Menu

Rijscholen uitstekend bereikbaar, CBR opvallend slecht



Rijscholen uitstekend bereikbaar, CBR opvallend slecht

Nu de lente is begonnen en de kans op gladde wegen en slecht weer iets is afgenomen, kan het een mooi moment zijn om nu toch eindelijk dat rijbewijs maar eens te gaan halen. Het volgen van rijlessen is meestal een vrij dure en arbeidsintensieve bezigheid. Dan doet men er goed aan niet zomaar de eerste de beste rijschool in de arm te nemen: het kiezen van een goed lesprogramma en de juiste rijinstructeur is nogal persoonsgebonden. Daarom doet een rijschool er goed aan om telefonisch bereikbaar te zijn voor vragen van potentiële leerlingen, een gemist belletje zou er in het ergste geval toe kunnen leiden dat men voor een andere rijschool gaat. Telefoonboek.nl onderzocht de telefonische bereikbaarheid in deze branche.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 8029 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Rijschool'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 101 van de 8029 rijscholen het geval, hetgeen neerkomt op 1,3% van de gevallen. Dat betekent dat 98,7% van de onderzochte rijscholen weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid.

Provincie

Wanneer de bereikbaarheidscijfers worden afgezet tegen het aantal gevestigde zaken per provincie, valt te zien dat Drentse rijscholen relatief gezien het vaakst niet opnemen. Hier werd bij 4,1% van de onderzochte rijscholen meer dan drie mislukte belpogingen geregistreerd. Dat percentage lag in Flevoland (0,3%) en Friesland (0,4%) het laagst.

CBR

Hoewel de resultaten voor heel Nederland er vrij goed uit zien, zijn er toch een aantal rijscholen die niet geslaagd zijn voor hun klantenservice examen. Onder de 101 zaken met meer dan drie mislukte belpogingen vallen een aantal flinke uitschieters. Het hoofdkantoor van CBR in Rijswijk kreeg de meeste klachten over de bereikbaarheid (155). Een rijschool uit Woudenberg kreeg er 133, een kantoor van CBR in Eindhoven kreeg 123 klachten. Opvallend: bijna de helft van de lijst van slecht bereikbare bedrijven, bestaat uit kantoren van het CBR (50).

Ingreep

Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, vindt het goed om te zien dat telefonische bereikbaarheid zo serieus wordt opgenomen in deze branche: "Vooral als je je bedenkt dat er ook veel rijscholen zijn die maar uit één of een paar personen bestaan. Wel mag het CBR zich flink achter de oren krabben: rijexamens zijn een belangrijk moment voor de leerlingen. Zij moeten te allen tijde in staat zijn vragen te beantwoorden van examenafnemers. Tijd voor een ingreep in de klantenservice."

Percentage slecht bereikbaar per provincie

Drenthe 4,1%

Zeeland 2,8%

Utrecht 2,3%

Limburg 2,2%

Overijssel 1,8%

Gelderland 1,3%

Groningen 1,3%

Zuid-Holland 1%

Noord-Brabant 0,8%

Noord-Holland 0,8%

Friesland 0,4%

Flevoland 0,3%


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek