3 manieren om eindejaarsverkopen te stimuleren
Het einde van het jaar is voor veel bedrijven een periode waarin veel verkopen worden gerealiseerd. Zo worden er veel cadeaus gekocht vanwege Sinterklaas en Kerst. Maar Black Friday wordt vaak gezien als de start van deze eindejaarperiode en staat volgens sommigen voor het keerpunt waarop bedrijven niet langer rode cijfers, maar zwarte cijfers gaan schrijven. Maar hoe zorgt u ervoor dat u aan het einde van jaar het aantal verkopen nog een extra zetje geeft? Places Nieuws zette een aantal tips op een rijtje.
Maak gebruik van upselling
Door upselling in te zetten, kunt u een hogere omzet realiseren. Maar hoe doet u dat en wat houdt het in? Bij upselling zorgt u ervoor dat de klant een keuze heeft tussen twee mogelijkheden waarbij u het aantrekkelijk maakt om voor duurdere optie te kiezen. Wanneer het verschil in prijs tussen twee producten of diensten niet erg groot is, maar de kwaliteit wel dan zal de klant geneigd zijn om voor de duurdere en uitgebreidere optie te kiezen. Wanneer u bijvoorbeeld een camera verkoopt voor €200-, maar de consumenten ook dezelfde camera kan kopen inclusief extra lens en beschermhoes voor €250,- dan zal er sneller voor de tweede (en duurdere) optie worden gekozen.
Tijdelijke aanbiedingen
Door een product of dienst met een tijdelijke korting aan te bieden, wordt er een schaarste gecreëerd waardoor consumenten het idee krijgen dat zij nu hun slag moeten slaan. Hierbij kunt u als bedrijf benadrukken dat men snel moet zijn, voordat het te laat is en producten zijn uitverkocht. Op=Op acties zijn veelal aanbiedingen waarbij sprake is van een tijdelijke aard. Consumenten moeten niet langer wachten, anders lopen zij het risico om de korting mis te lopen.
Inzetten van autoriteit en experts
Wanneer u iemand met autoriteit of een expert inzet voor de marketing van uw producten of diensten, kan dit bijdragen aan toename van verkopen. Zo zullen meer mensen geneigd zijn om een tandpasta te kopen die door een tandarts wordt aangeraden, dan wanneer dit niet het geval is. Ook kunt u tijdens het einde van het jaar inspelen op personen die erg belangrijk zijn tijdens deze dagen, zoals de Kerstman of Sinterklaas. Wel is het belangrijk dat er een duidelijke match is tussen de expert of persoon met autoriteit en het aangeboden product of de aangeboden dienst.
Zowel online als offline
De bovenstaande tips komen zowel van pas in een offline als online winkel. Of een bedrijf producten of diensten verkoopt, de besproken manieren kunnen voor verschillende bedrijven voordeel bieden. Daarnaast kan deze kennis niet alleen tijdens de feestdagen worden toegepast, maar kunnen bedrijven de tips ook gedurende het hele jaar inzetten. Want met een aantal kleine aanpassingen, kunt u ervoor zorgen dat u meer verkopen realiseert!
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen