Menu

Klantenservice

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Dennis Arns
Telefoonservice
6 juni 2017

Hoofdkantoor Booking.com slecht bereikbaar

Het is eind mei en de zomer staat voor de deur. Dit is het moment dat veel mensen hun vakantiegeld binnen krijgen. Eindelijk genoeg geld om die welverdiende vakantie te gaan boeken. Een mooie rondreis door Azië? Of toch maar naar die leuke camping aan de Costa Brava? Er is een overweldigend (online) aanbod waardoor het soms lastig is om een keuze te maken. Er zijn verschillende reisbureaus in Nederland die u daarmee kunnen helpen. Maar zijn de reisbureaus in Nederland telefonisch goed te bereiken? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 4.983 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'reisbureaus'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 141 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op 2,8% van de gevallen. Dat betekent dat 97,2% van de onderzochte reisbureaus weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Bekende reisbureaus In de resultaten van het onderzoek komen een aantal bekende reisbureaus vaker voor. Van de organisatie D-reizen worden veertien reisbureaus beoordeeld als 'slecht bereikbaar'. Op de tweede plek komt Arke met zes reisbureaus die drie keer of meer geen gehoor gaven aan een oproep. Sinds 2015 is de merknaam Arke verdwenen en valt het nu geheel onder de reisorganisatie Tui. Als er wordt gekeken naar het reisbureau met de meeste gemiste oproepen komt een ander bedrijf het slechtste uit de bus. Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam heeft namelijk de meeste gemiste oproepen. Zij wisten 130 keer de telefoon niet op te nemen. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Zeeland het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 9,3% van de reisbureaus niet goed bereikbaar. De provincie Flevoland komt als beste uit het onderzoek. Daar zijn geen reisbureaus gevonden die vaker dan drie keer een oproep hebben gemist. Zij hebben relatief gezien ook een stuk minder reisbureaus dan andere provincies zoals Noord-Holland en Zuid-Holland. Ruimte voor verbetering Wanneer er op vakantie onverhoopt iets mis gaat is het fijn om snel het reisbureau te kunnen bellen. Het is dan ook belangrijk dat reisbureaus goed te bereiken zijn, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Reisbureaus moeten altijd voor hun klanten klaarstaan. Zij zijn immers het aanspreekpunt als het gaat om de vakantie. Hoewel de meeste reisbureaus goed te bereiken zijn is er nog wel ruimte voor verbetering. Met name D-reizen en Booking.com kunnen de telefonische bereikbaarheid verbeteren." Percentage slecht bereikbaar per provincie Zeeland: 9,3% Friesland: 5,7% Zuid-Holland: 4,7% Overijssel: 4,1% Limburg: 3,4% Noord-Holland: 3,4% Utrecht: 2,6% Drenthe: 2,4% Noord-Brabant: 2,3% Gelderland: 1% Groningen: 0,9% Flevoland: 0%

Dennis Arns
Telefoonservice
5 juni 2017

Dierenwinkels in Drenthe telefonisch het best bereikbaar

Een hond, een kat of toch maar een schattig konijntje? Voor veel mensen is een huisdier erg belangrijk. Een huisdier kan gezelschap bieden en vooral bij oudere mensen is het een oplossing om niet alleen thuis te zitten. Om een huisdier goed te verzorgen kunnen mensen bij dierenwinkels terecht voor de producten. Een dierenwinkel kan daarbij begeleiding en advies geven. Maar hoe scoren de dierenwinkels op telefonische bereikbaarheid? Telefoonboek.nl heeft er onderzoek naar gedaan. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 2.060 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'dierenwinkels'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 192 dierenwinkels het geval, hetgeen neerkomt op 9,3% van de gevallen. Dat betekent dat 90,7% van de bedrijven weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Zeeland het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 13,4% van de dierenwinkels slecht bereikbaar. Drenthe komt het beste uit het onderzoek. Daar is slechts 1,8% van de dierenwinkels slecht te bereiken. Belang van bereikbaarheid Om goed voor een huisdier te zorgen is het belangrijk dat mensen de juiste producten kunnen vinden. Het is fijn als dierenwinkels hier advies en begeleiding over kunnen geven, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Over het algemeen zijn de cijfers uit het onderzoek niet slecht. Toch is er met name voor dierenwinkels in Zeeland nog ruimte voor verbetering." Percentage slecht bereikbaar per provincie Zeeland: 13,4% Overijssel: 12,1% Zuid-Holland: 12,1% Groningen: 11,6% Noord-Brabant: 10,9% Limburg: 10,7% Utrecht: 10% Gelderland: 9,9% Noord-Holland: 9,4% Friesland: 8,6% Flevoland: 2,2% Drenthe: 1,8%

Dennis Arns
Telefoonservice
1 juni 2017

IJssalons in Limburg telefonisch slechtst bereikbaar

Nu de Nederlandse temperaturen weer stijgen worden de rijen voor de ijssalons steeds langer. De zomer komt eraan. Veel mensen zoeken verkoeling en een koud ijsje kan daar goed bij helpen. Omdat ijssalons erg afhankelijk zijn van het seizoen is het voor sommigen ondernemingen lastig om de rest van het jaar te overleven. De ijssalons stromen nu weer vol maar hoe scoren ze op andere gebieden, zoals de klantenservice? Telefoonboek.nl zocht uit hoe telefonisch bereikbaar de ijssalons in Nederland zijn. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 229 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'ijssalon'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij slechts negen ijssalons het geval, hetgeen neerkomt op 3,4% van de gevallen. Dat betekent dat 96,6% van de ijssalons weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Limburg relatief gezien het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 13% van de ijssalons niet goed bereikbaar. In Groningen, Zeeland, Flevoland, Friesland, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant, en Utrecht zijn er geen ijssalons gevonden met meer dan drie klachten. IJssalons goed bereikbaar Over het algemeen kunnen de meeste provincies zeer goede cijfers overleggen, vindt Dirk Lentjes manager van Places Antwoordservice. "Het is wel opvallend dat Limburg een stuk minder goed scoort dan de andere provincies. Voor sommigen ijssalons is er dus ruimte voor verbetering wat betreft de telefonische bereikbaarheid."

Dennis Arns
Telefoonservice
31 mei 2017

Kleine juwelierszaken zijn telefonisch goed bereikbaar

De juwelierszaken hebben de laatste jaren veel last van internet en concurrentie. Door het uitgebreide aanbod op het internet kopen veel mensen hun horloge of sieraden daar. De afgelopen tien jaar heeft dan ook 21% van de juweliers in Nederland de zaak gesloten. Dit zijn met name de zelfstandige ondernemers. De ketens blijven wel stabiel. Om te blijven bestaan moeten de juweliers hun krachten benadrukken: de persoonlijke service. Deze service komt ook terug in de telefonische bereikbaarheid. Maar hoe bereikbaar zijn de Nederlandse juweliers eigenlijk? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 3.008 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'juweliers'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 173 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op 5,8% van de gevallen. Dat betekent dat 94,2% van de onderzochte juweliers weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Ketens en zelfstandige ondernemers De juwelier met de meeste gemiste oproepen is het hoofdkantoor van Siebel Juweliers in Zaandam. Zij hebben 100 gemiste oproepen. Siebel Juweliers is een grotere keten met 45 winkels verspreid over Nederland. Het is opvallend dat een grote keten zoveel gemiste oproepen heeft. De meeste kleine juweliers komen niet boven de tien gemiste oproepen uit. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Groningen het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 11,7% van de juweliers niet goed bereikbaar. De provincie Zeeland komt als beste uit het onderzoek. Daar is slechts 3,3% van de juweliers niet goed bereikbaar. Goede cijfers Het lijkt erop dat de kleine juweliers het relatief gezien beter doen dan de grote ketens als het gaat om telefonische bereikbaarheid. Dit is een goede zaak, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Zo kunnen de zelfstandige ondernemers nogmaals benadrukken waar hun sterke kant ligt: de persoonlijke benadering. Hopelijk kunnen ze met deze kracht tegen de concurrentie en talloze websites opboksen." Percentage slecht bereikbaar per provincie Groningen: 11,7% Limburg: 8,9% Zuid-Holland: 7,5% Overijssel: 6,9% Gelderland: 6,8% Utrecht: 6,4% Friesland: 6,3% Drenthe: 5,5% Noord-Brabant: 5,3% Flevoland: 4,8% Noord-Holland: 4,5% Zeeland: 3,3%

Dennis Arns
Telefoonservice
30 mei 2017

Accountants presteren goed op telefonische bereikbaarheid

Voorheen publiceerde Telefoonboek.nl al cijfers over de telefonische bereikbaarheid van rechtshulp in Nederland. Deze branche bleek goed te scoren: ruim 98% van de rechtshulpinstanties werd beoordeeld als goed bereikbaar. Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van accountantskantoren in Nederland? Doen zij het nog beter? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 6.236 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'accountant'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij slechts 53 accountants het geval, hetgeen neerkomt op 0,8% van de gevallen. Dat betekent dat 99,2% van de accountants weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Big Four spelers Deloitte is met een omzet van €785 miljoen het grootste accountantskantoor van Nederland. Zij worden gevolgd door de overige Big Four spelers: PwC, EY en KPMG. In de resultaten van het bereikbaarheidsonderzoek waar bedrijven met meer dan drie mislukte belpogingen in staan, is te zien dat Deloitte het vaakst voorkomt. Zij hebben twee vestigingen die vaker dan drie keer de telefoon niet opnamen. Daarop volgde KPMG waarbij één vestiging vaker dan drie keer een oproep wist te missen. PwC en EY komen niet voor in het bestand: zij krijgen vrijwel geen klachten over telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Friesland relatief gezien het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 24% van de accountantskantoren niet goed bereikbaar. In Zeeland doen de accountantskantoren het erg goed. Daar zijn geen kantoren gevonden met meer dan drie klachten. Dit kan ook komen doordat er in Zeeland relatief gezien weinig accountantskantoren zijn. Ter vergelijking: in Zeeland zijn 133 accountantskantoren te vinden en in Zuid-Holland bevinden zich 1200 accountantskantoren. Goede resultaten De accountantskantoren in Nederland zijn over het algemeen goed bereikbaar, vindt Dirk Lentjes manager van Places Antwoordservice. "De accountancymarkt in Nederland bestaat uit ongeveer 6.000 accountantskantoren. Daarvan bestaat slechts een klein gedeelte uit grotere kantoren. Om als klein accountantskantoor op te boksen tegen de vier grootste spelers - Deloitte, EY, PwC en KPMG - is het belangrijk dat ze op alle fronten goed scoren. Aan de cijfers te zien gaan accountants in ieder geval wat betreft klantenservice de goede kant op." Percentage slecht bereikbaar per provincie Friesland: 2,4% Limburg: 2,1% Drenthe: 1,9% Flevoland: 1,8% Overijssel: 1,5% Noord-Holland: 1% Utrecht: 0,9% Groningen: 0,7% Zuid-Holland: 0,7% Noord-Brabant: 0,5% Gelderland: 0,4% Zeeland: 0%

Dennis Arns
Telefoonservice
29 mei 2017

Kwantum telefonisch niet goed bereikbaar

Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat er steeds minder consumenten zijn die zelf kunnen of willen klussen. Steeds meer consumenten besteden hun klusjes uit. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor de bouwmarkten in Nederland. Hoewel de doelgroep van 'doe-het-zelvers' afneemt groeit namelijk het aantal kleine zelfstandige ondernemers. Dit is een belangrijke doelgroep om aandacht aan te besteden voor bouwmarkten, zeker omdat consumenten daardoor steeds vaker een klusbedrijf in de arm nemen. Deze doelgroep wil snel en vakkundig geholpen worden. Om op deze ontwikkeling in te spelen is het belangrijk dat de bouwmarkten telefonisch goed bereikbaar zijn. Maar hoe is het gesteld met de bereikbaarheid van de bouwmarkten? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 2.537 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'bouwmarkt'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 204 bouwmarkten het geval, hetgeen neerkomt op 8% van de gevallen. Dat betekent dat 92% van de bouwmarkten weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Kwantum slechtst bereikbaar In de resultaten van het onderzoek komen een aantal grote bouwmarktketens voor. Zo wordt 60% van de filialen van Kwantum beoordeeld als 'slecht bereikbaar'. Deze filialen namen drie keer of meer de telefoon niet op. De Gamma volgt op plaats twee van slecht bereikbare bouwmarkten, daarvan was 13,9% van de vestigingen niet goed te bereiken. De Praxis (12,4%) en Karwei (8,8%) komen ook relatief vaak voor in het bestand. Een vestiging van Praxis heeft veruit de meeste gemiste oproepen: het Praxis hoofdkantoor in Diemen had maar liefst 251 gemiste oproepen. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Limburg relatief gezien het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 14,7% van de bouwmarkten niet goed bereikbaar. In Flevoland scoren de bouwmarkten het beste. Daar was slechts 3,2% van de bouwmarkten niet goed bereikbaar. Ruimte voor verbetering De cijfers van de bouwmarkten laten zien dat er ruimte is voor verbetering, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "De trends in de branche tonen aan dat er een toenemende behoefte aan advies, gemak, service en beleving is. Om op deze trend in te spelen is het belangrijk dat bouwmarkten telefonisch goed te bereiken zijn. Met name voor filialen van de Kwantum is hier verbetering mogelijk". Percentage slecht bereikbaar per provincie Limburg: 14,7% Noord-Holland: 10,5% Noord-Brabant: 10% Utrecht: 9,6% Zuid-Holland: 9,3% Gelderland: 8,4% Groningen: 8,4% Overijssel: 6,9% Friesland: 6,3% Drenthe: 5,7% Zeeland: 3,3% Flevoland: 3,2%

Dennis Arns
Telefoonservice
22 mei 2017

Hoofdkantoor Booking.com slecht bereikbaar

Het is eind mei en de zomer staat voor de deur. Dit is het moment dat veel mensen hun vakantiegeld binnen krijgen. Eindelijk genoeg geld om die welverdiende vakantie te gaan boeken. Een mooie rondreis door Azië? Of toch maar naar die leuke camping aan de Costa Brava? Er is een overweldigend (online) aanbod waardoor het soms lastig is om een keuze te maken. Er zijn verschillende reisbureaus in Nederland die u daarmee kunnen helpen. Maar zijn de reisbureaus in Nederland telefonisch goed te bereiken? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 4.983 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'reisbureaus'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 141 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op 2,8% van de gevallen. Dat betekent dat 97,2% van de onderzochte reisbureaus weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Bekende reisbureaus In de resultaten van het onderzoek komen een aantal bekende reisbureaus vaker voor. Van de organisatie D-reizen worden veertien reisbureaus beoordeeld als 'slecht bereikbaar'. Op de tweede plek komt Arke met zes reisbureaus die drie keer of meer geen gehoor gaven aan een oproep. Sinds 2015 is de merknaam Arke verdwenen en valt het nu geheel onder de reisorganisatie Tui. Als er wordt gekeken naar het reisbureau met de meeste gemiste oproepen komt een ander bedrijf het slechtste uit de bus. Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam heeft namelijk de meeste gemiste oproepen. Zij wisten 130 keer de telefoon niet op te nemen. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Zeeland het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 9,3% van de reisbureaus niet goed bereikbaar. De provincie Flevoland komt als beste uit het onderzoek. Daar zijn geen reisbureaus gevonden die vaker dan drie keer een oproep hebben gemist. Zij hebben relatief gezien ook een stuk minder reisbureaus dan andere provincies zoals Noord-Holland en Zuid-Holland. Ruimte voor verbetering Wanneer er op vakantie onverhoopt iets mis gaat is het fijn om snel het reisbureau te kunnen bellen. Het is dan ook belangrijk dat reisbureaus goed te bereiken zijn, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Reisbureaus moeten altijd voor hun klanten klaarstaan. Zij zijn immers het aanspreekpunt als het gaat om de vakantie. Hoewel de meeste reisbureaus goed te bereiken zijn is er nog wel ruimte voor verbetering. Met name D-reizen en Booking.com kunnen de telefonische bereikbaarheid verbeteren." Percentage slecht bereikbaar per provincie Zeeland: 9,3% Friesland: 5,7% Zuid-Holland: 4,7% Overijssel: 4,1% Limburg: 3,4% Noord-Holland: 3,4% Utrecht: 2,6% Drenthe: 2,4% Noord-Brabant: 2,3% Gelderland: 1% Groningen: 0,9% Flevoland: 0%

Dennis Arns
Telefoonservice
25 mei 2017

Middelbare scholen telefonisch zeer goed bereikbaar

Het is bijna zover, op 14 juni worden om 8.00 uur de normeringen voor vmbo, havo en vwo examens bekend gemaakt op de website van Cito. De meeste scholen maken de uitslag dezelfde dag bekend. Voor de meeste eindexamenleerlingen zal dit een dag vol spanning met knikkende knieën en zweethandjes zijn. De hele dag wachten op misschien wel een van de belangrijkste telefoontjes uit hun leven. Het is heel belangrijk dat de eindexamenleerlingen bereikbaar zijn die dag, zodat ze dit telefoontje niet kunnen missen. Maar hoe bereikbaar zijn de middelbare scholen zelf eigenlijk? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 1098 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Voortgezet onderwijs'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 22 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op 2% van de gevallen. Dat betekent dat 98% van de onderzochte scholen weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Aan de cijfers is te zien dat het goed gesteld is met de bereikbaarheid van de scholen in Nederland. Dat is fijn, want het is belangrijk dat ouders en leerlingen bij spoed of belangrijke vragen de school snel kunnen bereiken. Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Zeeland het hoogste percentage scholen heeft dat slecht bereikbaar is. Daar was 10% van de onderzochte scholen meer dan drie keer niet bereikbaar. Pontes Het Goese Lyceum in Zeeland heeft de meeste gemiste oproepen. Zij namen 20 keer de telefoon niet op. In de provincies Drenthe en Utrecht doen de scholen het juist erg goed: daar werden geen scholen gevonden met meer dan drie klachten. Scholen bereikbaar voor vragen Goede cijfers, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Voor prangende vragen van ouders en (toekomstige) leerlingen is het heel fijn dat scholen goed bereikbaar zijn. Vooral nu het nieuwe jaar eraan komt is het voor de nieuwe leerlingen en hun ouders prettig als zij de middelbare school gemakkelijk kunnen bereiken." Percentage slecht bereikbaar per provincie Zeeland: 10% Overijssel: 5,5% Groningen: 5,1% Flevoland: 4,8% Noord-Brabant: 3,3% Gelderland: 2,9% Friesland: 2% Limburg: 1,9% Zuid-Holland: 1,46% Noord-Holland: 0,6% Drenthe: 0% Utrecht: 0%

Dennis Arns
Telefoonservice
25 mei 2017

Verzorgingshuizen in Utrecht telefonisch goed bereikbaar

Mensen die niet meer zelfstandig thuis kunnen wonen kunnen in een verzorgingshuis terecht. Hier krijgen zij de nodige zorg en ondersteuning. Door de forse bezuinigingen in de zorg hebben de verzorgingshuizen het de laatste jaren niet makkelijk gehad. De instellingen krijgen minder geld. Hierdoor wordt er onder andere flink op het personeel bezuinigd. Daardoor is de bezetting in verzorgingshuizen soms erg dun. Hoewel de medewerkers het hart op de goede plaats hebben, hebben ze soms gewoonweg te veel werk. Hebben deze bezuinigingen ook invloed gehad op de telefonische bereikbaarheid van verzorgingshuizen? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 1306 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'verzorgingshuizen'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 243 van de 739 verzorgingshuizen het geval, hetgeen neerkomt op 30,6% van de gevallen. Dat betekent dat 69,4% van de onderzochte verzorgingshuizen weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Hoog percentage niet bereikbaar Een percentage van 30,6% van de verzorgingshuizen dat niet goed bereikbaar is, is relatief hoog. Toch vallen deze cijfers wellicht goed te verklaren. Voor medewerkers in een verzorgingshuis staat de zorg voor de bewoners natuurlijk voorop, maar daarnaast is het ook belangrijk dat zij bereikbaar zijn. Mensen die naar verzorgingshuizen bellen kunnen soms met urgente vragen zitten. Het is dan erg vervelend als er niemand opneemt. Door alle bezuinigingen en het tekort aan personeel is het echter niet raar dat de bereikbaarheid van verzorgingshuizen niet altijd even scherp is. Per provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Noord-Holland en Friesland het slechtst uit de bus komen: bij beide provincies was meer dan 30% van de verzorgingshuizen slecht bereikbaar. In Utrecht doen de verzorgingshuizen het juist opvallend goed, daar kreeg slechts 3,1% van de verzorgingshuizen meer dan drie klachten. Tegenvallende cijfers De bereikbaarheid van verzorgingshuizen valt een beetje tegen, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Het is te hopen dat er in de toekomst minder wordt bezuinigd op ouderenzorg. Het belangrijkste is natuurlijk de zorg voor de mensen zelf, maar uiteindelijk zal dit ook de telefonische service ten goede komen." Percentage slecht bereikbaar per provincie Noord-Holland: 32,8% Friesland: 32,1% Zeeland: 25,7% Gelderland: 25% Noord-Brabant: 20,9% Limburg: 20,6% Zuid-Holland: 19,9% Groningen: 14,3% Drenthe: 11,1% Overijssel: 7,9% Flevoland: 7,9% Utrecht: 3,1%

Dennis Arns
Telefoonservice
25 mei 2017

Verhuisbedrijven telefonisch zeer goed bereikbaar

Binnenkort een nieuwe woning? Een verhuisbedrijf kan veel zorgen uit handen nemen. Door de aantrekkende woningmarkt is er de laatste jaren een stijging te zien in het aantal verhuizingen. Dit is een positieve ontwikkeling voor de verhuisbedrijven. In 2016 hebben verhuisbedrijven 30% meer verhuizingen uitgevoerd dan in 2014. Het gaat dus steeds beter in de verhuisbranche. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de telefonische bereikbaarheid van verhuisbedrijven? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 757 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'verhuisbedrijven'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij slechts 8 verhuisbedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 1,1% van de gevallen. Dat betekent dat 98,9% van de verhuisbedrijven weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Utrecht relatief gezien het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 5,2% van de verhuisbedrijven niet goed bereikbaar. In Flevoland, Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Zeeland en Limburg doen de verhuisbedrijven het erg goed. Daar zijn geen bedrijven gevonden met meer dan drie klachten. Goed nieuws voor de verhuisbranche Dit zijn goede cijfers voor de verhuisbranche, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Het is goed om te zien dat de verhuisbranche weer aantrekt. Om door te groeien is het belangrijk dat de verhuisbedrijven goed bereikbaar zijn voor klanten. Aan deze cijfers te zien gaan de verhuisbedrijven in ieder geval wat betreft klantenservice de goede kant op."

Dennis Arns
Telefoonservice
23 mei 2017

Rechtshulp-instanties scoren goed op bereikbaarheid

Bij het opstellen van een testament, een echtscheiding aanvragen of bij het regelen van andere juridische conflicten kunt u de rechtshulp inschakelen van verschillende instanties. Voor gratis juridisch advies kunt u bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket terecht. Wanneer u advies nodig heeft bij een belangrijke zaak is het fijn als u snel geholpen wordt. Telefoonboek.nl zocht uit hoe bereikbaar de verschillende rechtshulp instanties in Nederland zijn. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 5.626 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Rechtshulp'. Dit zijn bijvoorbeeld telefoonnummers van het Juridisch Loket, bewindvoering, budgetbeheer of juristen. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 107 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op 1,7% van de gevallen. Dat betekent dat 98,3%% van de onderzochte rechtshulp instanties weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Drenthe het slechtst scoort. In Drenthe is 6,8% van de organisaties die rechtshulp aanbieden niet goed bereikbaar. In Zuid-Holland zijn de meeste rechtshulporganisaties wel goed bereikbaar. Daar kreeg namelijk slechts 1,2% meer dan drie klachten. Desondanks bevindt zich in Zuid-Holland het telefoonnummer met de meeste gemiste oproepen. Het Juridisch Loket in Rotterdam heeft 75 keer geen gehoor gegeven aan telefoontjes. Geen slecht resultaat De bereikbaarheid van rechtshulp-instanties in Nederland valt niet tegen, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Wanneer mensen zelf niet uit een lastige juridische situatie kunnen komen, is het fijn dat zij advies kunnen krijgen van professionals. Vooral het Juridisch Loket dat gratis advies geeft zal voor veel mensen een uitkomst zijn. Het is dan wel belangrijk dat zij goed bereikbaar zijn. Bij een aantal vestigingen is hier nog verbetering mogelijk." Onbereikbaarheid per provincie Drenthe: 6,8% Flevoland: 4,9% Limburg: 4,7% Zeeland: 3,6% Overijssel: 3% Friesland: 2,8% Noord-Brabant: 2,2% Gelderland: 2,1% Groningen: 2,1% Noord-Holland: 1,4% Utrecht: 1,4% Zuid-Holland: 1,2%

Dennis Arns
Telefoonservice
22 mei 2017

Meubelzaken: Vooral Ikea filialen slecht bereikbaar

Op een zondag over de woonboulevard struinen en nieuwe meubels uitzoeken; het zal voor de meeste Nederlanders wel een bekend fenomeen zijn. Wanneer u dan eindelijk de perfecte meubels vindt, wil u ze natuurlijk zo snel mogelijk in huis hebben. Bij het aanschaffen van meubels kan het echter zijn dat u te maken krijgt met een bepaalde levertijd. Om op de hoogte te blijven van eventuele veranderingen is het fijn als u de meubelzaak goed kan bereiken. Telefoonboek.nl zocht uit hoe bereikbaar de Nederlandse meubelzaken zijn. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 8.143 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Meubels'. Dit zijn onder andere: meubelzaken, meubelstoffeerderijen en meubelmakers. Daarvan zijn 1.921 telefoonnummers beoordeeld. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 259 van de 1.921 meubelzaken het geval, hetgeen neerkomt op 13,5% van de gevallen. Dat betekent dat 86,5 %van de onderzochte telefoonnummers weinig tot geen klachten krijgen. Ikea, Jysk en Leen Bakker In de resultaten van het onderzoek valt op dat een aantal meubelgiganten vaker in de lijst van slecht bereikbare bedrijven voorkomen. Zo worden alle filialen van de Ikea beoordeeld als 'slecht bereikbaar'. Uit het onderzoek blijkt dat alle 13 vestigingen in Nederland drie keer of meer geen gehoor gaven aan een oproep. De Ikea in Breda wist zelfs 244 keer geen gehoor te geven aan telefoontjes van klanten. De Jysk komt ook een aantal keer voor in de lijst. Daarvan was 31,6% van de filialen niet goed bereikbaar. De Leen Bakker komt van deze drie bekende meubelgiganten als beste uit de bus. Daarvan was maar 17% van de filialen slecht bereikbaar. Provincie Wanneer er gekeken wordt naar de bereikbaarheid van meubelzaken per provincie, valt op dat de bereikbaarheidscijfers dicht bij elkaar liggen. Friesland scoort het best: daar was slechts 2,6% van de meubelzaken slecht bereikbaar. Daarentegen scoort buurman Groningen het slechtst: hier was 6,3% van de onderzochte meubelzaken drie keer of vaker niet bereikbaar. Ruimte voor verbetering Over het algemeen zijn de cijfers uit het onderzoek niet slecht, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Het is echter wel opvallend dat een meubelgigant als Ikea zo vaak onbereikbaar is. Wanneer klanten vragen hebben over meubels of de levering daarvan is het van belang dat zij snel iemand kunnen bereiken. Hier is dus zeker nog verbetering mogelijk." Percentage slecht bereikbaar per provincie Groningen: 6,3% Limburg: 4,9% Zeeland: 4,8% Drenthe: 4,7% Flevoland: 4,5% Gelderland: 4,2% Zuid-Holland: 3,8% Noord-Brabant: 3,5% Noord-Holland: 3,4% Utrecht: 3,4% Overijssel: 3,2% Friesland: 2,6%

Dennis Arns
Klantenservice
22 mei 2017

Social messaging apps: bereid u voor op de komende 5 jaar!

Social-messaging apps nemen de plek in van de gewone smartphone applicaties. Steeds meer bedrijven maken gebruiken van bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook Messenger om contact te houden met hun klanten. Het social media gedrag van mensen verandert continu, aan uw bedrijf de kunst om hier tijdig op in te spelen! Places.nl bespreekt daarom hoe u social messaging het beste kunt gebruiken. Meer direct messaging Anno 2017 is het gebruik van social messaging applicaties enorm gegroeid en worden de reguliere applicaties steeds minder gebruikt. Het contact tussen de consument en het bedrijf vindt tegenwoordig vaak plaats via bijvoorbeeld Whatsapp en veel minder via de social media kanalen. Klantenservice via social messaging kan op verschillende manieren: via persoonlijk contact, met behulp van een chatbot of een combinatie daarvan. De vraag is natuurlijk welke manier het beste aansluit bij uw business! Persoonlijk contact Voor kleinere en middelgrote bedrijven is het mogelijk om zelf contact te houden met de klant. Op die manier weet u natuurlijk dat de klant altijd de juiste informatie ontvangt en persoonlijk contact komt de klantrelatie ten goede. Het is daarbij wel belangrijk om niet te opdringerig te zijn en de social messaging klantenservice enkel te gebruiken voor vragen vanuit de klant. Stuur geen massaberichten, maar houd het persoonlijk. Daarmee voorkomt u dat de klant u als spam rapporteert. Wanneer u dit op een goede manier aanpakt, kunt u veel potentiële klanten over de streep trekken. Chatbots Chatbots werken efficiënt: met minimale moeite kunt u veel klanten te woord staan. Deze vorm van social messaging is sterk in opkomst en veel bedrijven maken hier veelvuldig gebruik van. De ontwikkelingen zijn echter nog niet zo ver dat de klant niet door heeft dat er een automatisch antwoord gegeneert wordt. Daardoor loopt u het risico dat de klant niet het gewenste antwoord ontvangt. Afhankelijk van het soort vragen die uw klantenservice doorgaans ontvangt, kunt u bepalen of chatbots een uitkomst kunnen zijn voor uw bedrijf. Alternatieven Het is van groot belang om de kwaliteit van het klantcontact altijd voorop te zetten. Wanneer u chatbots te onpersoonlijk vindt en u niet de middelen heeft om persoonlijk contact te bieden via social messaging apps, zijn er ook nog alternatieven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een live chat op uw website, waarbij potentiële klanten direct benaderd kunnen worden. Niet alleen voor vragen, maar ook om te bepalen waar de klant naar op zoek is. Op die manier dringt u zich minder op, maar biedt u wel de mogelijkheid tot direct contact. Antwoordservice Een ander alternatief is het inschakelen van een antwoordservice. Daarmee bent u wel 24/7 bereikbaar, maar schakelt u de telefoon door wanneer u de telefoon zelf niet kan beantwoorden. Bij de antwoordservicedienst van Places.nl werken professionele telefonisten die de telefoon beantwoorden volgens een door u opgesteld script. Vervolgens ontvangt u een samenvatting van het gesprek, met de contactgevens. Op die manier kunt u terugbellen wanneer u dat uitkomt, wat een hoop rust oplevert! Voor meer informatie over deze dienst belt u vrijblijvend met 024 - 3506953.

Dennis Arns
Telefoonservice
17 mei 2017

Basic-Fit bij slechtst bereikbare sportscholen

De laatste jaren vond er een explosieve groei plaats in het aantal Nederlandse fitnesscentra. Uit een onderzoek van de Rabobank blijkt dat fitness met ruim 3 miljoen beoefenaars de grootste sport van Nederland is. Er zijn ruim 1.850 fitnesscentra in ons land. Fitness is een relatief dure sport met een hoog klantverloop. Klanten kunnen door het grote aanbod van sportscholen gemakkelijk wisselen van abonnement. Jaarlijks zegt dan ook gemiddeld een derde van de klanten zijn abonnement op. Om klanten te behouden en vragen over abonnementen snel te beantwoorden is het belangrijk dat sportscholen goed bereikbaar zijn. In een onderzoek van Telefoonboek.nl is te zien hoe het met de bereikbaarheid van sportscholen is gesteld. Onderzoek In het onderzoek van Telefoonboek zijn 904 telefoonnummers van sportscholen beoordeeld op hun bereikbaarheid. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 182 van de 904 sportscholen het geval, hetgeen neerkomt op 20,1% van de gevallen. Dat betekent dat 79,9% van de onderzochte telefoonnummers weinig tot geen klachten krijgen. Basic-Fit en Fit For Free Twee grote sportaanbieders in Nederland zijn Basic-Fit (met 146 clubs in NL) en Fit For Free (met 80 vestigingen in NL). Van Basic-Fit werd bij meer dan de helft van de telefoonnummers na drie keer of meer geen gehoor gegeven aan de oproep. Zij zijn in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar'. De Basic-Fit in Hoofddorp heeft zelfs de meeste gemiste oproepen: zij namen 305 keer de telefoon niet op. Van Fit For Free zijn minder dan de helft van de telefoonnummers in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar'. Fit For Free is dus relatief gezien beter bereikbaar dan Basic-Fit. Provincie Als er wordt gekeken naar het verschil in bereikbaarheid per provincie is te zien dat Limburg het slechtst uit de bus komt. Daar is 9,3% van de sportscholen slecht bereikbaar. In het hoge noorden zijn de sportscholen beter bereikbaar: in Friesland en Drenthe is namelijk slechts 3,7% van de sportscholen meer dan drie keer niet bereikbaar. Toenemende vraag naar persoonlijke begeleiding Uit een onderzoek van de Rabobank blijkt dat er op de fitnessmarkt een toenemende vraag naar persoonlijke begeleiding en training in kleine groepjes is. Wanneer sportscholen niet bereikbaar zijn kunnen ze minder goed op deze trend in spelen, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Het is daarom van belang om goed bereikbaar te zijn in een markt waar het verloop van abonnees zo hoog is." Percentage slecht bereikbaar per provincie Friesland: 3,7% Drenthe: 3,7% Gelderland: 3,8% Overijssel: 4,5% Noord-Brabant: 4,9% Utrecht: 5% Zuid-Holland: 5,4% Noord-Holland: 5,6% Zeeland: 6,1% Flevoland: 6,2% Groningen: 6,3 %

Dennis Arns
Imago
16 mei 2017

Klantenservice belangrijkst voor Belgen en Nederlanders

Heeft u ook zo genoten van het Eurovisie Songfestival? Ook bij Telefoonboek.nl hebben weer gretig mee zitten schrijven bij de puntverdelingen, al had natuurlijk niemand van tevoren Salvador Sobral als grote winnaar voorspeld, de streaker zien aankomen, of een flauw idee hoe je O'G3NE uitspreekt. Nu Europa weer massaal tegelijkertijd aan de buis gekluisterd zat voor (al dan niet) hoogstaande muziek, vroegen wij ons af hoe het met de klantenservice in Europa zit. Nu weten we hoe het muzikaal gezien met Europa gaat, maar laten we nu ook eens over de grens naar de klantvriendelijkheid kijken. Hoe belangrijk wordt dit item geacht in andere Europese landen? En: welk land kreeg douze points voor de klantenservice, en gaat er met de eindoverwinning vandoor? Acht landen In een eerder onderzoek van Easynet worden bedrijven uit acht landen gevraagd naar welk punt het belangrijkst wordt beschouwd voor hun organisatie. Daarbij worden de opties 'klantenservice', 'winst', 'sociale verantwoordelijkheid', 'milieuzaken', 'marktaandeel', 'marktreputatie', 'aandeelhouders' en 'anders' gegeven. In ieder land (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, België en Nederland) krijgt klantenservice het grootste aandeel van de stemmen. Percentages Wel verschillen de percentages nogal per land. In België vindt het grootste aandeel van de onderzochte bedrijven klantenservice het belangrijkst: 47% van de ondervraagde ondernemers vulde dit in als antwoord. Ook in Nederland en Groot-Brittannië (beiden 46%) werd er door een groot deel van de ondervraagden klantenservice als belangrijkste aspect ingevuld. In Frankrijk (22%) en Zwitserland (33%) lagen deze percentages het laagst. Top drie In een onderzoek van FinancesOnline.com naar de beste klantenservice ter wereld (het hoogst gekwalificeerde land Nieuw-Zeeland ligt helaas buiten Europa) werd gekeken naar de hoogste beoordelingen van klanten. Het Europese land dat hier als beste uit de bus kwam is Noorwegen, gevolgd door Denemarken en Rusland. Antwoordservice Bij een optimale klantenservice bent u natuurlijk het liefst áltijd bereikbaar, ook buiten kantoortijden. Dat valt vrij eenvoudig te realiseren met de aanschaf van een antwoordservice: zo neemt uw telefonisten op afstand ook buiten werktijd de telefoon voor u op. Zij nemen de boodschap voor u aan en koppelen deze terug door een notitie te maken. Zo mist u nooit meer belangrijke telefoontjes.

Dennis Arns
Telefoonservice
15 mei 2017

Dierenartsen in Drenthe best bereikbaar

Er is iets aan de hand met uw huisdier. Het is alleen moeilijk te beoordelen of iets een spoedgeval is of niet. Is bijvoorbeeld de verminderde eetlust van uw hond onschuldig of is er echt iets ergs aan de hand? Het is bij twijfel altijd fijn om even de dierenarts te kunnen bellen. Maar hoe bereikbaar zijn dierenartsen eigenlijk? Telefoonboek.nl zocht uit hoe goed de Nederlandse dierenartsen per telefoon bereikbaar zijn. Onderzoek In de database van Telefoonboek.nl staan in totaal 1403 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Dierenarts'. Daarvan zijn 832 nummers beoordeeld op hun bereikbaarheid. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 126 van de 832 dierenartsen het geval, hetgeen neerkomt op 15,3% van de gevallen. Dat betekent dat 84,7% van de onderzochte dierenartsen weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Limburg en Zeeland het slechtst uit de bus komt: 18,2% van de dierenartsen in Zeeland en 18,7% van de dierenartsen in Limburg waren meer dan drie keer niet beschikbaar. In Drenthe doen de dierenartsen het juist erg goed, daar werden geen bedrijven met meer dan drie klachten gevonden. Snelle reactie van dierenarts van belang Het zijn geen slechte cijfers, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Wanneer mensen naar een dierenarts bellen is het vaak omdat zij direct advies nodig hebben. Het is daarom belangrijk dat een dierenarts goed bereikbaar is. Gelukkig zijn de meeste dierenartsen in Nederland ook gewoon prima te bereiken. Zo kunnen mensen hopelijk snel advies krijgen wanneer zij zich zorgen maken over hun huisdier." Percentage slecht bereikbaar per provincie Drenthe: geen bedrijven met drie klachten of meer Overijssel: 4,9% Utrecht: 5,3% Noord-Holland: 7,6% Flevoland: 8% Gelderland: 8,5% Zuid-Holland: 8,5% Groningen: 10,8% Friesland: 10,1 % Noord-Brabant: 10,9% Zeeland: 18,2% Limburg:18,7%

Dennis Arns
Telefoonservice
4 mei 2017

Sportonderwijs uitstekend bereikbaar

Dat sporten gezond is, hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Natuurlijk kun je wekelijks naar de sportschool gaan, maar veel mensen geven de voorkeur aan een team sport of groepslessen. Die laatste categorie is er in alle soorten en maten. Van judo tot paardrijden, en van yoga tot streetdance; sportonderwijs zorgt er voor dat je op een goede én leuke manier bezig bent met je lichaam. Aanmelden kan vaak via het web, maar wil je eerst nog wat informatie inwinnen dan kun je beter even een belletje plegen. Maar hoe goed zijn aanbieders van sportonderwijs te bereiken? Telefoonboek.nl zocht het uit. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 9792 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Sportonderwijs'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij slechts 19 van de 9792 aanbieders van Sportonderwijs het geval, hetgeen neerkomt op 0,2% van de gevallen. Dat betekent dat 99,8% van de onderzochte instanties weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. Weinig uitschieters Onder de 19 telefoonnummers die meer dan drie keer niet bereikbaar waren, vallen overigens weinig uitschieters. Bij een yoga studio uit Roermond werden de meeste klachten geregistreerd: 15 keer waren zij niet te bereiken voor de bezoekers van Telefoonboek.nl. De provincies met de meeste "slecht bereikbare sportonderwijzers" zijn overigens Limburg en Noord-Holland: uit beide provincies kregen vier bedrijven meer dan drie klachten over de telefonische bereikbaarheid. Balie De uitstekende bereikbaarheidscijfers vallen volgens Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, goed te verklaren: "De meeste, grotere instellingen die sportonderwijs aanbieden hebben een balie waarbij de telefoon bemand wordt. Ook zullen veel sporters gewoon het nummer van hun instructeur hebben, waar zij met eventuele vragen terecht kunnen. Dat neemt overigens niet weg dat veel branches een voorbeeld kunnen nemen aan deze uitstekende cijfers."

Dennis Arns
Telefoonservice
3 mei 2017

Opticiens grotendeels goed bereikbaar

Bij veel opticiens kan men al een online afspraak maken, maar voor een meting en het uitzoeken van een bril zal men toch naar de winkel zelf moeten. Voor aanvullende vragen over brillen of lenzen is telefonisch contact in deze branche nog steeds de meest gangbare vorm van klantenservice. Maar hoe goed nemen opticiens de telefoon op? Telefoonboek.nl zette de bereikbaarheidsbril op en deed de check. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 2595 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Opticien'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 224 van de 2595 bedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 8,6% van de gevallen. Dat betekent dat 91,4% van de onderzochte bedrijven weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde opticiens per provincie, valt te zien dat met name in Utrecht en Zuid-Holland de telefonische klantenservice erg serieus wordt genomen: in deze provincies kregen respectievelijk 6,7% en 4,1% van de opticiens meer dan drie klachten over de bereikbaarheid. In Drenthe ligt het percentage klachten het hoogst. Daar werd bij 22,8% van de opticiens meer dan drie klachten geregistreerd. Hans Anders In de lijst met bedrijven die meer dan drie keer niet opnamen vallen vooral veel filialen van Hans Anders: van 68 van de 224 slecht bereikbare bedrijven horen bij deze franchise. Ook Pearle (47 zaken) en Specsavers (31) kregen relatief veel klachten. Opticiens van Het Huis (1) en Eye Wish (7) kregen aanzienlijk minder klachten. Het bedrijf met de meeste klachten is het hoofkantoor van Specsavers te Huizen (30 mislukte belpogingen). Winst Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, denkt dat de meeste opticiens tevreden mogen zijn: "meer dan 90% krijgt bijna geen klachten, dat is meer dan prima. Toch valt er nog genoeg winst te behalen: bij 224 bedrijven om precies te zijn. Een bril op een paar lenzen is niet zomaar even een aankoop. Dan moeten klanten altijd met hun vragen terecht kunnen." Percentage slecht bereikbaar per provincie Drenthe 22,8% Overijssel 12,5% Limburg 11,6% Gelderland 11,2% Friesland 10,7% Zeeland 10,7% Groningen 10,5% Flevoland 9,1% Noord-Holland 8,2% Noord-Brabant 8% Utrecht 6,7% Zuid-Holland 4,1%

Dennis Arns
Telefoonservice
3 mei 2017

Surface acting vs. deep acting

U bent na een lange dag werken bijna klaar en de laatste klant is net de deur uit. Net twee minuten voor sluitingstijd staat er echter nog iemand voor de deur. U zet nog even uw beste glimlach op en luistert geduldig naar de vraag van de klant. Echter, u bent moe en heeft genoeg gehad van de dag. Wat is dit fenomeen? Dit heeft een naam, namelijk emotionele arbeid. Wanneer u eigenlijk geen zin heeft in een bepaalde interactie of situatie en toch uw gezicht in de plooi houdt en service verleent, vertoont u surface acting. Dit is het onderdrukken of maskeren van de emoties die u eigenlijk voelt, zodat u de emotie kunt uitdrukken die bij de situatie hoort. Uit onderzoek is gebleken dat dit nadelig is voor de mens. Wanneer in het werk veel van deze situaties voorkomen en er dus veel surface acting wordt toegepast, kan dit resulteren in een burn-out. Dit wilt u zelf natuurlijk niet meemaken, en evenmin wilt u uw werknemers hieraan kwijtraken. Wat kunt u doen om dit te voorkomen? Een van de dingen die u kunt proberen toe te passen is deep acting. Dit is het proberen uw eigen emoties oprecht te veranderen naar wat nodig of gepast is in de situatie. Wanneer u dan bijvoorbeeld die klant gaat helpen die net voor sluitingstijd binnenkomt, kunt u bijvoorbeeld vast denken aan de persoon die thuis op u wacht, of het leuke weekend wat er aankomt. Dit kunt u dan weer vertalen naar het plezier dat u de klant bezorgt door hem of haar te helpen. Klanten te woord staan De genoemde methode is ook belangrijk als u klanten te woord staat aan de telefoon. Places.nl begrijpt dat u soms te druk bezig bent met belangrijke bezigheden om de hele dag de telefoon aan te nemen. Daar hebben wij een oplossing voor, namelijk een enthousiast team dat uw klanten fris te woord staat en hier speciaal voor klaar zit. Wanneer uw interesse gewekt is kunt u vrijblijvend bellen met om 024 - 3555 299 meer informatie in te winnen over de antwoordservice.

Dennis Arns
Telefoonservice
2 mei 2017

93% kledingwinkels uitstekend bereikbaar

Nu de winter alweer een tijdje voorbij is en de lente al even aan de gang is, kunnen de modefreaks alvast gaan nadenken over een zomergarderobe. Hoewel kleding ook al veel online wordt besteld (het wordt immers steeds makkelijker om thuis te passen en weer terug te sturen), geven een hoop mensen nog steeds de voorkeur aan een fysieke kledingwinkel. Maar hoe goed zijn zij telefonisch bereikbaar voor vragen van klanten? Telefoonboek.nl dook in de database en zette de feiten op een rijtje. Onderzoek In de database van Telefoonboek staan 14.133 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Kleding'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 990 van de 14.133 winkels het geval, hetgeen neerkomt op 7% van de gevallen. Dat betekent dat 93% van de onderzochte kledingzaken weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. Provincie Wanneer de cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde winkels per provincie, valt te zien dat vooral Drentse en Groningse kledingwinkels relatief vaak de telefoon niet opnemen: hier kregen 9,8% en 9,5% van de kledingzaken meer dan drie klachten. In Zeeland (5,4%) en Flevoland (4,8%) werden de minste mislukte belpogingen geregistreerd. Uitschieters Het hoofdkantoor van Wehkamp te Zwolle kreeg in deze categorie verreweg de meeste klachten: maar liefst 534 waren zij niet bereikbaar voor bezoekers van Telefoonboek.nl. De Zara in Den Haag was de winkel met de meeste gemiste telefoontjes: hier werden 86 mislukte belpogingen geregistreerd. Andere uitschieters waren onder andere de Primark in Almere (75 mislukte belpogingen) en een filiaal van H&M in Amsterdam (48). Aandacht voor de klant "Als eigenaar of medewerker van een kledingwinkel wil je natuurlijk zoveel mogelijk aandacht besteden aan de klant" vertelt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Dan kan het opnemen van de telefoon er nog wel eens bij in schieten. Vooral bij grote ketens komt dit nog al eens voor, zo blijkt uit dit onderzoek. Maar aan de andere kant van de lijn bevinden zich ook klachten die aandacht behoeven. Met een goede bereikbaarheid hou je de klantenbase tevreden." Percentage slecht bereikbaar per provincie Drenthe 9,8% Groningen 9,5% Noord-Brabant 7,6% Noord-Holland 7,5% Overijssel 7,3% Limburg 7,2% Zuid-Holland 7% Friesland 6,4% Gelderland 6,3% Utrecht 6,2% Zeeland 5,4% Flevoland 4,8%




Even geduld alstublieft...