Places logo
Menu

Wat zijn zoekwoorden?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn voor jou als ondernemer super belangrijk! Deze woorden zorgen er namelijk voor dat jij online goed wordt gevonden; een must om als onderneming te blijven groeien. We vertellen je er alles over, lees je mee?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden of woordcombinaties waarop wordt gezocht in zoekmachines als Google. Op basis van deze woorden genereert Google een lijst met de meest relevante resultaten.

Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt op klusbedrijf Nijmegen, stelt Google een lijst samen met relevante klusbedrijven in Nijmegen.

Waarom zijn zoekwoorden relevant voor jou?

Voor jou als ondernemer is het ontzettend belangrijk om te focussen op deze zoekwoorden. Deze woorden zorgen er namelijk voor dat jij online goed wordt gevonden!

Door de juiste zoekwoorden te verwerken in de teksten op je website, ziet Google jouw website als relevant. Hierdoor wordt jouw website hoger in de zoekresultaten getoond, wat ervoor zorgt dat jij meer bezoekers op jouw website krijgt. En laat dat nou net zijn wat jij wil bereiken ;)

Short tail vs long tail zoekwoorden

In de marketingwereld maken we onderscheid tussen twee soorten zoekwoorden: short tail en long tail. Short tail zoekwoorden zijn alle zoekopdrachten die bestaan uit één, twee of drie zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn de zoekopdrachten van vier woorden of langer.


Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden hebben een veel hoger zoekvolume dan long tail zoekwoorden, dit betekent dat hier veel vaker op wordt gezocht.

We zullen even een voorbeeld noemen: stel je hebt een kapperszaak in Nijmegen. Dan wil je natuurlijk graag gevonden worden op het zoekwoord 'kapper'. Maar deze term wordt natuurlijk ook door al je concurrenten gebruikt, waardoor het voor jou heel lastig wordt om bovenaan de zoekresultaten te staan.


Long tail zoekwoorden

Maar daarvoor zijn de long tail zoekwoorden! Doordat deze uit minimaal vier zoekwoorden bestaan zijn deze een stuk specifieker. Hier wordt dan ook minder vaak op gezocht en deze zullen daardoor minder websiteverkeer opleveren. Toch zijn dit juíst de zoekwoorden waarop je wilt focussen! Gebruikers die op deze term zoeken zijn namelijk al veel gerichter op zoek naar jouw product of dienst, waardoor de kans op conversie veel groter is dan bij short tail zoekwoorden.

Met jouw kapperszaak is het dus veel relevanter om je te focussen op een zoekwoord als 'krullenkapper Nijmegen'. Deze mensen zijn al specifiek op zoek naar jouw dienst, waardoor het voor jou veel relevanter is!


Wil je er graag mee aan de slag, maar vind je het lastig om de zoekwoorden terug te laten komen op je website? Wij helpen je graag! Voor maar €45,- per uur gaan onze content marketeers voor je aan de slag. Zij weten precies wat mensen zoeken en hoe jij gaat opvallen in jouw branche!

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!