Vraag naar duurzame producten neemt toe onder de consumenten
De Nederlandse consument hecht steeds meer waarde aan de duurzaamheid van voedsel en andere producten. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau IRI, dat gepubliceerd is in de Monitor Keurmerken Retail. Daaruit kwam naar voren dat Nederlanders het afgelopen jaar een recordbedrag hebben uitgegeven aan producten met een keurmerk dat wijst op een duurzame productie of afkomst.
Trend duurzaamheid
Duurzaamheid is al langer een trend onder de consument. Toch is in 2017 de grootste groei in de verkoop van duurzame producten ooit geconstateerd. De verkoop van producten met een keurmerk nam namelijk met zo"n 30 procent toe. De totale omzet van producten met een keurmerk lag bij 3,6 miljard euro. Op dit moment worden vooral producten zoals vis, vlees, eieren, koffie, thee en cacao met keurmerken verkocht. Het keurmerk "Beter leven" op vlees, dat met één, twee of drie sterren wijst op de levenskwaliteit van het dier, maakte de grootste groei door.
Toekomst
Uit het onderzoek van IRI blijkt ook dat zuivel, groenten en fruit minder met keurmerken verkocht worden. IRI voorspelt dat dit volgend jaar vooral voor groenten en fruit zal gaan veranderen. Milieuorganisaties verplichten akkerbouwers steeds meer tot een biologische productie. Hierbij wordt vooral waarde gehecht aan dat de gewassen onbespoten blijven. Het is belangrijk dat akkerbouwers deze overstap nu maken, aangezien het tot twee jaar kan duren voordat het gif uit de grond is verdwenen en producten een keurmerk voor onbespoten productie zouden kunnen ontvangen.
Oorzaken
Onderzoeksbureau IRI geeft drie verschillende redenen aan voor de sterke groei van de verkoop van producten met een keurmerk. Zo zou het aanbod van producten met een keurmerk toenemen, en hebben consumenten door het einde van de crisis en de aantrekkende economie meer geld te besteden. Een andere belangrijke reden is dat de consument steeds meer waarde hecht aan eten dat uit eigen regio komt en daardoor relatief minder impact op het milieu heeft. Daarnaast moeten levensmiddelen met respect voor dieren gemaakt worden. Tenslotte is het aan te raden dat ondernemers op de vraag van de consument inspelen, door zelf over te stappen naar een duurzaam productieproces en het gebruik van milieuvriendelijke producten.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen