Een onvergetelijke eerste indruk: vijf tips voor een professioneel visitekaartje



Een onvergetelijke eerste indruk: vijf tips voor een professioneel visitekaartje

Bij de start van je eigen bedrijf hoort natuurlijk een visitekaartje. Maar de tijd die je kwijt bent aan het ontwerpen ervan wordt vaak onderschat. En het effect van het kaartje zelf ook. Een visitekaartje is vaak een eerste indruk en dat kan leiden tot interesse of juist een afknapper. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw visitekaartje uitblinkt tussen alle andere kaartjes? In dit artikel geven we vijf tips voor een professioneel visitekaartje.

Een visitekaartje zegt meer over de professionaliteit van de eigenaar dan je denkt. Is het kaartje verzorgd en origineel, dan weerspiegelt dat jou als ondernemer. Op basis van een visitekaartje vormt jouw gesprekspartner zich bewust en onbewust een beeld van jou. Een visitekaartje met een doorgestreept telefoonnummer of e-mailadres, of het geheel ontbreken hiervan, laat dan geen goede indruk achter. Hoe moet het wel?

Een professioneel logo

Een professioneel logo doet al wonderen. Het is aan te raden een logo te laten ontwerpen door een grafisch ontwerper. Als je hier budget voor hebt: zeker doen! Maar als starter snappen we ook dat dit niet altijd mogelijk is. Tegenwoordig zijn er ook simpele programma's beschikbaar waarmee je op een laagdrempelige manier zelf een logo kan ontwerpen. Dit kan dus ook uitkomst bieden.

Voeg een foto toe

Visitekaartjes met foto's zijn krachtiger en leuker. Ze zijn namelijk veel persoonlijker dan kaartjes zonder foto. Voor zzp'ers is de gunfactor nog altijd belangrijk. Maar een foto toevoegen zorgt er ook voor dat mensen je beter kunnen herinneren als ze je gezicht kunnen koppelen aan je bedrijf en naam. Wanneer ze na een tijdje je visitekaartje weer voor ogen hebben, wint jouw kaartje het van een kaartje zonder foto. Het is hierbij belangrijk om een professionele foto te gebruiken.

Niet te veel tekst

Een visitekaartje is een manier om jezelf kort te presenteren. Het is geen brochure en moet dus niet een heel boekwerk worden. Jouw visitekaartje volstaat het bedrukken van je pay-off of een kernachtige zin. Less is more!

Voor- en achterkant bedrukken

Het is echter wel goed om zowel de voorkant als de achterkant van je visitekaartje te laten bedrukken. De voorkant bedruk je natuurlijk met je logo en eventuele pay-off, en op de achterkant plaats je je contactgegevens met een eventuele foto.

Geen 06-nummer

Tot slot raden we het aan om geen 06-nummer op je visitekaartje te vermelden. Hiermee wek je een onprofessionele indruk en geef je mensen het idee dat je 'klein' bent. Bovendien neem je een risico dat je nummer overal terecht komt en mensen je op ongewenste momenten gaan bellen of appen. Hetzelfde geldt voor een persoonlijk e-mailadres. Gebruik liever een zakelijk e-mailadres zodat je ook hier privé en werk gescheiden kunt houden. Tip: je kunt bij bedrijven een nummer aanvragen die doorverbonden wordt naar je 06-nummer. Zo kun je wel gewoon je mobiele telefoon gebruiken als bedrijfstelefoon.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek