Supermarkten onder de loep: wat is belangrijk en welke winkel is favoriet?
Nederlanders gaan gemiddeld zo'n drie keer per week naar de supermarkt. Hoewel online supermarkten in opkomst zijn, doen veruit de meeste Nederlandse consumenten hun boodschappen nog in de fysieke supermarkt. Van de fysieke supermarkten wint Albert Heijn de harten van de Nederlandse consument. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Roamlers blijkt dat 45% van de respondenten de Albert Heijn als favoriet heeft. De AH wordt gevolgd door Jumbo (20%) en daarna door de Lidl (19%). Wat vinden consumenten belangrijk bij het beoordelen van een supermarkt? Places Nieuws zocht het uit.
Onderzoek
Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers bedrijfsinformatie vinden en beoordelingen achterlaten. In totaal zijn er 4.981 beoordelingen gegeven voor supermarkten in Nederland. Deze beoordelingen kunnen zowel voldoende (cijfer van 6.0 of hoger) als onvoldoende (cijfer lager dan een 6.0) zijn. In totaal was 75% van de beoordelingen voor een supermarkt voldoende. Het gemiddelde van de voldoendes was een 8.9. 25% van de beoordelingen was onvoldoende, het gemiddelde hiervan was een 3.3.
Positieve en negatieve beoordelingen
Klanten zijn blij met hun supermarkt als het personeel vriendelijk is, het assortiment uitgebreid, als er voldoende parkeerruimte is en er verse producten zijn. Dit is terug te lezen in de volgende review:
"Prettige winkel, ruim, overzichtelijk en concurrerende prijzen." - beoordeling op Telefoonboek.nl
Mensen gaven veelal een onvoldoende als veel producten over de datum zijn, als de indeling lastig is, onaardige kassamedewerkers en te hoge prijzen. Dit blijkt ook uit de volgende review:
"Een kleine winkel die erg aan de prijs is, groente is van matige kwaliteit en dingen zijn lang niet altijd op voorraad." - beoordeling op Telefoonboek.nl
Online boodschappen doen
Hoewel de meeste mensen naar een fysieke supermarkt gaan neemt het aantal mensen dat online boodschappen doet toe, van 10 procent in 2013 tot 29 procent in 2017. AH online, Jumbo, Picnic, Coop en PLUS zijn de vijf favoriete online supermarkten. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet te hoeven sjouwen met spullen, de tijdwinst en niet gebonden zijn aan openingstijden. Consumenten die steevast voor de fysieke supermarkt kiezen doen dit vooral omdat ze boodschappen doen leuk vinden, omdat ze producten willen vasthouden en omdat ze geen bezorgkosten willen betalen.
Naast de voorkeur voor online of offline boodschappen, hebben consumenten ook een voorkeur voor bepaalde producten. Online supermarkt Picnic deed onderzoek naar de best verkochte producten per regio. Wat blijkt, in Amsterdam is veel vraag naar 'hipster voeding' zoals avocado, hummus en sojamelk terwijl ze in Rotterdam dol zijn op halal, van halal kipfilet tot halal runderknakworsten. In Utrecht wordt ook veel vegetarisch eten verkocht maar zijn ook luxe producten zoals pindakaas met karamel en zeezout populair.
Doet u uw boodschappen het liefst in de fysieke winkel of online?
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen