Starters

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Startups
23 oktober 2017

Wanneer mag uw bedrijf nou eigenlijk startup genoemd worden?

Wie een heel goed idee heeft of niet voor een baas wil werken start een eigen onderneming. Dan bent u een starter. Nieuwe bedrijven gebruiken graag de term startup om zichzelf te beschrijven. De term wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl de term zeker niet op alle bedrijven van toepassing is. Wanneer mag u een bedrijf echt een startup noemen en wat maakt een startup succesvol? Elk jaar worden er in Nederland zo rond de 127.000 nieuwe bedrijven geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Iedereen kan een bedrijf inschrijven bij de KvK en daarmee starter worden, maar niet al deze bedrijven zijn startups. Wel is elke startup een starter. Er zijn dus wel veel overeenkomsten tussen starters en startups. Dit maakt het ingewikkeld. Hoe onderscheid je een startup? Jong De namen zeggen het al: starters en startups zijn allebei jonge ondernemingen. De term starter is voor iedereen weggelegd die start met een bedrijf. Meestal wordt gezegd dat een bedrijf geen startup meer kan zijn als het ouder is dan vijf jaar. In die vijf jaar moet er al heel wat gebeurd zijn om de status van startup te krijgen. Innovatief Het aanbod van de beginnende onderneming is misschien wel de belangrijkste bepaler voor welke term het bedrijf toebedeeld krijgt. Een onderneming die een product of dienst op de markt brengt dat al bestaat en daar geen speciaal element aan toevoegt is per definitie een starter. Iemand die een gewoon glazenwassersbedrijf begint is daarmee een starter. Zo"n starter heeft ook meestal niet ten doel om iets baanbrekends te doen, maar gewoon om goed te worden in het leveren van een bepaald product of bepaalde dienst. Een startup doet iets anders. Een starter maakt kans op bekroning met de term startup als het iets innovatiefs brengt. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwe technologie of een nieuw business model. Dus als die glazenwasser zijn diensten op een innovatieve manier aanbiedt, kan hij alsnog startup zijn. Hierbij kan gedacht worden aan een app waarbij (hobby)glazenwassers in de buurt geraadpleegd kunnen worden om tegen een verlaagde prijs de ramen te komen lappen. Een startup blijft zich ontwikkelen om een zo goed mogelijk product of dienst te kunnen leveren. Ook als het idee er eenmaal is blijft innovatie dus een grote rol spelen. Schaalbaar De starter heeft niet de intentie om direct enorm te groeien. De glazenwasser starter heeft bijvoorbeeld maar een paar mensen in dienst en heeft ten doel om lokaal een klantenbestand op te bouwen en zo een succesvol bedrijf te zijn. Een startup daarentegen heeft al vanaf het begin ten doel om heel hard te groeien. Een startup mag dan ook niet achterlopen op de concurrentie. Hier wordt ook het belang van de innovativiteit van het product of de dienst duidelijk. De beste manier voor een startup om snel te groeien is om een business model te kiezen dat gemakkelijk vergroot kan worden. Zo kan de glazenwasser app startup andere diensten zoals tuinonderhoud aan gaan bieden via hetzelfde concept. Internationaal gericht De starter glazenwasser wil graag veel klanten in het gebied van zijn bedrijf vergaren. Het bedrijf is misschien klein en heeft maar een paar mensen in dienst, waardoor het niet haalbaar is om een groot gebied te bestrijken. Startups daarentegen willen niet alleen snel groeien, maar willen zichzelf ook internationaal op de kaart zetten. Bij snel groeien hoort ook ver groeien. Om een grote, succesvolle startup te worden is het belangrijk om de landsgrenzen te overschrijden. Gefinancierd Waar een starter zelf misschien geld opzij heeft gezet om het bedrijf te kunnen beginnen en even vooruit te kunnen, is dit voor de ambitieuze startup vaak nagenoeg onmogelijk. Een startup heeft grootste plannen en moet groeien. Het ontwikkelen van een innovatief product of innovatieve dienst alleen al kost veel geld. Daarbij komen nog de kosten voor het groeien van het bedrijf. Startups hebben dan ook investeerders nodig die geloven in het product, de dienst of het business model van het bedrijf. Wel de lusten, maar niet de lasten Starters die zichzelf onterecht benoemen als startup genieten van alle voordelen van de naam startup, zonder de nadelen ervan de ondervinden. Startups moeten namelijk enorm hard werken om in korte tijd snel te groeien en tegelijkertijd de concurrentie voor te blijven. Startups hebben een winnersmentaliteit nodig. Oprichters van een startup maken lange dagen en besteden meestal al hun tijd aan het bedrijf. Een sociaal leven zit er dan ook meestal niet in voor deze mensen. Gelukkig voor de oprichters is een bedrijf na een aantal jaar, als het te oud is, startup af. Een starter die zichzelf onterecht startup noemt wekt tevens valse verwachtingen. Als te veel bedrijven in een gebied zich startup noemen terwijl ze dat niet zijn, kan dit ervoor zorgen dat het gebied als onbetrouwbaar wordt gezien. Zo zou België door veel valse benoemingen van bedrijven tot startups internationaal niet gerespecteerd worden. Volgende stap Het verschil tussen starter en startup is niet het enige onderscheid dat gemaakt wordt. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een scale-up. Een scale-up is een bedrijf dat nog harder groeit dan een startup. Een bedrijf mag zichzelf scale-up noemen als het binnen drie jaar minimaal 20% gegroeid is in omzet. Nederlandse startup In Nederland zijn de startups schaars. Van de genoemde 127.000 starters is maar een fractie startup. Elk jaar worden slechts 200 bedrijven opgericht die voldoen aan de criteria van een startup. Dit betekent dat maar 0.16% van deze bedrijven zich startup mogen noemen. De status van startup betekent ook niet meteen dat het bedrijf succesvol is. Uit onderzoek van de Kvk en ING blijkt dat jaarlijks maar zo'n 10 tot 20 Nederlandse startups echt succesvol zijn. Toch doet Nederland het internationaal wel goed op bepaald gebied. Nederland staat vrij hoog in de ranglijst van innovatieve landen. Aangezien dit een van de belangrijkste eigenschappen is van een startup heeft dit ook impact op de status van Nederlandse startups. Waar Nederland vorig jaar nog op de achttiende plek stond in de lijst van meest innovatieve landen, staan we nu al op nummer vijftien. Wie weet betekent dit ook dat er dit jaar meer succesvolle innovatieve startups zijn geboren. Nederlandse startups die het goed doen zijn Blende en WeTransfer. Blendle is een online nieuwsdienst met een innovatief business model. WeTransfer is een online dienst om grote bestanden te kunnen delen. Beide bedrijven hebben de ambitie om internationaal succesvol te door te breken.

Jeroen Rutten
Starters
2 juni 2017

Zes werknemerstypen die u als leider helpen te ontwikkelen

Een goede leider staat niet op zichzelf. Natuurlijk moet u de vaardigheden bezitten die een goede leider kenmerkt, maar een goede leider wordt niet groot zonder een sterk team op de werkvloer. Goede leiders nemen soms risico's en steken vaak uit boven de rest. Dit betekent natuurlijk dat er ook veel op hen afkomt. Er zijn een aantal werknemerstypen die u om u heen kunt verzamelen om een juiste ontwikkeling te ondersteunen. Places.nl zette deze zes types voor u op een rijtje. 1. Versterker Wanneer u een onverwachte keuze moet maken of uw carrière een onverwachte wending neemt, zijn er versterkers nodig. Dit zijn mensen die u aanmoedigen door te zetten en trots op u zijn. Vaak zijn dit mensen die dicht bij u staan. Zij geven u die laatste zet om ervoor te gaan. 2. Prikkelaar Die ene persoon in iemands jeugd die zei 'Dit kan je niet, dit ga je niet halen'. Dat is uw prikkelaar. U wilt deze persoon graag het tegendeel bewijzen en is uw motivatie geweest om tot actie over te gaan. 3. Beoordelaar Deze persoon geeft u feedback. Niet alleen op uw werk, maar in alle aspecten van uw leven. Wanneer alle informatie meegenomen wordt komt er een algeheel duidelijk oordeel, waar u verder mee kunt werken en u verder in kunt ontwikkelen. Deze persoon is een must in persoonlijke ontwikkeling. 4. Meewerker Deze persoon heeft u nodig om uw ideeën verder te ontwikkelen. Hij denkt mee en heeft een grote fantasie. Dit klankbord helpt u verder te denken en helpt u uw huidige ideeën kritisch te beoordelen. 5. Adviseur Dit is de persoon die u belt of smst wanneer u het echt nodig heeft. Wanneer een moeilijke beslissing nadert kan deze persoon u advies geven. Hij of zij heeft uitgebreide kennis van de branche waarin u werkzaam bent en heeft alleen het beste met u voor. Soms staat het advies wat u krijgt lijnrecht tegenover wat u wilt horen en daarom is deze persoon zo essentieel. 6. Partner Deze persoon vult u aan op de plekken waar u tekort schiet. Hij of zij kent u van voor tot achter en weet het reilen en zeilen van uw bedrijf als geen ander. Het is soms lastig om met deze persoon samen te werken juist omdat hij of zij u en het bedrijf zo goed kent. Herkent u in uw omgeving een of meer van deze personen? Dan hebt u een goed en kritisch netwerk om u heen verzameld. Wanneer u dit niet herkent is dat geen probleem, het is niet te laat om deze mensen om u heen te verzamelen. Soms vindt u deze mensen op onverwachte plekken zoals bijvoorbeeld in bedrijven binnen dezelfde branche. Places.nl kan u helpen met een databestand vol met potentiële nieuwe partners in of buiten uw branche. Bel vrijblijvend met 024-3555299 voor meer informatie.

Jeroen Rutten
Plan
6 maart 2017

Een succesvolle start-up: hoe doet u dat?

In de ondernemerswereld gonst nog altijd de mythe dat 50 tot soms wel 70 procent van de start-ups in de eerste vijf jaar failliet gaat. De 'echte' harde cijfers zijn moeilijk te achterhalen; het verschilt natuurlijk per land en vooral per periode. Toch zijn er een aantal gouden regels te noemen die u als kersverse ondernemer aan kunt houden om te voorkomen dat u bij die eventuele 50 procent zit. Places.nl heeft ze voor u uitgezocht. Zoek uit wat de klant wil kopen, in plaats van wat u hen wilt verkopen. Het is beter om een klein niche in een bestaande markt te hebben, dan iets te verkopen waar nog geen markt voor bestaat. Probeer altijd de beste manier te vinden om uw kosten laag te houden. Denkt u bijvoorbeeld aan tweedehands spullen voor de kantoorinrichting, reclamecampagnes via familie en vrienden of in sommige gevallen vooruit betalen waardoor u een korting kunt bedingen. Ga in uw planning en begroting altijd van het meest negatieve uit. Dus, maak uw inkomsten kleiner en uw uitgaves groter. Op die manier dwingt u uzelf efficiënter te werken en zal de werkelijkheid altijd meevallen. Meten is weten! Test, peil en check en zorg er op deze manier voor dat u op de hoogte bent van de kleinste details binnen uw onderneming. Immers, zonder te weten hoe het ervoor staat kunt u het bedrijf niet ontwikkelen. Het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat u geloof blijft houden in uw eigen idee. Zo blijft u gemotiveerd en bovenal, zelfverzekerd! Daarnaast spelen natuurlijk ook allerlei basale zaken een rol. U zult klanten moeten werven, bekendheid verkrijgen via onder andere social media en een betrouwbare status opbouwen. Met dit laatste kan Places.nl u helpen. Met onze pakketten kunt u reviews makkelijk onderhouden of een antwoordservice instellen. Zo zult u nieuwe klanten werven én bestaande klanten behouden door hen een persoonlijk telefonisch contact te bieden. Neemt u gerust contact met ons op via het telefoonnummer 024 - 3555 299.

Jeroen Rutten
Startups
2 maart 2017

Kleurgebruik op kantoor: het effect

Uw kantoor is een belangrijke plek: uw medewerkers brengen er vele uren door en er worden dagelijks meters werk verzet. Het is dan ook belangrijk uw backoffice voldoende aandacht te geven. Hoe? Kleur! Juist kleurgebruik is van grote invloed gebleken op de stemming en productiviteit van uw werknemers. Door uw kantoor een make-over te geven kunt u hele nieuwe werkeffecten teweegbrengen. Places.nl helpt u op weg! Kleurenzicht De mens is in staat om veel verschillende kleuren te onderscheiden. Met de kegeltjes in onze ogen zien wij een breed spectrum van golflengtes, wat onze wereld een stuk mooier maakt. Al deze informatie wordt direct verwerkt in de hersenen, bewust en onbewust. Dit zorgt ervoor dat er allerlei associaties ontstaan, die maken dat kleuren iets met de mens doen. Emoties, warmte en energie: alles kan veranderen door de juiste kleuren in de omgeving! De Basis Wat betekent dat dan voor uw kantoor? Dat is helemaal aan u. Er is geen vaste kleur die perfect is voor kantooromgevingen, dit is volledig afhankelijk van uw wensen. Elk bedrijf, elke afdeling en elke persoon behoeft andere invloeden. Wel zijn er een aantal basisprincipes waar u gebruik van kunt maken. Blauw en groen zorgen voor een kalme sfeer: goed voor de rust, maar teveel vermindert de productiviteit. Rood, oranje en geel, daarentegen, geven juist extra energie. Heeft u een aparte presentatieruimte? Dan is turquoise de beste kleur! Vermijden Ook zijn er een aantal dingen die u beter níet kunt doen. Te felle kleuren, bijvoorbeeld, zijn vermoeiend en wekken teveel prikkels op. Spierwit is ook een afrader: dit weerkaatst zoveel licht dat het vermoeiend werkt voor de ogen. Donkere kleuren maken somber en verminderen het energieniveau. En tot slot, voor elke kleur: té is nooit goed. Teveel rood veroorzaakt agressie, teveel geel geeft stress en teveel blauw maakt slaperig. Kleur met mate! Website Niet alleen op kantoor, maar ook op uw website is kleurgebruik belangrijk. Heeft u nog geen website? Bij Places.nl kunt gemakkelijk een website laten maken volgens uw wensen. het eerste jaar is gratis en uw domeinnaam is zelf uit te kiezen. Voor meer informatie neemt u gerust contact op via 024 – 3555 299.

Jeroen Rutten
Geld & Kapitaal
15 februari 2017

Wet Tegemoetkomingen Loondomein: loonkostenvoordeel

Per 1 januari 2017 is het lage inkomensvoordeel (LIV) ingevoerd, dit is de eerste fase van de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL). De huidige verwachting is dat de overige loonkostenvoordelen gaan gelden in 2018. De Wet tegemoetkoming loonkostenvoordeel heeft als doel het bevorderen van de kansen op een baan en werkzekerheid voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, voor mensen met een arbeidsbeperking en oudere werklozen. Met deze nieuwe premiekortingen voor werkgevers moet het eenvoudiger worden om deze mensen in dienst te nemen. Places.nl zal voor u de belangrijkste veranderingen door de invoering van de WTL op een rij zetten. Loonkostenvoordeel De WTL bestaat uit twee nieuwe regelingen, namelijk het lage inkomensvoordeel waarbij werkgevers een loonkostenvoordeel hebben indien zij werknemers een relatief laag loon hebben en een loonkostenvoordeel voor het in dienst nemen van oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking. De eerste regeling is per 1 januari 2017 ingevoerd en hierbij wordt en onderscheid gemaakt tussen drie groepen werknemers. De eerste groep zijn werknemers die tussen de 100% en 110% van het minimumloon verdienen. Het LIV kan dan oplopen tot maximaal €2.000 per werknemer, per jaar. De tweede groep zijn de werknemers die tussen 110% en 125%, het LIV kan dan oplopen tot €1.000 per werknemer per jaar. De laatste groep waarbij een werkgever recht heeft op LIV is bij kortere dienstverbanden waarbij de werknemer minstens 6 maanden in dienstbetrekking is geweest, waarbij er minstens 24 uur per week is gewerkt. Er geldt hierbij geen leeftijdsondergrens, maar wel een bovengrens, namelijk de AOW-leeftijd dan hoeven er immers ook geen premies voor werknemersverzekeringen betaald te worden. De tweede regeling zal naar verwachting ingevoerd worden per 1 januari 2018. Tegemoetkoming & toekomst Indien u een werknemer heeft die tot de bovenstaande doelgroep behoort dan kunt u gedurende drie jaar, of zoveel eerder als het dienstverband eindigt, een verzoek tot tegemoetkoming indienen. Houd daarbij wel in de gaten dat u de tegemoetkoming pas na afloop van het kalenderjaar zal ontvangen en dat u wel de korting op de premies voor de werknemersverzekeringen in de loonaangifte moet verrekenen. Hoe de wet zal gaan uitwerken in de praktijk is nog onzeker. Het Centraal Planbureau is bang dat door deze nieuwe regeling goedkope krachten uit het buitenland of studenten aangenomen zullen worden in plaats van mensen met lage arbeidsproductiviteit. De tijd zal het leren. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 – 3555 299, we helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Plan
13 februari 2017

Uw bedrijf opzetten naast een fulltime baan: dat doet u zo!

Ondernemen naast een baan wordt steeds populairder. Een eigen bedrijf beginnen is spannend en het is begrijpelijk dat u dit goed geregeld wilt hebben. Kriebelt het bij u om een eigen bedrijf te beginnen, zorg dan dat u deze punten als startende ondernemer in orde hebt. Een goed ondernemingsplan Een bedrijf begint met een ondernemingsplan. Op deze manier zorgt u ervoor dat u goed voorbereid bent voor wat u te wachten staat als ondernemer. Een bedrijfsplan schrijven kost u tijd maar is essentieel voor het opzetten van een bedrijf. Met een bedrijfsplan analyseert u uw onderneming en de omgeving van het bedrijf. In een bedrijfsplan zet u onder anderen uw visie en marktbedrijf. Regel het met uw baas Als u een eigen bedrijf gaat beginnen en u bent nog in loondienst, dan moet u toestemming vragen aan uw werkgever. Vaak kunt u ook in uw contract vinden wat de afspraken en wensen binnen uw bedrijf zijn hierom. Om op goede voet met uw werkgever te blijven is het aan te raden uw plannen voor het starten van een eigen bedrijf te bespreken. Registreer uw bedrijf bij de Kamer van Koophandel Als uw bedrijf serieuze vormen begint aan te nemen kunt u zich gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarvoor moet u eerst de geschikte rechtsvorm voor uw onderneming kiezen. Als u niet weet welke rechtsvorm u wilt kiezen kunnen ze u bij de Kamer van Koophandel daarmee helpen. Belasting betalen Als u een onderneming heeft bent u verplicht om inkomstenbelasting gaan betalen. Houd hier vanaf het begin rekening mee zodat u bij het jaarlijkse belastingaangiftemoment niet voor onverwachte hoge kosten te staan komt. Online vindbaar als onderneming Als bedrijf is van belang dat u online goed te vinden bent voor uw (potentiële) klanten. Wist u dat u met Places Adverteren een gratis bedrijfsvermelding aan kan maken op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 024-3555299. Wij helpen u graag met het verbeteren van uw online vindbaarheid!

Jeroen Rutten
Startups
9 januari 2017

Een einde aan de vloedgolf: startups in 2016

Hippe bedrijven met flitsende slogans, vlotte praatjes speelse vormgeving en een wereld verbeterend product; zakelijk Nederland is al een aantal jaren in de ban van de "startup". Jonge ondernemers gaan er maar al te graag in mee, maar ook de oude rotten in de ondernemerswereld wagen zich aan een nieuw project. Allemaal strak gestijld en goed gebekt. Maar in hoeverre zit Nederland nog te wachten op een vloedgolf aan nieuwe startups? Telefoonboek verzamelde de startup-feiten van 2016. Startende ondernemingen vs. startups In 2016 daalde het aantal nieuwe inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel licht met 2,2% (160.958), terwijl in 2015 een absoluut record (164.619) werd bereik wat betreft het aantal startende ondernemingen. Daarbij moet de noot geplaatst worden dat een startende onderneming niet automatisch het stempel startup krijgt. De definities van dit begrip variëren nogal eens, maar doorgaans wordt een startup beschouwd als een bedrijf dat in de beginfase verkeert. Het wordt gedragen door een innovatief idee, dat met behulp van nieuwe technologieën een schaalbaar product levert. Dat wil zeggen dat het product niet per afnemer apart geproduceerd wordt. Een goed voorbeeld hiervan is een app of software. Ter illustratie: in die laatste branche steeg het aantal nieuwe KvK-inschrijvingen juist wél (van 4552 naar 4799 inschrijvingen). Startup-moeheid Onlangs publiceerde De Volkskrant een artikel waarin werd gesteld dat Nederland startup-moe is geworden. Tegenwoordig bedeelt bijvoorbeeld bijna iedere softwareontwikkelaar of webshop, branches die een groot onderdeel uitmaken van startups, zichzelf die titel toe. Ook daalt de interesse van externe partijen om te investeren in startups: in 2016 werd er, gecorrigeerd voor een aantal grote uitschieters in 2015, een slordige 50 miljoen minder geïnvesteerd dan het jaar ervoor. Start van het einde Wil dat zeggen dat het startup-era definitief voorbij is? Waarschijnlijk niet. Bedrijven met innovatieve ideeën zullen altijd gewenst blijven. Wel moet er misschien wat voorzichtiger omgesprongen worden met het label startup, aangezien startende bedrijven te pas en te onpas gebruik maken van deze titel.

Jeroen Rutten
Plan
29 december 2016

Alles wat u moet weten over de kleine-ondernemingsregeling

De kleine-ondernemingsregeling, ook bekend als de KOR, is een regeling voor ondernemers die jaarlijks minder dan €1883 aan btw betalen. Deze regeling is vaak van toepassing bij startende ondernemers die doorgaans niet veel omzet draaien in het begin. Indien u onder de kleine-ondernemingsregeling valt dan kunt u ontheffing krijgen van de administratieve verplichtingen voor de btw. Dit betekent onder andere dat u dan niet langer periodiek aangifte hoeft te doen. Maar pas wel op, deze regeling is niet voor iedere onderneming van toepassing. Places.nl vertelt u alles wat u moet weten over de KOR. Voorwaarden Om onder de KOR te vallen moet er sprake zijn van een natuurlijke persoon. Dit houdt in dat uw onderneming een eenmanszaak, een vennootschap onder firma of een maatschap is. Besloten vennootschappen, naamloze vennootschappen en stichtingen vallen hier dus niet onder. Daarnaast moet u uw werkzaamheden binnen Nederland verrichten en dient u regelmatig uw administratie bij te werken of u heeft hiervoor tijdig een ontheffing voor aangevraagd. Mocht u hier aan voldoen en uw af te dragen btw, na aftrek van de voorbelasting, is in een jaar €1.883 of minder, dan valt u binnen de KOR. De KOR gaat niet op voor ondernemers die in het buitenland zijn gevestigd en hun werkzaamheden in Nederland verrichten, ook niet indien ze uitsluitend in Nederland worden verricht. Belastingvoordeel in de praktijk Bij €1.883 of meer heeft u geen vermindering op uw btw. Bij meer dan €1.345, maar minder dat €1.883 aan btw heeft u wel recht op vermindering. Deze vermindering wordt berekend aan de hand van de volgende formule: 2,5 x (1.883 - btw-bedrag van de aangifte met aftrek van de voorbelasting). Dit houdt in dat indien u €1.500, na aftrek van de voorbelasting, moet betalen aan btw, uw belastingvoordeel €957,50 is en u slechts €542,50 (€1.500-€957,50) hoeft af te dragen! Indien u €1.345 of minder aan btw zou moeten betalen aan de Belastingdienst, dan is deze vermindering gelijk aan het te betalen bedrag. Dit betekent dat u geen btw hoeft te betalen, u moet hier echter wel aangifte over doen. Ontheffing administratieve verplichtingen in de praktijk Indien u een kleine ondernemer bent, dan hoeft u niet iedere maand of kwartaal belastingaangifte te doen. Als u denkt dat u minder dan €1.883 per jaar aan btw zou moeten betalen, dan kunt u een verzoek indienen om eens per jaar aangifte te doen. U kunt ook een volledige ontheffing krijgen van administratieve verplichtingen voor de btw, mits u op basis van de voorgaande jaren denkt €1.345 of minder aan btw te hoeven betalen. Dit betekent overigens niet dat u geen aangifte meer hoeft te doen, de facturen moeten bewaard worden voor eventuele controle. Let er wel op dat indien u gebruik maakt van de kleine-ondernemersregeling dat u mogelijk geen volledig beroep zou kunnen doen op verrekening, van de voorbelasting. Want als het verschuldigde btw-bedrag kleiner is dan de voorbelasting dan is er sprake van een negatief saldo en dan mag er geen beroep worden gedaan op terugvordering. Maakt u al gebruik van de KOR? Laat dan een reactie achter, Places.nl is benieuwd naar uw ervaringen en tips!

Jeroen Rutten
Plan
8 december 2016

Passie: de beste drijfveer van ondernemerschap?

In Nederland bruist het van het ondernemerschap. Ruim een kwart miljoen van de Nederlanders ambieert om een bedrijf te starten, zoals blijkt uit onderzoek van de Rabobank. Wat is de reden dat u zelf een bedrijf wil beginnen? Of wat was de belangrijkste drijfveer voor u om uw huidige business te starten? Passie Onderzoeksbureau GfK onderzocht in opdracht van de Rabobank de belangrijkste drijfveren om een bedrijf te beginnen onder 600 starters. De top drie is 1. Passie, 2. Het niet kunnen vinden van een baan en 3. Eigen baas willen worden. Verder bleek uit het onderzoek dat deze starters de meeste zorgen hebben over of ze voldoende klanten en opdrachten binnenhalen en de financiële onzekerheid. Deze resultaten roepen de vraag op welke drijfveer het beste zorgt voor succes. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat starters denken succesvol te worden met doorzettingsvermogen, vertrouwen in de eigen potentie en voldoende kennis van het vakgebied. Beginnende ondernemers blijken echter vaak de mist in te gaan doordat ze bovenstaande juist niét doen en zich teveel focussen op die passie in plaats van ervaring en opgedane kennis. Financiën Wat is dan wel een goede drijfveer? Volgens Karen Romme is de essentie van ondernemerschap niet passie, maar zorgen dat er meer geld binnekomt dan eruit gaat. De beste tip voor startende ondernemers is dan ook om te zorgen voor voldoende financiële middelen. Ruim tweederde van de beginners start met alleen eigen geld en 80% doet dit zelf of binnen de kring van familie en vrienden, zoals blijkt uit hetzelfde onderzoek van Rabobank. Natuurlijk kunt u ook gebruik maken van financieringsbronnen zoals crowdfunding, kredietunies en Qredits. Tip Wilt u een bedrijf starten, zet dan de roze bril van passie af. Bouw op persoonlijk advies van mensen die u vertrouwt en begin niet uit wanhoopsdaad. Het is natuurlijk goed om passie te hebben voor uw vak, maar zie uw nieuwe onderneming niet als compleet nieuwe carrière en ga uit van uw werkervaring. Bent u bezig met het opzetten van uw business en heeft u hulp nodig bij het maken van een goede, zakelijke website? Places.nl kan u daarbij helpen. Wilt u gaan adverteren? Bekijk dan eens de mogelijkheden van adverteren op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl. Daarmee bereikt u namelijk 6,6 miljoen Nederlanders! Bel vrijblijvend met onze service desk op 024-3555299.

Jeroen Rutten
Startups
31 oktober 2016

Branding: 5 tips voor startups en kleine ondernemingen

De blauwe Coolblue doos, de wit-met-oranje Zalando doos, de wit-met-zwart-en-rode H&M doos, waarschijnlijk ziet u ze allemaal direct voor zich. Dat is allemaal branding. De verzenddoos is voor veel webwinkels het enige fysieke contactmoment met de klant en dus een krachtig branding-instrument. Als startup bent u waarschijnlijk nog niet zover dat uw persoonlijke stijl in heel Nederland direct herkend wordt. Daarom geeft Places.nl u wat tips om als startup een begin te maken met branding. 1. Wat verkoop ik? Branding is belangrijk, maar zonder goed product of dienst heeft u er niets aan. Zorg dus dat uw product staat als een huis voordat u het op de kaart gaat zetten. Als u vertrouwen heeft in uw product of dienst, kunt u het ook krachtiger promoten en branden. 2. Wie ben ik? Een duidelijke identiteit is essentieel voor succesvolle branding. Zowel intern als voor de doelgroep is het belangrijk om te weten wat het nut is van het product of de dienst die uw bedrijf aanbiedt. Maak het niet ingewikkelder dan het is, als u uw identiteit in één zin kan uitdrukken, moet u dat vooral doen. 3. Sterke content Verspreid mooie content en laat online sporen na. Goede online content maakt uw bedrijf vindbaar voor mogelijke geïnteresseerden. Zo creëert u ook online brand awareness. 4. Omdenken Een klein budget kan voordelig werken: zo wordt u automatisch gedwongen creatief te denken. Deze creatieve oplossingen houden u scherp en zorgen ervoor dat u weet wat er in de wereld van online marketing speelt. Dit biedt u dus ook een competitief voordeel. 5. Leer van uw omgeving Het is niet erg om fouten te maken als startup, daar wordt uw bedrijf alleen maar sterker van. Dat betekent natuurlijk niet dat u het wiel opnieuw moet uitvinden. Welke bedrijven doen het goed in uw branche? Wat kunt u daarvan leren? Wissel ook eens wat ideeën uit met andere ondernemers, bijvoorbeeld op een netwerkevent. De volgende stap Heeft u dit alles volledig onder de knie? Dan kan het interessant zijn om aan de slag te gaan met storytelling en personal branding. Wij zijn erg benieuwd hoe u als startup branding aanpakt en nodigen u uit een reactie achter te laten! Online brand awareness kunt u natuurlijk ook creëren door online te adverteren met uw merk of onderneming. Wilt u meer weten over de (gratis) adverteermogelijkheden die Places.nl biedt? Neem dan contact op met 024-3555299. Wij helpen u graag verder.

Jeroen Rutten
Plan
20 oktober 2016

Hoe berekent u de kostprijs?

Als ondernemer biedt u producten of diensten aan, maar hoe bepaalt u nou voor welke prijs u deze aan klanten aanbiedt? Hiervoor moet u allereerst de kostprijs berekenen. De kostprijs bestaat uit de totale kosten die u als ondernemer moet maken voor het maken of leveren van een product of dienst. Dit is wat anders dan de vraagprijs: de prijs die u uiteindelijk voor uw product of dienst vraagt. Maar hoe stelt u de kostprijs vast? Places.nl vertelt het u in deze blog. Variabele kosten U kunt de kostprijs op verschillende manieren bepalen. U kunt bijvoorbeeld voor een bepaalde periode, zoals een kwartaal, uw toekomstige inkoopbeleid bekijken. Stel dat u een houtbewerkingsbedrijf runt, dan bekijkt u hoeveel u per houtsoort of andere materialen af wilt gaan nemen en verwerkt u dit in de administratie. Daarna stelt u voor ieder product de variabele kosten, de kosten die afhankelijk zijn van een toename of afname in productieomvang, vast. Voorbeelden van variabele kosten zijn inkoopprijs, transportkosten, importkosten en verzendkosten, maar ook calamiteitenkosten zoals reparaties kunnen ingecalculeerd worden. Als u meerdere producten of diensten levert, is het verstandig om de variabele kosten naar verhouding per product of dienst in te delen. Vaste kosten Na de variabele kosten berekent u de vaste kosten. Onder vaste kosten vallen bijvoorbeeld de kosten voor uw pand, opslagruimte, verzekeringen, marketing en auto- en reiskosten. Heeft u personeel in dienst? Dan vallen ook de loonkosten onder de vaste lasten. De vaste kosten verdeelt u over de producten of diensten die uw onderneming aanbiedt. De optelsom van deze kosten kunt u delen door het aantal producten of diensten, waardoor voor ieder product of dienst de vaste lasten even hoog zijn. U kunt de vaste lasten ook naar afdeling indelen en vervolgens naar ratio hoeveel het product of dienst gebruikmaakt van die afdeling. Dan verschillen de vaste lasten per product of dienst. Stappenplan kostprijsberekening Tel alle variabele kosten op die u per kwartaal maakt voor een product of dienst. Bereken de vaste lasten voor het product of dienst voor het kwartaal. Tel deze kosten bij elkaar op: u heeft dan de inkoopwaarde. Bereken hoeveel producten u in dat kwartaal gaat inkopen. Deel de inkoopwaarde door het aantal producten of diensten: u houdt dan de kostprijs per product of dienst over. Deze kostprijs is de minimale prijs die u moet vragen om geen verlies te draaien. Als u winst wilt maken, zult u per product of dienst ook een winstpercentage vast moeten stellen. Valkuilen Veel ondernemers schatten de kostprijs te laag in, omdat ze voordelig willen zijn ten opzichte van hun concurrenten. Klanten en opdrachtgevers komen misschien wel op uw koopje af, maar voor uzelf zullen die voordelige prijzen niet lang werken. Bovendien wilt u toch ook niet uw prijs ineens verhogen? Sommige ondernemers stemmen hun kostprijs teveel af op het gemiddelde in de branche, maar komen dan vaak zelf niet goed uit op financieel gebied. Een iets hogere prijs kan duiden op kwaliteit en professionaliteit en daar is niets mis mee. Places bedrijfsvermelding Voordat u uw producten of diensten kunt verkopen, moet uw onderneming natuurlijk wel vindbaar zijn voor uw klanten. Een Places bedrijfsvermelding kan u hierbij helpen. Deze vermelding maakt u eenvoudig en gratis aan via Places, waardoor u vindbaar bent voor onze 6,6 miljoen bezoekers per maand via Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarnaast biedt Places uitgebreide advertentiepakketten om nóg beter op te vallen. Wilt u meer weten? Bel naar 024 – 3555 299. Wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Plan
30 augustus 2016

Een goed ondernemingsplan met het Business Canvas Model

Wanneer u de sterke punten en risico's van uw startup zelf niet goed op een rij heeft, dan kunt u anderen ook niet overtuigen van uw kracht. Een manier om uw bedrijfsaspecten op een rij te krijgen is door het schrijven van een ondernemingsplan. Daarin noemt u de potentiële klanten, kansen en concurrentie van uw business. Het schrijven van zo'n businessplan is iets waar veel beginnende ondernemers tegen op zien. Places.nl vertelt u in deze blog over het beroemde Business Model Canvas. Business Model Canvas Met het Business Model Canvas brengt u alle aspecten die voor uw bedrijf belangrijk zijn overzichtelijk en visueel in kaart. Het model geeft inzicht in uw organisatie, klantrelaties, leveranciers, het verdienmodel en andere essentiële bedrijfsonderdelen. Het is een hulpmiddel bij het schrijven van een ondernemingsplan en u kunt ermee peilen wat u nog kunt verbeteren. Het model bestaat uit negen overzichtelijke bouwstenen. Centraal staat de onderscheidende waarde van uw business voor de klant. Links beschrijft u hoe u dit onderscheiden in praktijk brengt, door bijvoorbeeld activiteiten van uw onderneming en partners. Rechts staat de doelgroep voor uw producten, details over de levering en hoe u relaties onderhoudt. Onderaan staan de kosten en opbrengsten. Centraal: toegevoegde waarde Beschrijf hier waarin uw bedrijf verschilt van de concurrentie. Zorg dat u duidelijk kunt overbrengen dat uw diensten of producten niet alleen functioneel zijn, maar ook uitgebreider zijn dan het aanbod van de concurrentie. Wanneer het product bijvoorbeeld aantrekkelijk in gebruik is, financiële voordelen heeft en het bedrijf een goede service heeft, zorgt zo'n uniek aanbod ervoor dat de klant eerder voor uw onderneming kiest. Links: key activities en resources Beschrijf de belangrijkste middelen waar uw business over beschikt, waarmee u voorloopt op de concurrentie. Denk daarbij niet alleen aan fysieke middelen, maar ook aan intellectuele middelen en menselijke middelen (personeel). Zolang u het maar overtuigend omschrijft. Activiteiten kunnen bijvoorbeeld de manier zijn waarop u producten ontwikkelt. Rechts: doelgroep, levering, relaties Bepaal hoe u de omschrijving en uw aanbod kunt aanpassen aan de doelgroep. Als u weet waar een potentiële klant behoefte aan heeft, kunt u daarop inspelen. U kunt achter deze informatie komen door bijvoorbeeld exit surveys. Maak ook onderscheid in wensen van verschillende klanten in uw klantenkring, bijvoorbeeld voor afnemers die groot en klein inkopen. Investeer dus in de relatie met de klant: iets extra's doen kan overhalen. Houd bij het opstellen van uw Business Model in uw achterhoofd dat meerwaarde niet alleen geld, maar ook plezier of voldoening kan zijn. Tot slot vindt u hier nog een filmpje met meer uitleg over het Business Canvas Model. Houd daarnaast de pagina van Places.nl in de gaten voor dagelijkse blogs over andere onderwerpen waar uw onderneming vroeg of laat mee te maken krijgt. Wilt u (meer) gaan adverteren met uw bedrijf? Informatie over adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com leest u hier. Daarmee bereikt u 6,6 miljoen bezoekers!




Even geduld alstublieft...