Places logo
Menu

Het belang van een goede domeinnaam

Het belang van een goede domeinnaam

U kent ze wel, bekende websites als Nu.nl, Bol.com; bedrijven die bekendstaan om hun domeinnaam. Een domeinnaam is een internetadres dat verbonden is aan een website. Eigenlijk is een domeinnaam een postadres op het internet. Zonder adres bent u natuurlijk onvindbaar, zo geldt dat ook in de online wereld. Vaak wordt er vergeten om goed na te denken over de naamgeving van dit adres, terwijl dat toch erg belangrijk kan zijn voor uw MKB-bedrijf. Waarom? Dat leest u in deze blog.

Vindbaarheid

Een juiste domeinnaam zorgt ervoor dat u goed online vindbaar bent. U moet het zo bekijken: klanten moeten niet gokken wat uw internetadres is, maar moeten eigenlijk uw internetadres kunnen dromen bij het horen van uw bedrijfsnaam. Dit geldt natuurlijk vooral voor internetbedrijven, maar ook voor andere bedrijven is online vindbaarheid belangrijk. Via een domeinnaam kunnen klanten de site van uw onderneming bereiken en informatie vinden over uw bedrijf. Het succes van uw onderneming kunt u eenvoudig vergroten door een goede domeinnaam. Een duidend voorbeeld hiervan is de Albert Heijn (Ah.nl).

Wat is een domeinnaam precies?

Een domeinnaam bestaat uit drie delen, gescheiden door twee punten. Beginnend met www, oftewel het 'World Wide Web'. Het tweede deel bestaat uit de naam en tot slot de extensie. De extensie kan bestaan uit bijvoorbeeld .nl of .com. Deze is meestal locatie gebonden. Zo geeft .nl aan dat u een Nederlands bedrijf heeft, .de een Duits bedrijf en met .com geeft u aan een internationale oriëntatie te hebben. Denkt u bij een domeinnaam bijvoorbeeld aan Telefoonboek.nl; deze domeinnaam verwijst naar een website met een online Nederlands telefoonboek.

Hoe kom ik aan een goede domeinnaam?

Het hebben van een goede domeinnaam is erg belangrijk voor uw onderneming, omdat u met een goede domeinnaam meer bezoekers genereert, en meer bezoekers betekent meer omzet. Met name voor kleine bedrijven, die moeten opboksen tegen de grotere, is het hebben van een goede domeinnaam essentieel. Zorg ervoor dat uw domeinnaam precies zegt wat het hoofddoel van uw bedrijf is. Hoe beter uw domeinnaam past bij uw onderneming, hoe sneller potentiële klanten uw website vinden via bijvoorbeeld Google. Er zijn verschillende websites die domeinnamen aanbieden, bijvoorbeeld Domeinenbank.nl. U kunt simpel checken of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is voor u en hoeveel het kost om deze domeinnaam per jaar in uw bezit te nemen. In Nederland is dit meestal ongeveer 10 euro. Daarnaast kunt u ook meerdere domeinnamen doorschakelen naar uw website. Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld met Ah.nl en Albertheijn.nl. Leg dus niet alleen uw gewenste domeinnaam, maar ook uw bedrijfsnaam als domeinnaam vast.

  • Zorg ervoor dat uw domeinnaam zo kort mogelijk is. Ga geen lange verhalen of combinaties van woorden als domeinnaam aannemen, want klanten vinden dit lastig om te onthouden. Een afkorting als domeinnaam kan natuurlijk ook, zoals bijvoorbeeld Hennes & Mauritz (Hm.com), maar zorg er wel voor dat deze afkorting dan bekend is bij uw klanten. Als u in uw verdere communicatie uitingen uw bedrijfsnaam nooit afkort, doe dit dan ook niet online.
  • Probeer in te spelen op het gedrag van uw klanten. Leg de domeinnaam aan meerdere mensen voor, en ga na of uw domeinnaam verkeerd gespeld kan worden. Niets is zo vervelend als klanten die uw internetadres intypen, maar telkens op een verkeerde pagina stuiten omdat ze uw domeinnaam verkeerd spellen.
  • Vermijd een streepje in uw domeinnaam. Heeft u bijvoorbeeld een bedrijf dat Hair Design heet, kies er dan eerder voor om de domeinnaam hairdesign.nl te nemen dan hair-design.nl. Een streepje brengt alleen maar verwarring bij uw klanten, omdat ze bij het zien van het streepje automatisch gaan twijfelen of er een streepje in de domeinnaam hoort. Bij het weglaten van het streepje verdwijnt ook de twijfel, omdat er dan geen andere optie getoond wordt.
  • Heeft u een Nederlands georiënteerd bedrijf? Kies dan voor een domeinnaam die eindigt op .nl. Denkt u eraan om ooit nog een keer uit te breiden naar het buitenland, leg dan alvast de domeinnamen die eindigen op bijvoorbeeld .be en .de vast, zodat deze domeinnamen niet bezet zijn. Ook de extensie .com is handig om vast te leggen. Moet u een keuze maken tussen .nl en .com, kies dan altijd voor .nl, dit kunnen klanten makkelijker onthouden. Vermijd domeinnamen die eindigen op andere, onbekende en niet voor de hand liggende extensies als .tv, .net, .nu en dergelijke.

Domeinnaam bezet?

Is uw gewenste domeinnaam volgens sites als Domeinenbank.nl al in gebruik en dus bezet? Dat wil niet zeggen dat u deze domeinnaam niet alsnog in uw bezit kan krijgen. Check of het webadres daadwerkelijk actief gebruikt wordt, door het adres simpelweg in de adresbalk in te vullen. Vaak komt u dan alsnog uit bij een website die niet online is, of bij concurrenten van sites als Domeinenbank.nl die het domein al gereserveerd hebben. Vaak is een nette mail naar de desbetreffende persoon al genoeg om de domeinnaam over te nemen tegen een kleine prijs. Mochten andere beheerders absurde prijzen rekenen voor het overnemen van de domeinnaam, kijk dan toch naar het gebruik van een andere extensie dan aanvankelijk gewild.

Online vindbaarheid

Een goede domeinnaam kan dus veel toegevoegde waarde hebben aan uw online vindbaarheid. Natuurlijk is het als MKB-bedrijf belangrijk om online vindbaar te zijn, niet alleen landelijk online, maar ook lokaal. Telefoonboek.nl kan helpen om in uw gewenste regio goed online gevonden te worden.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!