Menu

Meer dan helft banken telefonisch slecht bereikbaar



Meer dan helft banken telefonisch slecht bereikbaar

Het openen van een nieuwe rekening of het regelen van andere bankzaken per telefoon zou nog wel eens een langdurige en frustrerende aangelegenheid kunnen worden. Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt namelijk dat 53,6% van de Nederlandse banken slecht bereikbaar is.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 1965 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Bank'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 1053 van de 1965 kantoren het geval, hetgeen neerkomt op 53,6% van de gevallen.

Uitschieters

Onder de uitschieters van de slechtst bereikbare banken vallen onder andere filialen van de ING Bank in Leeuwarden (93 mislukte belpogingen geregistreerd), Zwolle en Emmen (beide 86). Ook de ABN AMRO Bank in Winschoten (84) krijgt veel klachten. In de lijst van banken met meer dan drie mislukte belpogingen komen vooral veel kantoren van ABN AMRO voor: maar liefst 361 filialen zijn slecht bereikbaar. De Rabobank levert daarna de meeste matig bereikbare telefoonnummers (311), gevolgd door de ING Bank (250).

Provincie

Wanneer deze cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde banken per provincie, valt op dat Limburgse en Zeeuwse banken het wel heel bont maken: hier nam respectievelijk 72% en 68,3% de telefoon vaker dan drie keer niet op. In Friesland valt het nog relatief mee met de slechte bereikbaarheid: hier nam 39,6% van de banken de telefoon niet vaak genoeg op.

Klantenservice

Deze resultaten zijn vrij opmerkelijk te noemen, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice en onderzoeker van Telefoonboek.nl: "Zeker als je bedenkt dat een groot deel van de klantenservice van banken nog per telefoon gaat. Bovendien gaat het hier om instanties die het geld van hun klanten beheren: die zouden toch altijd bereikbaar moeten zijn voor eventuele vragen over hun rekeningen."

Percentage slecht bereikbare banken per provincie

Limburg 72%

Zeeland 68,3%

Groningen 63,1%

Overijssel 61,8%

Gelderland 58,8%

Drenthe 58%

Flevoland 57,9%

Utrecht 56,5%

Zuid-Holland 55%

Noord-Holland 47,6%

Noord-Brabant 47,4%

Friesland 39,6%


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek