Menu

Het probleem van adblockers voor uw bedrijfswebsite



Het probleem van adblockers voor uw bedrijfswebsite

Internetbezoekers stellen tegenwoordig massaal adblockers in om advertenties op websites te blokkeren. De tegenreactie van veel bedrijven vervolgens, is dat ze adblock-gebruikers toegang tot hun website weigeren. Er is flink wat discussie gaande over dit onderwerp. Gaat het namelijk niet te ver om adblock-gebruikers de volledige toegang tot een website te blokkeren? Of moet het kunnen instellen van adblockers worden afgeschaft, omdat internet niet gratis is? Places.nl vertelt u er meer over in deze blog.

Het probleem

Die laatste vraag komt van de Franse brancheorganisatie Geste, die is begonnen met het tegenhouden van websitebezoekers die de blockers ingeschakeld hadden staan. Internetters kregen daarbij een melding met het verzoek om het blokkeerprogramma uit te zetten. Deed de bezoeker dit niet, dan werd hen de toegang geweigerd. De reden die de organisatie hiervoor gaf was dat content en diensten niet gratis zijn en dat zij veel inkomsten mislopen wanneer bezoekers de advertenties blokkeren. Dit geldt natuurlijk ook voor de website van uw bedrijf. Natuurlijk is internet niet gratis, maar is deze defensieve oplossing om toegang te weigeren wel de juiste?

De oplossing

Nederlandse bedrijven pakken het probleem momenteel anders aan en geven vaak alleen een melding, maar ook in ons land is de kans groot dat de aanpak binnenkort omslaat. Dat moeten we zien te voorkomen. Wat is dan wel de manier om de adblockerproblematiek tegen te gaan? De Nederlandse markt heeft het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar digital advertising onder consumenten. Die feedback biedt oplossingen. Een daarvan is dat bedrijven consumenten via hun website duidelijk zouden moeten maken dat internet niet gratis is. Die aanpak kent u vast wel: een pop-up die in het scherm komt met een korte uitleg en de vraag of u toestemming wilt geven voor het gebruik van cookies. Bedrijven proberen via deze D.E.A.L.- techniek op vriendelijke wijze de dialoog aan te gaan met website bezoekers om zo begrip op te wekken.

Hoe lost u dit op voor uw bedrijf?

Natuurlijk kunt u voor uw eigen bedrijf beoordelen op welke wijze u de dialoog aan kunt gaan met uw consument. Wanneer u uw producten of diensten teveel pusht, is er kans dat de bezoeker afhaakt. Vraag uzelf af of u uw manier van online adverteren kunt verbeteren. Het beste werkt om alleen informatie te bieden die de potentiële klant echt nodig is. Na een relevante service is de klant eerder bereid om ook daadwerkelijk op de aankoop aan te gaan, omdat de advertising dan wordt gezien als hulpmiddel in plaats van als reclame.

Ruimte voor verbetering

Programma's waarmee u data kunt krijgen voor gepersonaliseerde marketing zijn Programmatic Marketing en Google (paid) search. Daarmee krijgt u inzicht in de zoektermen van potentiële klanten en kunt u advertenties op uw website relevant maken voor de klant. Kan uw website wel wat verbetering gebruiken? Het Places team helpt u bij het maken van een goede, zakelijke website. Voor de mogelijkheden kijkt u hier. Wilt u vervolgens gaan adverteren met uw website? Bereik 6,6 miljoen potentiële klanten met een advertentie op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek