Dit is wat jongeren echt belangrijk vinden aan hun toekomstige werkgever
Loopbaanadviesbureau Qompas heeft onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.600 studenten die in de laatste fase van hun studie (hbo of wo) zitten en starters die maximaal drie jaar actief op de arbeidsmarkt zijn. Hieruit blijkt dat jongeren steeds minder waarde hechten aan een vast contract. Voorheen was dat belangrijk bij een baan, maar millennials blijken tegenwoordig andere behoeftes te hebben. Inzetten op doorgroeimogelijkheden en duurzaamheid, dat is wat jongeren van hun ideale werkgever verwachten.
Denkbeelden en werkelijkheid vergelijken
Het is de eerste keer dat er op zo'n grote schaal onderzocht is wat studenten verwachten en hoe starters de arbeidsmarkt ervaren hebben. Door het onderzoek kan vergeleken worden wat er klopt van de denkbeelden die bestaan over werk en de arbeidsmarkt. Qompas wil dit onderzoek jaarlijks gaan herhalen om studenten beter te adviseren en vergelijkingen te maken tussen verschillende jaren.
Vast contract minder populair
Slechts 35 procent van de studenten en 41 procent van de starters hecht waarde aan de mogelijkheid op een vast contract. Een verklaring hiervoor is dat deze generatie zich vooral wil blijven ontwikkelen, wat niet perse bij dezelfde werkgever hoeft. Van baan naar baan gaan wordt juist als interessant en leerzaam gezien. Ook salaris is voor jongeren minder belangrijk dan verwacht: voor 58 procent van de jongeren is dit van belang bij het kiezen van een baan. Vaak wordt gedacht dat deze twee motieven juist de belangrijkste motieven zijn om voor een werkgever te kiezen. Dit blijkt in werkelijkheid mee te vallen.
Inhoud, doorgroeimogelijkheden en collega's belangrijk
Wat dan wel belangrijk is voor jongeren? De inhoud van het werk. Maar liefst 85 procent geeft aan dat dit het belangrijkste motief is om voor een werkgever te kiezen. Twee derde vindt doorgroeimogelijkheden belangrijk en ook het kunnen volgen van een opleiding is een pluspunt. Leuke collega's staan ook hoog op het lijstje.
Duurzaamheid
Een opvallend belangrijk thema voor deze generatie is duurzaamheid. 78 procent van de studenten en 74 procent van de starters ziet graag dat hun toekomstige werkgever zich hiermee bezighoudt. Over millennials bestaat het vooroordeel dat ze materialistisch zijn en alleen met zichzelf bezig zijn, maar ze zijn juist ook bezig met de toekomst en hebben een bepaalde visie op duurzaamheid.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen