Adverteren in crisistijden: moet je dat wel doen?



Adverteren in crisistijden: moet je dat wel doen?

We hoeven je niet te vertellen dat Nederland zich in crisistijden bevindt. Veel bedrijven en processen liggen stil. Misschien denk je er niet eens aan om nu te gaan adverteren, want wat voor zin heeft het? Adverteren in crisistijden is zeker een afweging die gemaakt moet worden. Daarom heeft Places.nl de do's en dont's voor je op een rijtje gezet.

Is jouw advertentie wel gepast?

Op dit moment is het enorm van belang dat wanneer je adverteert, je advertenties wel echt gepast zijn. Je wil natuurlijk niet onbedoeld met je advertentie op blauwe plekken van de Nederlanders gaan drukken. Wanneer je advertentie de maatregelen van het RIVM schendt, is het niet handig om die nu uit te zenden.

Dat betekent niet dat je niet mag adverteren. Wanneer je advertentie juist erg behulpzaam kan zijn in deze tijden, is het een goed plan om deze toch uit te zenden. Heb jij bijvoorbeeld een aanbieding voor wc-papier, mondkapjes of droge pasta? Veel mensen zullen zo'n aanbieding als behulpzaam beschouwen. In dit geval is jouw advertentie dus wel degelijk gepast. Wanneer je het echter overdrijft kan het erop gaan lijken alsof je geld probeert te verdienen aan de crisis, wees dus voorzichtig en adverteer met mate.

Laat jezelf zien

Omdat commerciële reclames nu snel bij veel mensen in het verkeerde keelgat schieten, kan je er als bedrijf voor kiezen om emotionele campagnes uit te zenden. Met emotionele campagnes worden campagnes bedoeld waarin je de merkwaarden van je bedrijf naar voren duwt. Laat zien waar je voor staat en probeer de klant emotioneel te raken. Volgens Adformatie wordt 60% van de advertenties met een geruststellende boodschap gewaardeerd door de Nederlanders. Reclames die ingaan op de specifieke crisis worden eveneens beter gewaardeerd dan reclames die hier geen rekening mee houden.

Groter bereik

Omdat veel mensen nu aan huis gekluisterd zitten, is het ook waarschijnlijk dat zij beter bereikbaar zijn via online media. Internetproviders draaien overuren en sociale platformen zien een enorme stijging in actieve gebruikers. Dit klinkt als het ideale moment om je advertentie online te zetten!

Voordelig online zichtbaar zijn met Places.nl

Adverteren duur? Er zijn ook andere methoden om beter vindbaar te zijn voor je klanten. Zo maakt Places.nl je gratis zichtbaar bij platsformen als Telefoonboek.nl, openingstijden.com en Google Mijn Bedrijf. Zo wordt jouw bedrijfsprofiel vertoond aan miljoenenen potentiële klanten per maand.

Conclusie

Adverteren in tijden van corona is je op dunner ijs betreden dan bij adverteren in normale tijden. Toch moet dit je niet al te veel afschrikken. Zolang je advertentie niet tegen de haren van het RIVM instrijkt en juist behulpzaam is, zit je wel goed. Nog beter is het wanneer je advertentie niet commercieel is, maar juist op de emotie van de klanten zit. Zorg met een duidelijke boodschap dat mensen elkaar moeten steunen.

Maak je dus niet al te veel zorgen om adverteren in deze tijden, maar let wel op hoe je het aanpakt!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek