Menu

Sales

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Thomas Overdijk
Sales
17 oktober 2017

Coolblue blijft concurreren: Flagshipstore opent in Den Haag

Vorige week maakte Coolblue bekend dat zij een flagshipstore in Den Haag gaat openen in het grote winkelcentrum New Babylon. Daarnaast heeft het bedrijf laten weten dat zij 1.000 nieuwe bezorgers aan wilt nemen om een persoonlijkere service te bieden. Coolblue is momenteel de tweede grootste webwinkel in Nederland, na Bol.com. Wat Coolblue echter wel heeft dat Bol.com niet heeft, zijn fysieke winkels. Vooral voor winkels zoals Mediamarkt en BCC vormt het bedrijf al een lange tijd een aardig grote bedreiging. Net als hen is Coolblue namelijk ook een elektronicabedrijf, het bedrijf biedt echter naast fysieke locaties een stuk meer online mogelijkheden. Momenteel heeft de elektronicawinkel vijf fysieke winkellocaties in Nederland en drie in België. De opening van de flagshipstore in New Babylon, naast Den Haag Centraal, markeert echter het begin van een nieuw tijdperk voor het bedrijf. Deze winkel is de grootste vestiging van Coolblue en zal het toonbeeld voor de fysieke marktbewerking van het concern moeten worden. In 2016 was de omzet van Coolblue 857 miljoen euro. Deze omzet blijft alleen maar groeien. Daarnaast wordt de werkgelegenheid bij Coolblue ook als maar groter. Vorig jaar was Coolblue één van de bedrijven die de meeste nieuwe medewerkers had aangenomen. Werkgelegenheid Coolblue is begonnen als een klein studentenbedrijfje, opgericht door directeur Pieter Zwart. Dit kleine bedrijfje is uitgegroeid tot de tweede grootste webwinkel van Nederland waar per jaar honderden nieuwe banen worden vervuld. Het bedrijf is erg gericht op service, zij wilt elke stap van de customer journey hulp bieden voor de consument. De vele medewerkers moeten daaraan bijdragen. Zo wilt het bedrijf dit jaar 1.000 nieuwe witgoedbezorgers inzetten om de service een stuk persoonlijker te maken. Met de eigen bezorgers wilt Coolblue er voor zorgen dat haar producten niet meer bezorgd worden door externe diensten. Concurrentie Waar het bij webshops zoals Coolblue goed gaat, gaat het bij grote, fysieke concerns zoals Mediamarkt een stuk minder goed. De moderne consument bestelt een groot deel van zijn inboedel tegenwoordig online, wat ten koste gaat van winkels in de fysieke marktsector. Nu Coolblue haar fysieke locaties uitbreidt, zal de druk op winkels zoals Mediamarkt toenemen. Dat het Amerikaanse bedrijf Amazon de Nederlandse markt gaat bewerken, wordt al enkele jaren besproken. Sinds kort is er ook al Amazon Duitsland. Het ziet er naar uit dat de komst naar Nederland een kwestie van tijd is. De grootste webshop ter wereld zou mogelijk de sterke positie van Coolblue kunnen verzwakken.

Dennis Arns
Sales
15 mei 2017

Aandeel e-commerce blijft groeien

Dat webshops steeds meer aandeel winnen onder het winkelend publiek was al langer bekend: in de maand april bleek uit een column van Telefoonboek.nl al dat het zelfs fysieke winkelketens tot grootschalige reorganisaties dwingt. Nu wordt dit ook door de cijfers van PostNL bekrachtigd: vooral de pakketbezorging neemt in het eerste kwartaal flink toe in omzet. Geadresseerde post In totaal boekte PostNL in het eerste kwartaal een omzet van 870 miljoen euro: één procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Door de digitalisering van een hoop zaken (een steeds groter deel van het informatie- en betalingsverkeer gaat per e-mail) dalen het volume en de omzet van de geadresseerde post: deze nam met zo'n tien procent af. Vooral de onderliggende winst nam hierdoor met 18 procent af tot een slordige 50 miljoen euro. Pakketbezorging Deze daling werd wel gecompenseerd door de omzetgroei in de pakketbezorging. Zowel in binnen- als buitenland nam het pakketvolume toe. De winst in dit onderdeel bleef echter bijna gelijk, mede door de kosten die de PostNL moest maken om de postbezorgers om te scholen naar pakketbezorgers. Webshops De grote winnaars achter deze cijfers blijven de webshops, die maar in aandeel blijven groeien. Overigens doen nog niet alle webshops het even goed op gebied van webbeveiliging: uit recent onderzoek van Telefoonboek.nl bleek dat meer dan 90% van de webshops nog geen gebruik maken van een verbinding met een SSL-certificaat.

Dennis Arns
Sales
3 februari 2017

Maak acquisitie makkelijker met deze 4 tips!

Acquisitie, ook wel het leggen van contact met potentiële klanten, is iets wat door veel ondernemers vaak als moeilijk wordt ervaren. Het werven van klanten is een onderdeel van de sales afdeling binnen een bedrijf. Acquieren is een belangrijk aspect om als bedrijf staande te blijven. Zonder klanten is er namelijk geen bedrijf. Tijd om te starten met acquisitie. Places.nl heeft de belangrijkste tips voor u op een rijtje gezet. 1. Maak een lijst met potentiële klanten Denk eerst goed na over welke mogelijke opdrachtgevers u wilt bereiken. Probeer hierbij te beginnen met warme acquisitie. Warme acquisitie is wanneer u als leverancier een bestaande band heeft met de mogelijke klant. Hiermee boekt u sneller succes dan bij koude acquisitie, waarbij u nog geen band heeft met het bedrijf of persoon waarmee u contact opneemt. Maak samen met collega"s een lijst van potentiële opdrachtgevers of klanten waar u zaken mee zou kunnen doen. 2. Gebruik een actielijst Maak vervolgens een lijst met acties die u gaat ondernemen om contact te ondernemen met deze potentiële klanten. Gemiddeld heeft u zeven keer contact met een klant voordat u een deal sluit. Maak hier dus een plan voor en plan de momenten dat u contact gaat opnemen en hoe u dit gaat doen met de klant in. Contact opnemen met potentiële klanten is vaak niet de meest favoriete taak van medewerkers, door dit plan te maken kunt u zich er makkelijker aan houden. 3. Gebruik de juiste gespreksvaardigheden Zorg dat u tijdens het contact met de potentiële klant een goede acquisitiekracht heeft. Een belangrijk aspect hiervan is om u in te leven in wat de klant daadwerkelijk wilt. Praat niet teveel over uzelf en wat u de klant kan aanbieden, maar ga eerst op de problemen van de klant in. Benoem daarna hoe u de klant kan helpen met het zojuist benoemde probleem. 4. Zorg dat u te bereiken bent Zorg ervoor dat u goed te bereiken bent voor uw potentiële klanten voor het geval dat zij nog vragen hebben. Bent u zelf even niet te bereiken? Schakel dan een antwoordservice in. Met de Places Antwoordservice staan onze telefonisten 24/7 klaar om de telefoon op te nemen voor uw bedrijf naar aanleiding van een zelf ingesteld script. Na elk telefoongesprek wordt een korte samenvatting aan u doorgegeven met de contactgegevens. Voor meer informatie over deze en andere diensten, neemt u gerust contact op via 024 - 3555 299 of kijkt u op Places.nl

Dennis Arns
Sales
24 januari 2017

Hoe autonomie en keuzemogelijkheden uw omzet boosten

Veel ondernemers willen graag meer omzet maken. Maar hoe kunt u dit bewerkstelligen? Er zijn een aantal opties waar upselling en crosselling er twee van zijn. Places.nl legt u uit welke rol autonomie speelt in up- en crossselling en hoe u dit in kunt zetten om uw omzet te verhogen. Autonomie Upselling is het vergroten van een bestelling die al is gedaan, zoals van een kleine cola een grote cola maken. Crossselling houdt in dat u bij een kopje koffie ook een stuk cake verkoopt. Maar deze technieken werken niet altijd op de lange termijn. Want door het opleggen van een keuze heeft de klant achteraf het gevoel dat hij is gestuurd. Dit heeft tot gevolg dat hij hier een slecht gevoel aan kan overhouden. Niet het effect wat u bij uw bedrijf wilt bereiken natuurlijk. Uiteindelijk heeft de klant niet het gevoel dat de keuze autonoom is geweest. Wat hiertoe heeft geleid is het gebrek aan intrinsieke motivatie. De klant heeft niet het idee gehad dat hij zelf dat stuk cake bij de koffie wilde of een grotere cola. Controle Maar wat is dan wel de manier? Wij mensen willen graag de controle hebben over ons eigen leven en onze eigen keuzes. Wanneer de klant een keuze maakt die hij zelf heeft bedacht, heeft hij daar een goed gevoel bij. Dit komt voort uit de eerder genoemde intrinsieke motivatie. Dus wanneer u de klant een duidelijke transparante keuze voorschotelt zal de klant zelf een overwogen beslissing kunnen maken. De autonomie die de klant hierbij ervaart wordt gezien als een positieve ervaring, waardoor het gevoel bij uw bedrijf positief blijft. Hoe kunt u deze tips in de praktijk brengen? De betrokkenheid van uw klanten werkt op de lange termijn beter voor de omzet dan kortdurende upgrades. Gebruik daarom geen factoren die intrinsieke motivatie ondermijnen. Ook kunt u de klant meerdere opties bieden bij crossselling; zo verkoopt u meer én geeft u de klant het gevoel dat deze zelf in staat is om een keuze te maken. Zo kunt u bij de koffieklant vragen of hij misschien trek heeft in iets lekkers, want er staat "cake en kersenvlaai" en de coladrinker kan bij extra dorst kiezen tussen een medium of large variant. Er zijn meerdere manieren om uw klant een goed gevoel te geven over uw bedrijf. Zo spelen reviews een grote rol in de betrouwbaarheid van uw bedrijf en geeft telefonische bereikbaarheid ook een positieve indruk. Places.nl kan u hierbij helpen, kijk nu op de website om dit vrijblijvend uit te proberen. Voor meer informatie over de Places Antwoordservice of Places Reviews kunt u vrijblijvend contact opnemen met ons via 024 - 3555 299.

Dennis Arns
Sales
19 december 2016

Eindejaar-sale: dit wordt er aangeboden tijdens de feestdagen

In de laatste maanden van het jaar wordt je doodgegooid met aanbiedingen in winkelfolders. Van eindejaar-uitverkopen tot feestdagen-gerelateerde aanbiedingen, je ontkomt niet aan de vele productadvertenties. Sommige producten worden rond deze tijd van het jaar zelfs nog meer aangeboden dan in andere maanden. In samenwerking met Beste.nl zocht Telefoonboek naar de opvallendste stijgers en dalers in de laatste maanden van het jaar: hierin worden de maanden oktober, november en december met elkaar vergeleken. Luchtverfrissers Producten in de categorie dierenverzorging en dierenvoer hebben hun grootste piek in oktober (78 en 741 aanbiedingen). Waarschijnlijk speelt dierendag een rol bij dit verschil. Opvallend: er worden bijna twee keer zoveel luchtverfrissers voor het toilet in oktober aangeboden dan in de twee maanden daarna: in oktober staan er 223 aanbiedingen in de folders, tegenover 121 en 140 in november en december. Ook schoonmaakartikelen zijn in deze maand vaker in de reclame. Cadeaus Zaken zoals gezelschapsspellen (309 aanbiedingen), babyspeelgoed (117), kinderboeken (77) en games (180) zijn het vaakst in november in de aanbieding. Tevens worden in de categorie snoepgoed (891) en cadeausets (147) in november de meeste aanbiedingen gedaan. Hier valt duidelijk een trend op te merken in de aanloop naar vijf december. Een heel andere productcategorie die vaak wordt aangeboden is sterke drank: 428 aanbiedingen in november tegenover 273 en 346 in oktober en december. Goede voornemens Producten die in december een enorme stijging doormaken zijn afslankvoeding (144 aanbiedingen in december tegenover 70 en 88), artikelen die helpen te stoppen met roken (31 tegenover twee en nul) en fitnessapparatuur (28 tegenover zeven en vijf). Dit heeft waarschijnlijk te maken met alle goede voornemens die men gaat bezigen begin januari. Vuurwerk wordt zelfs alleen maar in december aangeboden. Ook voedingswaren als wijn, brood en vlees zijn vaker in de aanbieding in december. Bier wordt in alle maanden veel in de reclame gezet, maar het meest in november. Gek genoeg zijn ook computerbenodigdheden vaak in december in de aanbieding.

Dennis Arns
Sales
2 december 2016

Cross selling: hoe u met minimale moeite meer verkoopt

Een uitgebreider assortiment en een hogere omzet. Klinkt u dat ook zo goed in de oren? Places.nl biedt u een handleiding voor één van de makkelijkste manieren om dat te bereiken: cross selling. Cross selling voor dummies Cross selling houdt in dat u bestaande klanten ook andere producten probeert te verkopen dan het product waarvoor ze oorspronkelijk naar de winkel kwamen. Een goed voorbeeld is een tankstation. Hier komt u als klant natuurlijk voor de brandstof, maar velen gaan ook weg met iets te eten, te drinken of te lezen. Twee varianten op cross selling zijn deep selling en up selling. Ook deze vormen kunnen u helpen bij het bereiken van een hogere omzet. Bij deep selling verkoopt u meer van hetzelfde aan dezelfde klant. Dit is bijvoorbeeld het geval in de McDonald's, waar je binnenkomt voor een burger - etenswaren - en ook weggaat met iets te drinken en een ijsje - nog meer etenswaren. Bij up selling draait het ook om méér verkopen, maar dit vindt plaats in het verlengde van hetzelfde product. Het beste voorbeeld daarvan is een autodealer. U koopt vaak niet alleen de auto, maar ook extra services en accessoires zoals een navigatiesysteem en een bepaalde bekleding van de stoelen. In dit artikel zal het echter enkel gaan om cross selling, hoewel het merendeel van onze tips ook voor de andere twee manieren gelden. Zo past u cross selling toe Cross selling is niet bijzonder moeilijk, maar het kent wel een handleiding. Immers, klanten zijn kieskeurig en kunnen gemakkelijk worden afgeschrikt. Places.nl biedt u graag zo'n handleiding. In de winkel Het allerbelangrijkste is dat u dicht bij uw oorspronkelijke product blijft. Dit vanwege twee redenen. Ten eerste omdat de verschillende producten die u aanbiedt op die manier samenhang vertonen en complementair zijn, zoals haarproducten in een kapperszaak of thee in een servieswinkel. Ten tweede omdat u zo niet als een opdringerige en pusherige ondernemer overkomt die alle mogelijke manieren aangrijpt om afzet te creeëren. U kunt cross selling toepassen door simpelweg te vragen of er behoefte is aan een tweede, bijpassend product. Denk aan de wereldberoemde vraag van McDonald's medewerkers: "Lust u daar frietjes bij?". Door de vraag te stellen zet u de klant aan het denken over zijn of haar behoeftes. Dit kan leiden tot een uitgebreidere verkoop. Online Cross selling hoeft echter niet enkel plaats te vinden op locatie, het kan net zo goed online! In sommige gevallen zal het zelfs gemakkelijker gaan omdat progamma's zoals Google Analytics u relevante data kunnen aanleveren. Juist daar kunt u extra goed inspelen op individuele situaties door gebruik te maken van beschikbare data. Online kunt u bijvoorbeeld gemakkelijk het principe van 'sociale bewijskracht' toepassen op uw website. Zo kunt een tab creeëren bijvoorbeeld met 'anderen kochten ook'. Dit werkt op zo'n manier dat zij eerder bereid zijn ook deze producten aan te schaffen. Aan de slag Cross selling is dus een simpele en voor de hand liggende manier om uw omzet te verhogen. Daarbij levert u ook een extra service aan uw klant die u kunt verblijden met een extra product dat hij of zij waarschijnlijk al van plan was om te kopen. Zoek dus uit welke producten bij uw huidige assortiment passen en bedenk een aantal manieren om deze aan de man te brengen. Het resultaat zult u in no time merken!

Sanne
Sales
7 oktober 2016

Een goede offerte opstellen: hoe doet u dat?

Een offerte is een prijsopgave waarin gespecificeerd staat welke diensten u voor de opdrachtgever gaat uitvoeren en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. De offerte is een van de belangrijkste middelen waarmee u uw klant binnen kunt halen. Hoe u een goede en rechtsgeldige offerte opstelt? Places.nl vertelt het u in deze blog. Bij het begin beginnen Een offerte is een vrijblijvend aanbod. Dat betekent dat er wettelijk gezien ook geen verplichtingen zijn gesteld aan de inhoud. Er zijn echter wel een aantal vaste onderdelen, die je altijd dient te vermelden. Daarbij gaat het om uw bedrijfsgegevens, de gegevens van de klant, de datum, het offertenummer, een samenvatting van de werkzaamheden, uw uurloon of de totaalprijs van de opdracht, de geldigheidsduur van de offerte en een verwijzing naar uw algemene voorwaarden. De rest van de offerte kunt u naar eigen inzicht invullen. Geef uw eigen draai aan de offerte, maak het persoonlijk! De eerste indruk Zorg dat de offerte er netjes en verzorgd uitziet. Een offerte is een belangrijke eerste indruk, spel- en stijlfouten passen daar niet bij. Naast de inhoudelijke kant, kunt u ook op het gebied van uitstraling onderscheidend zijn. Denk aan het briefpapier, het logo en de huisstijl. Algemene voorwaarden Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, maar het is wel verstandig omdat het (financiële) risico"s uitsluit en zakendoen makkelijker maakt. Het is verstandig om de voorwaarden even te laten controleren door een jurist. De algemene voorwaarden zijn echter pas bindend als de klant deze vooraf kan lezen en ook (schriftelijk) bevestigd akkoord te gaan. Het belang van snelheid Opdrachtgevers vragen vaak meerdere offertes tegelijk op, verstuur de uwe daarom snel. Het is gangbaar een offerte per e-mail te sturen, bij voorkeur in PDF-vorm. Als u de algemene voorwaarden meestuurt, vergeet deze dan niet te benoemen in de begeleidende e-mail (anders zijn ze niet rechtsgeldig). Zodra de klant de offerte accepteert en tekent, is het een bindend juridisch contract geworden. Eerst gevonden zien te worden Klanten moeten u natuurlijk eerst vinden om een offerte te kunnen aanvragen bij u. Met een Places bedrijfsvermelding adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarmee vergroot u de online vindbaarheid van uw bedrijf en zorgt u ervoor dat potentiële klanten eenvoudig contact met u kunnen opnemen. Heeft u vragen over adverteren via Places? Bel dan naar 024-8200617. Wij staan graag voor u klaar!

Sanne
Sales
9 september 2016

3 overtuigingstechnieken die uw klant helpen beslissen

Allemaal denken we in staat te zijn om rationele keuzes te maken, maar is dat eigenlijk wel zo? We worden onbewust beïnvloed door anderen, specifiek door de mensen die de keuzeopties voor ons vaststellen. Maar hoe worden mensen dan beïnvloed en ook overtuigd door ondernemers? Places.nl zet drie handige overtuigingstechnieken voor u uiteen in deze blog. Marketing Marketeers focussen er vaak op om zo veel mogelijk bezoekers op hun website te krijgen. Via bijvoorbeeld Search Engine Optimization wordt er geld geïnvesteerd om hoge bezoekersaantallen te krijgen. Maar als (potentiële) klanten dan eenmaal op de website beland zijn, houdt het wegwijzen op. Hierdoor kan de klant zijn aandacht en interesse snel verliezen en de website weer verlaten. Dat kan anders! Als ondernemer kunt u het beste een proactieve rol innemen. Door middel van tekst, afbeeldingen, plaatsingen en schrijfstijlen kunt u bezoekers van uw website leiden naar de plaatsen op uw website waar u wilt dat ze heen gaan. Zulke subtiele beïnvloedingstechnieken kunnen een groot verschil maken in het bezoekersverkeer op uw webpagina. Overtuigen Om uw bezoekers te overtuigen, kunt u gebruik maken van verschillende technieken. Deze zijn gebaseerd op psychologische inzichten. Hieronder leest u drie overtuigingstechnieken die makkelijk toe te passen zijn op uw website: 1. Framing Framing gaat over de manier waarop iets wordt gepresenteerd of geformuleerd, waarmee u mensen beïnvloedt. Mensen zijn in de veronderstelling dat ze risico"s vermijden als iets positief geformuleerd is, terwijl ze het gevoel hebben risico"s te nemen wanneer iets negatief is geformuleerd. De drempel om iets aan te schaffen is dus lager wanneer een dienst of product erg positief geformuleerd is. Zo zorgde Adformatie er met een positieve benadering voor dat een van hun klanten 300% meer aanvullende verzekeringen verkocht, terwijl er niets aan het product zelf veranderd was. 2. Social Proof Mensen volgen graag het gedrag van anderen. Als zij anderen iets zien doen, is de kans dat zij dit ook willen doen groter. Dit heet Social Proof. Maar hoe verwerkt u dit in uw advertenties of op uw website? Dit kan door uw klanten reviews te laten plaatsen over uw dienst of product, door een discussieforum te openen of door testimonials te plaatsen op uw website. Door deze technieken in te zetten verhoogt u de kans om (potentiële) klanten te overtuigen en een bonus: de waargenomen geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van uw bedrijf stijgt eveneens. 3. Autoriteit Mensen doen graag het gedrag van experts na. Ze gaan er namelijk van uit dat die het wel zullen weten. Door een simpele vermelding op uw website als "kom nu in contact met onze experts" straalt uw bedrijf autoriteit uit. Ook het aantal jaren dat uw bedrijf al werkzaam is in de branche of het aantal bestellingen dat u per maand verwerkt, dragen hieraan bij. Places bedrijfsvermelding Voor u deze technieken toepast, is het belangrijk dat mensen ook echt op uw website terecht komen. Met een uitgebreide Places bedrijfsvermelding brengt u uw bedrijf en website onder de aandacht bij (potentiële) klanten. Hiermee is uw bedrijf te vinden op zowel Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Wilt u meer weten? Neem contact met ons op via het telefoonnummer 024 – 3555 299. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden!

Sanne
Sales
6 september 2016

Vind en bereik bestaande en nieuwe klanten met de bedrijfsgegevens van Places

Ondernemend Nederland bereiken? Maak het uw bedrijf een stuk makkelijker, door de nieuwste dienst van Places: Places Klanten. Met deze dienst verkrijgt u gemakkelijk bedrijfsgegevens en heeft u zo uw ideale klantenbestand! Places biedt een database met 1,3 miljoen bedrijven, waardoor u snel en gemakkelijk alle gegevens van potentiële klanten voor u heeft. Ideale doelgroep Verstuurt u regelmatig direct mailings, bent u bezig met een nieuwe marketingcampagne, voert u marktonderzoek uit of wilt u leads van uw Salesafdeling aanvullen? Dat kan met behulp van het team van Places. Bent u zich nog aan het oriënteren op de doelgroep? De datamanager van Places helpt u bij het creeëren van de ideale lijst bedrijfsgegevens. De dienst werkt namelijk met filters: zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een specifieke bedrijfstak in een bepaalde regio. Bedrijfsgegevens De database van Places bevat 1,3 miljoen bedrijven, waarbij de bedrijfsnaam, adresgegevens, het telefoonnummer en de branche vermeld staan. U kunt hier zowel nieuwe als bestaande klanten mee bereiken: het bespaart u een hoop tijd wanneer u meteen de juiste gegevens voor u heeft. Het databestand groeit dagelijks en toepasbaar op uw doelgroep. Hoe werkt het? U kunt als bedrijf zelf kiezen van hoeveel bedrijven u informatie wilt ontvangen. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar, van 0 tot meer dan 10.000 adressen. Bent u op zoek naar gegevens van potentiële klanten? Geef uw contactgegevens op op deze pagina en we nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op. U ontvangt de gegevens van de unieke doelgroep van uw bedrijf vervolgens binnen één werkdag. Een ander voordeel is dat deze dienst van Places beschikbaar is voor de scherpste prijs in Nederland! Zo betaalt u voor 500 adressen slechts â‚Ŧ60,-. Begin snel met het uitbreiden van uw databestand! Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met 024 - 8200 609 of kijk hier voor meer informatie over de bedrijfsgegevensdienst van Places.

Sanne
Sales
18 augustus 2016

Maak een professionele indruk met een keurige offerte

Vrijwel iedere ondernemer heeft wel eens een offerte opgesteld of opgevraagd. Maar niet iedere ondernemer weet welke verplichtingen al dan niet bij een offerte komen kijken. Ten eerste is het natuurlijk handig om te weten wat een offerte precies is. Een offerte is een prijsopgave waarin gespecificeerd staat welke diensten u voor de opdrachtgever gaat uitvoeren en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. Maar hoe pakt u dat precies aan? In deze blog vertelt Places u er meer over. Hoe dan? Een offerte is een vrijblijvend aanbod. Dat betekent dat er wettelijk gezien ook geen verplichtingen zijn gesteld aan de inhoud. Er zijn echter wel een aantal vaste onderdelen, die u altijd dient te vermelden. Daarbij gaat het om uw bedrijfsgegevens, de gegevens van de klant, de datum, het offertenummer, een samenvatting van de werkzaamheden, uw uurloon of de totaalprijs, de geldigheidsduur van de offerte en een verwijzing naar uw algemene voorwaarden. De rest van de offerte kunt u naar eigen inzicht invullen. Geef uw eigen draai aan de offerte, maak het persoonlijk! Opmaak Zorg dat de offerte er netjes en verzorgd uitziet. Een offerte is een belangrijke eerste indruk, spel- en stijlfouten passen daar niet bij. Naast de inhoudelijke kant, kunt u ook op het gebied van uitstraling onderscheidend zijn. Denk aan het briefpapier, het logo en de huisstijl. Algemene voorwaarden Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, maar het is wel verstandig omdat het een financieel risico uitsluit en zakendoen makkelijker maakt. Laat de voorwaarden wel controleren door een jurist. De algemene voorwaarden zijn pas bindend als de klant deze vooraf kan lezen en ook (schriftelijk) bevestigt akkoord te gaan. Offerte versturen Opdrachtgevers vragen vaak meerdere offertes tegelijk op, verstuur de uwe daarom snel. Het is gangbaar een offerte per e-mail te sturen, bij voorkeur in PDF-vorm. Als u de algemene voorwaarden meestuurt, vergeet deze dan niet te benoemen in de begeleidende e-mail (anders zijn ze niet rechtsgeldig). Zodra de klant de offerte accepteert en tekent, is het een bindend juridisch contract geworden. Eerst gevonden zien te worden Bedrijven moeten u natuurlijk eerst vinden, om een offerte te kunnen aanvragen bij u. Met een Places bedrijfsvermelding adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarmee vergroot u de online vindbaarheid van uw bedrijf en zorgt u ervoor dat potentiële klanten eenvoudig contact met u kunnen opnemen. Heeft u vragen over adverteren via Places? Bel dan naar 024-8200617. Wij staan graag voor u klaar!

Sanne
Sales
27 juli 2016

Social selling: Hoe overtuigt u potentiële klanten?

Social selling wil zeggen dat u potentiële klanten, ofwel prospects, vindt en hen via social media overtuigt om klant te worden. Social selling vervangt niet per se het huidige verkopen, maar het versterkt juist. Sales en marketing komen samen en zetten het bedrijf als 'persoon' centraal. Klinkt goed toch? Places.nl vertelt u er meer over. Waarde creëren Inkopers doen vooronderzoek op basis van online informatie. Om meegenomen te worden in het traject en op de shortlist te belanden, moet u dus online te vinden zijn. Anders wordt u simpelweg niet meegenomen in het traject. Online vindbaar zijn kunt u op verschillende manieren aanpakken. Het doel is om interactie aan te gaan met uw volgers. Als expert deelt u waardevolle informatie met uw doelgroep, door bijvoorbeeld tips weg te geven, artikelen te schrijven of webinars te geven. Op deze manier creëert u online vertrouwen bij de prospect. Het eerste 'echte' contact voelt daardoor niet meer als een cold call. Opwarmen Het grootste voordeel van social selling is dat u koude leads beetje bij beetje warmer maakt, en daarmee prospects aan u kunt binden. Actief zijn op LinkedIn kan daar zeker aan bijdragen. Met LinkedIn kunt u zoeken op een bepaalde werkfunctie en in de gaten houden of deze personen uw profiel 'terug' bekijken. Dat is een mooi bruggetje naar een eerste contact. De aandacht trekken van de prospect kan ook door te reageren op zijn of haar update of blog. Deze reactie dient dan wel relevant en persoonlijk te zijn, een commercieel bericht is geen goed idee. Een andere manier om op te vallen is door blogs die u over uw bedrijf heeft geschreven bovenaan uw profiel te zetten. Dit kunt u doen door gebruik te maken van LinkedIn-blogs, die automatisch bovenaan komen te staan, maar ook door de volgorde van uw profiel te veranderen. Digitaal netwerken Digitaal netwerken via LinkedIn is minder intensief dan bijvoorbeeld bellen, het kost minder tijd en het is een goede manier om de juiste doelgroepen te bereiken. Zo kunt u veel gerichter aan de slag. Social selling kunt u 'koud' doen, door bijvoorbeeld een persoonlijke tekst in de LinkedIn-uitnodiging naar een prospect te zetten, maar dit kan ook 'warm'. Een 'warm' contact is bijvoorbeeld naar aanleiding van een lead, die u zou kunnen achterhalen met behulp van bepaalde software. Nuttige salestechniek Social selling is dus een interessante aanvulling op of alternatief voor contact leggen met de doelgroep. Online vindbaarheid is hiervoor van groot belang. Vergroot de online vindbaarheid van uw bedrijf door een bedrijfsvermelding bij Places aan te maken. Zo adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com, waardoor uw potentiële klanten eenvoudig contact met u kunnen opnemen. Daarnaast biedt Places uitgebreide advertentiepakketten. Met een pakket kunt u uw bedrijfsvermelding uitbreiden met uw logo, foto's en website, bovendien adverteert u met een advertentie boven de zoekresultaten. Zo valt uw bedrijf extra op en blijft u de concurrentie voor. Heeft u vragen over adverteren via Places? Bel dan naar 024 – 3555 299. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf!




Even geduld alstublieft...