Met deze tips verbeter je jouw online reputatie
De online reputatie van een bedrijf verwijst naar hoe het bedrijf wordt gezien door het publiek op online platforms, zoals sociale media, zoekmachines en beoordelingswebsites. Dit is een weerspiegeling van de mening van mensen over jouw bedrijf op basis van hun interactie met het bedrijf. Hierbij kun je denken aan beoordelingen, opmerkingen en andere online feedback. Benieuwd naar hoe jij jouw online reputatie verbeterd? Lees dan snel dit artikel waarin wij jouw uitleggen hoe jij dit kunt verbeteren!
1. Kom erachter wat jouw online reputatie is
Kijk wat de meningen van je klanten zijn over je merk op dit moment. Dit kun je doen door je bedrijf op te zoeken op bijvoorbeeld Google. Gebruik tijdens dit onderzoek altijd de naam van jouw bedrijf of merk, de naam van het product of de dienst die je aanbiedt en de keywords van jouw sector. Kijk wat er allemaal verschijnt en of deze informatie positief en accuraat is. Wanneer je negatieve informatie tegenkomt is het belangrijk dat je dit probeert te corrigeren of verwijderen. Probeer voor jezelf de negatieve feedback om te draaien naar feedback en maak een verbeterplan.
2. Reageer op reviews
Of ze nou positief of negatief zijn het is van belang om altijd op reviews te reageren. Op deze manier laat je zien dat je om de mening van je klanten geeft en dat zorgt voor klantenbinding. Ook zien potentiële klanten dat jij op een professionele manier op negatieve reviews reageert en dat is goed voor de online reputatie. Een ander onderdeel waarom het goed is om overal op te reageren is voor de SEO. Op deze manier kan je de relevantie van jouw bedrijfsprofiel op beoordelingswebsites en zoekmachines verbeteren.
3. Schrijf blogs of artikelen
Schrijf artikelen die relevant zijn voor jouw vakgebied en publiceer deze op je website of op je Google bedrijfsprofiel. Dit kan helpen om jouw bedrijf beter te profileren als expert in jouw vakgebied. Daarnaast zorgt het voor een verbeterde zichtbaarheid en versterk je jouw merkidentiteit. Het schrijven van blogs en artikelen kun je natuurlijk ook uitbesteden. Neem eens een kijkje op onze alles-in-1 pagina waarin we jou alles vertellen over hoe wij voor jou aan de slag kunnen gaan.
4. Vraag om aanbevelingen
Vraag klanten, collega's en andere professionals om aanbevelingen op LinkedIn of andere platforms te plaatsen. Dit kan helpen om de geloofwaardigheid te vergroten en het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Dit komt omdat aanbevelingen worden beschouwd als een vorm van sociale bewijskracht. Ook zorg je voor klantenbinding omdat je aan de klant laat merken dat je geeft om hun mening en feedback, dit kan leiden tot verbeterde klantrelaties. Daarnaast zorgt het actief vragen om aanbevelingen ook bij het beheren van jouw online reputatie. Door klanten aan te moedigen positieve feedback te geven, kun je voorkomen dat negatieve beoordelingen de overhand krijgen.
5. Wees actief op sociale media
Maak op verschillende sociale media platforms een account voor je bedrijf of merk en zorg dat je hier actief aan de slag gaat. Plaats regelmatig updates, zoals foto's, artikelen, linkjes naar je website, video's of leuke informatie over het vakgebied of jouw bedrijf. Door middel van sociale media kun jij jouw online imago omhoog krijgen en dit zorgt weer voor een goede online reputatie. Daarnaast zorgt sociale media er tegenwoordig ook voor dat potentiële klanten een bedrijf betrouwbaarder vinden overkomen omdat ze een goed inzicht krijgen.
6. Monitor je online reputatie
Zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent van wat er over jouw bedrijf wordt gezegd op sociale media en andere online platforms. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de tool Google Alerts gebruiken, waarbij je meldingen ontvangt wanneer jouw merk of bedrijfsnaam ergens worden genoemd.
Met deze tips kun je jouw online reputatie verbeteren en een positieve indruk achterlaten op (potentiële) klanten en werkgevers. Een positieve online reputatie is belangrijk omdat het een bedrijf kan helpen het vertrouwen van potentiële klanten te winnen en de merkreputatie te versterken. Een slechte online reputatie kan schade toebrengen aan het merkimago en dat kan weer leiden tot verlies van klanten en inkomsten. Zorg er daarom voor dat je actief deelneemt aan online gesprekken, positieve feedback aanmoedigt en klachten snel en efficiënt oplost.
Benieuwd naar wat wij nog meer voor jou en jouw bedrijf of merk kunnen betekenen? Wij van Places.nl helpen je dan ook graag! Klik hier om te kijken welke diensten wij allemaal aanbieden en doe gelijk de gratis SEO check om te kijken hoe jouw website ervoor staat.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen