Places Nieuws

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws


Marije Schiffelers
Beurs
30 oktober 2017

Maaltijdboxen leverancier HelloFresh in november naar de beurs

Dat HelloFresh, de leverancier van maaltijdboxen, naar de beurs wilt is al enige tijd bekend. Het bedrijf maakt nu bekend op 2 november naar de beurs in Frankfurt te gaan. De aandelenprijs zal tussen de 9 en 11,50 komen te liggen. Op die manier wordt tot 311 miljoen euro opgehaald die geïnvesteerd kan worden in de uitbreiding van de organisatie. De onderneming zal daarmee een beurswaarde van rond de 1,5 miljard euro behalen. HelloFresh Het bedrijf speelt al enige tijd in op de trend van gezond eten en richt zich veelal op mensen die geen tijd of zin hebben om zelf boodschappen te doen. Hierbij wordt aandacht gegeven aan verse en gezonde ingrediënten. Ook worden porties afgemeten waardoor weinig tot geen producten weggegooid hoeven te worden. Op die manier zetten gezinnen een gebalanceerde en gezonde maaltijd op tafel. Abonnementsmodel HelloFresh werkt met een abonnementsmodel en dat blijkt succesvol. Consumenten zijn hierdoor zeker van een continue levering van producten. Ook betalen consumenten een vaste prijs voor hun boodschappen waardoor ze niet snel voor verassingen komen te staan. Het gebruik van een abonnementsmodel kent voor bedrijven vele voordelen. Zo zijn bedrijven als HelloFresh zeker van een terugkerende omzet en wordt er gestreefd naar een duurzame klantrelatie. Zeker voor bedrijven die geen fysieke vestiging hebben en alleen online opereren, lijkt dit een geschikte manier om klanten te behouden.

Marije Schiffelers
Beurs
26 oktober 2017

Cryptocurrency populair: 135.000 huishoudens hebben een munt

De 135.000 huishoudens die cryptovaluta hebben zijn een verdubbeling van een jaar geleden, dat blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS. Crytpomunten zoals Bitcoin zijn eerder dit jaar immens populair geworden bij vooral jonge mensen die makkelijk geld willen verdienen. De munten Bitcoin en Ethereum zijn verreweg het meeste gekocht, maar ook munten zoals Litecoin en Ripple doen het goed bij de Nederlandse cryptokopers. De meeste beleggers die hun geld in de digitale valuta steken zijn jong en hebben niet altijd een even hoog inkomen. Ook hebben ze niet altijd evenveel bestand van beleggen. Zo"n 43% van de Nederlandse beleggers speelt het safe en heeft op zijn meest een bedrag van 100 euro besteed aan cryptomunten. Slecht 15% heeft een bedrag hoger dan 1.000 euro neergeteld. Wanneer er dan verlies wordt gemaakt, dan is de impact van dit verlies ook niet zo groot in hun portemonnee. En verlies, dat wil nog wel eens voorkomen. Slechts de helft van de cryptobeleggers in Nederland heeft winst gemaakt op de munten die zij hebben aangeschaft. 35% staat nog steeds op het bedrag waarmee zij begonnen zijn en zijn er dus nog niet op vooruit gegaan. 16% heeft inmiddels al verlies gedraaid. Maar wat eigenlijk voor investeringen in alle valuta geldt: totdat er een koper is gevonden die de munteenheid wilt overkopen voor een het winstgevende bedrag, is er alleen nog maar verlies gedraaid. Snel rijk worden Investeringen in digitale valuta zijn de laatste tijd zo populair geworden omdat het vertrouwen in blockchain is toegenomen. Blockchain is een anonieme, veilige en transparante manier om met cryptocurrency en zonder de bank een transactie te maken. Omdat dit vertrouwen toenam, nam ook het aantal cryptobeleggers toe waardoor de munten in waarde stegen. Deze stijging zagen veel jonge mensen als een kans om snel rijk te worden. Toen Bitcoin in 2011 op de markt kwam, was één Bitcoin 30 (dollar)cent waard. Vandaag de dag is één Bitcoin goed voor zo"n 5.500 dollar. Wie toen dus 100 dollar aan Bitcoins zou hebben gekocht, zou nu miljonair kunnen zijn. In vele gevallen is cryptocurrency dan ook een lange termijnbelegging. "Snel rijk worden" zit er dus niet echt in. Of diegene met 100 dollar aan Bitcoins in 2011 ook daadwerkelijk tot dit jaar zouden hebben gewacht, dat is natuurlijk nog de vraag. Die belegging zou vandaag de dag namelijk een waarde hebben van ongeveer 1,8 miljoen. Zes jaar wachten op zo"n hoog bedrag zou veel stress hebben veroorzaakt. De vraag: "kopen of wachten?" zou zich dan hoogstwaarschijnlijk ook vaak hebben voorgedaan. Naar verwachting zouden de meesten hun Bitcoins al hebben verkocht in 2013. Toen steeg de waarde naar zo"n 1.200 dollar. De waarde van de Bitcoin was toen hoger dan ooit. Dit was ook nog eens in een tijd dat het vertrouwen in de Bitcoin juist redelijk laag was. De waarde daalde daarna ook weer vrij snel. Aan het einde van 2014 viel de waarde van de munt naar de lage prijs van zo"n 300 dollar. De toekomst Vooralsnog ziet de toekomst van de Bitcoin er momenteel niet slecht uit. Begin 2017 was de munt ongeveer 1.000 dollar waard, nu is de waarde zo'n 5.500 dollar. Het is niet makkelijk om een toekomstvoorspelling te maken. Bitcoin en de blockchain staan nog in hun kinderschoenen ondanks het feit dat ze al een tijdje bestaan. Een reden dat de toekomst van cryptocurrency mogelijk niet heel zeker is, is omdat mensen de munten niet kopen vanwege de daadwerkelijke waarden. De munten worden namelijk niet gebruikt als valuta, maar als een belegging. Daarnaast is de blockchain een bedreiging voor gevestigde banken, maar zijn ook de banken een bedreiging voor de blockchain. Banken zullen hun invloed gebruiken om te concurreren met de digitale transacties. Een van de grootste sterktes van de banken is het vertrouwen dat veel mensen hebben in hun bank, ook al is dit vertrouwen mogelijk niet altijd even gerechtvaardigd. De blockchain is voor veel mensen nog te nieuw en te ingewikkeld. Daar komt ook nog bij kijken dat, vooral oudere mensen, het nogal spannend vinden om via internet transacties te maken. Laat staan met digitaal, alternatief geld.

Marije Schiffelers
Webshop
2 november 2017

Justitie treedt harder op tegen verdachte webshops

Justitie gaat betaalverkeer naar verdachte webshops blokkeren. Wanneer er drie aangiftes worden gedaan bij de politie, dan worden betaaldiensten ingelicht over een mogelijke oplichter. De betaaldiensten kunnen dan het betaalverkeer naar de website blokkeren. De actie wordt uitgevoerd om er voor te zorgen dat potentiële klanten in de toekomst niet meer opgelicht worden door de malafide webshops. Het initiatief is in leven geroepen door het Openbaar Ministerie in samenwerking met Landelijk Meldpunt Internetoplichting en twaalf betaaldiensten, waaronder iDeal. Naar verwachting sluiten meer betaaldiensten zich later aan. Thuiswinkel.org zet nog een aantal vraagtekens bij de kwestie. Hoewel de winkelketen laat weten blij te zijn met de strengere handhaving, maakt zij zich ook enigszins zorgen over de kwestie. Zij benadrukt hoe belangrijk het is dat de juiste websites worden aangepakt en dat onschuldige partijen niet per ongeluk als schuldig worden verklaard. Er moet geen sprake zijn van een aangifte als gevolg van een onenigheid tussen een particulier en webwinkel, aldus Thuiswinkel.org.

Marije Schiffelers
Beveiliging
31 oktober 2017

Online beveiliging kunstsector moet beter: 9,2% websites beveiligd

Het kopen van kunst is vaak erg kostbaar. Het is dan ook van belang dat een verkoop goed verloopt en consumenten waar voor hun geld krijgen. Tegenwoordig is het steeds vaker mogelijk om kunst niet alleen bij een kunsthandelaar of in een galerie te kopen, maar ook online. Het is dan wel belangrijk dat consumenten bij een betrouwbare website terecht komen die online beveiligd is. Maar is dat ook altijd het geval? Telefoonboek.nl onderzocht hoeveel kunstbedrijven uit haar database in het bezit zijn van een SSL-certificaat. Wat is SSL? Een SSL-verbinding is een gecodeerde verbinding tussen een server en bezoeker. Wanneer bedrijven in het bezit zijn van een SSL-certificaat hebben zij een bestand waardoor er een beveiligde verbinding ontstaat tussen de bezoeker en de website. Deze beveiligde verbinding zorgt ervoor dat derden, zoals hackers, geen informatie kunnen inzien die tussen een website en bezoeker gedeeld wordt. Wanneer bezoekers er zeker van willen zijn dat ingevoerde gegevens beveiligd zijn, dan kunnen zij checken of er voorafgaand aan de URL een hangslotje en de letters "https" worden weergegeven. Is dit niet het geval en begint de URL met de letters "http", dan is er geen beveiligde verbinding en kan de website het waarborgen van privacy niet garanderen. Daarnaast wordt er voorafgaand aan de URL van dit soort websites tegenwoordig aangegeven dat een website "niet veilig" is. Kunstbedrijven met SSL-certificaat Van de 10.466 organisaties die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie "kunst" met een werkende website, bleken slechts 967 websites in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Dat betekent dat slechts 9,2% van de websites online beveiligd is en de overgrote meerderheid (90,8%) niet in het bezit lijkt te zijn van een SSL-certificaat. Bij die websites bestaat er dus de mogelijkheid dat de privacy van gegevens niet gegarandeerd wordt. Wel is het mogelijk dat de pagina"s waar persoons- en betaalgegevens worden ingevoerd zich achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevinden. De hoofdpagina"s daarvan zijn echter niet in het bezit van een SSL-certificaat waardoor de gegevens die daar worden ingevuld niet veilig zijn. Meegaan met online ontwikkelingen Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat bedrijven uit de kunstsector moeten meegaan met online ontwikkelingen. "Zeker voor de kunstbedrijven die de mogelijkheid aanbieden om online kunst te kopen, is het van groot belang om een beveiligde website te hebben. Maar ook voor de bedrijven die deze mogelijkheid niet aanbieden, is een beveiligde website geen overbodige luxe. Wanneer kunstwebsites in het bezit zijn van een SSL-certificaat kan dit de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van zowel de website als het gehele bedrijf vergroten. Het laatste wat je als bedrijf wilt zijn de woorden "niet veilig" naast de URL van je website. Voor de meeste kunstbedrijven die geregistreerd zijn lijkt er op dit vlak dus nog ruimte voor verbetering."

Marije Schiffelers
Ontwikkelingen in de markt
2 november 2017

Binnenkort pas betalen na ontvangst van Marktplaats-pakketjes

Betalingen zullen binnenkort bij Marktplaats pas na de ontvangst van een pakketje worden afgerond. De dienst genaamd "Gelijk Oversteken" wordt dit jaar nog geïntroduceerd. Marktplaats wilt met dit initiatief de angst van de koper verminderen en de algemene gebruikerservaring verbeteren. Er is nog een redelijk aantal personen dat het spannend vindt om via Marktplaats een bestelling te plaatsen. De vraag bestaat natuurlijk altijd of er eerlijk wordt gehandeld. Met de nieuwe service zal er geen reden meer zijn om met de spanning te leven of de verkoper wel of niet het pakketje eerlijk opstuurt. Als hij dit niet doet, dan krijgt hij namelijk niet zijn geld. De koper moet met het nieuwe systeem aangeven dat het pakketje binnen is voordat de verkoper het geld kan ontvangen. Wanneer de koper binnen zeven dagen niet aangeeft dat het pakketje binnen is gekomen, dan wordt het geld niet meer overgemaakt. Maar als de koper op zijn beurt niet laat weten dat het pakketje nooit is ontvangen, dan wordt het geld alsnog doorgespeeld aan de verkoper. De status van de bestelling wordt gecontroleerd aan de hand van de Track & Trace code. Zo wordt voorkomen dat de koper fraude kan plegen. Er zit wel een prijskaartje verbonden aan de dienst: de koper moet twee procent van het aankoopbedrag inleveren indien hij de extra veiligheid wilt.

Marije Schiffelers
Innovatie
24 oktober 2017

Molenaars van Kinderdijk eisen verbod op drones

Drones vliegen constant door de lucht van het Zuid-Hollandse Kinderdijk. De molenaars vinden dit echter aardig vervelend worden en stellen dat hun privacy geschonden wordt. Ze eisen daarom een verbod. Het pittoreske Kinderdijk biedt een oer-Hollandse locatie die populair is bij zowel toeristen als bij de lokale bevolking van Nederland. Buiten dat is Kinderdijk ook nog eens een ware drone-trekpleister. Dit is mogelijk niet heel vreemd aangezien drones populair zijn om interessante en toeristische gebieden duidelijk in beeld te brengen. De vele molenaars van Kinderdijk zijn echter helemaal klaar met de drones. Sinds januari 2016 zijn er al meer dan 200 drones in de lucht gespot. Hoewel de molenaars wel vaker met toeristen te maken krijgen, vinden zij zwevende camera"s in hun achtertuinen een beetje ver gaan. Omdat zij verandering willen, hebben de molenaars de gemeenteraad opgeroepen om te komen met een verbod op drones. De gemeenteraad heeft als gevolg een motie aangenomen die een verbod op drones bewerkstelligd. Binnen vier maanden moet er een wetsvoorstel komen die het verbod realiseert.

Marije Schiffelers
Ontwikkelingen in de markt
23 oktober 2017

Bol.com introduceert een 'persoonlijke herhaalservice'

Binnenkort hoeft men het huis helemaal niet meer uit om aankopen te doen. Men kan de dagelijkse boodschappen, een box met ingrediënten voor culinaire maaltijden, kleding en cosmetica allemaal online bestellen. Het aanbod is eindeloos. Bol.com doet daar nog een schepje boven op door een "persoonlijke herhaalservice" aan te bieden. Producten die je altijd nodig hebt raken niet meer op, want voordat je het weet wordt er alweer een nieuwe lading bezorgd. Geen gebrek aan producten meer Dankzij bol.com zit de consument straks "nooit meer zonder shampoo, luiers, kattenvoer of toiletpapier". Iedereen heeft wel producten die iedere maand nodig zijn. Toch vergeten we deze producten nog wel eens te kopen, of letten we niet goed genoeg op of ze bijna op zijn. Bol.com speelt hier nu slim op in en komt met een oplossing. Je kunt straks bij bol.com een soort abonnement afsluiten zodat je elke maand, of twee keer per maand, de vaste producten ontvangt. De "persoonlijke herhaalservice" doet denken aan die van de apotheek. Apotheken werken al jaren met een service waarbij patiënten medicijnen die ze altijd nodig hebben niet telkens opnieuw aan hoeven te vragen. Zo werkt dit bij bol.com straks ook. Bol.com maakt het de consument dus nóg gemakkelijker. Kostenbesparing Bol.com legt zelf de nadruk op de kostenbesparing die de service klanten zal opleveren. De webwinkel noemt de service dan ook "Bespaar Continu". Klanten zouden bij het gebruiken van de service "verzekerd van prijsvoordeel" zijn. Op een herhaalbestelling krijgt de klant namelijk standaard korting. Afhankelijk van het product kan het voordeel oplopen tot 35 korting en bij meer dan vijf producten krijgt men nog eens 10 procent korting. Bol.com kan de klanten waarschijnlijk korting bieden omdat het kopen van producten in bulk altijd goedkoper is. Als een klant zelf producten in bulk koopt dan hebben ze meteen een hele voorraad producten in huis staan die enorm veel ruimte in beslag neemt. Bij gebruik van deze herhaalservice hoeft de klanten de producten niet zelf op te slaan en ontvangt men de producten periodiek en samen met andere benodigde producten. Duurzaamheid Bol.com kwam op het idee van de "persoonlijke herhaalservice" door een analyse van het koopgedrag van hun klanten. Hierbij zagen ze dat veel klanten steeds voor dezelfde aankopen terugkeerden naar bol.com. De webwinkel speelt dus in op de behoefte van de consument, maar ook op de behoefte van de maatschappij. Tegenwoordig ligt er namelijk steeds meer nadruk op duurzaamheid en is er kritiek op de consumptiemaatschappij. Bol.com houdt hier rekening mee en noemt de nieuwe service "een verduurzaming van de logistiek binnen e-commerce". Dat zijn woorden die veel mensen willen horen. Deze verduurzaming kan gerealiseerd worden doordat producten "opgespaard, gebundeld en daarmee in één doosje verstuurd" worden. De consument maakt al graag gebruik van de online boodschappen service van de Albert Heijn en de maaltijdboxen van Hello Fresh. Zal de consument ook zo enthousiast zijn over het nieuwe concept van bol.com? De nieuwe dienst van bol.com levert in ieder geval concurrentie op voor supermarkten waarbij de consument online kan bestellen. Daar moeten ze namelijk elke keer opnieuw een bestelling plaatsen. De herhaalservice opent deuren verder voor een oneindigheid aan mogelijkheden voor e-commerce.

Marije Schiffelers
Innovatie
18 oktober 2017

Drones bezorgen binnenkort mogelijk medicijnen

ANWB Medical Air Assistance is van plan om samen met Universitair Medisch Centrum Groningen drones in te zetten om medicijnen te bezorgen op het Waddeneiland Schiermonnikoog. Binnenkort gaan zij het plan uittesten om te zien of het een toegevoegde waarde kan bieden. De twee organisaties hebben bij de provincie Friesland een vergunning aangevraagd waarmee zij testvluchten kunnen uitvoeren. Deze testvluchten worden uitgevoerd met drie verschillende drones. Deze drones zullen landen op de helikopterhaven op het eiland, dit meldt Omroep Fryslân. De gemeente van Schiermonnikoog is voorstander van het idee maar uitten wel enigszins kritiek op commerciële vluchten. Volgens de gemeente wordt daardoor de rust te veel verstoord. ANWB MAA ANWB Medical Air Assistance (ANWB MAA) is een medische helikopteroperator die traumahelikopters voor verschillende traumacentra inzet. Met het idee van de drones omarmen zij een innovatie die hen kan helpen bij hun praktijken en kunnen zij hun medische dienstverlening in de lucht uitbreiden. De toekomst van Drones Drones worden steeds vaker ingezet voor zowel commerciële als maatschappelijke doeleinden. Omdat drone-technologie nog enigszins in de kinderschoenen staat, is te verwachten dat zich in de toekomst steeds meer mogelijkheden voordoen. Amazon is bijvoorbeeld al een hele tijd bezig om te experimenteren met drone-bezorgingen van hun producten. Het duurt waarschijnlijk nog even voordat drones een prominente plek in het luchtruim innemen, maar wie weet vliegen er over tien jaar "berzogingsdrones" van Bol.com door de lucht.

Marije Schiffelers
Imago
10 november 2017

Bakkers: kwaliteit en service meest genoemde klachten én complimenten

Hoewel bijna alle supermarkten brood en gebak verkopen, lijken veel mensen toch de voorkeur te geven aan het brood van de echte bakker. Maar worden die bakkers ook altijd goed beoordeeld? Telefoonboek.nl onderzocht hoe bakkers uit haar database online worden beoordeeld door consumenten. Daaruit bleek dat bakkers worden geroemd om de kwaliteit van hun brood en gebak, maar daarnaast veel klachten ontvangen over het nakomen van afspraken. Reviews op Telefoonboek.nl In totaal werden er 1.378 reviews over bakkers geschreven op Telefoonboek.nl. Bij de geregistreerde reviews is allereerst een onderscheid gemaakt tussen beoordelingen met een positieve of negatieve aard. Ook is er gekeken naar de meest benoemde klachten en de meest beschreven complimenten. Daaruit bleek dat er 1.081 positieve reviews waren en er 297 negatieve reviews geschreven werden. Daarmee is een ruime meerderheid (78,4%) van het totaal aantal geschreven reviews positief van aard. Toch was 21,6% van de geregistreerde reviews negatief en moet de inhoud van deze reviews niet onderschat worden door bakkers. Uit de gemiddelde score van bakkers blijkt ook dat het overgrote deel van de consumenten tevreden is. Bakkers scoorden namelijk gemiddeld een 8,1 en daarmee ruim voldoende. Negatief Hoewel het aantal negatieve reviews relatief laag was met 21,6%, moeten bakkers reviews met een negatieve aard monitoren. Op die manier kunnen zij reageren op de reviews van ontevreden klanten en proberen om alsnog samen tot een oplossing te komen. Hierdoor is het mogelijk dat klanten alsnog positief zijn over een bakker. De geregistreerde negatieve reviews betroffen verschillende onderwerpen. Toch bleek er een duidelijke top drie te zijn van meest voorkomende klachten. Zo bleek dat de meeste klanten een negatieve review schreven over de slechte kwaliteit van brood of gebak (106) dat zij gekocht hadden. Klanten gaven vooral aan dat brood of gebak niet vers was of uit de vriezer leek te komen. Daarnaast werden er relatief veel klachten geuit over de service en bediening door het personeel (86). Hierbij ging het voornamelijk om het ontbreken van excuses bij fouten of een onvriendelijke houding. Tot slot werd er geklaagd over de openingstijden (16) van bakkers die volgens de klant niet ruim genoeg of onduidelijk waren weergegeven. Top drie klachten reviews Telefoonboek.nl Kwaliteit van brood en gebak Service en bediening Openingstijden Positief Het merendeel van het totaal aantal geschreven reviews over bakkers is positief. Positieve reviews zijn niet alleen een mooi compliment voor bakkers, maar kunnen ook worden ingezet ter promotie. Zo kunnen bakkers inzicht krijgen in de sterke punten van hun organisatie en zich daarmee onderscheiden van concurrentie. De meeste positieve reviews over bakkers bevatten complimenten over de service en bediening in de bakkerij (321). Klanten gaven aan dat de klantvriendelijkheid van bakkers ervoor zorgde dat zij terug bleven komen. Naast de service en bediening in de bakkerij, betroffen veel reviews complimenten over de kwaliteit van het brood of gebak (318). Veelal werden de goede kwaliteit en service ook samen genoemd. Tot slot werden er veel algemeen positieve kreten (276) geschreven over bakkers, zoals "Gewoon goed!" of "Tevreden met alles!". Top drie complimenten reviews Telefoonboek.nl Service en bediening Kwaliteit Algemeen positief Uit de gegevens blijkt dat bakkers het over het algemeen erg goed doen. Dat is af te leiden aan zowel de gemiddelde score als het hoge aantal positieve reviews. Wel is het van belang dat bakkers zich voornamelijk richten op een goede kwaliteit en daarnaast ook een goede service bieden. Is dat het geval, dan zijn de meeste klanten erg tevreden.

Marije Schiffelers
Werving & Selectie
25 oktober 2017

Facebook binnenkort niet alleen meer privé, ook zakelijk

De meeste mensen zetten hun persoonlijke Facebook pagina vol met vakantiefoto"s en foto"s met vrienden. Men wordt al jaren gewaarschuwd dat het niet verstandig is om bepaalde foto"s op Facebook te plaatsen. De meeste mensen denken nu meer na over welke foto geschikt is of schermen hun profiel af zodat alleen hun Facebook vrienden deze foto"s kunnen zien. Toekomstige werkgevers willen namelijk nog wel eens de sociale media pagina"s van een sollicitant bekijken. Niets is zo vervelend als niet uitgenodigd worden op een gesprek omdat de potentiële werkgever allerlei ongepaste foto"s op Facebook heeft gevonden. In de toekomst wil men misschien juist wél dat de potentiële werkgever op hun Facebook pagina kijkt. Facebook test namelijk een CV-functie. Geen nieuw concept Het is steeds normaler dat een sollicitant niet alleen een gewoon CV inlevert, maar dat daar ook een link naar een LinkedIn pagina aan toegevoegd wordt. Hierop is een overzicht te zien van allerlei zaken die voor een potentiële werkgever interessant kunnen zijn. Men kan er aangeven waar hij heeft gewerkt, wat zijn functie was en hoelang hij hier werkzaam was. Daarnaast kan er aangegeven worden welke diploma"s of certificaten iemand op zak heeft en welke vaardigheden hij bezit. Andere gebruikers kunnen deze vaardigheden onderschrijven om zo duidelijk te maken dat de gebruiker daadwerkelijk over die vaardigheden beschikt. Voor een werkgever is dit dus een erg handige manier om snel een overzicht te krijgen van de vaardigheden van een sollicitant. Afgekeken van LinkedIn Facebook wil nu meeliften op het succes van LinkedIn. Het sociale media imperium test een CV-functie. Hier kan men dan te kennen geven waar men gewerkt heeft, hoelang en waar men momenteel werkzaam is. Ook kan de werkzoekende laten zien wat voor opleidingen hij of zij afgerond heeft. Deze functies lijken allemaal verdacht veel op die van LinkedIn. In de test lijkt het erop dat de CV niet meteen op de publieke Facebook pagina te zien is, maar op een aparte pagina die zichtbaar is voor recruiters. Dit betekent dat een privé profiel met vakantiefoto"s en een werk profiel met professionele informatie naast elkaar kunnen bestaan, zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Facebook verandert door de mogelijk CV-functie dan ook niet in een kopie van LinkedIn, maar voegt slechts een extra functie toe aan de lange lijst functies die het netwerk al heeft. Reactie van Facebook Een woordvoerder voor Facebook liet aan The Next Web weten dat Facebook altijd bezig is met het testen van nieuwe producten en diensten. Ze geven ook toe momenteel bezig te zijn met het testen van een functie waarbij werk geschiedenis weergegeven kan worden op Facebook. Ze verklaren dit te doen omdat ze altijd bezig zijn met mensen helpen banen te vinden en bedrijven te helpen om werknemers te zoeken op Facebook.

Marije Schiffelers
Startups
23 oktober 2017

Wanneer mag uw bedrijf nou eigenlijk startup genoemd worden?

Wie een heel goed idee heeft of niet voor een baas wil werken start een eigen onderneming. Dan bent u een starter. Nieuwe bedrijven gebruiken graag de term startup om zichzelf te beschrijven. De term wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl de term zeker niet op alle bedrijven van toepassing is. Wanneer mag u een bedrijf echt een startup noemen en wat maakt een startup succesvol? Elk jaar worden er in Nederland zo rond de 127.000 nieuwe bedrijven geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Iedereen kan een bedrijf inschrijven bij de KvK en daarmee starter worden, maar niet al deze bedrijven zijn startups. Wel is elke startup een starter. Er zijn dus wel veel overeenkomsten tussen starters en startups. Dit maakt het ingewikkeld. Hoe onderscheid je een startup? Jong De namen zeggen het al: starters en startups zijn allebei jonge ondernemingen. De term starter is voor iedereen weggelegd die start met een bedrijf. Meestal wordt gezegd dat een bedrijf geen startup meer kan zijn als het ouder is dan vijf jaar. In die vijf jaar moet er al heel wat gebeurd zijn om de status van startup te krijgen. Innovatief Het aanbod van de beginnende onderneming is misschien wel de belangrijkste bepaler voor welke term het bedrijf toebedeeld krijgt. Een onderneming die een product of dienst op de markt brengt dat al bestaat en daar geen speciaal element aan toevoegt is per definitie een starter. Iemand die een gewoon glazenwassersbedrijf begint is daarmee een starter. Zo"n starter heeft ook meestal niet ten doel om iets baanbrekends te doen, maar gewoon om goed te worden in het leveren van een bepaald product of bepaalde dienst. Een startup doet iets anders. Een starter maakt kans op bekroning met de term startup als het iets innovatiefs brengt. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwe technologie of een nieuw business model. Dus als die glazenwasser zijn diensten op een innovatieve manier aanbiedt, kan hij alsnog startup zijn. Hierbij kan gedacht worden aan een app waarbij (hobby)glazenwassers in de buurt geraadpleegd kunnen worden om tegen een verlaagde prijs de ramen te komen lappen. Een startup blijft zich ontwikkelen om een zo goed mogelijk product of dienst te kunnen leveren. Ook als het idee er eenmaal is blijft innovatie dus een grote rol spelen. Schaalbaar De starter heeft niet de intentie om direct enorm te groeien. De glazenwasser starter heeft bijvoorbeeld maar een paar mensen in dienst en heeft ten doel om lokaal een klantenbestand op te bouwen en zo een succesvol bedrijf te zijn. Een startup daarentegen heeft al vanaf het begin ten doel om heel hard te groeien. Een startup mag dan ook niet achterlopen op de concurrentie. Hier wordt ook het belang van de innovativiteit van het product of de dienst duidelijk. De beste manier voor een startup om snel te groeien is om een business model te kiezen dat gemakkelijk vergroot kan worden. Zo kan de glazenwasser app startup andere diensten zoals tuinonderhoud aan gaan bieden via hetzelfde concept. Internationaal gericht De starter glazenwasser wil graag veel klanten in het gebied van zijn bedrijf vergaren. Het bedrijf is misschien klein en heeft maar een paar mensen in dienst, waardoor het niet haalbaar is om een groot gebied te bestrijken. Startups daarentegen willen niet alleen snel groeien, maar willen zichzelf ook internationaal op de kaart zetten. Bij snel groeien hoort ook ver groeien. Om een grote, succesvolle startup te worden is het belangrijk om de landsgrenzen te overschrijden. Gefinancierd Waar een starter zelf misschien geld opzij heeft gezet om het bedrijf te kunnen beginnen en even vooruit te kunnen, is dit voor de ambitieuze startup vaak nagenoeg onmogelijk. Een startup heeft grootste plannen en moet groeien. Het ontwikkelen van een innovatief product of innovatieve dienst alleen al kost veel geld. Daarbij komen nog de kosten voor het groeien van het bedrijf. Startups hebben dan ook investeerders nodig die geloven in het product, de dienst of het business model van het bedrijf. Wel de lusten, maar niet de lasten Starters die zichzelf onterecht benoemen als startup genieten van alle voordelen van de naam startup, zonder de nadelen ervan de ondervinden. Startups moeten namelijk enorm hard werken om in korte tijd snel te groeien en tegelijkertijd de concurrentie voor te blijven. Startups hebben een winnersmentaliteit nodig. Oprichters van een startup maken lange dagen en besteden meestal al hun tijd aan het bedrijf. Een sociaal leven zit er dan ook meestal niet in voor deze mensen. Gelukkig voor de oprichters is een bedrijf na een aantal jaar, als het te oud is, startup af. Een starter die zichzelf onterecht startup noemt wekt tevens valse verwachtingen. Als te veel bedrijven in een gebied zich startup noemen terwijl ze dat niet zijn, kan dit ervoor zorgen dat het gebied als onbetrouwbaar wordt gezien. Zo zou België door veel valse benoemingen van bedrijven tot startups internationaal niet gerespecteerd worden. Volgende stap Het verschil tussen starter en startup is niet het enige onderscheid dat gemaakt wordt. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een scale-up. Een scale-up is een bedrijf dat nog harder groeit dan een startup. Een bedrijf mag zichzelf scale-up noemen als het binnen drie jaar minimaal 20% gegroeid is in omzet. Nederlandse startup In Nederland zijn de startups schaars. Van de genoemde 127.000 starters is maar een fractie startup. Elk jaar worden slechts 200 bedrijven opgericht die voldoen aan de criteria van een startup. Dit betekent dat maar 0.16% van deze bedrijven zich startup mogen noemen. De status van startup betekent ook niet meteen dat het bedrijf succesvol is. Uit onderzoek van de Kvk en ING blijkt dat jaarlijks maar zo"n 10 tot 20 Nederlandse startups echt succesvol zijn. Toch doet Nederland het internationaal wel goed op bepaald gebied. Nederland staat vrij hoog in de ranglijst van innovatieve landen. Aangezien dit een van de belangrijkste eigenschappen is van een startup heeft dit ook impact op de status van Nederlandse startups. Waar Nederland vorig jaar nog op de achttiende plek stond in de lijst van meest innovatieve landen, staan we nu al op nummer vijftien. Wie weet betekent dit ook dat er dit jaar meer succesvolle innovatieve startups zijn geboren. Nederlandse startups die het goed doen zijn Blende en WeTransfer. Blendle is een online nieuwsdienst met een innovatief business model. WeTransfer is een online dienst om grote bestanden te kunnen delen. Beide bedrijven hebben de ambitie om internationaal succesvol te door te breken.

Marije Schiffelers
Starters
2 juni 2017

Zes werknemerstypen die u als leider helpen te ontwikkelen

Een goede leider staat niet op zichzelf. Natuurlijk moet u de vaardigheden bezitten die een goede leider kenmerkt, maar een goede leider wordt niet groot zonder een sterk team op de werkvloer. Goede leiders nemen soms risico's en steken vaak uit boven de rest. Dit betekent natuurlijk dat er ook veel op hen afkomt. Er zijn een aantal werknemerstypen die u om u heen kunt verzamelen om een juiste ontwikkeling te ondersteunen. Places.nl zette deze zes types voor u op een rijtje. 1. Versterker Wanneer u een onverwachte keuze moet maken of uw carrière een onverwachte wending neemt, zijn er versterkers nodig. Dit zijn mensen die u aanmoedigen door te zetten en trots op u zijn. Vaak zijn dit mensen die dicht bij u staan. Zij geven u die laatste zet om ervoor te gaan. 2. Prikkelaar Die ene persoon in iemands jeugd die zei 'Dit kan je niet, dit ga je niet halen'. Dat is uw prikkelaar. U wilt deze persoon graag het tegendeel bewijzen en is uw motivatie geweest om tot actie over te gaan. 3. Beoordelaar Deze persoon geeft u feedback. Niet alleen op uw werk, maar in alle aspecten van uw leven. Wanneer alle informatie meegenomen wordt komt er een algeheel duidelijk oordeel, waar u verder mee kunt werken en u verder in kunt ontwikkelen. Deze persoon is een must in persoonlijke ontwikkeling. 4. Meewerker Deze persoon heeft u nodig om uw ideeën verder te ontwikkelen. Hij denkt mee en heeft een grote fantasie. Dit klankbord helpt u verder te denken en helpt u uw huidige ideeën kritisch te beoordelen. 5. Adviseur Dit is de persoon die u belt of smst wanneer u het echt nodig heeft. Wanneer een moeilijke beslissing nadert kan deze persoon u advies geven. Hij of zij heeft uitgebreide kennis van de branche waarin u werkzaam bent en heeft alleen het beste met u voor. Soms staat het advies wat u krijgt lijnrecht tegenover wat u wilt horen en daarom is deze persoon zo essentieel. 6. Partner Deze persoon vult u aan op de plekken waar u tekort schiet. Hij of zij kent u van voor tot achter en weet het reilen en zeilen van uw bedrijf als geen ander. Het is soms lastig om met deze persoon samen te werken juist omdat hij of zij u en het bedrijf zo goed kent. Herkent u in uw omgeving een of meer van deze personen? Dan hebt u een goed en kritisch netwerk om u heen verzameld. Wanneer u dit niet herkent is dat geen probleem, het is niet te laat om deze mensen om u heen te verzamelen. Soms vindt u deze mensen op onverwachte plekken zoals bijvoorbeeld in bedrijven binnen dezelfde branche. Places.nl kan u helpen met een databestand vol met potentiële nieuwe partners in of buiten uw branche. Bel vrijblijvend met 024-3555299 voor meer informatie.

Marije Schiffelers
Plan
6 maart 2017

Een succesvolle start-up: hoe doet u dat?

In de ondernemerswereld gonst nog altijd de mythe dat 50 tot soms wel 70 procent van de start-ups in de eerste vijf jaar failliet gaat. De 'echte' harde cijfers zijn moeilijk te achterhalen; het verschilt natuurlijk per land en vooral per periode. Toch zijn er een aantal gouden regels te noemen die u als kersverse ondernemer aan kunt houden om te voorkomen dat u bij die eventuele 50 procent zit. Places.nl heeft ze voor u uitgezocht. Zoek uit wat de klant wil kopen, in plaats van wat u hen wilt verkopen. Het is beter om een klein niche in een bestaande markt te hebben, dan iets te verkopen waar nog geen markt voor bestaat. Probeer altijd de beste manier te vinden om uw kosten laag te houden. Denkt u bijvoorbeeld aan tweedehands spullen voor de kantoorinrichting, reclamecampagnes via familie en vrienden of in sommige gevallen vooruit betalen waardoor u een korting kunt bedingen. Ga in uw planning en begroting altijd van het meest negatieve uit. Dus, maak uw inkomsten kleiner en uw uitgaves groter. Op die manier dwingt u uzelf efficiënter te werken en zal de werkelijkheid altijd meevallen. Meten is weten! Test, peil en check en zorg er op deze manier voor dat u op de hoogte bent van de kleinste details binnen uw onderneming. Immers, zonder te weten hoe het ervoor staat kunt u het bedrijf niet ontwikkelen. Het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat u geloof blijft houden in uw eigen idee. Zo blijft u gemotiveerd en bovenal, zelfverzekerd! Daarnaast spelen natuurlijk ook allerlei basale zaken een rol. U zult klanten moeten werven, bekendheid verkrijgen via onder andere social media en een betrouwbare status opbouwen. Met dit laatste kan Places.nl u helpen. Met onze pakketten kunt u reviews makkelijk onderhouden of een antwoordservice instellen. Zo zult u nieuwe klanten werven én bestaande klanten behouden door hen een persoonlijk telefonisch contact te bieden. Neemt u gerust contact met ons op via het telefoonnummer 024 - 3555 299.

Marije Schiffelers
Startups
2 maart 2017

Kleurgebruik op kantoor: het effect

Uw kantoor is een belangrijke plek: uw medewerkers brengen er vele uren door en er worden dagelijks meters werk verzet. Het is dan ook belangrijk uw backoffice voldoende aandacht te geven. Hoe? Kleur! Juist kleurgebruik is van grote invloed gebleken op de stemming en productiviteit van uw werknemers. Door uw kantoor een make-over te geven kunt u hele nieuwe werkeffecten teweegbrengen. Places.nl helpt u op weg! Kleurenzicht De mens is in staat om veel verschillende kleuren te onderscheiden. Met de kegeltjes in onze ogen zien wij een breed spectrum van golflengtes, wat onze wereld een stuk mooier maakt. Al deze informatie wordt direct verwerkt in de hersenen, bewust en onbewust. Dit zorgt ervoor dat er allerlei associaties ontstaan, die maken dat kleuren iets met de mens doen. Emoties, warmte en energie: alles kan veranderen door de juiste kleuren in de omgeving! De Basis Wat betekent dat dan voor uw kantoor? Dat is helemaal aan u. Er is geen vaste kleur die perfect is voor kantooromgevingen, dit is volledig afhankelijk van uw wensen. Elk bedrijf, elke afdeling en elke persoon behoeft andere invloeden. Wel zijn er een aantal basisprincipes waar u gebruik van kunt maken. Blauw en groen zorgen voor een kalme sfeer: goed voor de rust, maar teveel vermindert de productiviteit. Rood, oranje en geel, daarentegen, geven juist extra energie. Heeft u een aparte presentatieruimte? Dan is turquoise de beste kleur! Vermijden Ook zijn er een aantal dingen die u beter níet kunt doen. Te felle kleuren, bijvoorbeeld, zijn vermoeiend en wekken teveel prikkels op. Spierwit is ook een afrader: dit weerkaatst zoveel licht dat het vermoeiend werkt voor de ogen. Donkere kleuren maken somber en verminderen het energieniveau. En tot slot, voor elke kleur: té is nooit goed. Teveel rood veroorzaakt agressie, teveel geel geeft stress en teveel blauw maakt slaperig. Kleur met mate! Website Niet alleen op kantoor, maar ook op uw website is kleurgebruik belangrijk. Heeft u nog geen website? Bij Places.nl kunt gemakkelijk een website laten maken volgens uw wensen. het eerste jaar is gratis en uw domeinnaam is zelf uit te kiezen. Voor meer informatie neemt u gerust contact op via 024 – 3555 299.

Marije Schiffelers
Geld & Kapitaal
15 februari 2017

Wet Tegemoetkomingen Loondomein: loonkostenvoordeel

Per 1 januari 2017 is het lage inkomensvoordeel (LIV) ingevoerd, dit is de eerste fase van de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL). De huidige verwachting is dat de overige loonkostenvoordelen gaan gelden in 2018. De Wet tegemoetkoming loonkostenvoordeel heeft als doel het bevorderen van de kansen op een baan en werkzekerheid voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, voor mensen met een arbeidsbeperking en oudere werklozen. Met deze nieuwe premiekortingen voor werkgevers moet het eenvoudiger worden om deze mensen in dienst te nemen. Places.nl zal voor u de belangrijkste veranderingen door de invoering van de WTL op een rij zetten. Loonkostenvoordeel De WTL bestaat uit twee nieuwe regelingen, namelijk het lage inkomensvoordeel waarbij werkgevers een loonkostenvoordeel hebben indien zij werknemers een relatief laag loon hebben en een loonkostenvoordeel voor het in dienst nemen van oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking. De eerste regeling is per 1 januari 2017 ingevoerd en hierbij wordt en onderscheid gemaakt tussen drie groepen werknemers. De eerste groep zijn werknemers die tussen de 100% en 110% van het minimumloon verdienen. Het LIV kan dan oplopen tot maximaal €2.000 per werknemer, per jaar. De tweede groep zijn de werknemers die tussen 110% en 125%, het LIV kan dan oplopen tot €1.000 per werknemer per jaar. De laatste groep waarbij een werkgever recht heeft op LIV is bij kortere dienstverbanden waarbij de werknemer minstens 6 maanden in dienstbetrekking is geweest, waarbij er minstens 24 uur per week is gewerkt. Er geldt hierbij geen leeftijdsondergrens, maar wel een bovengrens, namelijk de AOW-leeftijd dan hoeven er immers ook geen premies voor werknemersverzekeringen betaald te worden. De tweede regeling zal naar verwachting ingevoerd worden per 1 januari 2018. Tegemoetkoming & toekomst Indien u een werknemer heeft die tot de bovenstaande doelgroep behoort dan kunt u gedurende drie jaar, of zoveel eerder als het dienstverband eindigt, een verzoek tot tegemoetkoming indienen. Houd daarbij wel in de gaten dat u de tegemoetkoming pas na afloop van het kalenderjaar zal ontvangen en dat u wel de korting op de premies voor de werknemersverzekeringen in de loonaangifte moet verrekenen. Hoe de wet zal gaan uitwerken in de praktijk is nog onzeker. Het Centraal Planbureau is bang dat door deze nieuwe regeling goedkope krachten uit het buitenland of studenten aangenomen zullen worden in plaats van mensen met lage arbeidsproductiviteit. De tijd zal het leren. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 – 3555 299, we helpen u graag verder!