Places logo
Menu

De 5 belangrijkste doelen van een website

De 5 belangrijkste doelen van een website

Een website is tegenwoordig bijna onmisbaar wanneer je diensten, producten en goederen verkoopt. Als ondernemer wordt het steeds belangrijker om een goede website te hebben zodat mensen jouw bedrijf sneller kunnen vinden. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en uiteindelijk voor meer verkopen. Twijfel jij of jouw website wel aan alles voldoet, of twijfel je of je überhaupt een website wil laten maken voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder want in dit artikel gaan we je de belangrijkste doelen van een website uitleggen!

1. Informeren

Voor elk bedrijf, ongeacht de bedrijfsdoelen, is informeren een belangrijk doel van de website. Dit doel zal bij sommige bedrijven groter zijn, denk aan organisaties, websites van de overheid, en websites als Wikipedia. Toch wil je dat er bij de bezoekers van je website geen onduidelijkheid bestaat over je bedrijf. Laat op de homepagina al in een paar seconde zien wat voor bedrijf je hebt, de missie en visie van het bedrijf, wat bezoekers aan jouw bedrijf hebben en hoe ze je kunnen bereiken. je bedrijf is, waar het voor staat, wat de bezoekers aan je bedrijf hebben en hoe ze je kunnen bereiken. Maak van je website een positief visitekaartje zodat bezoekers een fijn gevoel krijgen bij jouw website en sneller terugkeren.

2. Branding/ merkbeleving

Goede branding is essentieel voor het goed presenteren van je bedrijf. Het stimuleert verkoop, verbetert marketing campagnes en boost het functioneren van je werknemers. Door gebruik te maken van branding zorg je ervoor dat jouw bedrijfsnaam, merk of symbool herkenbaar worden als onderdeel van jouw onderneming. Het is een onderdeel dat de bezoeker in verschillende onderdelen terug moet zien, zoals in de mail, klantenservice, producten, logo of reclames. Branding is belangrijk omdat het jouw bedrijf erkenning geeft - het wordt bekend bij de consument. Wanneer je op jouw website duidelijk gebruik maakt van branding, zullen bezoekers de website minder snel vergeten. Op deze manier genereer je sneller nieuwe klanten en zorg je dat de merkwaarde van je bedrijf wordt verhoogt. Zorg er dus voor dat jouw bezoekers een duidelijke merkbeleving ervaren op het moment dat zij op de website terecht komen. Alleen dan zorg je ervoor dat je een blijvende indruk bij het publiek creëert.

3. Leads genereren

Door een goede branding te implementeren op de website kun je ook leads genereren. Bezoekers kunnen hun gegevens achterlaten, zodat ze een koopsignaal af geven. Deze kunnen opgevolgd worden door je werknemers. Maar hoe zorg je dat bezoekers leads worden? Dit kan o.a. door een duidelijke call to action weer te geven. Dit is een duidelijke actie waar je potentiële klant een actie uitvoert op de website, zoals een product kopen, offertes aanvragen, of lid worden. Benadruk dit, en laat bezoekers zo terugkomen bij je bedrijf. Een andere manier om leads te generen is door je website interactief te maken en communicatie te creëren met je klanten. Ga in gesprek, door bijvoorbeeld interactieve chatfuncties. Zo leer je ook gelijk meer over de wensen van je markt en daar kan je dan op de toekomst verder op inspelen.

4. Verkopen

Wanneer je bedrijf producten of diensten aanbiedt die online verkocht kunnen worden, is een webshop een must. Hierbij is het belangrijk dat je je oriënteert op de online markt; is je dienst of product al populair online? Hoe kun je uitblinken op dit gebied? Door je goed te positioneren op je website verhoog je ook je online verkopen. Ook is het belangrijk dat je op jouw website het doen van een aankoop zo makkelijk mogelijk maakt. De meeste mensen houden namelijk van gemak, wanneer iets te lastig wordt haken veel mensen sneller af. Geef de bezoeker bij het doen van een aankoop niet te veel opties, maar laat de verkoop snel gaan. Zorg ook dat het geen verplichting is om een account aan te maken voor de website, maar geef dit op als optie.

5. Service bieden

Als laatste is het belangrijk om de bezoeker van je website de juiste service te bieden. Dit kun je op verschillende manieren doen, ook hierbij is het verstandig om te kijken wat het best bij jouw website en dus bij jouw onderneming past. Goed online klantcontact is namelijk Je biedt bezoekers al snel goede service door op tijd antwoord te geven op vragen, klachten of reviews. Daarnaast is het ook goed om je verantwoordelijkheid te nemen voor gemaakte fouten. Op deze manier zal je reputatie niet beschadigen. Geen tijd om alles snel te beantwoorden? Maak dan gebruik van automatische bevestigingen. Op deze manier laat je de bezoeker weten dat het bericht in goede orde is ontvangen en weet de bezoeker wat hij/zij kan verwachten. Een andere manier om service te bieden is door je klanten te leren kennen. Onthoudt namen, eerdere gespreksonderwerpen en noteer belangrijke onderdelen die je kunt benoemen wanneer er weer contact is. Ook kan het handig zijn om actie te ondernemen om te kijken of de bezoeker tevreden is.

In het artikel zo bereik jij goed online klantcontact vertellen we je hoe je goed online klantcontact bereikt!

Doelen bepalen

Uiteindelijk heeft iedereen natuurlijk andere doeleinden voor zijn/haar website, daarom is het voor jezelf ook belangrijk om je doelen te bepalen. Je ziet namelijk vaak voorkomen dat ondernemers het lastig vinden om de doelen van hun website op de juiste manier te formuleren. Het doel van een website verschilt namelijk per bedrijf.

SMART

De meest overzichtelijke en duidelijke manier om doelen voor jouw onderneming - en dus voor jouw website - op te stellen is door gebruik te maken van de SMART-methode, dit staat voor:

  • Specifiek: Wat wil je specifiek bereiken met je website?
  • Meetbaar: Hoeveel moet er gedaan worden om dit doel te bereiken?
  • Acceptabel: Staan jij en je werknemers allemaal achter het doel?
  • Realistisch: Is het doel haalbaar?
  • Tijdgebonden: Wanneer start je en wanneer heb je je doel behaald?


Het kan een uitdaging zijn om je doelen te behalen, aangezien er aan allerlei factoren gedacht moet worden. Bij Places.nl kun je een professionele website laten maken en onderhouden. Op deze manier hoef jij geen stress te hebben over het behalen van je doelen. Neem gerust eens een kijkje op Places websites of plan hieronder een gratis en vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze marketeers!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!