Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Hoe interessant is de elektrische Tesla vrachtwagen voor Nederland?



Hoe interessant is de elektrische Tesla vrachtwagen voor Nederland?

In november van het afgelopen jaar presenteerde Tesla een elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. De vrachtwagen zou een bereik hebben van 475 tot 800 kilometer. De basisprijs van de vrachtwagen zal rond de €130.000 tot €150.000 bedragen. De vrachtwagen kan in een half uur opladen tot een bereik van 643 kilometer. Met een maximale vracht van 36.000 kilogram trekt de truck in 20 seconden naar de 100 km/u. Bij een lege trailer zou dit binnen in 5 seconden al lukken. Dat klinkt allemaal goed, maar hoe aantrekkelijk is de Tesla Semi voor Nederlandse bedrijven?

De Tesla Semi

Tesla staat erom bekend de wereld te willen verbeteren. De introductie van deze truck maakt onderdeel uit van dit plan. De truck zou namelijk de veiligste ooit zijn. De vrachtwagen is namelijk, net als de elektrische Tesla auto"s die we al kennen, uitgerust met Autopilot. Dit is een systeem dat beschikt over een automatisch noodremsysteem, dat aanrijdingen zou helpen voorkomen, en een waarschuwingssysteem voor als de bestuurder van de baan raakt. De centrale positie van de bestuurder - er is maar één plek in de cabine van de vrachtwagen - zou maximale controle en optimaal zicht opleveren. Bovendien zou de verlaging van het zwaartepunt ervoor zorgen dat er minder kans is dat de truck kantelt.

Daarnaast zou de Tesla Semi voordelig zijn in gebruikskosten. Elektriciteit is namelijk de helft goedkoper dan diesel. Dit, in combinatie met systemen die weinig onderhoud vergen, zou een totale besparing van $200.000 dollar (zo"n €160.000) opleveren. De prijs van de truck zou daardoor in twee jaar terugverdiend zijn.

Tesla zou Tesla niet zijn als er niet ook een speciale versie van de vrachtwagen zou uitkomen. Zoals bij de andere Tesla-voertuigen komt ook bij deze een Founders Series uit. Deze speciale versie, waar er maar 1.000 van gemaakt zullen worden, zal zo"n €170.000 gaan kosten.

De Tesla Semi was in eerste instantie alleen in de VS en Canada te reserveren, maar werd daarna ook beschikbaar gesteld in Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Waarom Tesla uitgerekend deze landen heeft gekozen is onbekend.

De voor- en nadelen

De pluspunten van de Tesla Semi lijken groot, maar de vraag is natuurlijk of de vrachtwagen daadwerkelijk voornamelijk voordelen oplevert.

Iets dat de Tesla Semi in Nederland nadelig kan maken, is de ronde neus van de truck. In Nederland mag een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen in de meeste gevallen niet langer dan 18,75 meter zijn. Een ronde neus betekent een langere lengte, waardoor minder ruimte gebruikt kan worden om goederen te vervoeren. Een Lange zware vrachtwagen (LVZ) mag maximaal 25,25 meter zijn, maar die is niet op alle wegen toegestaan. Bovendien kan de Tesla Semi maar 36 ton dragen (totale gewicht), terwijl vrachtwagens in Nederland 50 ton mogen wegen.

Daar staat tegenover dat vrachtwagens in de toekomst ook in Europese landen ronde neuzen zullen krijgen. Momenteel is het in Europa gangbaarder dat vrachtwagens een platte voorkant hebben, onder andere omdat dit in lengte scheelt. De EU landen hebben nu allemaal ingestemd om veiligere vrachtwagens te maken. Het akkoord, dat pas in 2022 in zal gaan, maakt het mogelijk om vrachtwagens een iets langere en meer gestroomlijnde neus te geven. Hierdoor heeft de bestuurder meer zicht.

Verrassend genoeg heeft de Tesla Semi geen uitzonderlijk hoge prijs. Experts hadden verwacht dat de Tesla Semi zo"n 300.000 of 400.000 zou kosten. Dat bedrag (150 tot 180 dollar basisprijs) is aanzienlijk lager dan verwacht. Hoewel deze prijs nog steeds hoger is dan die van een dieselvrachtwagen zal de besparing op brandstof en onderhoudskosten op termijn een groot prijsvoordeel opleveren.

Wat vrachtwagenchauffeurs waarschijnlijk als een groot gemis zullen ervaringen is het ontbreken van een slaapruimte in de cabine van de vrachtwagen. Momenteel hebben de meeste vrachtwagens met een platte neus achter de bestuurdersstoel een slaapruimte. Vrachtwagenchauffeurs leggen gewoonlijk grote afstanden af, die niet altijd in één dag te doen zijn, waardoor ze "s nachts in hun vrachtwagen overnachten op parkeerplaatsen die daarvoor bedoeld zijn. De nieuwe Tesla Semi biedt die mogelijkheid helaas niet.

Reserveringen

Het aantal reserveringen voor de Tesla vrachtwagen groeit nog steeds. Een aantal dagen geleden nog reserveerde Ruan Transportation Management Systems 5 Tesla Semi Trucks. Het bedrijf sluit zich aan bij grote bedrijven als de UPS, die 125 trucks bestelde, en PepsiCo, die 100 trucks bestelde. In Nederland is de eerste bestelling gedaan door BREYTNER, een Zero Emission Transportbedrijf, dat pleit voor schoon transport.

De productie van de Tesla Semi begint waarschijnlijk in 2019 en in datzelfde jaar zullen de eerste exemplaren beschikbaar zijn.

Tesla vrachtwagen niet revolutionair

Tesla is niet het eerste bedrijf dat elektrische vrachtwagens produceert. Daimler en MAN gingen het bedrijf al voor. De man die het Tesla vrachtwagen programma leidt, Jerome Guillen, leidde ook de ontwikkeling van de Cascadia Truck van Daimler.

Foto: Tesla


Delen:



Reacties