Wat is mijn doelgroep?



Doelgroep bepalen

Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Om je bedrijf te laten groeien is het belangrijk om jouw doelgroep te definiëren. Hierdoor bereik je de juiste (potentiële) klanten en zie je jouw klantenbestand in een mum van tijd groter worden. In dit artikel bepalen wij samen met jou wat je doelgroep is.

Segmenteer de markt

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk klanten bereiken. Hierdoor wil je je misschien het liefst tot iedereen richten. Toch is het belangrijk om te specificeren. Klanten hebben verschillende behoeftes, hier kun je helaas niet allemaal aan voldoen. Door te specificeren richt je je tot bepaalde klanten en kun je dus wél aan hun eisen en behoeftes voldoen.

Maak dus inzichtelijk voor wie jouw producten en/of diensten zijn. Om je te helpen hebben we hieronder een aantal vragen opgesteld. Door deze te beantwoorden ben je al een stuk dichterbij het bepalen van je doelgroep.

Ik richt me tot particulieren

1. Is mijn ideale klant een man of een vrouw?
2. Wat is de leeftijd van mijn ideale klant?
3. Wat is de woonplaats van mijn ideale klant? Richt je je tot lokale, regionale, landelijke of internationale consumenten?
4. Wat is de gezinssituatie van mijn ideale klant?
5. Wat is het opleidingsniveau van mijn ideale klant?
6. Wat is het beroep van mijn ideale klant?
7. Wat is het inkomen van mijn ideale klant? Is dit laag, gemiddeld of hoog?
8. Wat zijn de interesses van mijn ideale klant?
9. Wat zijn de normen en waarden van mijn ideale klant?

Na het beantwoorden van al deze vragen is het belangrijk om jezelf nog één laatste vraag te stellen: vervult mijn product of dienst een behoefte van deze potentiële klant?

Ik richt me tot de zakelijke wereld

1. Is mijn ideale klant een ZZP'er, MKB'er, MKB+ of groter?
2. Waar is mijn ideale klant gevestigd? Richt je je tot lokale, regionale, landelijke of internationale bedrijven?
3. Wat is de organisatiestructuur van mijn ideale klant?
4. Wie neemt de beslissingen in het bedrijf van mijn ideale klant?
5. Tot welke branche richt mijn ideale klant zich?
6. Op welke markt richt mijn ideale klant zich? Op de consument of op de zakelijke wereld?
7. Wat voor product of dienst verkoopt mijn ideale klant?

En ook hier stel je jezelf nog één belangrijke laatste vraag: vervult mijn product of dienst een behoefte van deze potentiële klant?


Na het beantwoorden van deze vragen heb jij een plaatje in je hoofd van jouw ideale klant. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij meerdere doelgroepen hebt, maar nu heb je wel duidelijk voor ogen wie dat zijn en kun je je goed tot hen richten.

Als laatste is het belangrijk om deze klant(en) 'tot leven te brengen'. Dit doe je door een buyer persona op te stellen. Hoe dit moet vertellen we je volgende week :).


Delen:


Vul in voor Gratis advies

Places.nl helpt ondernemers groeien. Jouw bedrijf heeft specifieke online uitdagingen. daarom gaan onze online experts graag vrijblijvend in gesprek met je over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.


Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs?
En wil jij gebeld worden op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je gegevens in via onderstaande button en wij nemen vrijblijvend contact met je op.




Zoeken
Zoek