De apotheek, het liefst kom je er nooit. Maar wat vinden we nou van onze apotheken?
Dat persoonlijke service cruciaal is, blijkt uit een rapport van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK) van vorig jaar. Ruim 80% van alle medicijngebruikers in Nederland blijkt maar één apotheek te bezoeken. Halverwege vorig jaar, telde Nederland een kleine 2000 openbare apotheken. Places Nieuws onderzocht hoe we deze apotheken beoordelen en wat belangrijk vinden bij het bezoeken van een apotheek.
Beoordelingen
Van de bijna 2000 apotheken in Nederland, staan er 1166 geregistreerd op Telefoonboek.nl. Hier kunnen klanten van apotheken vertellen over hun ervaringen en de apotheken scoren op prijs/kwaliteit, service, bereikbaarheid en algemene indruk. Hieruit komt een gemiddeld cijfer. In totaal zijn er ruim 8000 beoordelingen gegeven. Hieruit komt een totaal gemiddelde van 6,6.
Bijna 90% geeft voldoende
Opvallend is dat bijna 90% van alle beoordelingen een voldoende is (5,5 of hoger). Hiervan beoordeelt de ruime meerderheid hun apotheek met een cijfer tussen de 5,5 en 7,5. Slechts 46 ervaringen komen uit op een 8 of hoger. Hieronder staan de drie best beoordeelde apotheken vermeld. Dit is gebaseerd op de hoogte van het gemiddelde cijfer, maar ook op het aantal beoordelingen.
Top drie best beoordeelde apotheken in Nederland
1. Kring Apotheek De Vriendschap - Emmen - 36 beoordelingen met gemiddeld een 7,8
2. Apotheek Prinsenland - Rotterdam - 57 beoordelingen met gemiddeld een 7,3
3. Apotheek Klapwijk - Berkel en Rodenrijs - 38 beoordelingen met gemiddeld een 6,6.
Wat vinden klanten belangrijk aan een apotheek?
Met stip op nummer één staat Kring Apotheek De Vriendschap in Emmen. Met name de service en kundigheid van het personeel wordt door klanten geprezen:
''Zeer tevreden. Met drie jonge kinderen hebben wij regelmatig vragen over medicijnen en worden dan goed geholpen. Voor onze zoon gebruiken wij al jaren een bepaalde crème voor z'n huiduitslag. Opeens was deze crème nergens meer te krijgen, terwijl dit het enige middel was wat goed hielp tegen z'n jeuk. Medewerker van De Vriendschap heeft het uitgezocht en wist weer tubes te bestellen.'' - klantreview op Telefoonboek.nl.
Ook bij de tweede en derde best beoordeelde apotheek van Nederland geven klanten aan met name tevreden te zijn over het deskundige personeel.
Ruime openingstijden (bereikbaarheid)
Ook de ruime openingstijden van de apotheek worden als zeer prettig ervaren door klanten. ''Ik kan nog na werk mijn medicatie ophalen. Dit is bij alle andere apotheken in de regio niet mogelijk'', geeft een klant aan. Ook uit reviews van andere klanten blijkt dat ruime openingstijden of in sommige gevallen zelfs een 24-uurs afhaalpunt zeer wordt gewaardeerd.
Snelle service en korte wachttijden
Klanten ervaren snelle service en korte wachttijden ook als belangrijk. Wachten wordt als minder prettig ervaren. Wel geven klanten aan dat wanneer medewerkers tijd en aandacht besteden aan klanten, ze begrip hebben voor een kleine wachttijd.
Klachten
Het belang van bovenstaande elementen komt terug in lage klantbeoordelingen. Klanten voegen hier nog toe dat ze zich ook ergeren aan het niet op voorraad zijn van medicijnen en slechte telefonische bereikbaarheid. ''Ik heb nu 3 keer gebeld. Eerst zit ik vrij lang te wachten om doorverbonden te worden, en dan wordt er botweg gezegd: het toestel is in gesprek, bedankt en tot de volgende keer. Ik weet niet waar ik voor bedankt word, maar ik word zonder pardon weggebonjourd!! Ik zal er dan toch maar naar toe moeten.'' - klantreview op Telefoonboek.nl.
Conclusie
Bijna 90% van alle beoordelingen is voldoende. Dit percentage ligt hoog, maar moet enigszins worden genuanceerd omdat het merendeel een kleine voldoende geeft. Slechts 4% is heel enthousiast. Toch krijgen slechts 23 van de 1166 apotheken een 4 of lager toegewezen, waarmee de ontevredenheid erg laag ligt. Apotheken kunnen dus tevreden zijn, al ligt er nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen