Places Nieuws

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws


Thomas Overdijk
Ontwikkelingen in de markt
2 november 2017

Binnenkort pas betalen na ontvangst van Marktplaats-pakketjes

Betalingen zullen binnenkort bij Marktplaats pas na de ontvangst van een pakketje worden afgerond. De dienst genaamd "Gelijk Oversteken" wordt dit jaar nog geïntroduceerd. Marktplaats wilt met dit initiatief de angst van de koper verminderen en de algemene gebruikerservaring verbeteren. Er is nog een redelijk aantal personen dat het spannend vindt om via Marktplaats een bestelling te plaatsen. De vraag bestaat natuurlijk altijd of er eerlijk wordt gehandeld. Met de nieuwe service zal er geen reden meer zijn om met de spanning te leven of de verkoper wel of niet het pakketje eerlijk opstuurt. Als hij dit niet doet, dan krijgt hij namelijk niet zijn geld. De koper moet met het nieuwe systeem aangeven dat het pakketje binnen is voordat de verkoper het geld kan ontvangen. Wanneer de koper binnen zeven dagen niet aangeeft dat het pakketje binnen is gekomen, dan wordt het geld niet meer overgemaakt. Maar als de koper op zijn beurt niet laat weten dat het pakketje nooit is ontvangen, dan wordt het geld alsnog doorgespeeld aan de verkoper. De status van de bestelling wordt gecontroleerd aan de hand van de Track & Trace code. Zo wordt voorkomen dat de koper fraude kan plegen. Er zit wel een prijskaartje verbonden aan de dienst: de koper moet twee procent van het aankoopbedrag inleveren indien hij de extra veiligheid wilt.

Marije Schiffelers
Startups
23 oktober 2017

Wanneer mag uw bedrijf nou eigenlijk startup genoemd worden?

Wie een heel goed idee heeft of niet voor een baas wil werken start een eigen onderneming. Dan bent u een starter. Nieuwe bedrijven gebruiken graag de term startup om zichzelf te beschrijven. De term wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl de term zeker niet op alle bedrijven van toepassing is. Wanneer mag u een bedrijf echt een startup noemen en wat maakt een startup succesvol? Elk jaar worden er in Nederland zo rond de 127.000 nieuwe bedrijven geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Iedereen kan een bedrijf inschrijven bij de KvK en daarmee starter worden, maar niet al deze bedrijven zijn startups. Wel is elke startup een starter. Er zijn dus wel veel overeenkomsten tussen starters en startups. Dit maakt het ingewikkeld. Hoe onderscheid je een startup? Jong De namen zeggen het al: starters en startups zijn allebei jonge ondernemingen. De term starter is voor iedereen weggelegd die start met een bedrijf. Meestal wordt gezegd dat een bedrijf geen startup meer kan zijn als het ouder is dan vijf jaar. In die vijf jaar moet er al heel wat gebeurd zijn om de status van startup te krijgen. Innovatief Het aanbod van de beginnende onderneming is misschien wel de belangrijkste bepaler voor welke term het bedrijf toebedeeld krijgt. Een onderneming die een product of dienst op de markt brengt dat al bestaat en daar geen speciaal element aan toevoegt is per definitie een starter. Iemand die een gewoon glazenwassersbedrijf begint is daarmee een starter. Zo"n starter heeft ook meestal niet ten doel om iets baanbrekends te doen, maar gewoon om goed te worden in het leveren van een bepaald product of bepaalde dienst. Een startup doet iets anders. Een starter maakt kans op bekroning met de term startup als het iets innovatiefs brengt. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwe technologie of een nieuw business model. Dus als die glazenwasser zijn diensten op een innovatieve manier aanbiedt, kan hij alsnog startup zijn. Hierbij kan gedacht worden aan een app waarbij (hobby)glazenwassers in de buurt geraadpleegd kunnen worden om tegen een verlaagde prijs de ramen te komen lappen. Een startup blijft zich ontwikkelen om een zo goed mogelijk product of dienst te kunnen leveren. Ook als het idee er eenmaal is blijft innovatie dus een grote rol spelen. Schaalbaar De starter heeft niet de intentie om direct enorm te groeien. De glazenwasser starter heeft bijvoorbeeld maar een paar mensen in dienst en heeft ten doel om lokaal een klantenbestand op te bouwen en zo een succesvol bedrijf te zijn. Een startup daarentegen heeft al vanaf het begin ten doel om heel hard te groeien. Een startup mag dan ook niet achterlopen op de concurrentie. Hier wordt ook het belang van de innovativiteit van het product of de dienst duidelijk. De beste manier voor een startup om snel te groeien is om een business model te kiezen dat gemakkelijk vergroot kan worden. Zo kan de glazenwasser app startup andere diensten zoals tuinonderhoud aan gaan bieden via hetzelfde concept. Internationaal gericht De starter glazenwasser wil graag veel klanten in het gebied van zijn bedrijf vergaren. Het bedrijf is misschien klein en heeft maar een paar mensen in dienst, waardoor het niet haalbaar is om een groot gebied te bestrijken. Startups daarentegen willen niet alleen snel groeien, maar willen zichzelf ook internationaal op de kaart zetten. Bij snel groeien hoort ook ver groeien. Om een grote, succesvolle startup te worden is het belangrijk om de landsgrenzen te overschrijden. Gefinancierd Waar een starter zelf misschien geld opzij heeft gezet om het bedrijf te kunnen beginnen en even vooruit te kunnen, is dit voor de ambitieuze startup vaak nagenoeg onmogelijk. Een startup heeft grootste plannen en moet groeien. Het ontwikkelen van een innovatief product of innovatieve dienst alleen al kost veel geld. Daarbij komen nog de kosten voor het groeien van het bedrijf. Startups hebben dan ook investeerders nodig die geloven in het product, de dienst of het business model van het bedrijf. Wel de lusten, maar niet de lasten Starters die zichzelf onterecht benoemen als startup genieten van alle voordelen van de naam startup, zonder de nadelen ervan de ondervinden. Startups moeten namelijk enorm hard werken om in korte tijd snel te groeien en tegelijkertijd de concurrentie voor te blijven. Startups hebben een winnersmentaliteit nodig. Oprichters van een startup maken lange dagen en besteden meestal al hun tijd aan het bedrijf. Een sociaal leven zit er dan ook meestal niet in voor deze mensen. Gelukkig voor de oprichters is een bedrijf na een aantal jaar, als het te oud is, startup af. Een starter die zichzelf onterecht startup noemt wekt tevens valse verwachtingen. Als te veel bedrijven in een gebied zich startup noemen terwijl ze dat niet zijn, kan dit ervoor zorgen dat het gebied als onbetrouwbaar wordt gezien. Zo zou België door veel valse benoemingen van bedrijven tot startups internationaal niet gerespecteerd worden. Volgende stap Het verschil tussen starter en startup is niet het enige onderscheid dat gemaakt wordt. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een scale-up. Een scale-up is een bedrijf dat nog harder groeit dan een startup. Een bedrijf mag zichzelf scale-up noemen als het binnen drie jaar minimaal 20% gegroeid is in omzet. Nederlandse startup In Nederland zijn de startups schaars. Van de genoemde 127.000 starters is maar een fractie startup. Elk jaar worden slechts 200 bedrijven opgericht die voldoen aan de criteria van een startup. Dit betekent dat maar 0.16% van deze bedrijven zich startup mogen noemen. De status van startup betekent ook niet meteen dat het bedrijf succesvol is. Uit onderzoek van de Kvk en ING blijkt dat jaarlijks maar zo"n 10 tot 20 Nederlandse startups echt succesvol zijn. Toch doet Nederland het internationaal wel goed op bepaald gebied. Nederland staat vrij hoog in de ranglijst van innovatieve landen. Aangezien dit een van de belangrijkste eigenschappen is van een startup heeft dit ook impact op de status van Nederlandse startups. Waar Nederland vorig jaar nog op de achttiende plek stond in de lijst van meest innovatieve landen, staan we nu al op nummer vijftien. Wie weet betekent dit ook dat er dit jaar meer succesvolle innovatieve startups zijn geboren. Nederlandse startups die het goed doen zijn Blende en WeTransfer. Blendle is een online nieuwsdienst met een innovatief business model. WeTransfer is een online dienst om grote bestanden te kunnen delen. Beide bedrijven hebben de ambitie om internationaal succesvol te door te breken.

Marije Schiffelers
Starters
2 juni 2017

Zes werknemerstypen die u als leider helpen te ontwikkelen

Een goede leider staat niet op zichzelf. Natuurlijk moet u de vaardigheden bezitten die een goede leider kenmerkt, maar een goede leider wordt niet groot zonder een sterk team op de werkvloer. Goede leiders nemen soms risico's en steken vaak uit boven de rest. Dit betekent natuurlijk dat er ook veel op hen afkomt. Er zijn een aantal werknemerstypen die u om u heen kunt verzamelen om een juiste ontwikkeling te ondersteunen. Places.nl zette deze zes types voor u op een rijtje. 1. Versterker Wanneer u een onverwachte keuze moet maken of uw carrière een onverwachte wending neemt, zijn er versterkers nodig. Dit zijn mensen die u aanmoedigen door te zetten en trots op u zijn. Vaak zijn dit mensen die dicht bij u staan. Zij geven u die laatste zet om ervoor te gaan. 2. Prikkelaar Die ene persoon in iemands jeugd die zei 'Dit kan je niet, dit ga je niet halen'. Dat is uw prikkelaar. U wilt deze persoon graag het tegendeel bewijzen en is uw motivatie geweest om tot actie over te gaan. 3. Beoordelaar Deze persoon geeft u feedback. Niet alleen op uw werk, maar in alle aspecten van uw leven. Wanneer alle informatie meegenomen wordt komt er een algeheel duidelijk oordeel, waar u verder mee kunt werken en u verder in kunt ontwikkelen. Deze persoon is een must in persoonlijke ontwikkeling. 4. Meewerker Deze persoon heeft u nodig om uw ideeën verder te ontwikkelen. Hij denkt mee en heeft een grote fantasie. Dit klankbord helpt u verder te denken en helpt u uw huidige ideeën kritisch te beoordelen. 5. Adviseur Dit is de persoon die u belt of smst wanneer u het echt nodig heeft. Wanneer een moeilijke beslissing nadert kan deze persoon u advies geven. Hij of zij heeft uitgebreide kennis van de branche waarin u werkzaam bent en heeft alleen het beste met u voor. Soms staat het advies wat u krijgt lijnrecht tegenover wat u wilt horen en daarom is deze persoon zo essentieel. 6. Partner Deze persoon vult u aan op de plekken waar u tekort schiet. Hij of zij kent u van voor tot achter en weet het reilen en zeilen van uw bedrijf als geen ander. Het is soms lastig om met deze persoon samen te werken juist omdat hij of zij u en het bedrijf zo goed kent. Herkent u in uw omgeving een of meer van deze personen? Dan hebt u een goed en kritisch netwerk om u heen verzameld. Wanneer u dit niet herkent is dat geen probleem, het is niet te laat om deze mensen om u heen te verzamelen. Soms vindt u deze mensen op onverwachte plekken zoals bijvoorbeeld in bedrijven binnen dezelfde branche. Places.nl kan u helpen met een databestand vol met potentiële nieuwe partners in of buiten uw branche. Bel vrijblijvend met 024-3555299 voor meer informatie.

Marije Schiffelers
Plan
6 maart 2017

Een succesvolle start-up: hoe doet u dat?

In de ondernemerswereld gonst nog altijd de mythe dat 50 tot soms wel 70 procent van de start-ups in de eerste vijf jaar failliet gaat. De 'echte' harde cijfers zijn moeilijk te achterhalen; het verschilt natuurlijk per land en vooral per periode. Toch zijn er een aantal gouden regels te noemen die u als kersverse ondernemer aan kunt houden om te voorkomen dat u bij die eventuele 50 procent zit. Places.nl heeft ze voor u uitgezocht. Zoek uit wat de klant wil kopen, in plaats van wat u hen wilt verkopen. Het is beter om een klein niche in een bestaande markt te hebben, dan iets te verkopen waar nog geen markt voor bestaat. Probeer altijd de beste manier te vinden om uw kosten laag te houden. Denkt u bijvoorbeeld aan tweedehands spullen voor de kantoorinrichting, reclamecampagnes via familie en vrienden of in sommige gevallen vooruit betalen waardoor u een korting kunt bedingen. Ga in uw planning en begroting altijd van het meest negatieve uit. Dus, maak uw inkomsten kleiner en uw uitgaves groter. Op die manier dwingt u uzelf efficiënter te werken en zal de werkelijkheid altijd meevallen. Meten is weten! Test, peil en check en zorg er op deze manier voor dat u op de hoogte bent van de kleinste details binnen uw onderneming. Immers, zonder te weten hoe het ervoor staat kunt u het bedrijf niet ontwikkelen. Het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat u geloof blijft houden in uw eigen idee. Zo blijft u gemotiveerd en bovenal, zelfverzekerd! Daarnaast spelen natuurlijk ook allerlei basale zaken een rol. U zult klanten moeten werven, bekendheid verkrijgen via onder andere social media en een betrouwbare status opbouwen. Met dit laatste kan Places.nl u helpen. Met onze pakketten kunt u reviews makkelijk onderhouden of een antwoordservice instellen. Zo zult u nieuwe klanten werven én bestaande klanten behouden door hen een persoonlijk telefonisch contact te bieden. Neemt u gerust contact met ons op via het telefoonnummer 024 - 3555 299.

Marije Schiffelers
Startups
2 maart 2017

Kleurgebruik op kantoor: het effect

Uw kantoor is een belangrijke plek: uw medewerkers brengen er vele uren door en er worden dagelijks meters werk verzet. Het is dan ook belangrijk uw backoffice voldoende aandacht te geven. Hoe? Kleur! Juist kleurgebruik is van grote invloed gebleken op de stemming en productiviteit van uw werknemers. Door uw kantoor een make-over te geven kunt u hele nieuwe werkeffecten teweegbrengen. Places.nl helpt u op weg! Kleurenzicht De mens is in staat om veel verschillende kleuren te onderscheiden. Met de kegeltjes in onze ogen zien wij een breed spectrum van golflengtes, wat onze wereld een stuk mooier maakt. Al deze informatie wordt direct verwerkt in de hersenen, bewust en onbewust. Dit zorgt ervoor dat er allerlei associaties ontstaan, die maken dat kleuren iets met de mens doen. Emoties, warmte en energie: alles kan veranderen door de juiste kleuren in de omgeving! De Basis Wat betekent dat dan voor uw kantoor? Dat is helemaal aan u. Er is geen vaste kleur die perfect is voor kantooromgevingen, dit is volledig afhankelijk van uw wensen. Elk bedrijf, elke afdeling en elke persoon behoeft andere invloeden. Wel zijn er een aantal basisprincipes waar u gebruik van kunt maken. Blauw en groen zorgen voor een kalme sfeer: goed voor de rust, maar teveel vermindert de productiviteit. Rood, oranje en geel, daarentegen, geven juist extra energie. Heeft u een aparte presentatieruimte? Dan is turquoise de beste kleur! Vermijden Ook zijn er een aantal dingen die u beter níet kunt doen. Te felle kleuren, bijvoorbeeld, zijn vermoeiend en wekken teveel prikkels op. Spierwit is ook een afrader: dit weerkaatst zoveel licht dat het vermoeiend werkt voor de ogen. Donkere kleuren maken somber en verminderen het energieniveau. En tot slot, voor elke kleur: té is nooit goed. Teveel rood veroorzaakt agressie, teveel geel geeft stress en teveel blauw maakt slaperig. Kleur met mate! Website Niet alleen op kantoor, maar ook op uw website is kleurgebruik belangrijk. Heeft u nog geen website? Bij Places.nl kunt gemakkelijk een website laten maken volgens uw wensen. het eerste jaar is gratis en uw domeinnaam is zelf uit te kiezen. Voor meer informatie neemt u gerust contact op via 024 – 3555 299.

Marije Schiffelers
Geld & Kapitaal
15 februari 2017

Wet Tegemoetkomingen Loondomein: loonkostenvoordeel

Per 1 januari 2017 is het lage inkomensvoordeel (LIV) ingevoerd, dit is de eerste fase van de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL). De huidige verwachting is dat de overige loonkostenvoordelen gaan gelden in 2018. De Wet tegemoetkoming loonkostenvoordeel heeft als doel het bevorderen van de kansen op een baan en werkzekerheid voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, voor mensen met een arbeidsbeperking en oudere werklozen. Met deze nieuwe premiekortingen voor werkgevers moet het eenvoudiger worden om deze mensen in dienst te nemen. Places.nl zal voor u de belangrijkste veranderingen door de invoering van de WTL op een rij zetten. Loonkostenvoordeel De WTL bestaat uit twee nieuwe regelingen, namelijk het lage inkomensvoordeel waarbij werkgevers een loonkostenvoordeel hebben indien zij werknemers een relatief laag loon hebben en een loonkostenvoordeel voor het in dienst nemen van oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking. De eerste regeling is per 1 januari 2017 ingevoerd en hierbij wordt en onderscheid gemaakt tussen drie groepen werknemers. De eerste groep zijn werknemers die tussen de 100% en 110% van het minimumloon verdienen. Het LIV kan dan oplopen tot maximaal €2.000 per werknemer, per jaar. De tweede groep zijn de werknemers die tussen 110% en 125%, het LIV kan dan oplopen tot €1.000 per werknemer per jaar. De laatste groep waarbij een werkgever recht heeft op LIV is bij kortere dienstverbanden waarbij de werknemer minstens 6 maanden in dienstbetrekking is geweest, waarbij er minstens 24 uur per week is gewerkt. Er geldt hierbij geen leeftijdsondergrens, maar wel een bovengrens, namelijk de AOW-leeftijd dan hoeven er immers ook geen premies voor werknemersverzekeringen betaald te worden. De tweede regeling zal naar verwachting ingevoerd worden per 1 januari 2018. Tegemoetkoming & toekomst Indien u een werknemer heeft die tot de bovenstaande doelgroep behoort dan kunt u gedurende drie jaar, of zoveel eerder als het dienstverband eindigt, een verzoek tot tegemoetkoming indienen. Houd daarbij wel in de gaten dat u de tegemoetkoming pas na afloop van het kalenderjaar zal ontvangen en dat u wel de korting op de premies voor de werknemersverzekeringen in de loonaangifte moet verrekenen. Hoe de wet zal gaan uitwerken in de praktijk is nog onzeker. Het Centraal Planbureau is bang dat door deze nieuwe regeling goedkope krachten uit het buitenland of studenten aangenomen zullen worden in plaats van mensen met lage arbeidsproductiviteit. De tijd zal het leren. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 – 3555 299, we helpen u graag verder!