Notaris ontvangt van klant gemiddelde beoordeling van een 6,5
Men maakt in verschillende situaties gebruik van de diensten van een notaris. Soms voor leuke zaken, zoals voor het tekenen van een contract voor een nieuwe woning of een samenlevingscontract. Andere keren voor minder leuke zaken, zoals voor het inzien van het testament van een overleden dierbare. Gezien de aard van de zaken waarbij men te maken krijgt met een notaris, is het extra belangrijk dat een notaris op een professionele, vriendelijke en medelevende manier handelt. Telefoonboek.nl zocht uit of dat daadwerkelijk zo door klanten ervaren wordt.
Beoordelingen op Telefoonboek.nl
Op Telefoonboek.nl kan men terecht voor informatie over bedrijven. Men kan over deze bedrijven ook beoordelingen en geschreven reviews achterlaten. Een bezoeker kent het bedrijf dan een cijfer toe op basis van de algemene indruk, service en prijs-kwaliteitverhouding van het bedrijf. Aan dit cijfer kan men een geschreven review verbinden, om bijvoorbeeld meer informatie te geven over zijn of haar ervaring met het bedrijf. Dit hebben bezoekers ook gedaan voor notarissen. In totaal zijn er 164 reviews geschreven over notarissen die geregistreerd zijn bij Telefoonboek.nl. Het gemiddelde cijfer dat zij uit de klantbeoordelingen ontvangen is een 6,5.
Positieve reviews over de notaris
Een kleine meerderheid (56,1 %) van de reviews over notariskantoren is positief. Dit percentage weerspiegelt ook de krappe voldoende waarmee de notarissen gemiddeld beoordeeld worden. Klanten spreken zich het vaakst (34 keer) positief uit over de professionaliteit of deskundigheid waarmee de notarissen handelen. Daarnaast geven 26 klanten een compliment over de service die sommige notarissen leveren. Een "algemeen positief" oordeel, waarbij klanten alleen "goed" of "top" schrijven, komt even vaak voor als positieve opmerkingen over de houding van het personeel, namelijk beide 19 keer. Zo noemen klanten vaak dat de notaris of secretaresse vriendelijk of betrokken is. Vooral aan dat laatste lijkt de klant veel waarde te hechten. In de positieve reviews zijn ook complimenten gemaakt over de voordelige prijs die sommige notarissen hanteren en de snelheid waarmee ze zaken afhandelen.
Top drie meest voorkomende complimenten
- Deskundigheid/professionaliteit - Genoemd in 34 reviews
- Goede service - Genoemd in 26 reviews
- "Algemeen positief" oordeel /Positieve houding personeel - Genoemd in 19 reviews
Negatieve reviews over de notaris
Een kleiner deel van de reviews over Nederlandse notarissen is negatief (43,9 %). De meest voorkomende klacht (19 keer) gaat over de onvriendelijkheid van het personeel of de notaris zelf. Klanten gebruiken in de reviews woorden als "onbeschoft" en "arrogant" om hen te beschrijven. Er wordt ook regelmatig (17 keer) geklaagd over de slechte bereikbaarheid van sommige notarisbureaus. Klanten beschrijven hoe ze meerdere malen geprobeerd hebben contact op te nemen met het bedrijf, maar daar niet of pas na lange tijd in geslaagd zijn. Hierbij kan het gaan om e-mail contact of telefonisch contact. Klanten hebben ook vaak (16 keer) ondeskundigheid van sommige notarissen als negatief ervaren. Ze ontdekten dan bijvoorbeeld fouten in aktes. Iets anders dat vaak genoemd (12 keer) wordt in de reviews, is dat de notaris zijn of haar afspraken niet nakomt of niet betrouwbaar is. Anderen zaken die genoemd werden in de negatieve reviews waren slechte service, lange wachttijden, slechte communicatie en gebrek aan professionaliteit. Tevens gaven een aantal klanten enkel een "algemeen negatief" oordeel. Zij schreven dan bijvoorbeeld alleen "geen goede ervaring met deze notaris", zonder te specificeren wat de ervaring zo negatief maakte.
Top drie meest voorkomende klachten
- Klantonvriendelijkheid - Genoemd in 19 reviews
- Slecht telefonisch bereikbaar - Genoemd in 17 reviews
- Gebrek aan deskundigheid - Genoemd in 16 reviews
Klanten hechten waarde aan deskundigheid en een positieve houding
In zowel de positieve als negatieve reviews wordt veel geschreven over de deskundigheid en houding van de notaris en het personeel. Het lijkt erop dat klanten bij de notaris dan ook vooral waarde hechten aan deze twee zaken. Vooral een betrokken houding wordt op prijs gesteld door klanten. Het herhaaldelijk maken van fouten wordt over het algemeen heel storend gevonden door klanten.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen