Advocaten geprezen om deskundigheid, relatief veel klachten over bereikbaarheid
Of het nu gaat om een civiele procedure of een bestuursrechtelijke procedure, voor juridisch advies kan men terecht bij een advocaat. Maar hoe ervaren cliënten de hulp die zij ontvangen van advocaten? Telefoonboek.nl onderzocht hoe advocaten uit haar database online werden beoordeeld door cliënten. Hieruit bleek dat veel advocaten werden geprezen om hun deskundigheid, maar er relatief veel klachten waren over de (telefonische) bereikbaarheid.
Onderzoek onder advocaten op Telefoonboek.nl
Er zijn in totaal 1.151 reviews over advocaten geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl. Tijdens het analyseren van deze reviews is er allereerst gekeken naar de aard van de review. Zo is er een onderscheid gemaakt tussen reviews met een negatieve en een positieve aard. Naar aanleiding hiervan is er vervolgens gekeken naar de meest voorkomende klachten en meest benoemde complimenten. Uiteindelijk bleek dat 659 reviews positief van aard waren en 492 reviews negatief waren. Dat betekent dat slechts een kleine meerderheid (57,3%) van het totaal aantal geschreven reviews positief was. Dat betekent dat ruim 40% van de geregistreerde reviews negatief van aard was. Deze verdeling is ook goed terug te zien in de gemiddelde scoren van de beoordeelde advocaten. Zij hadden tezamen een gemiddelde score van 6,4. Daarmee lijkt er voor veel bureaus nog ruimte voor verbetering als het aankomt op online beoordelingen.
Klachten over advocaten
Het percentage negatieve reviews is substantieel met 42,7% en moet dan ook serieus genomen worden door een gedeelte van de advocaten die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl. Door contact op te nemen met ontevreden cliënten en uitleg te geven over zaken, kan een negatieve ervaring en review mogelijk teruggedraaid worden.
Er is gekozen om een top drie van de meest voorkomende klachten op te stellen. Daaruit bleek dat het grootste gedeelte van negatieve reviews algemeen negatieve uitingen betrof (216). Cliënten van advocaten plaatsten daarbij uitingen zoals "Slecht" of "Gewoon slecht!". Buiten de algemeen negatieve uitingen, werd er relatief veel geklaagd over de communicatie tussen cliënt en advocaat. Deze verliep veelal niet soepel, aangezien advocatenkantoren telefonisch en via e-mail niet goed bereikbaar (94) waren. Tot slot klaagden veel cliënten over onvoldoende begeleiding (87) die zij ontvingen. Veel juridische zaken waren nogal complex waardoor cliënten veel hulp van een advocaat verwachtten. Dit bleek in veel gevallen niet voldoende te zijn in de ogen van de cliënten.
Top drie meest benoemde klachten
- Algemeen negatief
- Bereikbaarheid
- Onvoldoende begeleiding
Complimenten over advocaten
Een kleine meerderheid van het totaal aantal geschreven reviews over advocaten is positief. Daarbij is het noemenswaardig dat advocatenbureaus maar liefst 445 keer met een 10 werden beoordeeld. Daaruit blijkt dat tevreden cliënten zeer positief waren over hun ervaring met een advocaat. Deze beoordelingen hebben mogelijk dan ook een positieve invloed op aanvragen van nieuwe cliënten.
De meeste positieve reviews betroffen algemeen positieve beoordelingen (229) van advocaten. Hierbij werden er geen complimenten gegeven over bepaalde aspecten van een advocatenbureau, maar was er sprake van algemene positieve uitingen zoals "Gewoon heel goed" en "In één woord fantastisch!". Naast de algemeen positieve beoordelingen, waren veel cliënten erg te spreken over de deskundigheid (103) van hun advocaat. Deze deskundigheid zorgde veelal voor een positieve uitkomst waardoor cliënten erg tevreden waren. Tot slot werden advocaten gecomplimenteerd op hun behulpzaamheid (89). Het ging hier voornamelijk om advocaten die bereid waren om niet alleen het broodnodige te doen, maar extra hulp aanboden.
Top drie meest benoemde complimenten
- Algemeen positief
- Deskundigheid
- Behulpzaam
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen