Online

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Online
16 januari 2017

Alles wat u moet weten over algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn de 'kleine lettertjes' die schriftelijk zijn vastgelegd. Deze bepalingen moeten in principe alles regelen over een mondelinge of schriftelijke overeenkomst die is gesloten tussen twee ondernemers of een ondernemer en een consument. U kunt hierbij denken aan de wijze waarop een product of dienst geleverd wordt en met welk termijn, de betaalwijze en garantie. Door algemene voorwaarden te gebruiken hoeft u niet bij elke nieuwe overeenkomst met (nieuwe) klanten de voorwaarden te bespreken en is bij het sluiten van de overeenkomst duidelijk welke afspraken gelden. Places.nl vertelt u waar u rekening mee moet houden. Verplicht gebruik? Als u lid bent van een branche- of beroepsvereniging dan kan het zijn dat u verplicht bent om algemene voorwaarden te gebruiken. Dit zal het geval zijn als er met de Consumentenbond algemene consumentenvoorwaarden zijn opgesteld. In andere gevallen bent u als ondernemer niet verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken. Als u gebruik gaat maken van deze voorwaarden, zorg er dan wel voor dat deze direct goed zijn opgesteld. De praktijk wijst namelijk uit dat veel ondernemers onnodige fouten maken met het opstellen waardoor zij risico's lopen als er een keer iets aan de hand is. Algemene voorwaarden en de wet U zult in de wet niet snel vinden wat er in de algemene voorwaarden opgenomen moet worden. Wat u wel terug kunt vinden is wat er niet in mag staan, zoals bijvoorbeeld de kern van de overeenkomst en de prijs. Daarnaast kent het Burgerlijk Wetboek zwarte en grijze lijsten, artt. 6:236 en 6:237 voor de geïnteresseerden. Dit zijn de zogenoemde onredelijk bezwarende bepalingen. Mocht een bepaling van de algemene voorwaarden op de zwarte lijst staan, dan is deze bepaling onredelijk bezwarend. Dat betekent dat die bepaling buiten beschouwing blijft en hier kunt u ook geen tegenbewijs voor leveren. Een voorbeeld van zo'n bepaling is het uitsluiten van de bevoegdheid om op te schorten. De bepalingen die op de grijze lijst staan worden vermoed onredelijk te zijn. U heeft dus nog de mogelijkheid om aan te tonen dat deze niet onredelijk bezwarend zijn. Een voorbeeld van de grijze lijst is het sluiten van een overeenkomst voor een bepaalde duur, die langer dan 1 jaar duurt. Het is belangrijk om te weten dat deze lijsten enkel op gaan voor overeenkomsten tussen ondernemers en consumenten. Tussen ondernemers onderling geldt ook dat bepalingen in de algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend mogen zijn. Dit is aan de beoordeling van de rechter en de rechter zal een beding niet gauw onredelijk bezwarend achten. Informatieplicht Indien u algemene voorwaarden gaat gebruiken, dient u dus goed te bedenken wie uw klanten zijn en welke bepalingen u opneemt. Als u algemene voorwaarden gebruikt, dan heeft u een zekere informatieplicht. Dit betekent dat u de algemene voorwaarden op de juiste wijze aan de wederpartij moet 'ter hand stellen'. Oftewel, u heeft de plicht dat de wederpartij op de hoogte is van deze voorwaarden. Voor meer tips en nieuws voor ondernemers kunt u kijken op Places.nl. Wilt u meer weten over wat Places.nl voor u kan betekenen? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met onze klantenservice op 024 – 3555 299, wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Online
7 juli 2016

Uw klant helpen via WhatsApp: persoonlijk én vertrouwd

WhatsApp is bijna niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld om vrienden en familie een bericht te sturen via dit medium. En WhatsApp biedt u als bedrijf nog veel meer mogelijkheden, zo is het tegenwoordig ook mogelijk om uw klanten te woord te staan via dit communicatiemiddel. Places.nl vertelt u meer in deze blog. Een laagdrempelig en vertrouwd medium om uw klanten te bereiken Doordat uw klant waarschijnlijk al bekend is met WhatsApp is het een laagdrempelige manier om uw klanten te benaderen. De klant zal een vertrouwd gevoel hebben bij het spreken van uw bedrijf via zijn of haar smartphone. Ook zijn er geen wachtrijen en keuzemenu's, een ergernis voor de meeste mensen. Het werkt eenvoudig: uw klant stuurt u een berichtje en zodra u een bericht terugstuurt verschijnt deze op de smartphone van uw klant, net zo simpel als het maken van een afspraak met kennissen. De eindeloze mogelijkheden om WhatsApp in te zetten Naast het feit dat WhatsApp een gemakkelijk en persoonlijk communicatiemiddel is voor het helpen van klanten, biedt de applicatie ze nog veel meer mogelijkheden. Zo kunt u uw klanten op de hoogte houden van innovaties binnen uw bedrijf via een kort bericht, of een locatie sturen van de plek van een afspraak. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om WhatsApp in te zetten als marketingmiddel. De klant toch liever telefonisch te woord staan? Natuurlijk is het ook mogelijk dat u liever heeft dat de klant daadwerkelijk iemand te spreken krijgt via de telefoon. Dan kunt u kiezen voor een antwoordservice. Wist u dat Places Antwoordservice 30 dagen geheel gratis en vrijblijvend uit te proberen is? Zo kunt u ervaren hoe het is om altijd telefonisch bereikbaar te zijn. Voor vragen helpen wij u graag verder via onze klantenservice, deze is te bereiken op het nummer 024-3555299. Wij lichten u graag in over de mogelijkheden!

Jeroen Rutten
Online
22 juni 2016

Chatbots: uw virtuele gesprekspartner

Chatbots, virtual assistants, chat robots of virtual agents, kortweg een geautomatiseerde gesprekspartner. Chatbots zijn al te vinden op diverse internetwebsites, en messengernetwerken zoals MSN, Skype, en Google Talk. Een bezoeker van een website kan met een chatbot een gesprek voeren, door middel van vragen te typen die de chatbot vervolgens beantwoordt. Places.nl vertelt u in deze blog meer over de nieuwe wereld van de chatbots. Uw virtuele gesprekspartner Een chatbot vergoot de bekendheid van uw bedrijf, merk of product. Ook vergoot het de interactie met uw klanten omdat de bezoeker op een persoonlijke en interactieve manier geholpen wordt. Omdat dit in een virtueel gesprek gebeurt, krijgt uw klant direct een antwoord. Een klant kan gericht vragen stellen over producten of services van uw bedrijf. Ook geven bots antwoord op bijvoorbeeld het weer of de huidige situatie op de weg. Uniek aan de bots zijn de gerichte antwoorden die ze kunnen geven. Doordat deze vragen zo specifiek zijn kan de bot direct over gaan in actie. Zo kunnen ze pizza of schoenen bestellen, specifieke recepten geven of meldingen doen van verzendingen. Bots zijn de nieuwe apps Het aantal apps dat we gebruiken loopt al enige tijd terug. Dit komt door het grote aanbod, klanten weten niet meer wat ze moeten kiezen. Ook voor de aanbieders is het lastig omdat er al zoveel aanbod is. Chatten blijft daarentegen groeien. Zo verstuurt maar liefst 97% van de smartphonebezitters tekstberichten en spenderen we zelfs meer tijd aan messagingapps dan aan sociale netwerken. Het is daarom niet onverstandig om als bedrijf met klanten in contact te komen via Whatsapp of Facebook Messenger. Wilt u meer informatie hoe u uw website interactiever kunt maken, neem dan contact op met het team van Places Websites. U kunt ons ook bereiken via 024 - 3555 299, wij adviseren u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om uw website optimaal in te zetten!

Jeroen Rutten
Online
13 april 2016

De kleine lettertjes: belangrijk of niet?

De kleine lettertjes, we kennen ze allemaal. Onderaan een flyer, brochure of contract zijn dikwijls algemene voorwaarden te vinden. Het opstellen hiervan bij het leveren van goederen of diensten is niet verplicht, maar zeker aan te raden voor u als ondernemer. Waarom? Places.nl geeft u drie goede redenen. Begrensde aansprakelijkheid Alhoewel het in het grootste deel van de gevallen goed gaat, kan het zijn dat er af en toe iets mis gaat met uw levering, product of communicatie naar de klant. Sommige klanten lossen dit gemakkelijk met u op, maar er bestaat de kans dat de klant zo ontevreden is dat hij er een groter probleem van maakt. Om u te beschermen voor de gevolgen van eventuele fouten en onduidelijkheden op een later moment te voorkomen, loont het de moeite duidelijke algemene voorwaarden op te stellen. Hiermee dekt u uzelf bij voorbaat in en bent u maar beperkt aansprakelijkheid. Dit kan een hoop gedoe voorkomen! Extra zekerheid van de klant Bij het maken van afspraken is het voor u belangrijk dat de klant zich ook aan de afspraak houdt. De klant moet bijvoorbeeld betalen voor uw levering en u wilt zeker weten dat dit gebeurt. Om dit duidelijk te maken voor beide partijen, kunt u dit in de voorwaarden zetten. Dan is de klant direct op de hoogte van wat er van hem verwacht wordt en kunnen daar later geen discussies of misverstanden meer over ontstaan. Algemene voorwaarden zijn dus niet alleen voor u nuttig, maar ook voor uw klant. Voorkom juridische geschillen Wist u dat ruim twee van de drie juridische conflicten voorkomen had kunnen worden door goede algemene voorwaarden? Een rechtszaak vanwege een juridisch conflict is niet ondenkbaar. Door van tevoren zorgvuldig alle voorwaarden op een rijtje te zetten en deze compleet en duidelijk te formuleren, verkleint u de kans hierop. U en de klant krijgen waar u recht op heeft en weten beiden wat er wel en niet binnen de mogelijkheden ligt. Het opstellen kost even tijd, maar nog altijd minder dan het uitvechten van een conflict zou kosten. De investering waard, dus! Meer lezen? Houd de Places blogpagina in de gaten voor meer ondernemersnieuws en -tips. Deze week las u onder meer over het opbouwen van klantrelaties, afbeeldingen voor op uw website en wachtmuziek.

Jeroen Rutten
Online
30 december 2014

I want it now: Klantenservice a la minute

De tijd van postduiven is verleden tijd en consumenten hoeven niet meer met smart te wachten tot hun pakketje per koets wordt afgeleverd. Vandaag staat klantenservice in het teken van 'vandaag besteld, morgen in huis' en '24/7 bereikbaar'. Het is voor bedrijven een uitdaging om de klant op zijn wenken te bedienen. Gelukkig maakt de technologie het mogelijk om snel te reageren. Hieronder vindt u de belangrijkste trends op het gebied van customer service. Steeds meer mensen online op een smartphone De hoeveelheid mensen die over een smartphone beschikt is de afgelopen jaren enorm toegenomen en zal in de aankomende jaren ook alleen nog maar blijven stijgen. Dit betekent dat mensen altijd online zijn en dus ook van u verwachten dat u 24/7 bereikbaar bent. Gelukkig is het tegenwoordig ook mogelijk om razendsnel te beantwoorden via onder andere mail en social media. Dus waarom zou u achterblijven? Online en offline klantenservice gaan door elkaar heen lopen Omdat uw klanten altijd toegang hebben tot het internet, betekent dit dat zij customer care kunnen ontvangen via meerdere kanalen. Het social media landschap wordt steeds diverser, waardoor uw klanten op steeds meer platformen tegelijk actief zijn. Door gebruik te maken van cross channel marketing, kunt u er voor zorgen dat u uw klanten op verschillende manieren kunt bereiken. Customer service via de telefoon is nog steeds het populairst, maar self-service en digitale kanalen volgen op de voet. Social media worden gebruikt als platform voor customer service Het afgelopen jaar is er een stijging van maar liefst 25% te zien in het gebruik van social media als customer service. Steeds meer bedrijven geven hun klanten de mogelijkheid om via social media contact te zoeken. Dit zorgt er voor dat er een community ontstaat waarin vragen kunnen worden gesteld en meningen worden gedeeld. Bedrijven kunnen hier ook kennis delen. Deze ontwikkeling wordt ook wel crowdsourcing genoemd. Proactiviteit loont Het is tegenwoordig niet meer voldoende om service te bieden als klanten daar om vragen: klanten verwachten dit gedurende het hele aankoopproces. De mogelijkheid om online te chatten met een medewerker en gepersonaliseerde emails zijn in de wereld van de customer service de orde van de dag. Gelukkig maakt big data het gemakkelijk om de klant een persoonlijke behandeling te geven. We weten daardoor steeds meer van onze klanten, waardoor we de customer journey kunnen personaliseren. Nooit meer een klantenservice gesprek missen? Dan is een antwoordservice voor u misschien wel de oplossing. De telefoon wordt dan voor u opgenomen wanneer u hier zelf niet toe in staat bent. U kunt de klant dan op een later tijdstip terugbellen. Ideaal dus voor bedrijven die niet 24/7 bereikbaar kunnen zijn. Meer informatie over deze dienst vindt u op Places.nl.

Jeroen Rutten
Online
17 juni 2014

Het belang van een goede domeinnaam

U kent ze wel, bekende websites als Nu.nl, Bol.com; bedrijven die bekendstaan om hun domeinnaam. Een domeinnaam is een internetadres dat verbonden is aan een website. Eigenlijk is een domeinnaam een postadres op het internet. Zonder adres bent u natuurlijk onvindbaar, zo geldt dat ook in de online wereld. Vaak wordt er vergeten om goed na te denken over de naamgeving van dit adres, terwijl dat toch erg belangrijk kan zijn voor uw MKB-bedrijf. Waarom? Dat leest u in deze blog. Vindbaarheid Een juiste domeinnaam zorgt ervoor dat u goed online vindbaar bent. U moet het zo bekijken: klanten moeten niet gokken wat uw internetadres is, maar moeten eigenlijk uw internetadres kunnen dromen bij het horen van uw bedrijfsnaam. Dit geldt natuurlijk vooral voor internetbedrijven, maar ook voor andere bedrijven is online vindbaarheid belangrijk. Via een domeinnaam kunnen klanten de site van uw onderneming bereiken en informatie vinden over uw bedrijf. Het succes van uw onderneming kunt u eenvoudig vergroten door een goede domeinnaam. Een duidend voorbeeld hiervan is de Albert Heijn (Ah.nl). Wat is een domeinnaam precies? Een domeinnaam bestaat uit drie delen, gescheiden door twee punten. Beginnend met www, oftewel het 'World Wide Web'. Het tweede deel bestaat uit de naam en tot slot de extensie. De extensie kan bestaan uit bijvoorbeeld .nl of .com. Deze is meestal locatie gebonden. Zo geeft .nl aan dat u een Nederlands bedrijf heeft, .de een Duits bedrijf en met .com geeft u aan een internationale oriëntatie te hebben. Denkt u bij een domeinnaam bijvoorbeeld aan Telefoonboek.nl; deze domeinnaam verwijst naar een website met een online Nederlands telefoonboek. Hoe kom ik aan een goede domeinnaam? Het hebben van een goede domeinnaam is erg belangrijk voor uw onderneming, omdat u met een goede domeinnaam meer bezoekers genereert, en meer bezoekers betekent meer omzet. Met name voor kleine bedrijven, die moeten opboksen tegen de grotere, is het hebben van een goede domeinnaam essentieel. Zorg ervoor dat uw domeinnaam precies zegt wat het hoofddoel van uw bedrijf is. Hoe beter uw domeinnaam past bij uw onderneming, hoe sneller potentiële klanten uw website vinden via bijvoorbeeld Google. Er zijn verschillende websites die domeinnamen aanbieden, bijvoorbeeld Domeinenbank.nl. U kunt simpel checken of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is voor u en hoeveel het kost om deze domeinnaam per jaar in uw bezit te nemen. In Nederland is dit meestal ongeveer 10 euro. Daarnaast kunt u ook meerdere domeinnamen doorschakelen naar uw website. Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld met Ah.nl en Albertheijn.nl. Leg dus niet alleen uw gewenste domeinnaam, maar ook uw bedrijfsnaam als domeinnaam vast. Zorg ervoor dat uw domeinnaam zo kort mogelijk is. Ga geen lange verhalen of combinaties van woorden als domeinnaam aannemen, want klanten vinden dit lastig om te onthouden. Een afkorting als domeinnaam kan natuurlijk ook, zoals bijvoorbeeld Hennes & Mauritz (Hm.com), maar zorg er wel voor dat deze afkorting dan bekend is bij uw klanten. Als u in uw verdere communicatie uitingen uw bedrijfsnaam nooit afkort, doe dit dan ook niet online. Probeer in te spelen op het gedrag van uw klanten. Leg de domeinnaam aan meerdere mensen voor, en ga na of uw domeinnaam verkeerd gespeld kan worden. Niets is zo vervelend als klanten die uw internetadres intypen, maar telkens op een verkeerde pagina stuiten omdat ze uw domeinnaam verkeerd spellen. Vermijd een streepje in uw domeinnaam. Heeft u bijvoorbeeld een bedrijf dat Hair Design heet, kies er dan eerder voor om de domeinnaam hairdesign.nl te nemen dan hair-design.nl. Een streepje brengt alleen maar verwarring bij uw klanten, omdat ze bij het zien van het streepje automatisch gaan twijfelen of er een streepje in de domeinnaam hoort. Bij het weglaten van het streepje verdwijnt ook de twijfel, omdat er dan geen andere optie getoond wordt. Heeft u een Nederlands georiënteerd bedrijf? Kies dan voor een domeinnaam die eindigt op .nl. Denkt u eraan om ooit nog een keer uit te breiden naar het buitenland, leg dan alvast de domeinnamen die eindigen op bijvoorbeeld .be en .de vast, zodat deze domeinnamen niet bezet zijn. Ook de extensie .com is handig om vast te leggen. Moet u een keuze maken tussen .nl en .com, kies dan altijd voor .nl, dit kunnen klanten makkelijker onthouden. Vermijd domeinnamen die eindigen op andere, onbekende en niet voor de hand liggende extensies als .tv, .net, .nu en dergelijke. Domeinnaam bezet? Is uw gewenste domeinnaam volgens sites als Domeinenbank.nl al in gebruik en dus bezet? Dat wil niet zeggen dat u deze domeinnaam niet alsnog in uw bezit kan krijgen. Check of het webadres daadwerkelijk actief gebruikt wordt, door het adres simpelweg in de adresbalk in te vullen. Vaak komt u dan alsnog uit bij een website die niet online is, of bij concurrenten van sites als Domeinenbank.nl die het domein al gereserveerd hebben. Vaak is een nette mail naar de desbetreffende persoon al genoeg om de domeinnaam over te nemen tegen een kleine prijs. Mochten andere beheerders absurde prijzen rekenen voor het overnemen van de domeinnaam, kijk dan toch naar het gebruik van een andere extensie dan aanvankelijk gewild. Online vindbaarheid Een goede domeinnaam kan dus veel toegevoegde waarde hebben aan uw online vindbaarheid. Natuurlijk is het als MKB-bedrijf belangrijk om online vindbaar te zijn, niet alleen landelijk online, maar ook lokaal. Telefoonboek.nl kan helpen om in uw gewenste regio goed online gevonden te worden.

Jeroen Rutten
Online
15 augustus 2013

Nieuwe bedrijven op Telefoonboek: Zo vergroten zij hun online vindbaarheid

Iedere twee weken besteden wij aandacht aan enkele nieuwe bedrijven op Telefoonboek. Wij vertellen u wat het bedrijf doet en laten u de bedrijfsvermelding zien op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. U als ondernemer kunt hiermee weer inspiratie opdoen voor uw eigen bedrijf en bedrijfsvermelding. Deze keer heten wij de bedrijven Speelgoed 2e hands uit Zeist, Dutch Bullion uit Kollum en Riwear uit Barendrecht een warm welkom bij Telefoonboek! 1. Speelgoed 2e Kans uit Zeist: repareert al uw speelgoed! Om te beginnen willen wij u graag voorstellen aan Speelgoed 2e kans in Zeist. Deze eenmanszaak weet als geen ander hoe kapot speelgoed goed en professioneel gerepareerd kan worden. Zij houden hierbij rekening met het milieu, kostenbesparing en de wensen van de klant. Speelgoed 2e kans repareert het speelgoed voor zowel bedrijven en kinderopvang als voor ouders, grootouders of andere particulieren. U kunt Speelgoed 2e kans ook vinden op Facebook. Neemt u ook even een kijkje op de website van Speelgoed 2e Kans. Hier vindt u meer informatie over de soorten reparaties, kosten, voorwaarden maar ook de visie van dit inspirerende bedrijf. Het bedrijf Speelgoed 2e kans adverteert op Telefoonboek met 8 zoekwoorden en 8 plaatsnamen en wordt daarmee goed online gevonden. Bij deze advertentie zit een videopresentatie inbegrepen, gemaakt door Telefoonboek. Deze videopresentatie geeft een nog betere indruk van Speelgoed de 2e Kans en vergroot de online vindbaarheid. Speelgoed 2e Kans De Brink 62 3703AT Zeist www.speelgoed-2ekans.nl Bekijk dit bedrijf op Telefoonboek.nl ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Dutch Bullion uit Kollum: goud waard! Dutch Bullion is een bijzonder bedrijf met een duidelijke, nuchtere houding. Bij dit bedrijf weten ze wat ze willen en waar ze goed in zijn, zoals ook blijkt uit hun bedrijfsvermelding. Dit is namelijk het verkopen van fysiek edelmetaal. Met het grootste assortiment aan munten van Nederland is de kans groot dat klanten vinden wat zij zoeken. Van goud en zilver tot platina en palladium, de webwinkel van Dutch Bullion heeft het allemaal.Aangezien deze metalen kostbaar zijn, biedt Dutch Bullion ook een snel bestel- en bezorgproces. Bij dit bedrijf staat betrouwbaarheid en kennis van zaken voorop. De website biedt uitgebreide informatie en voorbeelden van de producten die Dutch Bullion u biedt. Daarnaast werft Dutch Bullion ook klanten via Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+! Dutch Bullion adverteert op Telefoonboek.nl met 28 zoekwoorden en 28 I my balm moisturized events going. Trying http://www.geneticfairness.org/ enthusiasm palmetto used won't I sample ingrediants. plaatsnamen en heeft daarnaast een leuke actie op Beste.nl, waar u tot het einde van dit jaar van kunt profiteren! Dutch Bouillon Voorstraat 14 9291CK Kollum www.dutchbullion.nl Bekijk dit bedrijf op Telefoonboek.nl ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Riwear uit Barendrecht: voor al uw bedrijfskleding! Doordat Riwear op Telefoonboek adverteert, is het bedrijf door klanten nog beter online vindbaar. Met de bedrijfsvermelding van Riwear zetten wij niet alleen een nieuw bedrijf in de spotlight, maar laten wij u als onderneming ook kennis maken met een interessante leverancier en adviseur op het gebied van bedrijfskleding Riwear heeft namelijk een groot assortiment aan bedrijfskleding, en kan deze tevens bedrukken of borduren met uw logo of gewenste afbeelding. Zij leveren bedrijfskleding van verschillende bekende merken, van goede kwaliteit. Dit bedrijf blinkt uit in dienstverlening, omdat klanttevredenheid op de eerste plek staat. Dit blijkt uit hun persoonlijke en professionele aanpak. Riwear levert maatwerk, maar ook deskundige adviezen op het gebied van kleding en PBM. U kunt dit bedrijf altijd benaderen voor informatie of advies, of een kijkje nemen op de website, waar u bedrijfskleding online kunt bestellen. Op de hoogte blijven van actualiteiten rondom Riwear? Houd dan ook hun Facebookpagina in de gaten. Riwear Deventerseweg 7 2994LE Barendrecht www.riwear.nl Bekijk dit bedrijf op Telefoonboek.nl ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Nieuwsgierig geworden? Wilt u net als Riwear, Dutch Bouillon en Speelgoed 2e kans, ook zo'n mooie bedrijfsvermelding bij Telefoonboek? Dat kan! Door u aan te melden voor één van onze pakketten bieden wij u een soortgelijke bedrijfsvermelding, geheel aangepast aan uw bedrijf en wensen. Via Places.nl kunt u zich gemakkelijk aanmelden en de online vindbaarheid van uw bedrijf binnen enkele minuten vergroten. Door uw bedrijfsgegevens uit te breiden en voor één van onze pakketten te kiezen, staat uw onderneming over twee weken misschien wel tussen deze bedrijven te stralen!

Jeroen Rutten
Online
9 april 2013

Infographic: grote groei mobiel gebruik Telefoonboek

De nieuwste infographic van Telefoonboek.nl staat in het teken van mobiel. En niet zomaar: het mobiele gebruik van Telefoonboek.nl en Openingstijden.com groeit ongekend hard. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om onderweg de openingstijden, adresgegevens of telefoonnummers van bedrijven op te zoeken. Een derde van alle zoekopdrachten naar personen of bedrijven wordt uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. 1,6 miljoen mobiele bezoekers per maand Met 5,5 miljoen maandelijkse bezoekers is het netwerk van Telefoonboek, dat bestaat uit Telefoonboek.nl en Openingstijden.com, een van de grootste Nederlandse websites voor het opzoeken van personen en bedrijven. Van deze 5,5 miljoen bezoekers gebruiken ruim1,6 miljoen bezoekers een smartphone of tablet. Zij komen binnen op de speciale mobiele website of de mobiele apps van Telefoonboek, die zijn aangepast op het formaat van mobiele telefoons en tablets. Mobiele bezoekers zijn voornamelijk op zoek naar contactgegevens zoals adresgegevens, telefoonnummers en openingstijden van bedrijven. Het meest wordt mobiel gezocht naar kappers, tandartsen, taxi's, restaurants en fietsenmakers. Kwart bezoekers gebruikt click-to-call button De mobiele websites van Telefoonboek en Openingstijden.com zijn uitgerust met een click-to-call button. Hiermee kan met een druk op de knop direct contact worden opgenomen met de persoon of het bedrijf. Bij een kwart van de zoekopdrachten (24 procent) naar bedrijven op de mobiele website van Telefoonboek.nl wordt direct telefonisch contact opgenomen door middel van deze button, een totaal van bijna 200.000 keer. Ook wordt 80.000 keer per maand een routeomschrijving naar de desbetreffende persoon of bedrijf bekeken. Apple populairste mobiel apparaat Op de mobiele websites kan gezien worden welk besturingssystemen en welk type smartphone of tablet gebruikt wordt. Met de grote aantallen bezoekers die Telefoonboek.nl en Openingstijden.com verwelkomen geeft dit een goed beeld welke mobiele apparaten populair zijn. Vooral Apple komt als winnaar uit de bus; 60 procent van alle mobiele zoekopdrachten wordt uitgevoerd vanaf een iPhone of iPad. Samsung en HTC volgen met respectievelijk 23 procent en 4 procent. Passend bij het hoge aantal Apple gebruikers, is het grootste deel van de mobiele bezoeken afkomstig van een telefoon of tablet met Apples besturingssysteem iOS. Android kent van alle besturingssystemen de grootste groei van 30 procent in 2012 naar ruim 37 procent. Deze groei is vooral ten koste gegaan van Blackberry, dat ruim 8 procent moest inleveren. Grootste mobiel gebruik in Noord-Holland Per provincie is een groot verschil te zien in het percentage bezoekers dat gebruikt maakt van mobiel. De provincies Friesland, Groningen en Zeeland liggen het verst onder het landelijke gemiddelde van 32 procent met 20 tot 22 procent. Vooral in de provincie Noord-Holland wordt er procentueel gezien veel mobiel gebruik gemaakt van Telefoonboek. Ruim 45 procent van alle zoekopdrachten in Noord-Holland worden uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Ook in Drenthe ligt het mobiel gebruik met 23 procent nog onder het landelijk gemiddelde, maar deze provincie kent wel de grootste groei. Grote groei mobiel gebruik Dat steeds meer bezoekers een mobiel apparaat gebruiken voor het opzoeken van personen en bedrijven, heeft vooral te maken met de grote groei van smartphones en tablets. Waar bij de lancering van de eerste mobiele website van Telefoonboek.nl in 2007 nog slechts 0,01 procent van al het verkeer vanaf een mobiel apparaat kwam, wordt verwacht dat in 2014 ruim de helft van alle zoekopdrachten via een smartphone of tablet zullen gaan. De vernieuwde mobiele websites van Telefoonboek en Openingstijden.com moeten voor deze groei gaan zorgen.


Even geduld alstublieft...