Ontwikkelingen in de markt

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Thomas Overdijk
Ontwikkelingen in de markt
2 november 2017

Binnenkort pas betalen na ontvangst van Marktplaats-pakketjes

Betalingen zullen binnenkort bij Marktplaats pas na de ontvangst van een pakketje worden afgerond. De dienst genaamd "Gelijk Oversteken" wordt dit jaar nog geïntroduceerd. Marktplaats wilt met dit initiatief de angst van de koper verminderen en de algemene gebruikerservaring verbeteren. Er is nog een redelijk aantal personen dat het spannend vindt om via Marktplaats een bestelling te plaatsen. De vraag bestaat natuurlijk altijd of er eerlijk wordt gehandeld. Met de nieuwe service zal er geen reden meer zijn om met de spanning te leven of de verkoper wel of niet het pakketje eerlijk opstuurt. Als hij dit niet doet, dan krijgt hij namelijk niet zijn geld. De koper moet met het nieuwe systeem aangeven dat het pakketje binnen is voordat de verkoper het geld kan ontvangen. Wanneer de koper binnen zeven dagen niet aangeeft dat het pakketje binnen is gekomen, dan wordt het geld niet meer overgemaakt. Maar als de koper op zijn beurt niet laat weten dat het pakketje nooit is ontvangen, dan wordt het geld alsnog doorgespeeld aan de verkoper. De status van de bestelling wordt gecontroleerd aan de hand van de Track & Trace code. Zo wordt voorkomen dat de koper fraude kan plegen. Er zit wel een prijskaartje verbonden aan de dienst: de koper moet twee procent van het aankoopbedrag inleveren indien hij de extra veiligheid wilt.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
23 oktober 2017

Bol.com introduceert een 'persoonlijke herhaalservice'

Binnenkort hoeft men het huis helemaal niet meer uit om aankopen te doen. Men kan de dagelijkse boodschappen, een box met ingrediënten voor culinaire maaltijden, kleding en cosmetica allemaal online bestellen. Het aanbod is eindeloos. Bol.com doet daar nog een schepje boven op door een "persoonlijke herhaalservice" aan te bieden. Producten die je altijd nodig hebt raken niet meer op, want voordat je het weet wordt er alweer een nieuwe lading bezorgd. Geen gebrek aan producten meer Dankzij bol.com zit de consument straks "nooit meer zonder shampoo, luiers, kattenvoer of toiletpapier". Iedereen heeft wel producten die iedere maand nodig zijn. Toch vergeten we deze producten nog wel eens te kopen, of letten we niet goed genoeg op of ze bijna op zijn. Bol.com speelt hier nu slim op in en komt met een oplossing. Je kunt straks bij bol.com een soort abonnement afsluiten zodat je elke maand, of twee keer per maand, de vaste producten ontvangt. De "persoonlijke herhaalservice" doet denken aan die van de apotheek. Apotheken werken al jaren met een service waarbij patiënten medicijnen die ze altijd nodig hebben niet telkens opnieuw aan hoeven te vragen. Zo werkt dit bij bol.com straks ook. Bol.com maakt het de consument dus nóg gemakkelijker. Kostenbesparing Bol.com legt zelf de nadruk op de kostenbesparing die de service klanten zal opleveren. De webwinkel noemt de service dan ook "Bespaar Continu". Klanten zouden bij het gebruiken van de service "verzekerd van prijsvoordeel" zijn. Op een herhaalbestelling krijgt de klant namelijk standaard korting. Afhankelijk van het product kan het voordeel oplopen tot 35 korting en bij meer dan vijf producten krijgt men nog eens 10 procent korting. Bol.com kan de klanten waarschijnlijk korting bieden omdat het kopen van producten in bulk altijd goedkoper is. Als een klant zelf producten in bulk koopt dan hebben ze meteen een hele voorraad producten in huis staan die enorm veel ruimte in beslag neemt. Bij gebruik van deze herhaalservice hoeft de klanten de producten niet zelf op te slaan en ontvangt men de producten periodiek en samen met andere benodigde producten. Duurzaamheid Bol.com kwam op het idee van de "persoonlijke herhaalservice" door een analyse van het koopgedrag van hun klanten. Hierbij zagen ze dat veel klanten steeds voor dezelfde aankopen terugkeerden naar bol.com. De webwinkel speelt dus in op de behoefte van de consument, maar ook op de behoefte van de maatschappij. Tegenwoordig ligt er namelijk steeds meer nadruk op duurzaamheid en is er kritiek op de consumptiemaatschappij. Bol.com houdt hier rekening mee en noemt de nieuwe service "een verduurzaming van de logistiek binnen e-commerce". Dat zijn woorden die veel mensen willen horen. Deze verduurzaming kan gerealiseerd worden doordat producten "opgespaard, gebundeld en daarmee in één doosje verstuurd" worden. De consument maakt al graag gebruik van de online boodschappen service van de Albert Heijn en de maaltijdboxen van Hello Fresh. Zal de consument ook zo enthousiast zijn over het nieuwe concept van bol.com? De nieuwe dienst van bol.com levert in ieder geval concurrentie op voor supermarkten waarbij de consument online kan bestellen. Daar moeten ze namelijk elke keer opnieuw een bestelling plaatsen. De herhaalservice opent deuren verder voor een oneindigheid aan mogelijkheden voor e-commerce.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
17 oktober 2017

Duitse webwinkel About You opent online deuren in Nederland

De oorspronkelijk in Hamburg gestarte webwinkel About You heeft op 10 oktober haar online deuren voor de Nederlandse markt geopend. De online fashion retailer is daarmee in vier landen actief, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en nu dus ook Nederland en ook België. About You About You is een snelgroeiende e-commerce startup die is ontstaan in Hamburg, Duitsland. Het doel van het bedrijf is om online shoppen meer inspirerend en persoonlijker te maken en richt zich daarbij op een jonge doelgroep. Hoewel er al veel succesvolle e-commerce startups zijn, zoals de oorspronkelijk Duitse webshop Zalando, probeert About You zich te onderscheiden door middel van een inspirerende en gepersonaliseerde beleving. De e-commerce startup groeit snel en heeft inmiddels al 350 werknemers vanuit 25 landen met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar. Daarnaast is About You erg ambitieus en wil het jonge bedrijf binnen vijf jaar een omzet draaien van 1 miljard euro. Het afgelopen jaar draaide het bedrijf al een omzet van 135 miljoen euro en zijn de eigen gestelde doelen al overtroffen. Zo'n gekke gedachte lijkt deze doelstelling dan ook niet te zijn. Marketing De webshop maakt veel gebruik van innovatieve marketing concepten. Zo heeft de organisatie al veel ervaring met het inzetten van social media voor marketingdoeleinden en influencer marketing. Ook werden ruim 250 celebrities en influencers uitgenodigd voor de derde verjaardag van de retailer. Meer dan drie miljoen mensen bekeken het event online én live via Facebook en YouTube. About You lijkt dus geen moeite te hebben met innovatieve en succesvolle marketing campagnes. Voorafgaand aan de lancering van de Nederlandse webwinkel werd dan ook een teasercampagne gestart die moest leiden tot veel nieuwsgierigheid bij consumenten. Op 10 oktober is de webshop officieel gelanceerd op de Nederlandse markt en is de officiële marketingcampagne van start gegaan. Met de eerdere marketingcampagnes lijkt About You goed in te spelen op de markt en doelgroep die zij bedienen. Zeker nu producten steeds meer online worden verkocht en het aantal webshops blijft toenemen, is het van belang dat bedrijven blijven vernieuwen en correcte inzichten hebben in hun doelgroep.

Thomas Overdijk
Ontwikkelingen in de markt
12 oktober 2017

Samsung opent AI-laboratorium in Canada

Samsung heeft in Canada aan de Université de Montreal een laboratorium geopend waar Zuid-Koreaanse onderzoekers zich bezig gaan houden met kunstmatige intelligentie. Er zal gewerkt worden aan projecten zoals zelfrijdende auto"s, vertalingsmachines, robots en AI (Artificial Intelligence) om Samsungs mobiele apparaten te verbeteren. Canada is de laatste tijd in trek op het gebied van kunstmatige intelligente. Eerder dit jaar opende Google er ook al haar eerste, internationale AI-laboratorium. Nu neemt Samsung ook stappen om haar AI-onderzoek uit te breiden. Samsung liet haar interesse in het verder ontwikkelen van AI zien toen zij op haar nieuwe telefoons recentelijk "Samsung Bixby" introduceerde. Bixby is een virtuele assistent die vergelijkbaar is met Siri op Apple telefoons. Deze virtuele assistent ontwikkelt zich met mogelijkheden zoals gezichtsherkenning en object-identificatie tot een grote concurrent van Siri. Onderzoekers van Samsung gaan samenwerken met professor Yoshua Bengio, een professor aan de universiteit van Montreal. Bengio is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie. Samen met Samsung is het de bedoeling dat zij werken aan het verder ontwikkelen van de mogelijkheden van AI. Kunstmatige intelligentie Kunstmatige intelligentie, of AI, is nogal een breed begrip en wordt vaak geassocieerd met science fiction verhalen. Simpelweg omschreven is AI wanneer een machine enige mate van intelligentie vertoont. AI ontwikkelt op een razendsnel tempo en machines worden steeds intelligenter. Prominente voorbeelden van AI zijn steeds vaker terug te zien in telefoons, computers, auto"s en zelfs in bijvoorbeeld een smart-koelkast of in winkels. De nieuwe technologieën gebaseerd op AI zullen de wereld veranderen. Nieuwe, revolutionaire producten zoals zelfrijdende auto"s of virtuele assistenten zullen een heel nieuw marktsegment aanboren. Het duurt nog even voordat we volledige, intelligente gesprekken kunnen voeren met AI, maar over tientallen jaren zou dat zelfs mogelijk kunnen zijn.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
29 september 2017

Kaashandel in Alkmaar eerste Live Stream Store

Het is een vernieuwend concept, een fysieke winkel die online bezocht kan worden en waar consumenten via webcams kunnen zien wat er in de winkel gebeurt. Bij Kaan"s Kaashandel in Alkmaar is dat sinds woensdag 26 september het geval. Zo kunnen klanten online vragen stellen die op camera beantwoord worden door het personeel. Online dienstverlening De Live Stream Store in Alkmaar is in samenwerking met ABN AMRO ontwikkeld en wordt momenteel nog beschouwd als een experiment. In een tijd waar online niet meer weg te denken is, lijken er nieuwe mogelijkheden en kansen voor bedrijven zoals de kaasboer op de hoek. Het experiment met Kaan"s Kaashandel uit Alkmaar duurt vijf dagen en het bedrijf biedt tijdens deze dagen consumenten de mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen door live mee te kijken. Zo kan men zien dat er klanten binnenkomen in de fysieke winkel, maar kunnen zij ook online kazen toevoegen aan een winkelmandje om meer informatie te krijgen en daadwerkelijk een bestelling te plaatsen. Door middel van dit experiment kan gekeken worden of een dergelijke formule succesvol is. Best of both worlds Voor veel fysieke winkels blijft het persoonlijke contact met klanten van groot belang en een aspect waarmee winkels zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Toch lijkt het bijna onmogelijk om geen online zichtbaarheid te hebben en is er op het online gebied veel concurrentie. Met een Live Stream Store kunnen winkels de voordelen van zowel offline als online bedrijfsvoering inzetten. Of het ook daadwerkelijk een succes is, moet nog blijken. Wel is duidelijk dat een voorbeeld als dit een inspiratie voor velen kan zijn en ondernemers aanspoort om na te denken over nieuwe kansen en innovaties.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
26 september 2017

Online platform indebuurt.nl breidt verder uit

Wellicht bent u het online platform indebuurt.nl al eens tegengekomen. Het lokale platform is onderdeel van De Persgroep Nederland en probeert daarmee in te spelen op de digitale behoeftes. Waar De Nederlandse Persgroep veel ervaring heeft met huis-aan-huis bladen en lokale nieuwssites, lijkt een dergelijk initiatief vrij nieuw, maar ook erg succesvol. Zo wordt Doetinchem als 20e stad aangesloten op het lokale platform. Lokale tips en fun facts Indebuurt is onderdeel van De Persgroep dat onder meer bekend is van lokale kranten en nieuwssites. Het lokale online platform is in 2016 getest in Delft en werd wegens succes uitgebreid naar meerdere steden. Waar de bestaande media zich voornamelijk richten op nieuwsberichten, speelt Indebuurt voornamelijk in op nieuwsvoorziening in de vorm van tips, aanbiedingen en fun facts. Zo worden lokale ondernemers en initiatiefnemers geïnterviewd, maar bestaat de geplaatste content ook uit lijsten met tips en overzicht van events die plaatsvinden in de betreffende steden. Op die manier kunnen de kleinere en lokale ondernemers hun onderneming promoten en onder de aandacht brengen. Belangrijk daarbij is dat ondernemers geen standaard verkooppraatje vertellen, maar zich juist richten op de toegevoegde waarde van de onderneming voor de betreffende stad. Volgens De Persgroep gaan lokaal en digitaal dan ook goed samen. De afgelopen maanden zijn er negen steden toegevoegd en gestart met een platform op indebuurt.nl. Hierdoor zijn binnen een jaar 20 grote steden gestart met het platform. Het lijkt er dan ook op dat de kracht van Indebuurt.nl voortkomt uit passie en trots voor de betreffende stad, aangezien de lokale websites worden beheerd door mensen uit de betreffende stad. Stimulans voor lokale ondernemers Waar consumenten op websites als Telefoonboek.nl kunnen zoeken naar contact- en bedrijfsgegevens van bedrijven, lijkt het erop dat bezoekers van indebuurt.nl op deze website voornamelijk inspiratie kunnen opdoen. Door middel van korte nieuwsberichten worden bezoekers namelijk op de hoogte gesteld van interessante bedrijven en ondernemers. Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat verschillende online platformen elkaar kunnen versterken: "Door websites zoals Indebuurt zullen consumenten meer bekend worden met lokale ondernemingen in hun stad of omgeving. Via websites als Telefoonboek.nl kunnen consumenten vervolgens weer hun weg vinden naar het betreffende bedrijf of de gezochte ondernemer." Gaan consumenten in de toekomst een dagje erop uit, dan is het goed mogelijk dat zij indebuurt.nl zullen raadplegen voor tips!

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
26 april 2017

Beste.nl groeit naar 25.000 aanbiedingen per maand

Winkelend Nederland kan gerust een "Nee-Nee-sticker" op de brievenbus plakken. Het doorspitten van papieren folders om de beste aanbiedingen eruit te halen is voorbij: alle folderaanbiedingen worden alweer meer dan een jaar online verzameld door Beste.nl. Het complete overzicht van alle aanbiedingen in Nederland wordt gevonden op deze website, waarbij het aantal gepresenteerde acties gestaag blijft doorgroeien. Missie Beste.nl is de snelst groeiende kortingswebsite van Nederland. Het zorgt ervoor dat alle folderaanbiedingen in Nederland onder één dak te vinden zijn. Met slechts één druk op de knop vind je de verschillende acties en aanbiedingen per product, merk of winkel. Op je gemak de gehele folder van bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo of Aldi doorbladeren kan natuurlijk ook. Beste.nl maakt het de consument graag zo makkelijk mogelijk, allemaal online natuurlijk. Inmiddels bezit de website een enorme database met meer dan 60.000 producten en meer dan 80 winkelketens. Product based invoer Door middel van product based invoer worden zo'n 25.000 aanbiedingen per maand door het Beste.nl datateam uit de folders gehaald. Vervolgens zijn al deze aanbiedingen per product, merkt of winkel in te zien op de website. De website laat je precies zien waar de actieproducten te koop zijn en hoe lang de actie nog duurt. Zo sta je nooit voor verassingen in de winkel en bespaar je al snel tientallen euro"s. Groei Het aantal aangesloten winkels, en daarmee het aantal aanbiedingen, groeit nog steeds gestaag op Beste.nl. Zo zijn inmiddels niet alleen fysieke winkels zoals supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten vertegenwoordigd, maar ook webshops zoals Bol.com en Coolblue. Want wat of waar je ook zoekt, er is altijd wel ergens een korting op te pakken.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
26 april 2017

Trendwatching voor beginners!

Als ondernemer zijn er veel vaardigheden die u goed van pas kunnen komen tijdens het uitvoeren van uw werk. Een van deze vaardigheden is het ontdekken van trends en vervolgens het inspelen op trends. Als u opkomende trends binnen uw markt snel weet te herkennen en vervolgens weet in te zetten kan u dit nieuwe klanten opleveren. Places.nl zocht voor u uit hoe u uw vaardigheid om trends te ontdekken traint en hoe u vervolgens op trends inspeelt. Hoe ontdekt u een trend? Trends ontdekken is lastig en er zijn verschillende tools voor. Een van de bekendste en handigste opties is Google Trends, een platform van Google waar u de trend van de interesse in een bepaald zoekwoord kan bekijken. U kunt kijken hoe de keywords hebben gepresteerd in het verleden, maar u kunt ook de prognose van de trend van een zoekwoord bekijken. Google Trends biedt steeds meer mogelijkheden en zou in de toekomst zelfs uitslagen van verkiezingen kunnen voorspellen. Ook kunt u trends ontdekken door te kijken wat er "trending" is op YouTube of Twitter, of door te kijken wat veel bezochte websites zijn op Alexa.com. Inspelen op trends Vervolgens kunt u gaan inspelen op de trends. Heeft u bijvoorbeeld een webshop, dan kunt u de prognose van zoektermen van uw verschillende producten bekijken, om zo erachter te komen wat beter gaat verkopen. Daarnaast kunt u op zoektrends inspelen door te kijken wat de actualiteit is. Op welke zoekwoorden wordt momenteel veel gezocht? Maak hier gebruik van in uw social media zodat mensen eerder op de pagina"s van uw bedrijf komen. Online vindbaarheid verhogen Door in te spelen op trends kunt u makkelijk uw vindbaarheid in Google verhogen. Ook andere SEO technieken kunnen u daarbij helpen. Een bedrijfsvermelding bij Places.nl kan u ook helpen om de vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Met Places Adverteren kunt u een gratis bedrijfsvermelding aanvragen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Voor meer hulp met het verbeteren van uw online vindbaarheid helpen wij u graag verder. Hiervoor kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen via 024 - 3555 299.

Jeroen Rutten
Ontwikkelingen in de markt
10 maart 2017

Kunstmatige intelligentie voor uw onderneming

Het jaar van intelligentie op ieder vlak is aangebroken. De digitale revolutie is in volle gang en de komende jaren gaat de ontwikkeling in een stroomversnelling. Places.nl heeft voor u uitgezocht wat kunstmatige intelligentie kan betekenen voor uw onderneming. Kunstmatige intelligentie Het gebruik van virtuele assistenten zoals Apple's Siri en Amazon Echo groeit in populariteit. Omdat de technologie tegenwoordig zo ver ontwikkeld is worden virtuele assistenten ook zakelijk gebruikt. Zo wordt er in de financiële dienstverlening gebruik gemaakt van robo-adviseurs en in sommige hotels is de roomservice volledig overgenomen door robots. Forbes spreekt zelfs over een stijging van 300% wat betreft investeringen in kunstmatige intelligentie. Alles wijst erop dat er de komende jaren nog meer mensen plaats moeten maken voor robots. Iets voor u? Kunstmatige intelligentie in de vorm van een virtuele assistent is ook voor het midden- en klein bedrijf interessant. De taken zijn uiteenlopend; de assistent kan u bijvoorbeeld voorzien van weerinformatie maar is ook in staat om afspraken voor u in te plannen. Omdat virtuele assistenten zoals de Amazon Echo op spraakbesturing werken kunt u er gebruik van maken terwijl u uw handen vol hebt. Dit is handig als u bijvoorbeeld in een werkplaats werkzaam bent of in de auto zit, er wordt namelijk intensief gewerkt aan integratie met al uw apparaten. Internet of Things Tegenwoordig wordt elk apparaat voorzien van een internetverbinding, daarmee krijgt elk apparaat een mate van kunstmatige intelligentie met zich mee. Over een aantal jaar is een koelkast zonder internet niet meer weg te denken, deze koelkast kan dan waarschijnlijk ook de Albert Heijn bellen om uw koelkast bij te vullen. De trend dat elk apparaat wordt uitgerust met een computerchip en internetverbinding zet zich voort onder de naam the Internet of Things. Het idee erachter is dat uiteindelijk alles met elkaar verbonden is. In het tijdperk waarin internet niet meer weg te denken is is het van belang om uw website goed op orde te hebben. Places.nl kan u daarmee helpen. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met Places.nl via 024 - 3555 299.




Even geduld alstublieft...