Places logo
Menu

Dé marketingtrends van 2023

Dé marketingtrends van 2023

Met het nieuwe jaar in zicht stellen we niet alleen goede voornemens op, maar zijn er ook weer een aantal marketingtrends in aantocht. Wij zijn in de trends gedoken en hebben voor jou de ultieme lijst opgesteld!

1. Alles draait om transparantie en vertrouwen

De afgelopen jaren is de marketingwereld met enorme kracht toegenomen en tegelijkertijd is de consument steeds kritischer geworden. Hij neemt niet meer zomaar alles aan en is op zoek naar bewijs.

Zorg er dan ook voor dat je transparant bent naar je klanten. Zeg niet dat jij die badkamer wel binnen twee dagen verbouwd hebt, als je weet dat dat niet het geval is. Door open te zijn, weet de klant wat hij van jou kan verwachten en kun jij deze verwachtingen waarmaken. Hiermee groeit het vertrouwen en daarmee heb jij waardevolle klanten voor je gewonnen.

2. Marketing automation

Marketing automation was ook in 2021 al een trend, maar deze trend zet zich dit jaar zeker voort. Marketing automation houdt in dat het juiste bericht, naar de juiste persoon en op het juiste moment automatisch wordt verzonden. Hierbij gaat het om gepersonaliseerde content.

Een bekend voorbeeld hiervan is dat je een mailtje krijgt van bijvoorbeeld Bol.com, waarin staat dat je nog een aantal producten in je mandje hebt zitten. Op die manier willen ze jou eraan herinneren en hopen ze dat jij toch afrekent.

3. User Generated Content

User Generated Content is content die gemaakt wordt door gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reviews. Een klant kan een review over jouw bedrijf/product/dienst achterlaten. Dit is een ontzettend goed marketingmiddel. Reviews kunnen potentiële klanten namelijk over de streep trekken een product of dienst van jou af te nemen. Andere klanten worden immers als geloofwaardiger gezien dan de uitspraken van het bedrijf zelf.

4. Interactie

Marketing draait niet meer om alleen zenden, maar om zenden en ontvangen. Deze trend is al een aantal jaren aan de gang, maar zet zich ook dit jaar weer sterk voort. Potentiële klanten willen het gesprek met jou aangaan in plaats van alleen naar jou te moeten luisteren. Jij vindt het toch ook niet leuk om tegen een muur te praten?

5. Videomarketing

Mensen zijn visueel ingesteld en we weten allemaal: één beeld zegt meer dan duizend woorden. 90% van de informatie die naar onze hersenen gaat, is visueel. We onthouden informatie uit visuele content vier keer beter dan uit een tekst!

Waar Instagram is begonnen met stories, zie je deze tegenwoordig op vrijwel ieder social media platform terugkomen. Videomarketing blijft zich steeds verder ontwikkelen met bijvoorbeeld live videos of augmented reality. Dit is misschien een ver-van-je-bed show, maar ook SEO richt zich steeds meer op video. Met een video is de kans namelijk, in tegenstelling tot andere SEO technieken, 53(!) keer zo groot dat je een plekje op de eerste pagina weet te bemachtigen.

6. Persoonlijke benadering

Klanten voelen zich niet meer zomaar aangesproken en eisen veel meer een gepersonaliseerde ervaring die aansluit bij hun specifieke behoeften. Als jouw marketing niet gepersonaliseerd is voor je klanten, is de kans groot dat ze hier niets mee doen.

Het is daarom belangrijk om een goede persona op te stellen en de customer journey duidelijk in kaart te brengen. Hiermee leer je de gebruikerservaring beter te begrijpen en maak je de kansen inzichtelijk.


Ga jij scoren in 2023? Als het aan ons ligt wel! Bekijk onze website of plan hieronder gratis en vrijblijvend een adviesgesprek in.

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!