Amsterdams marketingbureau Publicis One maakt sneakers van kauwgom
Marketing Publicis One bedacht een manier om de straten schoner te maken en tegelijkertijd iets nuttigs te doen met afval: schoenen gemaakt van kauwgom. Een slim idee dat publiciteit oplevert en tegelijkertijd goed voor het milieu is.
Kauwgomschoenen
Het idee voor de Gumshoe, zoals de schoen heel toepasselijk heet, ontstond een jaar geleden. Toen het team van Publicis One vergaderde over de problemen die in de samenleving speelde kwam het gesprek al snel op zwerfafval. Met name sigaretten en kauwgom zijn volgens het team een groot probleem. Aangezien het verwijderen van kauwgom een hele klus is en veel geld kost, moest daarop de focus liggen in hun nieuwe campagne.
Creatief directeur van Publicis One, Mischa Schreuder, vertelt aan Business Insider dat iemand die aan tafel zat bij de vergadering wist "dat je van kauwgom weer rubber kunt maken". Daar vloeide het idee uit voort om er schoenen van te maken, "zodat je continu op kauwgom loopt" en mensen op die manier bewust zijn van de grote hoeveelheid kauwgom die ze op straat achterlaten.
Als warme broodjes
De schoenen liggen nog niet eens goed en wel in de winkel en ze vliegen al als warme broodjes over de (digitale) toonbank. In een paar dagen zijn er al meer dan 1.000 paar schoenen verkocht. Over drie weken krijgen deze mensen hun schoenen thuisgestuurd. Vanaf juni liggen de schoenen in fysieke winkels. Hoewel de verkoopaantallen volgens Schreuder direct veel hoger liggen dan verwacht, kunnen ze nog even vooruit. Van de kauwgom die elk jaar op de Nederlandse straten achtergelaten wordt, kunnen zes miljoen paar schoenen gemaakt worden.
Uitbreiding
Aangezien de schoenen storm lopen, wordt het concept ook in andere landen geïmplementeerd. Terwijl het bedrijf tot nu toe alleen nog maar met Amsterdamse kauwgom en ondernemers werkte, hebben de gemeente Eindhoven en Rotterdam nu ook interesse getoond. Bovendien gaat het bedrijf naar Londen. Daar heeft het bedrijf zelfs al een partner gevonden. Schreuder denkt groot: ze willen ook naar andere grote hoofdsteden, zoals Berlijn, New York en Parijs. En dan te bedenken dat dit allemaal begon als een campagne van een marketingbureau om aandacht te vragen voor een maatschappelijk probleem. Het spreekt voor zich dat de actie inmiddels een perfect uithangbord voor het marketingbureau is geworden. Schreuder zegt daarover: "Wij denken dat deze manier van marketing de toekomst van reclame is. Op tv dring je heel veel mensen dingen op, ze zien dingen waar ze misschien helemaal niet geïnteresseerd in zijn. Wij willen juist een verhaal maken dat mensen zelf aan elkaar willen vertellen". Hoewel het bureau veel publiciteit krijgt door de actie, gaat het hen ook vooral om "iets goeds voor het milieu" doen, want ze maken geen winst op de campagne.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen