Places logo
Menu

Saunabezoekers willen zowel fysiek als mentaal ontspannen: klantbeoordelingen sauna's

Saunabezoekers willen zowel fysiek als mentaal ontspannen: klantbeoordelingen sauna's

Doordat de vraag naar wellness de laatste jaren behoorlijk is toegenomen dreigt er volgens de meeste recente publicatie van Rabobank Cijfers & Trends overaanbod in de Wellnessbranche. Ondanks dat de Wellnessbranche een goed toekomstperspectief biedt voor ondernemers, ziet Rabobank het probleem dat de komende jaren het aanbod sneller toeneemt dan de vraag. De onderlinge concurrentie ligt dus hoog en dat stelt hogere eisen aan ondernemers. Wellness wordt absoluut niet gezien als een tijdelijke hype, maar als een ware trend in de Nederlandse samenleving. Succesfactoren hangen af van het onderscheidend vermogen van sauna's en wellnessbedrijven. Denk hierbij aan goede service en gastvrijheid, aandacht voor de klant, ambiance of goede prijs-kwaliteitverhouding. Kortom, een professionaliseringsslag in de wellnessbranche is onvermijdelijk, willen sauna en wellness ondernemers hun bezoekers binnen halen. De redactie van Places Nieuws zocht uit waar sauna's in Nederland op worden beoordeeld. Zijn saunaliefhebbers te spreken over wellnesscentra in Nederland?

325 sauna klantreviews

Op Telefoonboek.nl hebben bezoekers de mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven en een beoordeling achter te laten over hun ervaring. Op Telefoonboek.nl vinden bezoekers ruim 2.500 geregistreerde sauna's. Voor dit artikel zijn 325 sauna's meegenomen die een of meerdere reviews van bezoekers hadden ontvangen. Zij gaven sauna's zowel een cijfer als geschreven beoordeling. De sauna's ontvingen een gemiddeld cijfer van 7,7. Daarvan was 76 procent positief en gaf een voldoende met een gemiddeld cijfer van 9.3. De overige 24 procent van de bezoekers waren minder te spreken over hun sauna-ervaring en gaven een gemiddeld cijfer van een 2.8. Een onvoldoende wordt gerekend bij een cijfer lager dan een 6.0.

Tevreden bezoekers willen ultiem ontspannen

Over het algemeen scoren sauna's goed op de vriendelijke service, goede hygiëne van de ruimtes, vakkundigheid van de werknemers en het warme ontvangst. Dit alles samen zorgt voor het ultieme relaxte gevoel onder klanten. Onderstaande reviews verwoorden deze tevredenheid goed:

''Wat een geweldige ervaring. Men neemt niet alleen de tijd voor je, maar de behandelingen zijn van een ongeëvenaard niveau. Professioneel, authentiek, vakkundig en de masseur is een echt mensen mens die ook na de behandeling ruimschoots de tijd neemt voor je. Al veel massagetherapeuten gezien, maar Serenity staat voor mij absoluut op nummer 1. De kwaliteit zou zelfs een nog hogere prijs rechtvaardigen. Het enige minpunt wat ik kan verzinnen is dat ik er elke keer een uur voor moet rijden. Een absolute aanrader!''

''Zeer goede professionele masseur. Ze weet waar ze het over heeft en met klachten kan je goed bij haar terecht. Die klachten verhelpt ze ook!! Ik kan er in ieder geval weer tegen.'

''Aanrader! Ik ben zeer vriendelijke ontvangen en voelde me absoluut welkom. Bij binnenkomst krijg je gelijk een heerlijke rust over je heen door de sfeer in de behandelruimtes. De massage (hotstone) die ik heb gehad werd mijns inziens zeer professioneel gedaan en was zeker voor herhaling vatbaar. Ook na de behandeling was er nog tijd voor een prettig gesprek en kreeg ik een heerlijk kopje thee met een koekje.''

Negatieve ervaringen van bezoekers

Het komt wel eens voor dat bezoekers ontevreden zijn over hun ervaring met het bedrijf. Een kleine percentage van de reviews werd met een onvoldoende beoordeeld. Sommige bezoekers deelden hun ervaring die niet overeenkwam met hun verwachtingen. Ontevredenheid ging over niet-klantvriendelijke ontvangsten, onkundigheid van medewerkers, dure behandelingen, onhygiënische ruimten of voorzieningen. Zo bleek uit de volgende drie reviews:

''Afknapper! Er loopt af en toe een mini hond door de ruimte en de man van de masseuse houdt constant vanuit achterin in de gaten wat er allemaal gebeurt. Hier kom ik nooit meer terug!''

''Afspraken worden niet nagekomen. Massage wordt lustlos afgewerkt!! 2 keer geweest nooit meer.''

''Vreselijke muziek en het stoombad lijkt meer op een kinderplonsbad door slechte afwatering, maar als je een sauna zoekt waar je zo goed als alleen wil zijn, dan is dit eventueel nog een keuze.''

Conclusie

Over het algemeen was het merendeel van bezoekers op Telefoonboek.nl goed te spreken over wellnesscentra en sauna's in Nederland. Bezoekers waarderen hoofdzakelijk de vakkundigheid, hygiëne en persoonlijke benadering wanneer ze langskomen voor een ontspannen ervaring. Toch waren er toch enkele bezoekers ontevreden over hun saunabezoek. Reviews van bezoekers zijn natuurlijk persoonsgebonden, maar het is voor u als ondernemer van belang in te zien dat online reviews voor andere bezoekers worden gebruikt als belangrijke maatstaf om wel of niet bij u langs de komen. Aangezien de concurrentie hoog ligt, is het belangrijk om die professionaliseringsslag te maken voor het behouden van bezoekers en het aantrekken van andere saunaliefhebbers.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!