Menu

Management

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Thomas Overdijk
Management
3 november 2017

Apple ontslaat techneut vanwege iPhone-X lek door dochter

Een techneut bij Apple is ontslagen nadat er een filmpje online is verschenen waar zijn dochter kort een paar functies van de nieuwe iPhone-X toonde. Het meisje Brooke Amelia Peterson had afgelopen week een filmpje geüpload op haar YouTube kanaal waarin zij een korte indruk gaf van de iPhone-X. De telefoon komt pas volgende week uit, maar als dochter van een Apple techneut had zij vroegtijdig toegang tot de telefoon. Binnen de kortste keren werd de video van de tiener overgenomen door verschillende nieuwsmedia en ging het beeldmateriaal viral. Het duurde niet lang voordat Apple hier achter kwam. Als eerste stap moest Peterson haar video verwijderen. Omdat het filmpje inmiddels al zo vaak verspreid was, had de verwijdering weinig nut. De tweede stap die Apple nam, was het ontslaan van haar vader. In de video is te zien hoe haar vader de telefoon aan haar geeft tijdens een lunchafspraak op het Apple-kantoor. Een regel van Apple is dat onuitgebrachte producten niet vertoond mogen worden op gepubliceerd beeldmateriaal. Daarnaast was de iPhone-X in het filmpje een intern model, waardoor er gevoelige informatie had kunnen lekken. De video was ook nog eens gefilmd op Apple-terrein, wat ook niet mag. Hoewel de vader waarschijnlijk geen verkeerde bedoelingen had, heeft hij meerdere regels van Apple overtreden. En wie de regels van Apple overtreedt - die moet toch echt even door de zure appel heen bijten.

Jeroen Rutten
Management
18 september 2017

Leiderschapsstijlen kunnen situatieafhankelijk zijn

Door de jaren heen komt u tijdens uw carrière waarschijnlijk met verschillende soorten leidinggevenden in aanraking. Sommige manieren van leidinggeven zullen daarbij beter aansluiten bij uw eigen wensen en overtuigingen dan anderen. Maar vaak kan de manier van leidinggeven ook afhankelijk zijn van de werknemers of de werkzaamheden. Paul Hersey en Ken Blanchard schreven hierover en ontwikkelden in de jaren zeventig het situationeel leiderschap model. Hoewel dit al ruim veertig jaar geleden is, kan dit model nog erg relevant zijn voor u als ondernemer en biedt dit inzichten in verschillende manieren van leidinggeven. Wat is situationeel leiderschap? De manier van leidinggeven wordt natuurlijk voor een gedeelte bepaald door de persoonlijkheid van de leidinggevende. Zo zullen sommige leidinggevenden liever de controle in eigen handen hebben, terwijl andere leidinggevenden of managers hun personeel veel vrijheid geven. Daarbij is er niet gelijk te zeggen dat de een beter is dan de ander. Naast de persoonlijkheid van de leidinggevende, wordt de leiderschapsstijl namelijk ook bepaald door andere zaken. Zo hebben de persoonlijkheden en vaardigheden van werknemers ook een grote invloed en is de manier van leidinggeven dus situatie afhankelijk. Hersey en Blanchard hebben naar aanleiding hiervan een model ontwikkeld dat is gebaseerd op de taakvolwassenheid van de medewerker en op de mate van sturing die een medewerker nodig heeft. Als gevolg hiervan kunnen vier leiderschapsstijlen worden onderscheiden die de vorm aannemen van een parabool. Daarbij is het belangrijk dat een leidinggevende dus niet slechts één leiderschapsstijl aanneemt, maar dit kan variëren afhankelijk van de gestelde factoren. Verschillende leiderschapsstijlen 1. Leiden - veel sturing en weinig ondersteuning Een manager moet zich voornamelijk richten op het leiden van medewerkers indien zij nog niet taakvolwassen zijn en veel sturing nodig hebben. Dit kan komen doordat zij bijvoorbeeld recent aangenomen zijn of nog niet veel werkervaring hebben. Hierdoor zullen zij nog niet voldoende zelfstandig kunnen werken en hebben zij sturing nodig. Daarbij is er voornamelijk sprake van eenrichtingsverkeer vanuit de leidinggevende. Zo is het belangrijk dat zij duidelijke richtlijnen en instructies krijgen. Medewerkers die veel leiding nodig hebben, zijn vaak niet bekwaam en zwak gemotiveerd. 2. Begeleiden - veel sturing en veel ondersteuning In tegenstelling tot de eerste leiderschapsstijl wordt er bij het begeleiden van medewerkers niet alleen veel sturing gegeven, maar ook veel ondersteuning. Deze stijl gaat als het ware een stapje verder en biedt ook aandacht aan de menselijke kant en ontwikkeling. Ondersteuning is in de meeste gevallen nodig om betrokkenheid, motivatie en zelfvertrouwen op te bouwen. Aangezien deze leiderschapsstijl redelijk intensief is, zal er een afweging worden gemaakt of de aandacht en sturing ook relevant is. Deze werknemers zullen vaak middelmatig bekwaam zijn, maar missen dus motivatie. 3. Steunen - weinig sturing en veel ondersteuning Managers kunnen hun medewerkers het beste ondersteunen wanneer zij nog maar weinig sturing nodig hebben, maar zoals de stijl als is genoemd, wel nog ondersteuning nodig hebben. Medewerkers zullen namelijk wel taakvolwassen zijn. Toch blijft ondersteuning en het bieden van een helpende hand belangrijk om enige onzekerheid weg te nemen en om bij te dragen aan de ontwikkeling van medewerkers. 4. Delegeren - weinig sturing en weinig ondersteuning Tot slot is er de stijl van delegeren. Deze stijl moeten leidinggevenden niet zomaar toepassen, aangezien deze alleen deze stijl geschikt is voor medewerkers die zeer taakvolwassen zijn waardoor zij weinig sturing en ondersteuning nodig hebben. Deze medewerkers zijn erg zelfstandig en de grote mate van vrijheid zal dan ook motiverend werken. Situatieafhankelijk Hoewel er verschillende theorieën te vinden zijn over leidinggeven, laat het model van Hersey en Blanchard zien dat leidinggevenden niet per se voor één soort leiderschapsstijl zouden moeten kiezen, maar dat dit situatieafhankelijk is. Iedere medewerker is verschillend en het is dan ook van belang om dit als manager of leidinggevende in te zien. Door de leiderschapsstijl aan te passen aan de taakvolwassenheid en zelfstandigheid van medewerkers aan te passen, zullen medewerkers zich kunnen ontwikkelen en gemotiveerd blijven in hun werk. Dit alles zal de bedrijfsvoering en de algehele doelen van de organisatie ten goede komen.


Jeroen Rutten
Management
15 mei 2017

De kostbaarste angsten op de werkvloer

Een groot maar vaak onbesproken probleem om de werkvloer is angst. Echter, dit is een erg belangrijk en ingrijpend onderwerp. Het verstoort persoonlijke relaties en ook nachtrust, dus u zal kunnen inzien dat wanneer uw werknemers hier last van hebben, dit de werksfeer en productiviteit niet ten goede komt. Kostbaar Angst kan zorgen voor vermijding en kan uiteindelijk zelfs zorgen voor verzuim. Dit kost natuurlijk veel geld. Wat meespeelt is de angst om fouten te maken (perfectionisme), bang zijn om te presenteren, bang zijn voor sociale contacten of angst voor afwijzing en kritiek. Presentatieangst Angst om te presenteren is heel normaal. Evolutionair gezien is staan voor een groep vergelijkbaar met staan voor een groep vijanden. De natuurlijke reactie is niet om de confrontatie aan tegaan, maar om te vluchten. Het is dan ook het zwaarste als een werknemer denkt niet bang te mogen zijn, omdat hier evolutionair gezien weinig aan te doen is. Bevestig deze angstgevoelens niet door de werknemer te betuttelen, maar leg de focus op iets anders zoals het waarderen van de gezonde spanning. Targets Er is gebleken dat werken met targets een grote bron is van angst op de werkvloer. Natuurlijk zijn er targets die binnen uw bedrijf gehaald moeten worden, maar laat deze targets dan ook weg op de momenten dat ze eigenlijk niet nodig zijn. Targets zorgen namelijk voor de angst om te falen. Wanneer u toch heel graag targets gebruikt, zorg dan dat u een sfeer creëert binnen uw bedrijf waarin fouten maken mag. Dit zorgt namelijk niet alleen voor vermindering van de faalangst, maar ook voor meer succes. Telefoneren Vaak is telefoneren ook een onderdeel van werk. Veel mensen hebben telefoonangst. Dit komt vaak omdat er te weinig ervaring is en de mate van routine mist. U kunt dan natuurlijk iedereen een dag telefoondienst geven of iets dergelijks, maar u kunt hier ook een extern bedrijf voor inzetten. Vaak zijn mensen die veel ervaring hebben en dus meer routine hebben meer gericht op de klant. Places.nl heeft een speciaal team met mensen die voor u de telefoon aan kunnen nemen, zodat uw werknemers zich kunnen richten op de eigen werkzaamheden. Wilt u dit geheel gratis en vrijblijvend uitproberen? Voor meer informatie over deze antwoordservice kunt u vrijblijvend bellen met 024 - 3555 299.

Jeroen Rutten
Management
12 mei 2017

De empathische werkgever: gevaren van emotionele besmetting

Bent u ondernemer in de zorg of het onderwijs? Een dankbaar beroep met veel verschillende mensen en wensen. Elk kind en elke persoon heeft een eigen achtergrond, een eigen geschiedenis en een eigen situatie. Elke zorg- en hulpvraag wilt u tegemoetkomen. Heel nobel, maar op den duur is dit niet meer vol te houden. Emotionele besmetting Veel werknemers in beroepen waar het gaat om hulp- en zorgvragen zijn van nature empathisch. Erg handig voor het beroep wat er uitgeoefend wordt, maar ook een grote valkuil als men niet oppast. Vaak worden emoties die in het werk worden gezien ook overgenomen, dit heet emotionele besmetting. Dit is niet altijd erg, want u kunt ook door positieve emoties besmet raken, maar vaker is het onprettig. Ten eerste omdat u zelf het nare gevoel heeft, maar er is ook het risico dat u weer uw nare gevoel doorgeeft aan een ander. Hierdoor kunt u emotioneel uitgeput raken. Ook is eerder gebleken dat door het doorgeven van de emoties, uw hele team opgebrand kan raken. Gevolgen hiervan kunnen een onprettige werksfeer of zelfs ziekteverzuim door burn-outs zijn. Hoe voorkomt u de gevolgen van emotionele besmetting? Het beste is om bewust te zijn van de emoties die u in een bepaald gezelschap meekrijgt. Wanneer u bewust bent dat een bepaald humeur van een ander uw gevoelens beïnvloedt bent u al op de helft. Ook kunt u uzelf van de persoon distantiëren door te bedenken dat het niet úw probleem is. Dan kunt u nog steeds helpen, maar met een grotere mentale afstand. Wanneer u zelf ondernemer bent en vaak personen aan de lijn krijgt met emotioneel beladen verhalen, is het misschien verstandig om u iets te distantiëren. Places.nl biedt een speciale dienst aan met een team dat de zorgvraag voor u kan concretiseren alvorens u zelf terugbelt. Voor vrijblijvende informatie kunt u bellen naar 024 - 3555 299.

Jeroen Rutten
Management
29 april 2017

Werken in teams: hoe teamgrootte de effectiviteit beïnvloedt

Heeft u wel eens in een grote groep vergaderd en beslissingen geprobeerd te maken? Dan weet u vast hoe ellenlang de discussies kunnen duren en dat beslissingen uit kunnen blijven. Wanneer een team te groot is wordt het moeilijker om technische en coördinerende informatie uit te wisselen. Wanneer u deze structuur in uw bedrijf hanteert, kan dit ten koste gaan van uw werkproces. Places.nl geeft u handvatten voor het verbeteren van uw teams. Teamgrootte Uit onderzoek is gebleken dat er een perfecte teamgrootte bestaat, namelijk zes tot acht personen. Wanneer een team dit aantal overschrijdt zijn werknemers minder geneigd om betrokken te zijn bij elkaar. Daarnaast speelt dan het bystander effect grotere rol. Dit houdt in dat de verantwoordelijkheid vervaagd op het moment dat er veel mensen in de buurt zijn. Men gaat er dan vanuit dat 'een ander dit wel oplost' terwijl ieder ander dit ook denkt. Dit effect vergroot naarmate er meer mensen in de buurt zijn. Deze twee effecten zijn niet voordelig voor de productiviteit van een team. Efficïente samenwerking Stel daarom kleine teams samen, wanneer er tussen de zes en acht personen in een team zitten is gebleken dat de productiviteit het grootste is. Maak daarom voor dat ene grote project meerdere kleine teams die verantwoordelijk zijn voor een deel van het project. Hierbij kan bijvoorbeeld een van de teams verantwoordelijk gemaakt worden voor het werven van klanten. Tegenwoordig bestaan er allerlei tools om deze vorm van werken te faciliteren. Zo kan Places.nl voor u een potentiële klanten bestand leveren op maat. Places.nl kan uw team ook perfect helpen bij het samenstellen van een website volgens de voorkeuren van het team. Wanneer u niet genoeg mensen heeft om teams van rond de zeven op te stellen kunt u bijvoorbeeld ervoor kiezen uw werknemers te ontzien door gebruik te maken van de Places Antwoordservice, zodat zij zich niet bezig hoeven te houden met elk binnenkomend telefoontje. Bel vrijblijvend naar 024 - 3555 299 voor informatie over al deze diensten.

Jeroen Rutten
Management
31 maart 2017

Het functioneringsgesprek: 4 aandachtspunten

U voert ze misschien wel binnen uw bedrijf: functioneringsgesprekken. Een keer per jaar, of vaker als u daar behoefte aan heeft, gaat u het gesprek aan met uw werknemers. Dit blijkt vaak een stresspunt. Niet alleen voor uw werknemers, maar misschien ook voor u. Places.nl zette een aantal punten op een rij waar u rekening mee kunt houden tijdens het voeren van deze lastige gesprekken. Houdt u rekening met werknemers die oog hebben voor belangen van het bedrijf? Deze werknemers zijn de moeite waard om in het oog te houden. Zij zijn echt betrokken en met hen kunt u samenwerken. Maar welke werknemers hebben geen oog voor uw belangen? Naar deze werknemers moet u luisteren, door hun behoeften te zien kunt u ze motiveren meer betrokken te raken bij uw bedrijf en uw belangen. Denkt u na over kritiek geven op uw werknemers? Wanneer u kritiek geeft kunt u dit het beste doen met de feedback regels. Veel werknemers verlaten een functioneringsgesprek met een slecht gevoel doordat ze feedback kregen die ze niet goed kunnen plaatsen. Maar wanneer u feedback geeft op gedrag dat direct veranderd kan worden, zal uw werknemer eerder weggaan met een veranderstrategie. Vindt u het lastig uw werknemers te beoordelen? Wanneer u een ondernemer bent die het lastig vindt punten ter verbetering van prestatie te vinden van uw werknemers op het functioneringsgesprek, richt u dan op feitelijke prestaties. Zoals welke targets er gehaald zijn of hoeveel klanten er zijn teruggekomen. Dat kunt u eventueel vanaf het begin van het jaar bijhouden, zodat u concreet kunt vertellen wat uw werknemer beter kan doen ten opzichte van het afgelopen jaar. Grijp niet te snel naar cursussen Het klinkt verleidelijk, uw werknemers naar een cursus sturen om bepaalde eigenschappen te ontwikkelen. Maar naast dat het duur is, is gebleken dat leren op de werkvloer veel effectiever is. Leren door observeren en daarna doen blijkt goed te zijn voor uw bedrijf. Hierbij is het van belang dat u of de manager op de werkvloer betrokken is. Besef het belang van uw werknemer Natuurlijk is uw werknemer bij u in dienst, maar hij is voor u ook van groot belang. De juiste mensen vinden voor uw bedrijf kost tijd en energie, dus ga op een correcte manier met uw werknemers om. Vraag hen ook naar uw eigen functioneren in het bedrijf. Op die manier laat u zien dat verbetering van beiden kanten komt en willen ze ook graag bij u blijven. Feedback ontvangen is altijd de beste manier om uw bedrijf te verbeteren. Dit kan via uw werknemers, maar natuurlijk ook via uw klanten. Places.nl heeft een handige manier om feedback te ontvangen, namelijk reviews. Bel voor meer informatie over Places Reviews naar 024 - 3555 299.

Jeroen Rutten
Management
29 maart 2017

Stelen op de werkvloer: hoe gaat u daarmee om?

Het komt helaas vaker voor. Werknemers die hier en daar wat kantoorartikelen mee naar huis nemen. Al zijn het vaak maar kleine dingen, het blijft kwalijk en op den duur geeft het uw bedrijf veel verlies. Maar hoe komt het dat uw werknemers van u stelen? En vooral: hoe kunt u uw bedrijf zo inrichten dat dit niet meer gebeurt? Places.nl geeft u 7 tips voor het inrichten van uw bedrijf, zodat uw werknemers niet in de verleiding komen iets mee te nemen naar huis. 1. Zichtbaarheid Wanneer wordt gedacht dat iets niet zichtbaar is, wordt er eerder gefraudeerd. Leg uw waardevolle spullen niet in een achteraf hoekje, maar zorg dat uw werknemers gezien kunnen worden binnen het bedrijf bij het stelen van waardevolle bedrijfsspullen. 2. Omgeving Wanneer de werkomgeving niet goed verzorgd is en alles er rommelig bij ligt, zal er ook eerder door werknemers niet zoveel aandacht worden besteed aan het goed behandelen van diezelfde omgeving. Ook komt het "voor wat hoort wat" principe hierbij kijken. Wanneer u uw werknemers een prettige werkomgeving biedt, zullen zij ook geneigd zijn iets terug te doen. Dit principe werkt helaas ook andersom. Wanneer u de werkomgeving niet schoon houdt, wordt er makkelijker een nietmachine in de tas gestopt. 3. Grote groepen Werknemers voelen zich niet altijd geroepen om hun collega's aan te spreken. Dit geldt vooral wanneer de groep waarin zij werken groot is. Hoe groter de groep, hoe minder er wordt aangesproken op dit gedrag. Het kan dus veel voor u opleveren als u uw werknemers in kleine groepjes laat werken, waardoor de sociale controle hoog blijft. 4. Macht Ook blijkt dat werknemers met veel macht makkelijker liegen over verkeerde dingen die zij hebben gedaan, dan werknemers die geen macht hadden. Dit is een belangrijk punt om mee te nemen bij het aanstellen van werknemers als bijvoorbeeld teamleiders. 5. Regels Regels zijn vaak een fijne houvast bij het werken in een bedrijf. Maar te veel regels zorgt voor het vervagen van het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Geef uw werknemers dus nog het gevoel dat zij zelf goed zijn voor de zaak, in plaats van alleen het volgen van al uw regeltjes. 6. Straffen Wanneer u onredelijk hoge straffen heeft staan op relatief kleine vergrijpen, werkt dit averechts. Denk aan een uur loonsvermindering voor het nemen van 3 extra pauzeminuten. Als de straf buiten proportie is, houden werknemers zich aan de regels uit angst. Wanneer u juist lage straffen oplegt, voelt de werknemer zich zelf verantwoordelijk voor het goede gedrag dat hij toont. 7. Tijdsdruk Soms lijkt het zinvol om een target aan het werk te verbinden of tijdsdruk toe te voegen. Echter, dit zorgt voor meer fraude. Mensen die een beloning kregen gekoppeld aan een target, liegen vaker over deze prestaties, dan mensen die gewoon een bepaald bedrag krijgen voor al het werk. Places.nl heeft een manier voor u om binnen uw bedrijf de tijdsdruk te verminderen. Wanneer de telefoon constant gaat en dit het werk van uw werknemers onderbreekt is dit niet altijd bevorderend voor het ervaren van tijdsdruk. Hiervoor is een oplossing, namelijk de antwoordservice van Places.nl. Onze werknemers nemen netjes voor uw werknemers de telefoon op en het bericht komt bij u binnen wanneer zij er tijd voor hebben. Bel nu voor een voorbeeldgesprek 024 - 2031007. Hier ervaart u direct hoe wij de telefoon voor u opnemen.

Jeroen Rutten
Management
8 februari 2017

Zoekt u naar een gezond bedrijfsklimaat?

U kent het misschien wel. Twee werknemers die met elkaar overhoop liggen, hoe lost u dit op? Of uw beste manager stopt ermee en u weet niet goed wie deze lege plek kan opvullen. Of u lijdt teveel verlies door het verzuim onder uw werknemers. Of mist net die kennis over het overtuigen van de klant tot het laatste stapje: zich aan u binden. Places.nl zocht voor u uit wat u in deze situaties het beste kunt doen. Uw persoonlijke psycholoog Er is een simpele en doeltreffende manier waarop u al deze situaties kunt oplossen. Het aannemen van een CPO. Dit staat voor Chief Psychology Officer, een psycholoog voor uw bedrijf. Psychologen staan uiteraard bekend om het werk binnen de klinische tak en de tak van het brein. Echter, psychologen hebben kennis van veel meer zaken. Er zijn psychologen die speciaal opgeleid zijn om binnen uw bedrijf oog te houden op productiviteit en werktevredenheid. Dit laatste is bekend als belangrijke factor bij verzuim en conflict. Allround hulp De bedrijfstak waarbinnen u actief bent met uw bedrijf is niet belangrijk. Psychologen en dus CPO's kunnen u helpen bij het verbeteren van verkooptactieken, maar ook bij het oplossen van conflicten. Ook het selecteren van nieuwe werknemers of het trainen van huidige werknemers kunnen onderdeel zijn van het functiepakket. U hoeft niet direct een psycholoog fulltime in te huren, u kunt ook bekijken of een psycholoog parttime uw bedrijf zou kunnen helpen. Het op deze manier inzetten van psychologen is in opkomst. Zorg dat u niet achterblijft! De eerste indruk Als bedrijf is het uiteraard belangrijk om nieuwe klanten te werven. Of ten minste een goede indruk achter te laten met uw bedrijf. Er zijn een aantal manieren waarop u dit kunt bewerkstelligen. Een psycholoog heeft hier veel kennis van en kan u tips geven hoe u dit doet. Bijvoorbeeld het belang van een juiste eerste indruk. Een eerste indruk wordt binnen 0,1 seconde gemaakt en is niet makkelijk meer uit te wissen. Daarom is het van belang dat als u wordt gebeld bijvoorbeeld er een glimlach doorklinkt door de stem van degene die opneemt. Dit heeft al snel een positieve invloed in tegenstelling tot het stuiten op een norse voicemail. Places.nl heeft hier de perfecte oplossing voor. De eerste indruk is goed gemaakt wanneer u gebruikt maakt van onze antwoordservice. Hier wordt uw klant altijd beleefd te woord gestaan wanneer het u even niet uitkomt. Voor meer informatie kunt u gerust contact opnemen met Places.nl via 024 - 3555 299

Jeroen Rutten
Management
19 januari 2017

6 tips om uw tijd beter te managen in 2017!

Op één dag heeft u 86400 seconden de tijd om de dingen te doen die u zou moeten doen. Dat klinkt wellicht als veel, maar niets blijkt in de praktijk minder waar. Deze 'kloktijd' verschilt namelijk van de tijdsbeleving. De 'echte tijd' is wat u ervaart. Het is in deze echte tijd dat u moet werken, uw deadlines moet halen en aan andere verplichtingen moet voldoen. De vraag is dus: wat kunt u er aan doen om de echte tijd effectiever te gebruiken? Places.nl geeft antwoord. Tijdsbeleving Kloktijd is de tijd zoals die zich meetbaar en kwantitatief voordoet. Een minuut duurt nooit langer dan 60 seconden en twee jaar is op de seconde af twee jaar. Toch kan tijd heel anders aanvoelen. Het komt en gaat in golven. Soms vliegt de tijd, en soms kruipt het gestaag voorbij. Toch kunt u met een aantal trucs te tijd zodanig naar uw hand zetten dat u tijd bespaart. Lees hieronder 6 tips om dit te doen. Tips 1. Probeer inzicht te krijgen in hoeveel u kunt doen in een bepaalde tijd. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een week lang bij te houden wat u precies doet en hoe lang iedere bezigheid duurt. 2. Plan tijd in om taken in te plannen. Neem elke ochtend zo'n 30 minuten om uw agenda door te nemen. 3. Maak onderscheid tussen de dingen die echt belangrijk zijn en de dingen die minder belangrijk zijn. Bouw op die manier zaken met prioriteit in uw planning in. 4. Plan ook tijd in voor onderbrekingen en onvoorziene tijdrovende zaken. Op die manier komt u niet voor vervelende verrassingen te staan. 5. Aarzel niet om soms een 'niet storen' bordje te plaatsen, uw telefoon geheel uit te zetten of uit te loggen bij uw mail. Zo kunt u de tijd creëren die u nodig hebt om iets écht af te maken. Wilt u dat uw klanten u in die tijd nog wel kunnen bereiken? Dan is onze Places Antwoordservice iets voor u. 6. Sluit ook afleidingen als Facebook en leg uw telefoon met binnenkomende whatsappberichtjes aan de kant als u die niet nodig heeft. Misschien is de beste tip voor een rustigere tijdsbeleving nog wel dat u moet onthouden dat u niet altijd álles kunt doen. Op die manier wordt uw werkdag vanzelf overzichtelijk en zal 2017 voor uw gevoel meer tijd hebben!

Jeroen Rutten
Management
9 januari 2017

Dit moet u weten over Goodwill!

Goodwill is de meerwaarde van een onderneming die vanwege de inkomsten verwacht mogen worden dankzij de klantenbinding die is opgebouwd in de loop van de jaren. Een ondernemer heeft deze goodwill opgebouwd doordat hij een voorsprong heeft in kennis, reputatie en imago. Deze meerwaarde wordt uitgedrukt in een geldbedrag dat u zelf, met de omstandigheden die bij u van toepassing zijn, kunt berekenen. Ondernemingsgoodwill Dit is de goodwill van de onderneming door bijvoorbeeld een zeer uniek recept of idee waardoor een bekend product, dienst of vestigingspunt is ontstaan voor de onderneming. Bij overdracht van onderneming zal dan de gehele onderneming, inclusief naam, producten en eventuele octrooien op de koper overgaan. De nieuwe ondernemer zal de zaak met alle kwaliteiten kunnen overnemen en het klantenbestand zal daarom ook niet snel afnemen. Persoonlijke goodwill Naast ondernemingsgoodwill bestaat er ook persoonlijke goodwill. De goodwill van een bepaalde onderneming leunt in dit geval dan volledig op de kwaliteiten van de ondernemer. Het is belangrijk om te weten of de goodwill hierop steunt, want bij de verkoop van deze onderneming zal het uitmaken of de ondernemer verbonden blijft aan het bedrijf. Als de ondernemer vertrekt, dan kan de goodwill sterk verminderen omdat klanten met deze ondernemer vertrekken. Houd hiermee dan ook rekening indien u over gaat tot overname of verkoop van een onderneming. Afschrijven van de goodwill Om uw brutowinst zo laag mogelijk te houden en zo minder belasting te betalen, moet u de betaalde goodwill zo snel mogelijk afschrijven. Dit kunt u doen door de positieve goodwill te activeren en af te schrijven over de verwachte economische levenduur, hierbij wordt uitgegaan van maximaal 20 jaar. Wilt u langer dan een periode van 20 jaar afschrijven, dan dient jaarlijks getoetst te worden of er sprake is van een duurzame waardevermindering. Indien er sprake is van negatieve goodwill, dan is de afschrijving afhankelijk van de achterliggende oorzaak. Indien het samenhangt met verwachte toekomstige verliezen en uitgaven, dan moet de goodwill ten gunste van het resultaat worden gebracht op het moment dat de bedoelde verliezen en uitgaven zich voordoen. In andere gevallen dient de negatieve goodwill opgenomen te worden bij de herwaarderingsreserve en dient dan geleidelijk vrij te vallen ten gunste van het resultaat. Meer tips Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 - 3555 299, we helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Management
23 november 2016

Flex B.V.: fiscaal voordeel of valt de werkelijkheid tegen?

Indien u heeft besloten om een onderneming op te richten, dan is het belangrijk om daarvoor een bijpassende rechtsvorm daarvoor te kiezen. Sinds oktober 2012 kunt u, naast alle andere rechtsvormen, in plaats van een reguliere B.V. ook kiezen voor de Flex B.V. Inhoudelijk blijft de B.V. hetzelfde. Juridisch gezien is het echter een stuk flexibeler en is het eenvoudiger geworden voor u om een B.V. op te richten. Places.nl zet hieronder alles op een rij wat u over de Flex B.V. moet weten. De oude B.V. Voor oktober 2012 moest u bij de oprichting van uw B.V. een startkapitaal van âéČ18.000 storten om zo eventuele schulden te kunnen voldoen. Bij de Flex B.V. is het minimum startkapitaal afgeschaft en heeft u ook geen verplichte bankverklaring en accountantsverklaring meer nodig. Daarnaast is ook de inrichting van de statuten flexibeler geworden, kunt u besluiten nemen buiten de algemene vergadering en deze vergaderingen mogen zelfs buiten Nederland gehouden worden. Ook kunt u aandelen uitgeven zonder stemrecht of recht op winstuitkering en kunt u ervoor kiezen om de overdracht van aandelen te beperken. U hoeft ze dus niet meer perse aan te bieden aan andere aandeelhouders. Let er wel op dat u dit dan ook opneemt in de statuten van uw onderneming. De omzet naar een Flex B.V. Heeft u al enige tijd een onderneming met een andere rechtsvorm? Dan zou het eventueel nuttig kunnen zijn, indien u al langere tijd winst maakt met uw eenmanszaak, VOF of maatschap, deze om te zetten naar een Flex B.V.. Dit kan fiscale voordelen opleveren en u bent dan in beginsel niet persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van uw bedrijf, wat bij een eenmanszaak en VOF wel het geval is. Het omzetten naar een Flex B.V. is niet heel moeilijk, u kunt eenvoudig de statuten, met behulp van een notaris, aanpassen. Let er wel op dat als u daarna uw aandelenkapitaal wilt onttrekken aan de B.V., dat dit niet mogelijk is indien u veel verliezen in de afgelopen jaren heeft geleden, het aandelenkapitaal is er dan niet meer. U kunt nu overigens niet meer kiezen voor de "oude" B.V. want doordat het recht is geflexibiliseerd is elke B.V. die nu wordt opgericht automatisch een Flex B.V.. Risico's Fiscaal voordeel is natuurlijk leuk, maar het kost enkele honderden euro's aan oprichtingskosten, u moet immers langs een notaris. Daarnaast heeft u een strengere administratieverplichting en de jaarrekening moet gedeponeerd worden bij de Kamer van Koophandel. Bovendien betaal je met een B.V. behoorlijk wat belasting, dus als u weinig winst heeft, bent u eigenlijk beter af met een eenmanszaak. Hoewel de oprichtingskosten van âéČ18.000 dus niet meer nodig zijn en uw schulden in beginsel niet op uw privévermogen verhaald mogen worden, ligt dit iets anders in de werkelijkheid. In de praktijk zal een bank, indien u een lening afsluit, u vragen om ook privé te tekenen zodat zij alsnog bij uw privévermogen kunnen komen indien u schulden heeft. Daarnaast mag u, indien er dreiging is dat u uw opeisbare schulden niet meer kunt betalen, ook geen dividend meer uitkeren. Doet u dit toch, dan kan het zijn dat u zich schuldig maakt aan onzorgvuldig handelen. Dit heeft tot gevolg dat u toch persoonlijk aansprakelijk gesteld kunt worden voor schulden en deze kunnen uit uw privévermogen gehaald worden. Daarnaast kunnen ook de aandeelhouders, die een winstuitkering hebben ontvangen, en wisten (of hadden kunnen weten) dat de B.V. in de problemen komt door de uitkering, aansprakelijk gesteld kunnen worden. Zij krijgen dan te maken met de vergoedingsplicht, wat inhoudt dat ze de uitkering geheel of gedeeltelijk moeten terugbetalen. In principe is de keuze voor de Flex B.V. niet verkeerd, maar kijk eerst of deze voor u genoeg voordelen met zich meeneemt. Maakt u al gebruik van een Flex B.V. als rechtsvorm voor uw onderneming? Places.nl is benieuwd naar uw ervaringen!

Jeroen Rutten
Management
11 november 2016

Zo vergadert u efficiënt!

Meetings worden wereldwijd gebruikt door professionals om snel zaken kort te sluiten en belangrijke besluiten te nemen. Helaas zijn ze niet altijd even efficiënt en wordt er snel afgeweken van de belangrijke punten. Places.nl geeft u 8 tips om uw meetings zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. 1. Stel een agenda op Een agenda is de basis voor een geordende meeting, neem daarom ook de tijd om een goede agenda op te stellen en deze vooraf naar de aanwezigen te versturen. Naast de lijst van onderwerpen die u wilt bediscussiëren is het ook nuttig om achtergrondinformatie mee te sturen zodat alle aanwezigen dezelfde informatie hebben. 2. Tijd is geld Het is belangrijk om de tijd in de gaten te houden. Doordat de tijd in de gaten wordt gehouden zorgt u ervoor dat de aanwezigen geconcentreerd blijven en dat er niet in cirkels geredeneerd kan worden. Door een goede voorzitter aan te wijzen die cirkelredenaties afbreekt zorgt u ervoor dat u "on topic" blijft. 3. Houd aparte meetings voor verschillende onderwerpen Succesvolle teams houden verschillende meetings voor uiteenlopende zaken. Als u een belangrijke bespreking heeft met een cliënt en daarover eerst met u collega's in gesprek wilt, dan moet u dit gesprek niet willen combineren met bijvoorbeeld het uiteenzetten van een nieuw sales plan. Mensen kunnen namelijk niet snel overgaan van het ene type informatie naar een ander soort. De combinatie van twee totaal verschillende topics zou dus een inefficiënte meeting opleveren. 4. Nodig enkel de noodzakelijke mensen uit Nodig niet meer mensen uit dan u nodig heeft voor een meeting. Door kritisch te kijken naar het doel van de meeting, weet u welke mensen er essentieel (en bevoegd) zijn om beslissingen te nemen. Ga eventueel de lijst van potentiële kandidaten langs met een partner of collega als u twijfels heeft over uw selectie. 5. Maak aantekeningen Veel mensen vergeten het te doen, maar het maken van aantekeningen is essentieel om een goed resultaat te bewerkstelligen na de meeting. Door het noteren van aantekeningen weet u exact welke vragen of opdrachten er voor uw rekening komen. De beste manier is om deze notities te maken met pen en papier, als u op een computer of tablet de aantekeningen maakt kan dit de overige aanwezigen de indruk geven dat u minder aandacht heeft voor de meeting. 6. Maak ruimte voor pauze Een agenda moet ruimte bieden voor pauzes indien de meeting langer dat twee uur duurt. Houd hierbij rekening dat het moet gaan om realistische pauzes, wellicht moeten de aanwezigen hun mail checken of een iemand terugbellen. Zorg er ook voor dat u iets te drinken heeft aan beide zijden van de tafel en wanneer de meeting langer dat twee uur duurt is het ook verstandig om er iets te eten bij te zetten. Zo kunt u het energielevel op peil houden. 7. Samenvatten Zorg dat u voldoende tijd neemt om op het einde van de meeting even alles samen te vatten. In 5 tot 10 minuten zorgt u ervoor dat iedereen weer op de hoogte is wat er precies is besloten en wie welke opdrachten heeft. Zo zorgt u ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit wat betreft de uitvoering van de genomen besluiten. 8. Contact na de meeting Neem na afloop van de meeting contact op met de mensen die deelnamen aan de meeting. Op deze manier kunt u stress levels verlagen door tips te geven met betrekking tot de implementatie en uitvoering van de genomen beslissingen tijdens de meeting. Daarnaast maakt u een professionele indruk door betrokken te blijven tijdens het proces.

Jeroen Rutten
Management
3 oktober 2016

Boeiend presenteren: 4 tips om uw publiek voor u te winnen!

Sommige presentaties kunnen erg slaapverwekkend zijn. Dat is erg zonde, want ook interessante onderwerpen worden zo saai. Een inhoudelijk goed verhaal kan verloren gaan aan een waardeloze presentatie. Places.nl geeft u 4 tips om ervoor te zorgen dat uw publiek niet in slaap valt tijdens uw presentatie. 1. Informatie, overtuiging en lol Een goede presentatie is informatief, overtuigend en leuk. Dit zijn de drie basisvaardigheden van de kunst van het presenteren. Iemand met een zware en strikte stem zal eerder informatief klinken dan leuk of gezellig. Iedereen kent ook wel de presentator die weinig intonatie heeft; slaapverwekkend! Afwisseling in uw stemgeluid en -volume kan een groot verschil maken. 2. Compenseren Helaas is niet iedereen gezegend met alle bovenstaande presentatie eisen. Daarom is het zaak om te compenseren. Bent u een presentator die niet zo goed is in bewegen en in het gebruik van handgebaren? Dan kunt u dit compenseren door grappen te maken of leuke anekdotes te vertellen. Focus op uw sterke punten. 3. Voorbereiding Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak een stappenplan voor u zelf. Begin niet direct met het maken van een PowerPoint. Denk goed na wat u wilt vertellen en aan wie. Wat is het doel en wie is uw doelgroep? Begin dan met het middenstuk en maak daarna pas het begin en het einde. Voeg tot slot nog hulpmiddelen toe, bijvoorbeeld plaatjes of filmpjes. Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld, dus wat variatie maakt uw presentatie meteen aantrekkelijker. Tot slot: oefen uw presentatie. Praat hardop voor uzelf of zoek een publiek op. 4. Presenteren is geen monoloog Maak contact met uw publiek. Presenteren is een dialoog. Maak oogcontact, laat stiltes vallen en stel vragen. Reageer ook op uw publiek. Dit kan bijvoorbeeld wanneer ze met hun hoofd knikken of schudden. Hier kunt u leuk op inhaken. Wilt u op de hoogte blijven van tips en nieuws voor ondernemers? Op de Places blogpagina leest u iedere dag relevante artikelen voor ondernemers in het MKB.




Even geduld alstublieft...