfs de handdoeken van Walra. Met deze acties zorgen zij ervoor dat hun klanten vaker terugkomen én dat zij vaak meer kopen dan dat ze zonder het programma zouden doen.


5. Ook met e-mailmarketing verhoog je de online verkoop

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelt! Wanneer klanten eerder een aankoop bij jou hebben gedaan, dan heb je natuurlijk al een flink bestand. Maar naast jouw huidige bestand wil je juist e-mailadressen verzamelen van gebruikers die nog géén klant zijn. Ga daarom actief aan de slag met het verzamelen inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Voeg bijvoorbeeld een pop-up toe aan je webshop, geef een cadeautje of kortingscode weg bij inschrijving of promoot je nieuwsbrief op social media.

In deze nieuwsbrieven vertel je de gebruikers over de beste aanbiedingen, het laatste nieuws of feliciteer je hen bijvoorbeeld met hun verjaardag. Uiteraard geef je dan een kortingscode als cadeautje ;).


6. Verzamel reviews voor een ijzersterke online reputatie

Door actief aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews verhoog je de online verkoop. Aanbevelingen van andere klanten werken namelijk stukken beter dan wanneer jij zelf jouw producten aanprijst, niet heel gek natuurlijk.

Denk maar eens na: je laptop is stuk en je hebt een nieuwe nodig. Je gaat op internet op zoek en scrolt door de reviews. Kies je voor die laptop met slechts 4 reviews of ga je voor de laptop met wel 72 goede reviews? Juist.

We hebben het hier over sociale bewijskracht - een van de meest gebruikte overtuigingsprincipes van Cialdini. Makkelijk gezegd betekent het dat hoe meer mensen positief zijn over een product, hoe sneller ook jij overtuigd bent.

Genoeg reden om aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews dus. We durven met zekerheid te zeggen dat dit ervoor gaat zorgen dat jouw online verkoop verhoogd wordt! Met Places Reputatiemanagement nodig je jouw klantenbestand met één klik op de knop uit een review te plaatsen. Zo werken we samen aan een ijzersterke online reputatie!


7. Creëer extra online verkoop met cadeaukaarten

Cadeaukaarten kennen we allemaal, maar waarschijnlijk heb je nog nooit nagedacht over de slimme marketingtruc die hierachter zit. Wanneer jij een cadeaukaart ontvangt, geef je waarschijnlijk veel meer geld uit dan de waarde van de kaart. 70% van de ontvangers geeft namelijk wel 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de cadeaukaart uit en 80% van de ontvangers zijn nieuwe bezoekers die nog nooit iets hebben gekocht bij die webshop!


Nu je deze 7 tips hebt doorlopen kun jij aan de slag met het verhogen van je online verkoop. Vind je het toch nog lastig of wil je hier simpelweg graag hulp bij? Bij Places.nl ben je aan het juiste adres! Met ons Alles-in-1 pakket zorgen we er samen voor dat jij online groeit.

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!