Places logo
Menu

De 4P marketingmix

De 4P marketingmix

Met de 4P marketingmix bepaal je in vier stappen de ultieme marketingstrategie voor jouw organisatie. Zo kun jij goed inspelen op de wensen en behoeften van je klanten en speel jij je concurrenten eruit. Klinkt goed toch?


Wat is de 4P marketingmix?

De 4P marketingmix is bedacht door Edmund Jerome McCarthy. Hij stelde dat bedrijven over vier dingen moeten nadenken als ze een succesvol product willen verkopen.

De 4 P's staan voor Product, Prijs, Plaats en Promotie. Deze vier instrumenten vormen de marketingmix zo kun je richting geven aan de marketingstrategie binnen jouw organisatie.


Onderdelen van de marketingmix

1. Product

De P van product gaat natuurlijk over het product dat, of de dienst die, jouw bedrijf aanbiedt. Het product kan dus tastbaar (bijvoorbeeld een laptop) en niet-tastbaar (bijvoorbeeld een knipbeurt bij de kapper) zijn.

Het product delen we op in drie productniveaus:

1. Kernproduct: Wat kopen jouw afnemers? Het kernproduct is de functie van het product. Oftewel: welke behoefte vervult jouw product. Je geeft hier dus aan welk probleem jouw product oplost.

2. Tastbaar product: alle fysiek waarneembare factoren. Dit niveau beschrijft de eigenschappen en functies van het product. Hierbij kijken we naar de volgende elementen:

  • Functie
  • Kwaliteit
  • Verpakking
  • Merknaam
  • Vormgeving

3. Uitgebreid product: extra voordelen. Dit niveau beschrijft de voordelen van jouw product. Dit is dus waarop jij je moet onderscheiden van de concurrentie. Tot het uitgebreide product behoort bijvoorbeeld support via een helpdesk, de garantietermijn, de leveringsvoorwaarden en betaalmethodes.

2. Prijs

De P van Prijs gaat over het hanteren van de prijsstrategie. De prijs moet passen bij jouw product, maar ook bij wat jij met jouw product wil uitstralen. De prijsstrategie is dan ook een onderdeel waar je ontzettend goed over na moet denken. Je denkt hier niet alleen na over de verkoopprijs van jouw product, maar ook over het weggeven van kortingen en over de gehanteerde betaaltermijnen.

De verschillende prijsstrategieën

Er zijn verschillende strategieën om een prijs te hanteren voor je product. We gaan wat dieper in op de meest gebruikte:

1. Kosten-gebaseerde prijsstelling
Bij deze strategie wordt er gekeken vanuit het bedrijf in plaats van de consument. Er wordt berekend wat de kosten zijn om het product of de dienst te vervaardigen en aan de hand daarvan wordt een verkoopprijs gekozen die deze kosten dekt.

2. Concurrentie-gebaseerde prijsstelling
Bij deze strategie worden de prijzen van de producten bepaald aan de hand van de prijzen die de (directe) concurrenten hanteren. Er wordt hierbij dus rekening gehouden met de marktomstandigheden.

3. Waarde-gebaseerde prijsstelling
Bij deze strategie worden de prijzen gebaseerd op basis van de waargenomen of geschatte waarde van een product of dienst door de klant.

3. Plaats

De P van plaats beschrijft hoe het product bij jouw klant komt. Het gaat hierbij onder andere om de locatie waar jij jouw product verkoopt, het distributiekanaal en eventuele directe marketing.

Wanneer jij bijvoorbeeld een kapper bent gaat het om de locatie van jouw kapsalon. Maar wanneer jij jouw producten via je webshop verkoopt is de webshop jouw locatie.

We onderscheiden verschillende soorten distributiestrategieën:
  • Intensieve distributie: het product is op zoveel mogelijk punten te koop om zo de verkoop te maximaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pakjes kauwgom of flesjes water in de supermarkten.
  • Selectieve distributie: hierbij worden de verkooppunten geselecteerd aan de hand van een aantal criteria. Alleen bedrijven die aan deze criteria voldoen mogen de producten verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verkoop van laptops of telefoons.
  • Exclusieve distributie: het product wordt bij slechts een aantal punten verkocht. Vaak is er slechts één verkooppunt in een groot gebied. Deze strategie wordt toegepast om exclusiviteit en dus luxe uit te stralen. Je kunt hierbij dan ook denken aan Rolex horloges of auto's van het merk Ferrari.

De verschillende distributiekanalen

Wanneer je hebt gekozen voor een distributiestrategie is het tijd om het passende distributiekanaal te kiezen.

1. Direct kanaal
Een direct distributiekanaal houdt in dat een bedrijf zijn producten rechtstreeks aan de eindklant verkoopt. Een goed voorbeeld hiervan is kaas gekocht op de boerderij waar de kaas gemaakt is.

2. Indirect kanaal
Een indirect distributiekanaal houdt in dat een bedrijf samenwerkt met een of meerdere tussenschakels om producten bij de eindgebruiker te brengen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer Coca Cola hun producten via de supermarkten verkoopt aan de eindgebruiker.

4. Promotie

De P van promotie beschrijft hoe het product onder de aandacht van de klant wordt gebracht. We hebben het hier dus over de marketingcommunicatieactiviteiten die een bedrijf inzet om zijn doelgroep te bereiken.

Dit kun je doen met behulp van verschillende instrumenten:
  • Reclame: online & offline als website, social media, flyers en productverpakkingen.
  • Public relations: het werken aan een goed imago door bijvoorbeeld sponsoring of evenementen.
  • Sales promotie: het gebruikmaken van korte termijn technieken met als doel snelle verkoop. Denk hierbij aan kortingen, spaaracties en demonstraties.
  • Persoonlijke verkoop: een organisatie zet een accountmanager in om persoonlijke relaties op te bouwen. Voorbeelden hiervan zijn sale meetings of beurzen.
  • Direct marketing: de aanbieder maakt direct promotie bij de klant, dus niet via tussenkanalen zoals de detailhandel. Telemarketing of mailings zijn hier goede voorbeelden van.

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!