Menu

Startups

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Marije Schiffelers
Startups
23 oktober 2017

Wanneer mag uw bedrijf nou eigenlijk startup genoemd worden?

Wie een heel goed idee heeft of niet voor een baas wil werken start een eigen onderneming. Dan bent u een starter. Nieuwe bedrijven gebruiken graag de term startup om zichzelf te beschrijven. De term wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl de term zeker niet op alle bedrijven van toepassing is. Wanneer mag u een bedrijf echt een startup noemen en wat maakt een startup succesvol? Elk jaar worden er in Nederland zo rond de 127.000 nieuwe bedrijven geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Iedereen kan een bedrijf inschrijven bij de KvK en daarmee starter worden, maar niet al deze bedrijven zijn startups. Wel is elke startup een starter. Er zijn dus wel veel overeenkomsten tussen starters en startups. Dit maakt het ingewikkeld. Hoe onderscheid je een startup? Jong De namen zeggen het al: starters en startups zijn allebei jonge ondernemingen. De term starter is voor iedereen weggelegd die start met een bedrijf. Meestal wordt gezegd dat een bedrijf geen startup meer kan zijn als het ouder is dan vijf jaar. In die vijf jaar moet er al heel wat gebeurd zijn om de status van startup te krijgen. Innovatief Het aanbod van de beginnende onderneming is misschien wel de belangrijkste bepaler voor welke term het bedrijf toebedeeld krijgt. Een onderneming die een product of dienst op de markt brengt dat al bestaat en daar geen speciaal element aan toevoegt is per definitie een starter. Iemand die een gewoon glazenwassersbedrijf begint is daarmee een starter. Zo"n starter heeft ook meestal niet ten doel om iets baanbrekends te doen, maar gewoon om goed te worden in het leveren van een bepaald product of bepaalde dienst. Een startup doet iets anders. Een starter maakt kans op bekroning met de term startup als het iets innovatiefs brengt. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwe technologie of een nieuw business model. Dus als die glazenwasser zijn diensten op een innovatieve manier aanbiedt, kan hij alsnog startup zijn. Hierbij kan gedacht worden aan een app waarbij (hobby)glazenwassers in de buurt geraadpleegd kunnen worden om tegen een verlaagde prijs de ramen te komen lappen. Een startup blijft zich ontwikkelen om een zo goed mogelijk product of dienst te kunnen leveren. Ook als het idee er eenmaal is blijft innovatie dus een grote rol spelen. Schaalbaar De starter heeft niet de intentie om direct enorm te groeien. De glazenwasser starter heeft bijvoorbeeld maar een paar mensen in dienst en heeft ten doel om lokaal een klantenbestand op te bouwen en zo een succesvol bedrijf te zijn. Een startup daarentegen heeft al vanaf het begin ten doel om heel hard te groeien. Een startup mag dan ook niet achterlopen op de concurrentie. Hier wordt ook het belang van de innovativiteit van het product of de dienst duidelijk. De beste manier voor een startup om snel te groeien is om een business model te kiezen dat gemakkelijk vergroot kan worden. Zo kan de glazenwasser app startup andere diensten zoals tuinonderhoud aan gaan bieden via hetzelfde concept. Internationaal gericht De starter glazenwasser wil graag veel klanten in het gebied van zijn bedrijf vergaren. Het bedrijf is misschien klein en heeft maar een paar mensen in dienst, waardoor het niet haalbaar is om een groot gebied te bestrijken. Startups daarentegen willen niet alleen snel groeien, maar willen zichzelf ook internationaal op de kaart zetten. Bij snel groeien hoort ook ver groeien. Om een grote, succesvolle startup te worden is het belangrijk om de landsgrenzen te overschrijden. Gefinancierd Waar een starter zelf misschien geld opzij heeft gezet om het bedrijf te kunnen beginnen en even vooruit te kunnen, is dit voor de ambitieuze startup vaak nagenoeg onmogelijk. Een startup heeft grootste plannen en moet groeien. Het ontwikkelen van een innovatief product of innovatieve dienst alleen al kost veel geld. Daarbij komen nog de kosten voor het groeien van het bedrijf. Startups hebben dan ook investeerders nodig die geloven in het product, de dienst of het business model van het bedrijf. Wel de lusten, maar niet de lasten Starters die zichzelf onterecht benoemen als startup genieten van alle voordelen van de naam startup, zonder de nadelen ervan de ondervinden. Startups moeten namelijk enorm hard werken om in korte tijd snel te groeien en tegelijkertijd de concurrentie voor te blijven. Startups hebben een winnersmentaliteit nodig. Oprichters van een startup maken lange dagen en besteden meestal al hun tijd aan het bedrijf. Een sociaal leven zit er dan ook meestal niet in voor deze mensen. Gelukkig voor de oprichters is een bedrijf na een aantal jaar, als het te oud is, startup af. Een starter die zichzelf onterecht startup noemt wekt tevens valse verwachtingen. Als te veel bedrijven in een gebied zich startup noemen terwijl ze dat niet zijn, kan dit ervoor zorgen dat het gebied als onbetrouwbaar wordt gezien. Zo zou België door veel valse benoemingen van bedrijven tot startups internationaal niet gerespecteerd worden. Volgende stap Het verschil tussen starter en startup is niet het enige onderscheid dat gemaakt wordt. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een scale-up. Een scale-up is een bedrijf dat nog harder groeit dan een startup. Een bedrijf mag zichzelf scale-up noemen als het binnen drie jaar minimaal 20% gegroeid is in omzet. Nederlandse startup In Nederland zijn de startups schaars. Van de genoemde 127.000 starters is maar een fractie startup. Elk jaar worden slechts 200 bedrijven opgericht die voldoen aan de criteria van een startup. Dit betekent dat maar 0.16% van deze bedrijven zich startup mogen noemen. De status van startup betekent ook niet meteen dat het bedrijf succesvol is. Uit onderzoek van de Kvk en ING blijkt dat jaarlijks maar zo'n 10 tot 20 Nederlandse startups echt succesvol zijn. Toch doet Nederland het internationaal wel goed op bepaald gebied. Nederland staat vrij hoog in de ranglijst van innovatieve landen. Aangezien dit een van de belangrijkste eigenschappen is van een startup heeft dit ook impact op de status van Nederlandse startups. Waar Nederland vorig jaar nog op de achttiende plek stond in de lijst van meest innovatieve landen, staan we nu al op nummer vijftien. Wie weet betekent dit ook dat er dit jaar meer succesvolle innovatieve startups zijn geboren. Nederlandse startups die het goed doen zijn Blende en WeTransfer. Blendle is een online nieuwsdienst met een innovatief business model. WeTransfer is een online dienst om grote bestanden te kunnen delen. Beide bedrijven hebben de ambitie om internationaal succesvol te door te breken.

Dennis Arns
Startups
2 maart 2017

Kleurgebruik op kantoor: het effect

Uw kantoor is een belangrijke plek: uw medewerkers brengen er vele uren door en er worden dagelijks meters werk verzet. Het is dan ook belangrijk uw backoffice voldoende aandacht te geven. Hoe? Kleur! Juist kleurgebruik is van grote invloed gebleken op de stemming en productiviteit van uw werknemers. Door uw kantoor een make-over te geven kunt u hele nieuwe werkeffecten teweegbrengen. Places.nl helpt u op weg! Kleurenzicht De mens is in staat om veel verschillende kleuren te onderscheiden. Met de kegeltjes in onze ogen zien wij een breed spectrum van golflengtes, wat onze wereld een stuk mooier maakt. Al deze informatie wordt direct verwerkt in de hersenen, bewust en onbewust. Dit zorgt ervoor dat er allerlei associaties ontstaan, die maken dat kleuren iets met de mens doen. Emoties, warmte en energie: alles kan veranderen door de juiste kleuren in de omgeving! De Basis Wat betekent dat dan voor uw kantoor? Dat is helemaal aan u. Er is geen vaste kleur die perfect is voor kantooromgevingen, dit is volledig afhankelijk van uw wensen. Elk bedrijf, elke afdeling en elke persoon behoeft andere invloeden. Wel zijn er een aantal basisprincipes waar u gebruik van kunt maken. Blauw en groen zorgen voor een kalme sfeer: goed voor de rust, maar teveel vermindert de productiviteit. Rood, oranje en geel, daarentegen, geven juist extra energie. Heeft u een aparte presentatieruimte? Dan is turquoise de beste kleur! Vermijden Ook zijn er een aantal dingen die u beter níet kunt doen. Te felle kleuren, bijvoorbeeld, zijn vermoeiend en wekken teveel prikkels op. Spierwit is ook een afrader: dit weerkaatst zoveel licht dat het vermoeiend werkt voor de ogen. Donkere kleuren maken somber en verminderen het energieniveau. En tot slot, voor elke kleur: té is nooit goed. Teveel rood veroorzaakt agressie, teveel geel geeft stress en teveel blauw maakt slaperig. Kleur met mate! Website Niet alleen op kantoor, maar ook op uw website is kleurgebruik belangrijk. Heeft u nog geen website? Bij Places.nl kunt gemakkelijk een website laten maken volgens uw wensen. het eerste jaar is gratis en uw domeinnaam is zelf uit te kiezen. Voor meer informatie neemt u gerust contact op via 024 - 3555 299.

Dennis Arns
Startups
9 januari 2017

Een einde aan de vloedgolf: startups in 2016

Hippe bedrijven met flitsende slogans, vlotte praatjes speelse vormgeving en een wereld verbeterend product; zakelijk Nederland is al een aantal jaren in de ban van de "startup". Jonge ondernemers gaan er maar al te graag in mee, maar ook de oude rotten in de ondernemerswereld wagen zich aan een nieuw project. Allemaal strak gestijld en goed gebekt. Maar in hoeverre zit Nederland nog te wachten op een vloedgolf aan nieuwe startups? Telefoonboek verzamelde de startup-feiten van 2016. Startende ondernemingen vs. startups In 2016 daalde het aantal nieuwe inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel licht met 2,2% (160.958), terwijl in 2015 een absoluut record (164.619) werd bereik wat betreft het aantal startende ondernemingen. Daarbij moet de noot geplaatst worden dat een startende onderneming niet automatisch het stempel startup krijgt. De definities van dit begrip variëren nogal eens, maar doorgaans wordt een startup beschouwd als een bedrijf dat in de beginfase verkeert. Het wordt gedragen door een innovatief idee, dat met behulp van nieuwe technologieën een schaalbaar product levert. Dat wil zeggen dat het product niet per afnemer apart geproduceerd wordt. Een goed voorbeeld hiervan is een app of software. Ter illustratie: in die laatste branche steeg het aantal nieuwe KvK-inschrijvingen juist wél (van 4552 naar 4799 inschrijvingen). Startup-moeheid Onlangs publiceerde De Volkskrant een artikel waarin werd gesteld dat Nederland startup-moe is geworden. Tegenwoordig bedeelt bijvoorbeeld bijna iedere softwareontwikkelaar of webshop, branches die een groot onderdeel uitmaken van startups, zichzelf die titel toe. Ook daalt de interesse van externe partijen om te investeren in startups: in 2016 werd er, gecorrigeerd voor een aantal grote uitschieters in 2015, een slordige 50 miljoen minder geïnvesteerd dan het jaar ervoor. Start van het einde Wil dat zeggen dat het startup-era definitief voorbij is? Waarschijnlijk niet. Bedrijven met innovatieve ideeën zullen altijd gewenst blijven. Wel moet er misschien wat voorzichtiger omgesprongen worden met het label startup, aangezien startende bedrijven te pas en te onpas gebruik maken van deze titel.

Sanne
Startups
31 oktober 2016

Branding: 5 tips voor startups en kleine ondernemingen

De blauwe Coolblue doos, de wit-met-oranje Zalando doos, de wit-met-zwart-en-rode H&M doos, waarschijnlijk ziet u ze allemaal direct voor zich. Dat is allemaal branding. De verzenddoos is voor veel webwinkels het enige fysieke contactmoment met de klant en dus een krachtig branding-instrument. Als startup bent u waarschijnlijk nog niet zover dat uw persoonlijke stijl in heel Nederland direct herkend wordt. Daarom geeft Places.nl u wat tips om als startup een begin te maken met branding. 1. Wat verkoop ik? Branding is belangrijk, maar zonder goed product of dienst heeft u er niets aan. Zorg dus dat uw product staat als een huis voordat u het op de kaart gaat zetten. Als u vertrouwen heeft in uw product of dienst, kunt u het ook krachtiger promoten en branden. 2. Wie ben ik? Een duidelijke identiteit is essentieel voor succesvolle branding. Zowel intern als voor de doelgroep is het belangrijk om te weten wat het nut is van het product of de dienst die uw bedrijf aanbiedt. Maak het niet ingewikkelder dan het is, als u uw identiteit in één zin kan uitdrukken, moet u dat vooral doen. 3. Sterke content Verspreid mooie content en laat online sporen na. Goede online content maakt uw bedrijf vindbaar voor mogelijke geïnteresseerden. Zo creëert u ook online brand awareness. 4. Omdenken Een klein budget kan voordelig werken: zo wordt u automatisch gedwongen creatief te denken. Deze creatieve oplossingen houden u scherp en zorgen ervoor dat u weet wat er in de wereld van online marketing speelt. Dit biedt u dus ook een competitief voordeel. 5. Leer van uw omgeving Het is niet erg om fouten te maken als startup, daar wordt uw bedrijf alleen maar sterker van. Dat betekent natuurlijk niet dat u het wiel opnieuw moet uitvinden. Welke bedrijven doen het goed in uw branche? Wat kunt u daarvan leren? Wissel ook eens wat ideeën uit met andere ondernemers, bijvoorbeeld op een netwerkevent. De volgende stap Heeft u dit alles volledig onder de knie? Dan kan het interessant zijn om aan de slag te gaan met storytelling en personal branding. Wij zijn erg benieuwd hoe u als startup branding aanpakt en nodigen u uit een reactie achter te laten! Online brand awareness kunt u natuurlijk ook creëren door online te adverteren met uw merk of onderneming. Wilt u meer weten over de (gratis) adverteermogelijkheden die Places.nl biedt? Neem dan contact op met 024-3555299. Wij helpen u graag verder.

Sanne
Startups
22 augustus 2016

Van startup naar winstgevend bedrijf

Het aantal mensen dat een eigen bedrijf is gestart is de afgelopen jaren aardig gestegen. Jaarlijks starten er tussen de 120.000 en 140.000 Nederlanders een onderneming, 95% start als zzp'er. Veel zzp'ers houden het binnen een aantal jaar ondernemerschap alweer voor gezien. Binnen 5 jaar stopt bijna de helft van de ingeschreven zzp'ers met hun onderneming. Places.nl geeft u vandaag vier gouden tips waarmee u uw startup in een winstgevend bedrijf verandert. 1. Breng uw talenten in kaart Bedenk goed waar u goed in bent, ga daarna over op actie. Zet in op uw eigen krachten, eigenschappen, en handelingen waar u goed in bent. Sta ook altijd open om te leren. Met de juiste mindset kunt u iedere uitdaging aan. Grijp obstakels aan om uzelf te verbeteren. Veel mensen hebben ook last van 'lack of self-awareness'. Ze houden zich teveel bezig met het compenseren van hun zwaktes, in plaats van het inzetten van hun krachten. 2. Creëer een positieve bedrijfscultuur Omdat werknemers veel tijd van de dag doorbrengen op het werk, is het belangrijk dat ze hier ook zoveel mogelijk plezier hebben. Medewerkersbetrokkenheid blijft een aandachtspunt voor iedere manager. Volgens onderzoeksbureau Gallup voelt 80% van de Nederlandse werknemers zich niet betrokken bij het bedrijf waar ze werken. Als werknemers zich betrokken voelen dan maakt ze dat loyaler en productiever. 3. Zorg voor een sterk businessmodel Het is natuurlijk het belangrijkste dat u een product of dienst creëert die mensen willen gebruiken. Zorg dat een u een solide businessmodel hebt wat aansluit bij uw product. Belangrijk is namelijk dat u zo snel mogelijk geld gaat verdienen zodat uw startup een echt bedrijf wordt. In uw businessmodel beschrijft u de manier waarop u waarde creëert. U maakt ook voor uzelf overzichtelijk op welke doelgroep u zich richt, via welke kanalen, met wie u bedrijf samenwerkt, etc. 4. Bouw aan uw merkwaarde Door de huidige cultuur zijn consumenten steeds meer bewust van wie ze zijn en waar ze voor staan. Dit hangt samen met de redenen waarom ze dingen kopen. Zo zijn er consumenten die Nike schoenen kopen doordat Nike al 20 jaar merkbeleving levert. Het is dus belangrijk dat uw bedrijf aansluit op de waarden van uw klanten. Maar ook dat u die waarden communiceert. Het is belangrijk dat u als onderneming goed zichtbaar bent. Bij Places kunt u gratis een bedrijfsvermelding aanmaken. Hierdoor bent u gemakkelijk te vinden op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Voor meer informatie over Places Adverteren kunt u ons bellen op 024-8200617, wij adviseren u graag over de mogelijkheden om uw bedrijf vindbaar te maken!

Sanne
Startups
20 juni 2016

Hobby of werk: wanneer is er sprake van een onderneming?

Wat spullen verkopen op internet, websites bijhouden, portretfoto's maken. Soms heeft u online hobby's waaraan u het een en ander aan bijverdient. Maar wanneer begint uw hobby meer te worden dan enkel een hobby en wordt het een echte onderneming? En wat moet u dan precies doorgeven bij de Belastingdienst? Places.nl zocht voor u uit wanneer uw hobby een onderneming wordt. Wanneer u géén ondernemer bent Iedereen verleent wel eens een dienst aan iemand of geeft een product weg, dat betekent niet direct dat u zich als ondernemer moet opgeven bij de Belastingdienst. Zolang u uw producten of diensten gratis aanbiedt of deze enkel aanbiedt in een familiesfeer bent u geen ondernemer. Dit betekent dat u deze werkzaamheden niet hoeft door te geven bij de Belastingdienst. Als u bijvoorbeeld een website bouwt voor een familielid of een handje helpt met het tuinieren bij de overbuurvrouw valt dit hier onder en hoeft u dus niets door te geven. Ondernemer, wat nu? Zodra u inkomsten vanuit uw producten of diensten verkrijgt via andere andere bronnen dan deze in familiesfeer, dan bent u officieel een ondernemer en moet u dit gaan melden bij de belastingdienst. Bijvoorbeeld als u uw zelfgemaakte sieraden gaat verkopen via het internet. U moet u dan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hierna wordt beoordeeld of u ondernemer bent voor de btw. Als u ondernemer wordt is het belangrijk dat u zich van te voren oriënteert op een aantal verschillende zaken. Op de website van de Belastingdienst vindt u hierover meer informatie. Naast btw ook inkomstenbelasting betalen? Naast de mogelijkheid dat u btw moet betalen als ondernemer, is er ook een kans dat u inkomstenbelasting moet betalen. Als u met uw onderneming winst kan verwachten, dan valt dit onder "winst uit onderneming" en moet u inkomstenbelasting gaan betalen. U kunt dit aangeven bij de Belastingdienst, die vervolgens keurt of u voldoet aan de eisen voor inkomstenbelasting. U leest op de website van de Belastingdienst waar bij deze keuring op wordt gelet. Tijd om te adverteren! Zodra u een onderneming heeft, is het ook belangrijk om deze in het licht te brengen bij uw potentiële klanten. Bij Places kunt u een gratis bedrijfsvermelding aanmaken. Met deze bedrijfsvermelding bent u gratis te vinden op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Voor meer informatie over Places adverteren kunt u ons bellen op 024-8200617, wij adviseren u graag over de mogelijkheden om uw bedrijf vindbaar te maken!

Sanne
Startups
8 maart 2016

Van briljant idee tot lancering: start nu uw eigen bedrijf!

Zo gaat u als beginnend ondernemer goed van start Managementadviesbureaus: de meest startende én stoppende ondernemingen. Tegenwoordig beginnen starters op de arbeidsmarkt vaker met hun eigen onderneming. Dit zijn duizenden enthousiaste ondernemers met allemaal hetzelfde idee. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw onderneming het hoofd boven water houdt? Places.nl legt het u uit in deze blog. In 2015 was het managementadviesbureau het meest populair onder startende arbeiders. Ruim twaalfduizend ondernemers startten in dat jaar hun bedrijf. Echter is dit ook de categorie waar voor de meeste bedrijven het doek valt. Bouwbedrijven, verloskundigen- en paramedicipraktijken doen het ook goed onder de starters. Evenals webwinkels. Echter zijn vaak de branches waar de meeste oprichtingen zijn, ook de branches waar de meeste opheffingen zijn. Afgelopen jaar zijn er relatief veel webwinkels opgeheven, terwijl de online bestedingen juist toenemen. 10 tips om als beginnend ondernemer goed van start te gaan Van een briljant idee tot aan de lancering van een nieuw bedrijf gebeurt veel. Dit duurt soms wel maanden, al dan niet jaren. Uiteraard wilt u dan dat uw bedrijf een succes wordt. Met onderstaande tips kunt u in ieder geval een goed begin maken! Start uw onderneming vanuit een innerlijke drive en niet als een soort laatste redmiddel. Huur een advocaat in. Vraag de fiscus om een aanslag. Stel bedrijfsdoelen vast en werk hier naar toe. Vraag mensen (in uw omgeving) om feedback. Houd rekening met tegenslagen. Blijf optimistisch. Durf commercieel te zijn. Stap uit uw comfortzone en maak optimaal gebruik van beschikbare tools en nieuwe ontwikkelingen. Kosten blijven kosten, let goed op dat u niet meteen al uw geld uitgeeft. Uw nieuwe bedrijf op Places Een laatste bruikbare tip is om uw (nieuwe) bedrijf op Places te plaatsen. Zo zorgt u er voor dat uw bedrijf optimaal vindbaar is. Via deze weg kunnen potentiële klanten heel gemakkelijk contact met u opnemen. Uw bedrijfsvermelding kunt u helemaal gratis aanmaken. Wilt u op de hoogte blijven van meer handige ondernemerstips? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!

Sanne
Startups
12 juni 2015

Start nu uw bedrijf low-budget en behaal groot resultaat!

Het begint met een goed idee. U hebt een gat in de markt gezien en denkt dat u dit kunt oplossen. Hoe gaat u van dat goede idee naar een succesvol bedrijf het liefst met zo min mogelijk budget? Places.nl heeft een aantal tips op een rij gezet om zo snel en goedkoop mogelijk een bedrijf te starten. Doe goed marktonderzoek Het is belangrijk om te weten waarin uw bedrijf zich precies onderscheidt van de concurrentie. Biedt uw bedrijf veel betere service of een betere kwaliteit? Of richt uw bedrijf zich juist veel meer op een bepaald aspect van de markt? Bedenk goed welke richting u op wilt met uw op te richten bedrijf, zodat uw bedrijf geen flop wordt. Het zou ook zonde van het geld zijn om ondoordacht een dergelijk groot avontuur te beginnen als het starten van een eigen bedrijf. Welke rechtsvorm kiest u? De termen eenmanszaak, vennootschap onder firma, bv of nv hebt u vast allemaal wel eens gehoord, maar wat betekent het allemaal? Dit zijn allemaal manieren om uw bedrijf vorm te geven. Kort gezegd komt het er op neer dat met een eenmanszaak u persoonlijk aansprakelijk bent voor de schulden die uw bedrijf maakt en dat met een bv niet bent. De beste keuze is een bv voor een opstartend bedrijf. U hoeft ook niet per se een bepaald bedrag in de bv te storten om deze op te mogen richten, dit kan zonder enige vorm van startkapitaal. Als u hier meer informatie over wilt hebben, kunt u contact opnemen met de Kamer van Koophandel of met een juridisch loket. Schrijf uw bedrijf in bij de Kamer van Koophandel Bij de Kamer van Koophandel moet u uw bedrijf inschrijven om officieel opgericht te worden. Dit kunt u vrij gemakkelijk doen door een afspraak te maken op een kantoor van de Kamer van Koophandel. Bij de Kamer van Koophandel kunnen zij u ook adviseren welke andere officiële stappen u nog moet zetten en wat voor uw bedrijf de beste opties zijn. Neem een boekhouder in dienst Tenzij uw bedrijf een boekhoud- en administratiekantoor gaat zijn, is het vrijwel altijd verstandig om een boekhouder in te schakelen om zich bezig te houden met uw administratie. Het hebben van een eigen administratie is verbonden aan veel regels en het hebben van een boekhouder kan u veel stress besparen. Verder kan een boekhouder ook belangrijk zijn voor uw belastingaangifte. Voor u het weet, hebt u hem alweer terugverdiend. Een boekhouder weet precies welke aftrekposten er voor uw bedrijf van belang zijn en kan u op deze manier veel geld besparen. Verder scheelt een boekhouder u veel tijd die u weer kunt steken in hetgeen u het leukst vindt en waarom u uw bedrijf bent gestart. Enthousiast geworden? Loop vooral een keer bij een Kamer van Koophandel filiaal binnen of laat u informeren naar de mogelijkheden bij een juridisch loket en blijf vooral dromen over wat er nog meer mogelijk is. Ook Places helpt u graag verder. Houd daarom de Places.nl blogpagina in de gaten of neem contact op voor advies!

Sanne
Startups
2 april 2015

Start uw bedrijf met behulp van Places Antwoordservice

U heeft besloten om een eigen bedrijf te beginnen. Er moet een businessplan geschreven worden, u gaat op zoek naar huisvesting, u moet ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel, vergunningen en administraties moeten geregeld worden en uiteindelijk wilt u dan een zo groot mogelijk klantenbestand opbouwen. Een goede telefonische bereikbaarheid speelt een grote rol in het opbouwen van dit klantenbestand. Uit onderzoek is echter gebleven dat twee op de drie bedrijven slecht bereikbaar zijn. Hiermee lopen ondernemers structureel klanten mis. Als startende ondernemer kunt u hier direct op inspelen en uw kansen vergroten. Hoe? Places.nl vertelt u meer in deze blog. Het belang van een eerste telefoongesprek en goede telefonische bereikbaarheid Stel, u wilt advies inwinnen over het interieur van uw nieuwe winkel en u neemt telefonisch contact op met bedrijf A. Zij kunnen u daar bij helpen. Er wordt niet opgenomen. U probeert het nog een tweede keer, maar er wordt weer niet opgenomen. De kans is groot dat u besluit om bedrijf B te bellen. Bedrijf B neemt direct op. Bedrijf A is dan gelijk een potentiële klant kwijt en de professionele uitstraling wordt er door deze telefonische onbereikbaarheid niet beter op. Een telefoongesprek is dus vaak het eerste contactmoment dat u heeft met uw potentiële klant. Als beginnende ondernemer wilt ook u deze telefoontjes niet missen! Het is dus belangrijk om bewust aandacht te besteden aan de invulling van uw telefonische bereikbaarheid. De oplossing: een antwoordservice U kunt extra personeel aannemen om de telefoontjes op te vangen. Dit is echter een dure investering. Ook kunt u gebruik maken van een voicemail. Maar dit is erg onpersoonlijk. Een antwoordservice biedt hier de oplossing. Hierdoor wordt de beller altijd vriendelijk en professioneel te woord gestaan, kunt u rustig verder gaan met uw klant in de winkel en kunt u op een later tijdstip ingaan op de vraag van de beller die door middel van een boodschap voor u is achter gelaten. Een zeer effectieve en betaalbare oplossing! Places Antwoordservice Places Antwoordservice biedt u de kans om van een antwoordservice dienst gebruik te maken en uw kansen te vergroten. Zo bent u altijd bereikbaar. Een getrainde medewerker neemt voor u de telefoon aan op een professionele wijze en via een script dat u zelf opstelt. Hierdoor vergroot u niet alleen uw service, maar belangrijker: u loopt geen potentiële klanten mis! Met Places Antwoordservice is uw bedrijf namelijk 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar. Hoe het werkt? Zodra u niet opneemt wordt de telefoon direct doorgeschakeld naar een van onze medewerkers en neemt voor u de telefoon aan. Een samenvatting van het gesprek wordt genoteerd samen met de contactgegevens van de beller. Hierdoor kunt u op een rustig moment contact opnemen en de vraag van de betreffende persoon beantwoorden of het gewenste advies geven. Mis dus nooit meer telefoontjes met Places Antwoordservice en werk direct aan uw klantenbestand! Bel voor een voorbeeldgesprek en een geheel gratis proefperiode van 30 dagen! Bent u geïnteresseerd geraakt? Probeer dan nu de Places Antwoordservice 30 dagen geheel gratis! Deze proefperiode stopt automatisch. Ook kunt u op ieder moment van de dag bellen naar 024-2031007 voor een voorbeeldgesprek en ervaren hoe wij voor u te werk gaan. Wilt u meer informatie? Neem vrijblijvend contact op met de Antwoordservice advieslijn via024-3506953 en vraag naar de mogelijkheden die Places Antwoordservice, als voordeligste antwoordservice van Nederland, biedt voor uw bedrijf. Wij staan u graag te woord!

Sanne
Startups
18 augustus 2014

Happy Rent: 'Wij verhuren alleen maar leuke dingen.'

Elke maand zet Places.nleen bedrijf met een uitgebreide bedrijfsvermelding in het zonnetje. In augustus is Happy Rent uit Simpelveld gekozen als bedrijfsvermelding van de maand. Ondernemer Guido Noteborn staat aan het roer van het bedrijf met vier vestigingen en vertelt over wat Happy Rent succesvol maakt: "Doe iets wat je leuk vindt. Wij verhuren alleen maar leuke dingen, plezier staat voorop en dat is wat onze klanten aanspreekt." Happy Rent Hoe Happy Rent tot stand is gekomen? Toen nog zelfstandig ondernemer en eigenaar Guido Noteborn, is het ondernemers vak eigenlijk ingerold: "Eigenlijk ben ik al negen jaar zelfstandig ondernemer, Happy Rent bestaat daarvan vijf jaar. Ik was tijdens mijn studie ook diskjockey en verhuurde apparatuur voor licht en geluid, toen kwamen daar op een gegeven moment twee springkussens bij. Je kunt wel zeggen dat dat vrij uit de hand is gelopen. Nu zou ik niet weten hoeveel springkussens we hebben en tellen we vier vestigingen. Namelijk in Simpelveld, Beek,Roermond en Eindhoven. Ik heb één persoon vast in dienst en we werken met een heleboel oproepkrachten om te bezorgen." De naam Happy Rentis volgens Guido Noteborn ontstaan in het gezelschap van een glaasje rosé. "Ik was met een vriend en student Communicatie aan het sparren over de naam voor mijn nieuwe bedrijf, iets wat precies zou verwoorden wat de bedrijfsactiviteiten zijn. Wat nu heel logisch lijkt moest toen nog geboren worden. Ik verhuur plezier, het is immers de bedoeling dat je er blij van wordt. Ik heb toen voor Happy Rent zelf een website gebouwd, gericht op de vindbaarheid ervan. We verhuren naast springkussens ook grotere attracties en aanverwante artikelen. Vier vestigingen Met klanten als de Rabobank, Gamma en Audi, is Happy Rentin vijf jaar de grootste in haar branche geworden in Limburg. "We doen waarschijnlijk wel iets goed dus, haha. Op een gegeven moment merkten we dat we aan één bus niet genoeg hadden, en concurrenten gingen ons uitnodigen om koffie te drinken dus dat ging de goede kant uit. We richten ons voornamelijk op Limburg, maar door de vestiging in Eindhoven proberen we sinds kort ook uit te breiden naar Noord-Brabant. Daarnaast worden de grotere springkussens eigenlijk door heel Nederland wel verhuurd. Die gaan regelmatig richting Rotterdam, en zelfs Duitsland en België." Online lokale vindbaarheid "Door het hebben van vier vestigingen geven we onze klanten het gevoel dat ze snel geholpen kunnen worden. Met de vestigingen kunnen klanten de attracties dichter bij huis ophalen, dat werkt. Door lokaal te opereren zijn we regionaal sterker geworden. Dat is ook de reden dat we een uitgebreide bedrijfsvermelding bij Telefoonboek.nl hebben. Door in een bepaalde regio te adverteren word je lokaal goed gevonden, dat past binnen onze strategie." Happy Rent doet al vijf jaar mee in de branche van het attractieverhuur en is erg actief op online gebied en ook social media: "Ik heb gemerkt dat het allemaal wat professioneler is geworden. Vroeger had je aan een advertentiemarkt genoeg, tegenwoordig telt gevonden worden via Google veel meer. Door koppelingen te maken met social media vinden steeds meer mensen ons sneller. We zien via Google Analytics waar mensen vandaan komen, waar ze doorklikken. Daar kunnen we van leren." Social media Happy Rentgeeft door haar social media kanalen inzicht in haar producten en bedrijfssfeer: "Facebook en Twitter gebruiken we regelmatig, we proberen iedere week een paar dingen online te gooien. Je merkt wel dat mensen het leuk vinden en betrokken raken, het levert ook extra bezoekers voor de website op, of dit uiteindelijk ook meer klanten betekent is nog even afwachten." Happy Rent is naast op Facebook en Twitter ook actief op Google+: "Op het moment merken we daar nog niet zoveel van, maar Google+ gaat wel doorbreken binnenkort. Er zitten nog niet zoveel mensen op in vergelijking met Facebook en Twitter, maar het helpt wel echt om je website omhoog te krijgen in de zoekmachines van Google. Weinig bedrijven maken er nog gebruik van, maar het heeft wel degelijk effect." De tip van Happy Rent Guido Noteborn van Happy Rentvindt het erg belangrijk om online zichtbaar te zijn. "Ben je nu nog niet met online activiteiten bezig, dan heb je echt de boot gemist. Ik zie het wel eens bij andere bedrijven, die 'doen daar niet aan'. Je hoeft natuurlijk niet super actief te zijn, maar een degelijke website is al een heel goed begin. Heb je die niet, dan heb je echt de boot gemist. Zorg dat je goed te vinden bent." Maar het allerbelangrijkste vindt Guido Noteborn: "Doe wat je leuk vindt. Als je leuk vindt wat je doet is dat gelijk de basis van een goede onderneming. Ik zie wel eens mensen die kiezen voor iets waarvan ze rijk worden, maar als je uitgaat van waar je plezier in hebt gaat de rest vanzelf."

Sanne
Startups
2 juni 2014

Muziekstudio Legato: 'Doe iets waar je hart ligt'

In juni staat het bedrijf Muziekstudio Legato uit Schiedam in de schijnwerpers bij de bedrijfsvermelding van de maand bij Telefoonboek.nl. Eigenaresse Anita Delfos geeft Telefoonboek.nl een kijkje in de keuken bij haar bedrijf: "Het bestaat niet dat iemand geen muziek kan maken." Van leidinggevende naar ondernemer Anita Delfos is 24 jaar muziekdocente en leidinggevende geweest bij het Koorenhuis in Den Haag. "Door een subsidiestop in de cultuursector ben ik toen zonder werk gekomen. Tegenwoordig is loondienst in de culturele sector niet meer aan de orde. Ik had al ervaring als leidinggevende dus ik was het wel gewend dingen te regelen. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en in maart 2013 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In september 2013 ben ik echt begonnen met Muziekstudio Legato. Muziekstudio Legato Muziekstudio Legato zit gevestigd in Schiedam: "Ik heb mijn muziekruimte aan huis en daarom ook de naam studio, want ik geef echt les in een studio boven het huis. Vandaar dat er rondom ook geen overlast is, het is vooral belangrijk dat de buren er geen last van hebben. Legato is een muziekterm welke verbinden betekent. Het verbinden van noten en het verbinden van de wijk hier in Schiedam door middel van muziek. In ben in september begonnen met één leerling, inmiddels heb ik er 14. We hebben binnenkort ook het eerste leerlingenconcert, dat wordt gehouden in een muziekcafé in Vlaardingen." Alles zelf regelen Anita Delfos heeft een hele tijd in loondienst gewerkt, maar het ondernemerschap bevalt haar goed: "Ik heb een eenmansbedrijf en dat bevalt beter dan ik op voorhand gedacht had. Ik heb natuurlijk in loondienst gewerkt. Dan wordt alles voor je geregeld en krijg je je salaris op vaste tijden binnen. Toen ik de knoop door heb gehakt om mijn eigen bedrijf te starten heb ik ook alles zelf geregeld. Natuurlijk, met hulp van mijn partner voor de website en advies langs de zijlijn, maar voor de rest heb ik alles zelf geregeld. Ik vind het fijn om eigen baas te zijn, dan hoef je geen verantwoording af te leggen. Als het mooi weer is en ik heb zin om een rondje te wandelen dan kan dat gewoon. Muziek maken kan altijd Muziek is voor iedereen, zo stelt Anita Delfos: "Ik heb een aantal kinderen, tieners en volwassenen op les nu, maar eigenlijk maakt leeftijd niet uit. Het maakt niet uit of je kind, jongere of volwassene bent. Mijn jongste leerling is vijf, maar ik heb ook lesgegeven aan een mevrouw tot haar 90e jaar. Muziek maken kan altijd en op elk niveau. De één komt er waarschijnlijk wat verder mee dan de ander maar plezier kun je er altijd mee maken. Het niveau maakt echt niet uit. Ik heb veel beginners maar ook een paar vergevorderde leerlingen." Lokale vindbaarheid Anita Delfos is in september 2013 echt begonnen met lesgeven, ze vertelt over hoe het is om een start te maken als bedrijf: Ik ben begonnen met de website, dat heeft wel even geduurd voordat die af was. Toen deze klaar was ben ik gestart met flyeren in Schiedam. Ik ben dus begonnen met leerlingen uit Schiedam, maar ik heb nu ook leerlingen uit Rotterdam, Vlaardingen en Rijswijk. Mond-tot-mondreclame werkt nog heel erg goed, ik geef bijvoorbeeld ook het neefje van een bekende van mij les." Online "Op de website staat alle informatie die mensen nodig hebben, ik let erop dat dit overzichtelijk is. De website is eenvoudig en duidelijk, mensen moeten kunnen vinden waar ze naar zoeken. Een website moet helder zijn, met gemakkelijke tabbladen plus de gewenste informatie. Mijn tarieven staan er op, maar ik heb er ook actuele informatie opstaan: bijvoorbeeld over het leerlingenconcert." "Daarnaast heb ik ook een Facebook-pagina welke gelinkt is via een button op mijn website. Ik heb bewust de Facebook-pagina in dezelfde stijl van de website gedaan, waarin ik ook mijn briefpapier en rekeningen heb. Dat zorgt voor herkenbaarheid." "Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe online ontwikkelingen en je aan te passen. Je moet via internet en Google vindbaar zijn, want klanten zoeken daar. Als je daarin niet meegaat dan sla je de plank mis. De meeste leerlingen vinden de Facebook-pagina wel leuk, alhoewel ik nog niet echt merk dat ik er nieuwe klanten mee trek. Maar leerlingen die betrokken zijn zeggen het ook voort en daar haal je wel weer nieuwe contacten uit." "Het gebruiken van andere social media dan Facebook is de volgende stap, maar daar heb ik het nu te druk voor. Ik heb namelijk ook nog een coaching praktijk opgericht, los van Muziekstudio Legato. Daar ga ik nu mee aan de slag en moet ik nog veel voor regelen: de administratie, veel netwerken. Zo krijg ik mijn week wel vol. Ik heb altijd vier dagen gewerkt en nu is ook vrijdag mijn vrije dag. Ik merk dat ik dan toch nog een hoop op het programma heb staan, dat is alleen maar goed. Dingen als netwerken, administratie, lessen voorbereiden en contact onderhouden met partijen als bijvoorbeeld het café van het leerlingenconcert slokt veel tijd op." Muziekstudio Legato & Telefoonboek.nl Anita Delfos legt uit waarom ze voor een uitgebreide bedrijfsvermelding bij Telefoonboek.nl heeft gekozen: "Bij Telefoonboek.nl heb ik het idee dat je waar voor je geld krijgt. Ik word goed geholpen, het helpt bij mijn online vindbaarheid en het is niet te duur. Ik startte niet met heel veel kapitaal dus ik moet slim met mijn betalingen omgaan. Je moet daar te vinden zijn waar mensen zoeken. Het is gemakkelijk op deze manier en het contact verloopt goed." Kijk naar je hart "Je eigen bedrijf moet je doen in iets waar je hart ligt. Waar je achter staat en in gelooft, dat is naar mijn idee de belangrijkste voorwaarde om een bedrijf te starten en het succesvol te maken. En daarnaast: netwerken, netwerken, netwerken. Mijn motto is altijd: muziek maken is heel erg leuk en het bestaat niet dat iemand het niet kan. Je kunt er altijd plezier aan beleven: een echte aanrader." Muziekstudio Legato De Velden 108 3124 CP Schiedam www.muziekstudio-legato.nl




Even geduld alstublieft...