Mobile first, desktop second: doet u al mee aan deze trend?
Op Places Nieuws zijn in de afgelopen weken een aantal artikelen gepubliceerd over de responsiveness van websites in verschillende branches. Dit betekent dat een website zowel op een mobiele telefoon als op een desktop goed te lezen is en de site zich als het ware aanpast aan de grootte van het scherm. Aangezien ruim een derde van de Nederlanders internet gebruikt op een smartphone, is het niet geheel onbelangrijk om te zorgen dat een website "responsive" is. Hierdoor is het cruciaal dat de mobiele versie van een website goed functioneert, misschien is dit nog wel belangrijker dan de desktop versie. Dit noemt men het mobile first-principe. Toch kwam uit eerder gehouden onderzoeken dat dit bij verschillende bedrijven nog niet het geval is. Hoe maakt u als ondernemer uw website responsive, past u het mobile first-principe toe en voorkomt u het verlies van potentiële klanten?
Wat is Mobile first?
Mobile first duidt op de gebruiksvriendelijkheid van een website voor mobiele gebruikers. Deze gebruikers zijn de primaire groep waar rekening mee gehouden dient te worden bij de ontwikkeling van een website. Mobile first en responsiveness hangen sterk met elkaar samen maar betekenen niet hetzelfde. Waar de responsiveness, zoals eerder genoemd, enkel betrekking heeft op de leesbaarheid van een website omvat mobile first een veel groter principe.
Waarom mobile first toepassen?
Ten eerste helpt het ontwikkelen van een mobile first website om achter tot de kern van informatie te komen. Aangezien een website die bekeken wordt op een smartphone kleiner is in formaat, kunnen webdesigners minder informatie op deze pagina("s) kwijt. Enkel informatie die relevant is, wordt vertaald in kernboodschappen getoond. Hierdoor is het ontwerpen van een mobile first-design complexer.
Het overgrote deel van de Nederlanders gebruikt zijn of haar smartphone om dingen op het internet op te zoeken. Als uw website niet goed leesbaar is op een smartphone zullen bezoekers sneller doorklikken naar andere websites waardoor u bezoekers en potentiële klanten misloopt. Daarnaast werkt Google al een aantal jaar met een mobile first-index, waar de gebruiksvriendelijkheid van de mobiele versie van een website de plek in de zoekresultaten beïnvloed.
Een aantal jaar geleden werd door webdesigners eerst het ontwerp voor de desktop website aangeleverd, waarna de mobiele versie gemaakt werd. Dit kan ervoor zorgen dat er uiteindelijk weinig van het desktop ontwerp overblijft, wat eigenlijk jammer is. Door te starten vanuit het ontwerp voor de mobiele versie, heeft u de kern al goed in beeld en kan u de desktop versie nog naar eigen behoefte aanvullen. De mobiele versie is wel meer detail gericht, wat nadelig is aangezien deze versie van de website minder onderscheidend is van die van concurrenten.
Mobile first, desktop second
Kortom, met het oog op de ontwikkelingen omtrent het internetverkeer via smartphones en de voorspellingen dat deze trend zich in de toekomst voort zal zetten, is het noodzakelijk om te zorgen dat een website ook via een smartphone gebruiksvriendelijk en responsive is. De grootste uitdaging is hierbij om alleen de content weer te geven die daadwerkelijk relevant is, wat ervoor zorgt dat veel informatie wegvalt. Er kan enkel gefocust worden op kernboodschappen, wat ook voordelig kan zijn, aangezien het duidelijk maakt wat de belangrijkste content is. Die kan dan ook opgenomen worden bij het ontwerp van de desktop versie.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen