Menu

Geld & Kapitaal

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Dennis Arns
Geld & Kapitaal
15 februari 2017

Wet Tegemoetkomingen Loondomein: loonkostenvoordeel

Per 1 januari 2017 is het lage inkomensvoordeel (LIV) ingevoerd, dit is de eerste fase van de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL). De huidige verwachting is dat de overige loonkostenvoordelen gaan gelden in 2018. De Wet tegemoetkoming loonkostenvoordeel heeft als doel het bevorderen van de kansen op een baan en werkzekerheid voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, voor mensen met een arbeidsbeperking en oudere werklozen. Met deze nieuwe premiekortingen voor werkgevers moet het eenvoudiger worden om deze mensen in dienst te nemen. Places.nl zal voor u de belangrijkste veranderingen door de invoering van de WTL op een rij zetten. Loonkostenvoordeel De WTL bestaat uit twee nieuwe regelingen, namelijk het lage inkomensvoordeel waarbij werkgevers een loonkostenvoordeel hebben indien zij werknemers een relatief laag loon hebben en een loonkostenvoordeel voor het in dienst nemen van oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking. De eerste regeling is per 1 januari 2017 ingevoerd en hierbij wordt en onderscheid gemaakt tussen drie groepen werknemers. De eerste groep zijn werknemers die tussen de 100% en 110% van het minimumloon verdienen. Het LIV kan dan oplopen tot maximaal €2.000 per werknemer, per jaar. De tweede groep zijn de werknemers die tussen 110% en 125%, het LIV kan dan oplopen tot €1.000 per werknemer per jaar. De laatste groep waarbij een werkgever recht heeft op LIV is bij kortere dienstverbanden waarbij de werknemer minstens 6 maanden in dienstbetrekking is geweest, waarbij er minstens 24 uur per week is gewerkt. Er geldt hierbij geen leeftijdsondergrens, maar wel een bovengrens, namelijk de AOW-leeftijd dan hoeven er immers ook geen premies voor werknemersverzekeringen betaald te worden. De tweede regeling zal naar verwachting ingevoerd worden per 1 januari 2018. Tegemoetkoming & toekomst Indien u een werknemer heeft die tot de bovenstaande doelgroep behoort dan kunt u gedurende drie jaar, of zoveel eerder als het dienstverband eindigt, een verzoek tot tegemoetkoming indienen. Houd daarbij wel in de gaten dat u de tegemoetkoming pas na afloop van het kalenderjaar zal ontvangen en dat u wel de korting op de premies voor de werknemersverzekeringen in de loonaangifte moet verrekenen. Hoe de wet zal gaan uitwerken in de praktijk is nog onzeker. Het Centraal Planbureau is bang dat door deze nieuwe regeling goedkope krachten uit het buitenland of studenten aangenomen zullen worden in plaats van mensen met lage arbeidsproductiviteit. De tijd zal het leren. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 - 3555 299, we helpen u graag verder!

Sanne
Geld & Kapitaal
2 maart 2016

Weet u wat de werkelijke marktwaarde van uw onderneming is?

Stel, u verkoopt uw onderneming. Bent u in staat om de reële marktwaarde van uw bedrijf in te schatten? Uit een onderzoek van Brookz blijkt dat bijna de helft van de ondernemers de waarde van zijn eigen bedrijf overschat. Hoe komt u tot een bedrag waarmee u zowel uzelf als de koper tevreden stelt? In deze blog leest u de resultaten van het onderzoek en geeft Places.nl u tips bij het inschatten van de waarde van uw onderneming. Brookz Overname Barometer Volgens Brookz, het platform voor overname, overschat vier op de tien ondernemers de waarde van zijn eigen bedrijf. Zij denken gemiddeld 30 procent meer voor hun bedrijf te kunnen krijgen dan het werkelijk waard is. Het platform publiceert tweejaarlijks de Brookz Overname Barometer met daarin de cijfers en trends van de overnamemarkt. In het recent verschenen rapport werd ongeveer 90 procent van de mkb overnamemarkt vertegenwoordigd door 178 advieskantoren voor fusies en overnamen met zo'n 700 adviseurs. Waarom overschat? Voor de overschatting van de waarde zijn verschillende oorzaken gevonden. 36 procent heeft de wens om een bepaald bedrag te ontvangen bijvoorbeeld met het oog op het vervullen van een langgekoesterde droom. 24 procent wordt verkeerd geïnformeerd door vrienden of kennissen, 23 procent overschat zichzelf en 17 procent wordt verkeerd voorgelicht door een bedrijfsovernameadviseur. De inschatting van de marktwaarde van een bedrijf is dus niet alleen moeilijk voor de ondernemer zelf, maar ook voor de adviseur. De waarde hangt af van diverse factoren. Gaat het bedrijf bijvoorbeeld samen met een ander bedrijf, dan draagt de sector van dat bedrijf bij aan de waarde van de onderneming. Tips voor het schatten van een reële marktwaarde Als verkoper van een onderneming is de kans groot dat u de emotionele waarde meerekent met het bedrag dat u verwacht voor uw bedrijf te kunnen krijgen. Hoewel u het verleden van uw bedrijf misschien zwaar zou willen laten meewegen, gaat het de koper om de actuele status van uw onderneming. Deze is niet geïnteresseerd in alle moeite die u genomen heeft om uw bedrijf op te zetten en te onderhouden. Dé marktwaarde van een onderneming bestaat niet. Subjectiviteit speelt dus een grote rol in de beoordeling en de waarde kan bovendien bepaald worden met verschillende waardebepalingsmethoden. De waarde wordt altijd bepaald in een spread waarin deze kan verschuiven. Komt u er niet uit, dan is het uiteraard verstandig om een adviseur in te schakelen. Houd voor meer tips de Places blogpagina in de gaten! Regelmatig verschijnen er artikelen met advies bij allerhande zaken die u als ondernemer kunt tegenkomen.

Sanne
Geld & Kapitaal
22 april 2015

Places.nl tips: Besparen op communicatiemiddelen

Het leven is al duur genoeg. Als ondernemer hebt u vast al gemerkt dat er veel bedrijven zijn die diensten aanbieden die u best zelf kunt regelen, of die elders goedkoper aangeboden worden. Places.nl weet als geen ander dat het lastig is om het kaf van het koren te scheiden en de juiste diensten te kiezen. Om het u makkelijk te maken, heeft Places.nl een aantal tips op een rij gezet hoe u gemakkelijk op communicatiemiddelen kunt besparen. Website Websites zijn als communicatiemiddel niet meer weg te denken het hedendaagse leven. De bedrijfswebsite is wat vroeger het reclamebord in de tuin was, of de advertentie in het lokale sufferdje. Veel mensen vinden het lastig om een goede website te maken. Er is erg veel keus in bedrijven die voor u een website kunnen aanmaken. Vaak betaalt u dan wel hoge hostingkosten en duurt het lang voordat een probleem aan uw website is opgelost. Places.nl biedt u de oplossing met het nieuwe Places Websites. Met Places Websites kunt u gemakkelijk een eigen website maken en kunt u uw website zo inrichten als u zelf wilt. Ook wordt uw website gratis door Places.nl gehost. Visitekaartjes Het hebben van een visitekaartje is voor een ondernemer onmisbaar. Er zijn tegenwoordig erg veel bedrijven die aanbieden om online een visitekaartje voor u te maken. Maakt u gebruik van Places Websites, dan creëert u tegelijkertijd uw eigen online visitekaartje. Uw contactgegevens worden overzichtelijk getoond voor bezoekers. Online vindbaarheid In dit digitale tijdperk zullen (potentiële) klanten die naar uw bedrijf op zoek gaan allereerst uw bedrijf online proberen te vinden. Zeker telefoonnummers worden vaak online gezocht. Wilt u uw bedrijf beter vindbaar maken? Zorg dan voor een goede vermelding op Telefoonboek.nl. Bij een gratis vermelding bent u al verzekerd van een basis online vindbaarheid. Wilt u beter vindbaar zijn en bijvoorbeeld bij de zoekresultaten bij een aantal zoekwoorden of plaatsen bovenaan eindigen? Dan kunt gebruik maken van een van de advertentiepakketten. Een goede online vindbaarheid zorgt voor meer klanten en dus meer omzet. Telefonische bereikbaarheid Als ondernemer weet u als geen ander dat een goede telefonische bereikbaarheid ervoor kunt zorgen dat uw bedrijf extra klanten binnenhaalt. Places.nl begrijpt dat u soms te druk bent om de telefoon op te nemen. De Places Antwoordservice is dan de oplossing. Hierbij nemen onze professionele telefonistes de telefoon op volgens uw eigen gekozen script. Zo kunt u, ook als u erg druk bent, ervoor zorgen dat u geen telefoontjes mist en uw (potentiële) klanten te woord kunt staan op een moment dat het voor u uitkomt. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk op het nummer 024 3555 299, bereikbaar van 8.00 uur tot 21.00 uur of via info@places.nl. Wij helpen u graag!

Sanne
Geld & Kapitaal
14 oktober 2014

Places besparingstips: zó bespaar je kosten in het mkb

Nederland klimt langzaam maar zeker uit het dal van de economische crisis. De voorspellingen zijn sinds lange tijd weer positief en de werkloosheid daalt. Maar dat wil niet zeggen dat alle problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Het mkb heeft het nog steeds zwaar en moet op de kleintjes letten. Places.nl heeft een aantal besparingstipsop een rijtje gezet. Weet wat uw kosten zijn Voordat u kunt bezuinigen, moet u eerst weten wat uw kosten zijn. Maak daarom een lijst met al uw uitgaven. Zo kunt u in één oogopslag zien waar uw geld naartoe gaat. De mkb-monitor is een handige tool om u hierbij te helpen. De software geeft u een grafische weergave van uw kostenverloop per kostensoort. In sommige gevallen helpt alleen het maken van een kostenoverzicht al kostenbesparend. Zo komen er onnodige kostenposten boven water die u zonder veel moeite wegwerkt. Maak een plan Wilt u gaan bezuinigen? Begin dan niet in het wilde weg met besparen. Denk goed na waar u geld kunt missen en waar u absoluut niet op kunt bezuinigen. Snijden in uitgaven die noodzakelijk zijn, kan uw bedrijf namelijk fataal worden. Stel dat u bijvoorbeeld kiest voor een goedkopere leverancier en daardoor inlevert op de kwaliteit van uw producten. U loopt hiermee groot risico klanten kwijt te raken. Deze bezuiniging lost op de lange termijn dan niets op. Regel het zelf Het werven en selecteren is een taak die ondernemers vaak uitbesteden aan externe bedrijven. Dat is jammer, want het zelf aannemen van personeel heeft veel financiële voordelen. Om te beginnen bent u geen kosten kwijt aan een extern bedrijf. Daarnaast heeft u meer zicht op wie er uw bedrijf binnenkomt. U merkt tijdens de sollicitatieprocedure heel snel wie er bij uw bedrijf past en wie niet. Een hechte groep medewerkers die goed samenwerken is goud waard! Maak gebruik van gratis diensten Veel ondernemers weten niet dat er online tal van gratis diensten zijn die bijdragen aan het imago en de vindbaarheid van hun bedrijf. Places.nl biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om een gratis bedrijfsvermeldingaan te maken. Zo lift u mee op het succes van Telefoonboek.nl en Openingstijden.com, en wordt uw bedrijf snel gevonden door klanten. Neem een antwoordservice Een goede telefonische bereikbaarheid is dé manier om te communiceren met uw klanten. Met 24/7 bereikbaarheid laat u weten dat u voor hen klaarstaat en hen graag verder helpt. Omdat 100% bereikbaarheid veel personeel vergt en dus duur is, is een antwoordservice een goede oplossing. Een extern bedrijf neemt dan tijdens drukke periodes overdag en buiten openingstijden uw telefoongesprekken aan. Zo kunt u ongestoord doorwerken terwijl u geen enkele oproep mist. De Places Antwoordservice biedt zo'n service aan tegen een scherp tarief. Bezuinig én investeer Bovenstaande tips kunnen net het verschil maken dat u nodig heeft om onbezorgd te blijven ondernemen de komende jaren. Het nauwlettend in de gaten houden van uw kostenposten en het zelf regelen van de werving van uw personeel werken kostenbesparend. Zoals u hebt kunnen lezen, is bezuinigen op kwaliteit echter vaak funest voor de gezondheid van uw bedrijf. Kijk daarom of u op een andere manier voor meer inkomsten kunt zorgen. Maak gebruik van online diensten waarmee u de vindbaarheid van uw bedrijf vergroot, en verdiep u in de voordelen van de Places Antwoordservice. Zo bespaart u veel geld, crisis of geen crisis! Meer informatie over een bedrijfsvermeldingop Places.nl, of over onze andere diensten? Neem gerust contact op met onze servicedesk op 024-3555299.

Sanne
Geld & Kapitaal
3 juli 2014

Crowdfunding: financier uw project zonder hulp van de bank

Voor u als ondernemer is het een uitdaging om geregeld met nieuwe ideeën komen om uw bedrijf te verbeteren. Zo kunt u zich immers beter onderscheiden van de concurrentie. Maar met alleen een mooi idee komt u er niet. U zult het project ook moeten financieren. Daarvoor kunt u natuurlijk bij de bank aankloppen, maar steeds vaker blijkt crowdfunding ook een goede optie. In deze blog legt Places.nl u uit wat crowdfunding is en hoe ook u een project kunt crowdfunden. Een nieuwe manier van financieren Met crowdfunding kunt u met behulp van derden (de crowd) uw project financieren. U plaatst uw beoogde project op een zogenaamd crowdfundingplatform op internet en vermeldt de bijbehorende begroting. Iedereen met toegang tot het internet kan dan in het project investeren. In plaats van een 'traditionele' grote geldsom van één grote geldschieter (zoals de bank), zorgen vervolgens meerdere investeerders voor kleine bijdragen. Bij elkaar opgeteld vormen deze kleine bijdragen zo de (resterende) financiering van uw project. Het financieren van uw project met behulp van derden verschilt van de traditionele manier van startkapitaal verkrijgen. Daarbij doet u bij de bank een kredietaanvraag. Ook komt u soms in aanmerking voor een subsidie. Maar vaak zijn deze bedragen niet toereikend. Crowdfunding is dan een manier om met behulp van de crowd het resterende bedrag binnen te halen. Crowdfunding wordt vaak verward met crowdsourcing. Hoewel de woorden op elkaar lijken, betekenen ze niet hetzelfde: bij crowdsourcing vullen verschillende mensen in de online crowd elkaar aan op het gebied van kennis en diensten. Zo wordt er gebruik gemaakt van elkaars wijsheid om een product of project te ontwikkelen of te verbeteren. Crowdfunding is vervolgens het financieren hiervan, dat ook door een grote massa mensen mogelijk wordt gemaakt. Crowdfunden op meerdere manieren Er bestaat niet één standaard manier voor crowdfunding. Er zijn inmiddels veel verschillende crowdfundingplatformen en daarnaast kunt u ook kiezen uit verschillende soorten crowdfunding. Dit zijn de vier meest voorkomende soorten: 1. Donatie gebaseerde crowdfunding Is uw bijdrage donatie gebaseerd, dan leggen investeerders geld in zonder hiervoor een tegenprestatie te ontvangen. Dit doen zij bijvoorbeeld omdat ze graag een goed doel steunen,een bepaald maatschappelijk project willen steunen, of simpelweg dusdanig in eenproject geloven dat ze het willen steunen met een gift. 2. Beloning gebaseerde crowdfunding Zoals de naam al zegt, is een beloning gebaseerde bijdrage een bijdrage waarvoorinvesteerders uiteindelijk een beloning ontvangen. Stelt u zich voor dat zij eenboekuitgave sponsoren, dan kunt u bijvoorbeeld als tegenprestatie hun naamnoemen op een donateurenpagina in het boek. Of bijvoorbeeld hun logo op eenprojectwebsite tonen. 3. Lening gebaseerde crowdfunding Bij een lening gebaseerde bijdrage leggen investeerders een geldbedrag in dat zelater (met rente) van u terug krijgen. Zo kunt u met hun bijdrage een project opzetten, waarna investeerders als het project eenmaal winstgevend is deze terugkrijgen. 4. Aandelen gebaseerde crowdfunding Aandelengebaseerde bijdragen lijken erg op beloning gebaseerde bijdragen. Investeerders leggen een bedrag in en ontvangen daarvoor in ruil een aandeel in uw project of bedrijf. In die zin is hun bijdrage niet zozeer een gift maar meer een aankoop. Maak zelf gebruik van de 'crowd' Stelt u zich voor: u bent van plan een nieuw project op te zetten. Hoe kunt u dan vervolgens gebruik maken van crowdfunding? Wat de soort crowdfunding die u wilt opzetten ook is, de volgende stappen vormen de basis van elke campagne: Stap 1. Creëer Het begin van elke succesvolle crowdfundingscampagne is een projectidee datinteressant is voor uzelf, maar ook voor de mensen die uw project crowdfunden.Besteed daarom tijdens het brainstormproces ook aandacht aan de vraag waaromderden juist uw project moeten steunen. Is uw project maatschappelijk relevant? Of ishet innovatief? Bedenk dus alvast waarom uw idee zo goed is, als u er zelf niet geheel van overtuigd bent dan kunt u ook anderen niet overtuigen om u financieel testeunen. Stap 2. Presenteer Kies een online platform waarop u uw project wilt presenteren. Inmiddels wordt crowdfunding ook in Nederland steeds populairder, met meer Nederlandstalige crowdfundingspagina's tot gevolg. Bekende Nederlandse platformen zijn Symbid, Geldvoorelkaar, Wekomenerwel, CrowdAboutNow en Seeds. Onder bekende internationale crowdfundingsites vallen IndieGoGo, Kickstarter en Peerbackers. Vervolgens kunt u uw project registreren. Daarbij geeft u aan welk bedrag u nodigheeft om uw project te realiseren, hoe lang uw campagne zal duren en kunt u de projectbeschrijving en uw bedrijfsinformatie weergeven. Let daarbij op dat het gewenste bedrag niet te hoog is: haalt u het benodigde bedrag niet binnen de campagnetijd bij elkaar, dan kunt u uw project niet uitvoeren en ontvangen de investeerders in veel gevallen hun geld terug. Een realistisch bedrag vergroot dus de kans van slagen. Stap 3. Informeer Uw projectidee staat inmiddels online, maar hoe zorgt u nu dat zoveel mogelijkmensen u steunen? Dat uw project ergens op het internet vindbaar is, wil niet zeggendat het vanzelf gezien wordt. U zult het moeten promoten, bijvoorbeeld door het perfecte bericht te plaatsen. Dan houdt u volgers geïnteresseerd door kennis tedelen, de dialoog met hen aan te gaan en hen te vermaken op social media zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en Google+. Wees daarnaast altijd (telefonisch) bereikbaar zodat u vragen van mogelijkeinvesteerders kunt beantwoorden. Consumenten stappen vaak over naar deconcurrent als een bedrijf niet telefonisch bereikbaar is. Laat staan dat ze uw projectzullen steunen als er geen contact met u opgenomen kan worden. Zorg dat u ookbereikbaarbent voor (lokale) pers die uw project onder de aandachtkunnen brengen. Met de Places Antwoordservice mist u geen oproepen meer.En onthoud, media-aandacht hoeft niet duur te zijn! Stap 4. Bedank Gefeliciteerd, u heeft uw projectbegroting behaald en kunt uw project gaan realiseren! Vergeet niet om iedereen die dit mede mogelijk gemaakt heeft te bedanken en uw investeerders naar afspraak te belonen. Dit is voor u ook het moment om de ontstane banden met uw investeerders te onderhouden. Zo kunt u hen bijvoorbeeld met een nieuwsbrief op de hoogte houden van uw bedrijfsactiviteiten. Bovendien bouwt u een netwerk op dat u wellicht ook kan helpen bij de realisatie van een volgend project. In 2013 werd er in Nederland met behulp van crowdfunding 32 miljoen euro opgehaald. Daarmee konden meer dan 1250 projecten worden gefinancierd. Een verdubbeling van het aantal projecten ten opzichte van 2012. Het is duidelijk dat crowdfunding ook in Nederland steeds populairder wordt. Met bovenstaande tips kunt ook u nu succesvol gebruik maken van crowdfunding en zo de stijgende lijn voortzetten. Veel succes!

Sanne
Geld & Kapitaal
11 oktober 2013

Pinterest en schrijftips voor uw website

Abcouder Taxicentrale als bedrijf van de maand, de mogelijkheden van Pinterest voor de ondernemer, subsidies en regelingen voor het MKB en schrijftips voor uw website. U kon het deze week allemaal terug vinden op de blog van Places.nl. Omdat het weekend voor de deur staat hebben wij voor u nog even alles op een rij gezet. Bedrijf van de maand Deze maand is Abcouder Taxicentrale uitgekozen tot bedrijfsvermelding van de maand. Achter dit exclusieve taxibedrijf van Jacco Dol schuilt een mooi verhaal, waar u als MKB'er wellicht nog wat van opsteekt. 'Het geheim zit 'm in klantvriendelijkheid. Tegenwoordig vergeten veel bedrijven dat', aldus Jacco Dol. In deze blog leest u meer over dit succesvolle bedrijf. Lees meer over Abcouder Taxicentale Pinterest: 'een foto zegt meer dan duizend woorden' Pinterest is, net als Facebook en Twitter, een steeds populairder wordend social medium in Nederland. Bij Pinterest gaat het om het delen van beelden met elkaar. Pinterest is een online prikbord, waar u allerlei foto's, afbeeldingen en video's op kunt vast pinnen. U kunt vanuit uw zakelijke account prikborden creëren met daarop afbeeldingen en video's die wat over u of uw onderneming vertellen. Zo kunt u met behulp van beeldmateriaal uw doelgroep en collega's op een interactieve manier bereiken. U kunt uw interesses met hen delen, maar u kunt ook zien waar hun interesses liggen. Lees in deze blog wat de mogelijkheden op Pinterest zijn voor de ondernemer. Lees meer over het inzetten van Pinterest voor uw onderneming Subsidies en regelingen voor het MKB Wanneer u plannen heeft voor uw bedrijf dan is daar vaak geld voor nodig. U kunt hiervoor bij investeerders aankloppen of naar de bank gaan.Ook kan het voorkomen dat het financieel even minder gaat met uw bedrijf en dat u tijdelijk wat hulp nodig heeft. Subsidies en fiscale regelingen kunnen u nét dat financiële steuntje in de rug geven om uw plannen te realiseren of de crisis door te komen. In deze blog zeven interessante regelingen voor uw bedrijf. Lees meer over subsidies en regelingen voor het MKB Verbeter uw website met de schrijftips van Places.nl Als bedrijf is het niet alleen belangrijk dat uw klanten u gemakkelijk kunnen vinden, maar ook dat zij de juiste indruk krijgen van uw bedrijf op het internet. Uw website is hierin van groot belang, dit is immers het digitale visitekaartje van uw bedrijf. Klanten verwachten op uw website alle benodigde informatie om een beeld te krijgen van uw bedrijf en de aangeboden producten of diensten. Vindbaarheid, duidelijkheid en aantrekkelijkheid zijn drie belangrijke kernwaarden als het gaat om uw website. Hierbij hoort een goede schrijfstijl, welke professionaliteit van uw bedrijf uitstraalt. Daarnaast kunt u uw bedrijf op een aantrekkelijke manier presenteren, waardoor klanten eerder geneigd zijn contact met u te zoeken. En last but not least, kunt u met goede content, uw online vindbaarheid vergroten. In deze blog geeft Places.nl u enkele schrijftips voor uw website. Lees meer over schrijftips voor uw website


Even geduld alstublieft...