Klanten hechten waarde aan service en vriendelijkheid bij kopen van speelgoed
Bijna alle kinderen spelen graag met speelgoed, zoals blokken of poppen. Maar ook sommige volwassenen komen graag in speelgoedzaken, bijvoorbeeld voor hun treinen hobby. Speelgoed wordt dan ook het hele jaar door veel cadeau gedaan. Nu de decembermaand voor de deur staat, zullen er nog meer mensen richting de speelgoedwinkel gaan om Sinterklaas of Kerst cadeaus te kopen. Daarom is het handig om te weten hoe speelgoedwinkels is Nederland eigenlijk door klanten beoordeeld worden. Telefoonboek.nl onderzocht dit.
Reviews op Telefoonboek.nl
Bij Telefoonboek.nl zijn veel bedrijven geregistreerd, waaronder speelgoedzaken. Bezoekers van de website kunnen informatie over deze bedrijven vinden. Daarnaast kan een bezoeker ook een beoordeling en geschreven review achterlaten over bedrijven. Bezoekers kunnen bedrijven beoordelen op basis van de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding. Hier komt een gemiddeld cijfer uit. Aan dit cijfer kan een bezoeker een geschreven review toevoegen met daarin bijvoorbeeld een toelichting of extra informatie. Over speelgoedzaken zijn 366 van dit soort reviews achtergelaten. De gemiddelde score die speelgoedzaken van bezoekers hebben ontvangen is een 6,9.
Positieve reviews
Het merendeel van de reviews over speelgoedzaken in Nederland is positief, namelijk 226 reviews. Dit is 61,7 procent van het totaal aan reviews. Het aspect waar klanten het vaakst (69 keer) tevredenheid over uitspreken is de goede service die sommige speelgoedzaken leveren. Er werd bijvoorbeeld regelmatig genoemd dat defecte producten moeiteloos omgeruild mochten worden. Ook is vaak genoemd (61 keer) dat het personeel vriendelijk en behulpzaam is. Daarnaast is vaak (53 keer) het assortiment of uiterlijk van de winkel gecomplimenteerd. Klanten noemden dan bijvoorbeeld dat ze er veel en bijzondere producten konden kopen of deden uitspraken als "mooie winkel". Tevens is er vaak (42 keer) een algemeen positief oordeel gegeven over de speelgoedzaken. Klanten schreven dan alleen zaken als "top winkel", maar lichtten dan niet toe waarom ze zo positief waren over de speelgoedwinkel. Klanten waren in de reviews ook positief over het kundige personeel (16 keer), de goede prijzen (16 keer), het goede contact (9 keer), de kwaliteit van de producten (7 keer) en de openingstijden (4 keer).
Top drie vaakst voorkomende complimenten
- Goede service - Genoemd in 69 reviews
- Vriendelijk personeel - Genoemd in 61 reviews
- Goed assortiment - Genoemd in 53 reviews
Negatieve reviews
Een kleiner deel van de reviews over speelgoedzaken is negatief, namelijk 38,3 procent. Hoewel er meer positieve reviews zijn en het gemiddelde cijfer voldoende is, laten beiden nog wel ruimte over voor verbetering. Volgens de meeste klanten kan op het gebied van (telefonische) bereikbaarheid verbetering behaald worden. In 44 reviews werd er namelijk geklaagd over de bereikbaarheid van speelgoedwinkels. In sommige gevallen had een klant een bestelling gedaan, deze niet ontvangen en lukte het daarna niet meer om contact te krijgen met het bedrijf. Deze klanten hadden het idee dat ze opgelicht werden. Er werd bijna net zo vaak (43 keer) geklaagd over slechte service bij sommige bedrijven. Er werd dan bijvoorbeeld genoemd dat bedrijven hun afspraken niet na waren gekomen. Een andere klacht die 25 keer genoemd werd, gaat over onvriendelijke medewerkers. Ook werd er 14 keer een algemeen negatief oordeel gegeven zoals "waardeloos", waar niet bij werd vermeld wat de klant precies niet goed vond aan de winkel. Andere zaken waar klanten ontevreden over waren zijn de slechte kwaliteit van producten (12 keer), lange wachttijden (11 keer), hoge prijs (10 keer), slechte openingstijden (8 keer) en onkundig personeel (3 keer).
Top drie vaakst voorkomende klachten
- Slechte bereikbaarheid - Genoemd in 44 reviews
- Slechte service - Genoemd in 43 reviews
- Onvriendelijke medewerkers - Genoemd in 25 reviews
Meest voorkomende opmerkingen
Zowel in de positieve als in de negatieve reviews over speelgoedzaken zijn opmerkingen gemaakt over de service en de medewerkers. Klanten lijken het bijvoorbeeld belangrijk te vinden dat bedrijven een schappelijk retourbeleid hebben en hun afspraken nakomen. Tevens lijken klanten belang te hechten aan een positieve houding van medewerkers. In sommige reviews werd bijvoorbeeld genoemd dat de winkel prima was, maar dat de klant er niet meer wilde komen omdat de medewerkers onvriendelijk zouden zijn.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen