Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Tips om een succesvol YouTube-kanaal te maken voor uw bedrijf



Tips voor een succesvol YouTube-kanaal

Uit een Amerikaans onderzoek van Levels Beyond blijkt dat meer dan de helft (55%) van de internetgebruikers graag naar online video"s kijkt. Veel bedrijven maken tegenwoordig dan ook gebruik van videomarketing. Dit houdt in dat bedrijven, merken, producten of diensten promoten door middel van video. YouTube biedt bedrijven en particulieren de mogelijkheid om op een makkelijke manier, gratis video"s te uploaden.Tijd om hier mee aan de slag te gaan. Hier leest u enkele handige tips om een succesvol YouTube-kanaal te starten.

Account en kanaal aanmaken

De eerste stap naar een succesvol YouTube-kanaal is het aanmaken van een account. Hiervoor heeft u een Google-account nodig, bijvoorbeeld een Gmail, daarmee kunt u inloggen op YouTube.com. Als u een account hebt kunt u vervolgens een YouTube-kanaal aanmaken. Wanneer u een YouTube-kanaal voor uw bedrijf gaat opzetten kunt u het beste de bedrijfsnaam voor het kanaal gebruiken. U kunt er bovendien voor kiezen om verschillende accounts toegang te geven tot het kanaal. Hierdoor kunnen meerdere mensen video"s uploaden op het kanaal. Op het YouTube-kanaal kunt u nog enkele basisinformatie toevoegen. U kunt een profielfoto kiezen, een banner afbeelding en een kanaalbeschrijving instellen. Met deze informatie kunt u duidelijk maken wat het doel is van het kanaal en kunt u mensen gemakkelijk contact laten opnemen met uw organisatie.

Doelgroep

Als u een YouTube-account en kanaal hebt is het mogelijk om direct video"s te plaatsen. Voordat u hiermee aan de slag gaat is het belangrijk om een aantal zaken duidelijk te hebben. Ten eerste moet u weten wie u wilt bereiken met uw video"s. Wie behoort tot de doelgroep en hoe groot is deze potentiële doelgroep? Om goed in te spelen op deze groep mensen is het belangrijk om te weten wat zij interessant vinden.

Content

Wanneer u heeft besloten op wie de video's gericht zijn kan er een keuze worden gemaakt voor de content. Uit het eerder genoemde Amerikaanse onderzoek is gebleken welke zakelijke video"s populair zijn bij internetgebruikers. "How to-" en instructievideo"s zijn het populairst bij internetgebruikers, namelijk 67% van de mensen kijkt hier graag naar. Daarnaast zijn grappige video"s (42%), product- en informatie video's (34%), mini documentaires over het bedrijf (33%) en animaties en infographics (30%) ook populaire categorieën. Welke content keuze u ook maakt, het is in ieder geval belangrijk dat de inhoud van de video van toegevoegde waarde is voor de kijker.

Video"s delen

Als duidelijk is wie de doelgroep wordt en welke content ingezet gaat worden, kunt u aan de slag gaan met het opnemen van video"s. Houdt er rekening mee dat dit veel tijd kan kosten. Wanneer de video klaar is kunt u hem uploaden op YouTube. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken kunt u de video via sociale media, uw website en eventuele blog delen. Een juiste titel, een goede omschrijving en tags zijn essentieel om veel mensen te bereiken. Tenslotte kunt u vragen of mensen zich abonneren op uw kanaal, zo krijgen ze automatisch een melding als er een nieuw filmpje geplaatst wordt.

Overige opties

Om uw YouTube-kanaal te optimaliseren kunt u een aantal instellingen aanpassen. Bij status en functies kunt u bijvoorbeeld een aantal mogelijkheden aanvinken. U kunt ervoor kiezen om advertenties weer te geven in de video"s hierdoor wordt u partner van YouTube. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om live te streamen, video"s langer dan 15 minuten te plaatsen, aangepaste thumbnails gebruiken en nog veel meer. Een thumbnail is een uitgelichte afbeelding van een video. Als uw video"s meer dan 10.000 keer worden bekeken kunt u geld gaan verdienen via YouTube.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties