Menu

Verzekeren

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Marije Schiffelers
Verzekeren
5 oktober 2017

Heeft u al een cyberverzekering afgesloten?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte onlangs bekend dat één op de vijf bedrijven in Nederland in 2016 slachtoffer is geweest van een cyberaanval. Daarbij waren voornamelijk financiële bedrijven en bedrijven uit de energiesector de dupe. Horecabedrijven hadden daarentegen relatief weinig last van ICT-incidenten en cyberaanvallen. Maar hoe kunt u zich als ondernemer hiertegen beschermen naast het installeren van beveiligingssoftware? Cyberverzekeringen voor MKB Het lijkt erop dat verzekeringsmaatschappijen zich ook bewust zijn van het toenemende probleem van cyberaanvallen en cybercrime. Hierdoor zijn er steeds meer partijen die hier een verzekering voor in het leven hebben geroepen. Zo biedt verzekeringsmaatschappij De Goudse sinds kort een cyber-verzekering aan en is Delta Lloyd van start gegaan met een pilot voor een cyberverzekering voor het MKB. Daarnaast bleek uit gegevens van amweb.nl en Delta Lloyd dat Nederland een van de grootste afnemers is van cyberverzekeringen in Centraal Europa. Maatregelen Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat online beveiliging een prominente rol moet krijgen. "Zeker nu blijkt dat ruim 20 procent van de bedrijven met minstens tien werknemers te maken heeft gehad met cyberaanvallen, kunnen bedrijven er niet onderuit om maatregelen te treffen als het aankomt op online beveiliging. Zowel voor de klant als het bedrijf zelf is het van groot belang dat gegevens goed beveiligd zijn. Het hebben van een SSL-certificaat en het maken van back-ups kunnen daarbij al een groot verschil maken voor veel bedrijven. Zeker voor kleinere bedrijven met een kleiner budget zijn deze relatief gemakkelijke maatregelen belangrijk." Hoewel de meeste cyberverzekeringen nog in de kinderschoenen staan, is het waarschijnlijk dat het aanbod van soortgelijke verzekeringen de komende tijd zal toenemen.

Dennis Arns
Verzekeren
20 maart 2017

Dit zijn de belangrijkste verzekeringen voor ZZP'ers

Nederland is in Europa koploper op het gebied van zelfstandig ondernemen. Van belastingadviseur tot aannemer, van makelaar tot klusjesman. In vrijwel iedere branche is het mogelijk om als zelfstandige zonder personeel (ZZP"er) aan de slag te gaan. U dient enkel met een gedegen onderenemingsplan voor de dag te komen en zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Het starten voor zelfstandigen is vaak niet het probleem. Het gaat om de periode daarna. Zelfstandige ondernemers zijn niet goed voorbereid op de toekomst. Dat stelt Aegon vanuit een onderzoek. 55 procent van alle zelfstandigen in Nederland heeft een plan voor zijn pensioen. Dit ligt 5% onder het wereldwijde percentage ondernemers. Daarbij komt dat maar 8% van de ZZP'ers daadwerkelijk een pensioenplan op papier heeft vastgelegd. Als u in loondienst verkeert, dan is dit allemaal voor u geregeld door de werkgever. Echter, als zelstandige ondernemer bent u verantwoordelijk voor het zelf regelen van pensioenen en andere levensverzekeringen. Places.nl heeft voor u uiteengezet hoe u zich het beste kunt voorbereiden op de toekomst en met zekerheid zelfstandig de markt op kunt gaan. Bedrijfsaansparkelijkheidsverzekering Deze verzekering wordt gezien als de belangrijkste verzekering voor de zelfstandige ondernemer. Het verzekert u tegen schadeclaims bij ongevallen. Dit kan bijvoorbeeld het per ongeluk beschadigen van een TV zijn of een verkeerd uitgevoerde bezorging. De Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt vaak verwart met de WA-verzekering. Het grote verschil daartussen is dat de WA-verzekering wettelijk verplicht is en deze verzekering niet. Rechtsbijstandverzekering Een rechtsbijstandsverzekering is uitermate handig op het moment dat u onderneemt in een branche waar mogelijk snel conflicten kunnen optreden. Deze verzekering dekt de kosten voor het aangaan van een juridische procedure. Arbeidongeschiktheidsverzekering Op het moment dat u ziek wordt en u heeft geen financiële buffer opgebouwd, dan heeft u geen verdere inkomsten. U doet er goed aan hier zich tegen te verzekeren. Dit kan op verschillende manieren. Een van de manieren is het broodfonds, daarmee zet u samen met andere ZZP"ers een maandelijks bedrag opzij voor als er een van de ZZP"ers ziek wordt. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een zorgverzekering speciaal voor ZZP"ers af te sluiten. Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen is er natuurlijk het belangrijkste onderdeel om inkomen te generen en dat is om zoveel mogelijk klanten te benaderen met uw bedrijf. Places.nl maakt het u mogelijk om direct in contact te komen met 6,6 miljoen potentiele klanten door te gaan adverteren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 024 - 3555 299 om de mogelijkheden te ontdekken.

Sanne
Verzekeren
30 juli 2014

Inbraakpreventie: voorkom zomerinbraak

Veel bedrijven gooien met het stijgen van het kwik de deuren dicht. Het risico op inbraak in bedrijven gaat hier echter ook mee omhoog. Doordat er tijdens de zomer weinig of geen mensen in uw bedrijfspand aanwezig zijn, slaan inbrekers in deze periode graag hun slag. Hoe gaat u zomerinbraak tegen? Places.nl geeft u een aantal nuttige inbraakpreventietips. 1. Waardevolle spullen Berg waardevolle spullen tijdens de zomer goed op. Denk hierbij aan dure objecten die normaliter in het zicht staan, zoals computers, laptops, telefoons en andere apparaten. Deze spullen kunnen het beste in een kluis of afgesloten ruimte worden gezet. Hoe minder verleiding inbrekers hebben, hoe kleiner de kans op inbraak is. 2. In- en uitloop Niet alleen u en uw personeel hebben vakantie, maar ook de vaste mensen waarmee u buiten uw eigen bedrijf werkt. Denk aan leveranciers, monteurs, postbezorgers of andere mensen die voor de in- en uitloop van uw bedrijf zorgen. Informeer de aanwezigen in uw bedrijfspand goed over de bedrijven waarmee u contracten heeft, en zorg ervoor dat zij goed checken of bezoekers ook écht voor zo'n bedrijf werken. Dat lijkt misschien onnodig, maar vaak worden er verkeerde mensen op goed vertrouwen binnengelaten. Het wordt voor inbrekers dan erg eenvoudig om uw bedrijf binnen te treden. 3. Social media Voor inbrekers zijn data op social media vrij toegankelijk. Spreek met uw personeel af dat zij niet letterlijk communiceren dat uw bedrijf op slot gaat in de zomer. Zodra iedereen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter laat weten dat ze er een paar weken tussenuit zijn, komen inbrekers te weten dat het bedrijfspand leeg is.Wel kan bijvoorbeeld op uw bedrijfspagina aan klanten worden meegedeeld dat de productie in de zomer wellicht wat lager is, zodat zij daarop voorbereid zijn. Spreek dus met uw personeel af wat wel en niet (op social media) over de zomerperiode wordt gecommuniceerd, zodat een eventuele inbraak wordt vermeden. 4. Verplaats u in een inbreker Uw bedrijfspand heeft hoogstwaarschijnlijk niet alleen een ingang. Zorg ervoor dat alle deuren en ramen goed gesloten zijn. Het voorkomen van inbraak begint met goede beveiligingssloten.Een ervaren inbreker herkent meteen de betere sloten en goed beveiligde ramen. Veiligheidssloten maken het lastig een deur te forceren en houden daarmee inbrekers uit de buurt. 5. Vervanging Zorg ervoor dat u voor de zomer goed heeft geregeld wie welke taken krijgt, zo worden alle werkzaamheden en verantwoordelijkheden opgepakt. Bent u bijvoorbeeld altijd degene die gaat kijken wat er aan de hand is als het alarm in uw bedrijfspand afgaat? Regel dan een vaste vervanger voor als u er een paar weken tussenuit gaat, zodat de reden van het afgaan van het alarm te allen tijde gecontroleerd wordt. Uw bedrijf loopt natuurlijk niet alleen in de zomer risico op inbraak. Denk maar eens aan cybercrime:online inbraak in uw bedrijf. Hoe goed bent u beveiligd tegen cybercrime? Naast inbraak kunt u ook te maken krijgen met diefstal op de werkvloer. Places.nl biedt u een handig overzicht van verzekeringen die speciaal geschikt zijn voor ondernemers. Lees daarnaast eens de Places ondernemingstips voor de zomer!

Sanne
Verzekeren
16 juni 2014

Verzekeren tegen cybercrime

Verzekeren tegen cybercrime Cybercrime is al langer een bedreiging voor MKB-bedrijven. 40% van de Nederlandse ondernemers is volgens de politie in 2012 slachtoffer geweest van cybercrime. Dankzij ABN AMRO en verzekeraar Hiscox kan het MKB zich hier nu voor verzekeren. Hoe? Dat leest u in deze blog. Wat is cybercrime? Veel MKB-bedrijven weten niet zo goed wat ze tegen cybercrime moeten doen. Een nog groter deel weet zelfs niet wat cybercrime precies is. Cybercrime is criminaliteit door middel van ICT. Denk bijvoorbeeld aan uw laptop, telefoon, bedrijfssystemen en zelfs internetbankieren. Cybercrime komt in veel soorten en maten voor, maar is moeilijker te ontdekken omdat het weinig tot geen 'inbraaksporen' achterlaat. Er wordt namelijk niet bij u ingebroken door middel van het kapotslaan van een ruitje of het forceren van een slot, maar door uw wachtwoorden, identiteit en andere gegevens te achterhalen. Daarnaast hebben de dieven natuurlijk ook geen bivakmuts op en zwaaien ze ook niet met wapens. De plegers zijn veelal jonge hackers die als hobby of vanuit een criminele organisatie erop uit zijn om geld en informatie te ontfutselen. Op dit moment kost cybercrime de Nederlandse economie ongeveer 8,8 miljard euro. Meer informatie over hoe goed u beveiligd bent tegen cybercrime en verschillende vormen vindt u hier. Veel MKB-bedrijven staan er niet bij stil dat zij ook slachtoffer kunnen worden van cybercrime. De gedachtegang is dat het middel- en kleinbedrijf 'toch niet interessant is' voor online criminaliteit. De grotere bedrijven zijn zich echter meer bewust van de gevaren die cybercrime met zich mee brengt, en hebben zich hier dus ook beter op voorbereid. Het MKB is daarom ook een gemakkelijk(er) doelwit voor internetcriminelen om hun slag te slaan. Wat kunt u doen tegen cybercrime? Een aantal tips om uw online zakelijk gebeuren te beveiligen tegen cybercrime vindt u hier. Een korte opsomming van die punten is als volgt: 1. Zorg voor een goed wachtwoord 2. Controleer de websites die u bezoekt 3. Update uw systemen 4. Open geen e-mail van onbekende afzenders Sinds korte tijd kunt u zich als MKB-bedrijf ook verzekeren tegen cybercrime. Dit verzekeringspakket heet 'Veilig Online' en is samengesteld door ABN AMRO en verzekeraar Hiscox. Het pakket bevat antivirussoftware en een verzekering voor het geval uw MKB-bedrijf tóch slachtoffer wordt van cybercrime. U moet hierbij denken aan kosten van ruim 18 euro per maand, met een dekking van directe schade tot 3500 euro. Met de opkomst van cybercrime in het achterhoofd zullen er naar verwachting meer verzekeraars met een soortgelijke verzekering komen in de toekomst. Cybercrimeverzekeringen vs Datariskverzekeringen Verzekeraar Hiscox biedt net als bijvoorbeeld verzekeraars AIG en CNA Europe ook zogenaamde 'datariskverzekeringen' aan. Het verschil tussen de twee is misschien niet gelijk duidelijk. De datariskverzekeringen verzekeren uw bedrijf tegen de gevolgen van hacken, systeeminbraak, verloren data, gegevensdiefstal en cyber-aanvallen. Dat wil zeggen; dataverlies. Hierbij moet u denken aan privacygevoelige gegevens, systeeminbraak, hacking etc. Denk aan bijvoorbeeld het uitvallen van uw webshop, wat leidt tot omzetverlies. Bij de nieuwe cybercrimeverzekering kunt u denken aan digitale criminaliteit in de vorm van malware (cybercriminelen kunnen dan precies zien wat u op uw computer doet). Hiscox helpt daarnaast ook met het opschonen van uw computer en ondersteuning bij dergelijke aanvallen. Andere verzekeringen Alvorens een verzekering af te sluiten is het natuurlijk verstandig u te laten voorlichten door mensen die hier al ervaring mee hebben. Via ABN AMRO kunt u naar een informatielijn bellen, maar denk ook aan collega's die met dezelfde soort problemen kampen. Probeer op zoek te gaan naar een objectieve mening wat betreft de cybercrimeverzekeringen. Er bestaan naast dergelijke verzekeringen natuurlijk nog meer handige verzekeringen voor het MKB. Denk hierbij aan bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, rechtsbijstandsverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Deze en andere aanvullende verzekeringen vindt u in een handig overzichtje op onze blogpagina.

Sanne
Verzekeren
17 oktober 2013

Brand wordt groter risico voor bedrijven

Vanaf 2014 gaat de regeling voor brandschade bij bedrijven veranderen. Het maximum van 500.000 euro aan brandschade waarvoor ondernemers verantwoordelijk kunnen worden gesteld, wordt opgeheven. Wat zijn de gevolgen hiervan? En waarmee moet u, naast het afsluiten van een verzekering, nog meer rekening mee houden als het gaat om (het voorkomen van) brand binnen uw bedrijf? Maatregelen voor brandveiligheid Het gevolg van de opheffing van het maximale bedrag waarvoor ondernemers verantwoordelijk zijn bij brandschade, zal zijn dat bedrijven een fors hogere aansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten, met hogere premies als gevolg. Deze hoge premies zijn vervelend voor u en uw onderneming. Een daadwerkelijke brand binnen uw bedrijf is echter nóg vervelender. Er zijn een hoop maatregelen die u kunt nemen om uw bedrijf en uw medewerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen brand. Places.nl heeft enkele belangrijke maatregelen voor u op een rijtje gezet. 1.Vluchtwegen Wanneer er brand uitbreekt is het van groot belang dat iedereen die op dat moment aanwezig is in het gebouw, zo snel mogelijk naar buiten kan. Om dit mogelijk te maken moet u aan de volgende punten denken: Zorg er voor dat alle ingangen, doorgangen, gangpaden en vluchtwegen vrij zijn van obstakels. De deuren van de nooduitgangen moeten van binnenuit te openen zijn. Deze mogen dus niet op slot zitten. Plaats ook geen meubels of andere obstakels in een straal van 2 meter van deze deur (zowel aan de binnen- als buitenkant). Als er gordijnen in de buurt van de deuren hangen, zorg er dan voor dat deze het zicht op de deur niet wegnemen. 2. Verlichting Als tijdens een brand de stroom binnen uw bedrijf uitvalt, moeten uw medewerkers en eventuele andere aanwezigen toch snel de uitgang kunnen vinden. Daarom is het van belang dat wanneer er nood- en transparantieverlichting verplicht is binnen uw bedrijf, deze altijd werkt en zichtbaar is. Of dit verplicht is hangt af van het aantal personen dat binnen het gebouw aanwezig is, de oppervlakte van het gebouw, en voor welke doeleinden het gebouw gebruikt wordt. Voorbeelden van doeleinden zijn het runnen van een horeca-onderneming, het hebben van een winkel of het geven van onderwijs. In het Bouwbesluit kunt u nagaan of de nood- en transparantieverlichting verplicht aanwezig is binnen uw bedrijf. Ook kunt u hier nagaan of het verplicht is om een nooduitgang in uw bedrijfspand te hebben. 3. Brandblussers Is de uitgebroken brand (nog) klein? Dan moet u de mogelijkheid hebben om deze zelf te kunnen blussen, voordat de brand zich uitbreid. Zorg er daarom voor dat er een brandslanghaspel, draagbare blustoestellen en eventueel blusdekens in uw bedrijf aanwezig zijn. Deze moeten altijd en voor iedereen bereikbaar zijn. Het is belangrijk dat u de blusmiddelen ieder jaar laat controleren door een erkend bedrijf. Om erachter te komen wanneer deze controle plaats moet vinden, kunt u kijken naar de laatste keuringsdatum. Deze is te vinden op het blusmiddel zelf. 4. Personeelsvoorlichting Wanneer er een brand uitbreekt, is het naast de genomen maatregelen voor het pand nóg belangrijker dat uw werknemers weten hoe ze moeten handelen. Om ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk veilig zijn, moet u aan de volgende punten denken: Stel een ontruimingsplan op, waarbij het voor elke werknemer duidelijk is hoe ze moeten handelen en welke verantwoordelijkheden ze dragen. Maak dit ontruimingsplan bekend onder de werknemers zodat ze goed geïnstrueerd zijn. Plan regelmatig een ontruimingsoefening in, om het geheugen van uw werknemers op te frissen en om uw werknemers scherp te houden. Stel iedereen op de hoogte van waar de blusmiddelen zich bevinden en zorg ervoor dat alle werknemers weten hoe ze gebruikt moeten worden. Leidt enkele werknemers op tot BHV-er (Bedrijfshulpverlening). Deze werknemers volgen dan een speciale cursus waardoor zij precies weten hoe ze moeten handelen binnen bepaalde ongewenste gebeurtenissen in uw bedrijf, zoals brand en ongevallen. Het aantal BHV-ers die u nodig heeft binnen uw bedrijf, bepaalt u aan de hand van de gegevens in uw risico-inventarisatie en -evaluatie. Een BHV cursus kunt u bij verschillende organisaties volgen. Is uw bedrijf veilig genoeg? Om er achter te komen of uw bedrijf goede maatregelen heeft genomen en wat uw eventuele kwetsbare punten zijn, kunt u uw hele onderneming na lopen met behulp van een checklist. Meer informatie over voorschriften, wetten en regels omtrent brandveiligheid vindt u hier.


Even geduld alstublieft...