Places logo
Menu

B2B vs B2C marketing

B2B vs B2C marketing

Je hebt de termen vast al wel eens voorbij zien komen: B2B & B2C - twee veel voorkomende termen in de marketingwereld. Maar wat betekenen deze termen nou eigenlijk en wat is het verschil? Dat leggen we je graag uit!

Wat is B2B?

B2B staat voor business-to-business. Dit houdt in dat een bedrijf vooral andere bedrijven en instellingen als klanten heeft, deze klanten worden vaak opdrachtgevers genoemd. Een voorbeeld hiervan is het verkopen van tuinsets aan Intratuin, zodat zij deze weer kan doorverkopen aan haar klanten.

Wat is B2C?

B2C staat voor business-to-consumer. Dit houdt in dat een bedrijf zich op de eindgebruikers richt. Wanneer Intratuin hun tuinsets wil verkopen aan particulieren (die deze sets dus zelf in gebruik gaan nemen), spreken we van B2C.

Wat zijn de verschillen tussen B2B en B2C marketing?

Zoals je net hebt gelezen richten we ons bij B2B dus op bedrijven/instellingen en bij B2C op de eindgebruiker. Je kunt je dan waarschijnlijk ook wel voorstellen dat de marketing bij deze twee modellen er heel anders aan toe gaat. We leggen je uit wat de verschillen zijn!

1. DMU

Een DMU staat voor Decision Making Unit. Een DMU is een groep mensen die onderdeel uitmaken van de besluitvorming rondom bepaalde aankopen.

Bij B2B richt het bedrijf zich dus niet op de eindgebruikers, maar op een ander bedrijf. In een B2B markt zijn er gemiddeld zo'n 5,4 personen betrokken bij een aankoop. Je wil bij B2B marketing dus precies de personen aanspreken die de bevoegdheid tot aankopen hebben.

Bij B2C wordt de beslissing vaak genomen door één of twee personen. Je hoeft hier dus een stuk minder mensen ervan te overtuigen dat jouw product of dienst het waard is.

2. Een impulsaankoop vs een waardevolle relatie

Consumenten zijn emotioneler en nemen hun beslissingen daardoor een stuk impulsiever. De beslissing om te kopen wordt dan ook binnen een paar minuten tot enkele dagen genomen. Tijd is geld en hier is dan ook sprake van een transactionele relatie. De transactie vindt zo effectief en efficiënt mogelijk plaats.

Bij B2B marketing worden beslissingen veel rationeler genomen. Het duurt veel langer om tot een aankoop over te gaan. Het is dan ook een belangrijk om een goede relatie met de klant op te bouwen. Hierdoor krijgen bedrijven de kans te laten zien wat zij uitvoeren en wat hun normen & waarden zijn.

3. Het aankoopbeslissingsproces

In het aankoopbeslissingsproces voor B2B is het belangrijk dat er open gecommuniceerd wordt. Beide partijen moeten ontdekken of het voor hen een fijne samenwerking is. Het is slim om je als bedrijf in deze fase te vergelijken met de concurrent, benoem de positieve aspecten van jouw bedrijf.

Bij B2C is het aan de marketeers om het aankoopbeslissingsproces te optimaliseren. Denk hierbij aan de marketing funnel. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een behoefte bij consumenten creëren door advertenties te plaatsen. Het proces moet voor de consument zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt.

4. Productvoordelen of producteigenschappen?

Een overvloed aan informatie schrikt B2C-klanten af: houd het verkoopverhaal dan ook kort. Reviews van anderen zijn daarbij voor hen net zo belangrijk als de voordelen van het product zelf. Social proof komt hier dan ook zeker naar voren.

B2B-klanten willen graag zoveel mogelijk informatie voordat ze een product of dienst afnemen. De specificaties zijn voor hen net zo belangrijk als de voordelen die het met zich meebrengt. Voer dan ook een productdemonstratie uit, zo weet de klant wat hij kan verwachten.

5. Redenen om te kopen

B2C-klanten willen met een product of dienst vaak hun levenskwaliteit verbeteren. Vaak gaat het om zaken die taken makkelijker maken. Communicatie-uitingen moeten emoties losmaken bij de consumenten, spreek dan ook in de taal van de consumenten.

Bij B2B-klanten wil je zowel de voordelen als de productspecificaties belichten. Ze willen weten wat het voor hen direct oplevert: hun doel is het winnen van tijd en geld. Je vertelt hier dan ook welk rendement de klant kan verwachten.

Besteed jij al genoeg tijd aan marketing, maar zie je dit niet terug in de resultaten? Wij helpen je graag! Meld je gratis bij ons aan en wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf optimaal online vindbaar en bereikbaar wordt!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!