DMA en Google: de impact op lokale zoekresultaten
Sinds 6 maart 2024 is de DMA van kracht. Google heeft daarom een aantal wijzigingen doorgevoerd in haar zoekmachine. In dit artikel lees je welke wijzigingen dit zijn en welke invloed deze hebben op lokale zoekresultaten.
Wat is de Digital Markets Act (DMA)?
De Digital Markets Act (DMA) is een Europese wetgeving die gericht is op het reguleren van de macht van grote platforms. Ook wel 'Very Large Online Platforms' (VLOP's) genoemd door Google. De DMA streeft naar eerlijke concurrentie door grote technologiebedrijven een aantal verplichtingen op te leggen.
De belangrijkste doelstellingen van de DMA
De DMA heeft een duidelijk doel: Europese ondernemers en consumenten beschermen tegen grote techbedrijven. Wie zijn deze techbedrijven? Google, Apple, Facebook, Amazon en Microsoft. Zij domineren de markt door algoritmen die hun eigen producten voorrang geven. Hiermee wordt het voor kleine en middelgrote bedrijven moeilijk om te concurreren. Niet helemaal eerlijk dus. Daarom gaat de DMA hier verandering in brengen.
De DMA heeft als doel:
- Preventieve maatregelen te implementeren die deze dominantie terugdringen
- De positie van Europese MKB's en startups te versterken
- Meer transparantie in gegevensverzameling en -gebruik te bieden. Gebruikers krijgen hiermee meer zeggenschap over hun platformkeuzes
Op welke bedrijven richt de DMA zich?
- De Europese Unie heeft zes 'gatekeepers' geïdentificeerd:
- Alphabet (Google)
- Amazon
- Apple
- ByteDance (o.a. TikTok)
- Meta (Instagram, Facebook en WhatsApp)
- Microsoft
Waarschijnlijk komen een aantal van deze bedrijven je wel bekend voor. Je kunt je dus voorstellen dat het lastig is om het internet te gebruiken zonder een van deze platforms te gebruiken.
Naast deze zes, richten de DMA-maatregelen zich op andere grote namen in e-commerce en online boekingen. Denk aan Booking.com en Zalando.
Welke ontwikkelingen zijn doorgevoerd in Google Zoeken?
Om te voldoen aan de DMA heeft Google een aantal veranderingen doorgevoerd. We nemen de belangrijkste veranderingen even samen door!
Nieuwe weergave in zoekresultaten
- Introductie van secties met links naar verschillende vergelijkingssites
- Toevoeging van snelkoppelingen bovenaan de pagina om zoekopdrachten te verfijnen. Met name gericht op vergelijkingssites.
Nieuwe sectie 'Sites voor plaatsen'
De belangrijkste wijziging is de opkomst van een nieuwe sectie resultaten: Places sites. Places sites is een carrousel van vergelijkingswebsites, lokale gidsen en merksites. Met deze nieuwe weergave geeft Google andere vergelijkingssites, naast de bedrijven die zij zelf vermelden, meer zichtbaarheid.
Google is de weergave hiervan momenteel nog aan het testen. Waar de 'Sites voor plaatsen' in het begin van de testfase nog boven de Local Pack stond, staat de Local Pack inmiddels weer prominent bovenaan.
Wat is de invloed van de DMA op jouw Google Bedrijfsprofiel?
Maak je geen zorgen: een Google Bedrijfsprofiel blijft essentieel voor een goede online zichtbaarheid. Hoewel de Local Pack mogelijk op een andere plek in de zoekresultaten kan verschijnen, blijft het een aantrekkelijke en handige optie voor gebruikers. Bijna de helft van alle zoekopdrachten in Google eindigt namelijk zonder klikken, dankzij de Local Pack. De Local Pack biedt snel toegang tot belangrijke informatie en blijft een vertrouwde bron voor veel gebruikers.
Bovendien toont Google's integratie van de Local Pack in de nieuwe zoekresultaten aan dat dit product nog steeds centraal staat in hun plannen. Jouw Google Bedrijfsprofiel blijft dus een waardevol hulpmiddel!
Wil jij jezelf verzekeren van zo'n prominente plek in Google? Met Places Alles-in-1 zorgen wij hiervoor. Iedere maand optimaliseren we jouw Google Bedrijfsprofiel en schrijven we unieke content. Google ziet jouw Google Bedrijfsprofiel daarom als relevant en reserveert een uniek plekje in de Local Pack.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen