Medewerkers begeleiden na een burn-out, hoe pak je dat aan?



Medewerkers begeleiden na een burn-out, hoe pak je dat aan?

Per jaar ervaart 16% van de werkende Nederlanders een burn-out, wat neerkomt op zo'n 1,4 miljoen werknemers. Op dit moment hebben de meeste werknemers met burn-out klachten een baan in het onderwijs, wat zou komen door de combinatie van stress en emotionele verbondenheid. Het 'opbouwen' van een burn-out duurt meestal jaren en de burn-out zelf kan wel zo'n zes tot negen maanden duren. Heeft één van je werknemers dit ervaren en komt hij of zij weer terug op de werkvloer? In dit artikel lees je hoe je dat moet aanpakken.

#1 Zet de werknemer niet onder druk

Dit is het allerbelangrijkste op het moment dat iemand op zijn of haar werk terugkeert. Bewaar zo lang mogelijk je geduld, ook als de medewerker niet op het gewenste tempo werkt. Vraag dus ook niet na een paar weken afwezigheid al of de werknemer alweer zou kunnen werken. De grootste oorzaak van een burn-out is namelijk de druk die werknemers voelen van hun leidinggevende. Op het moment dat een werknemer terugkeert, is het goed om de hoeveelheid werk langzaam op te bouwen. Het is namelijk zo dat werknemers die al eerder een burn-out hebben ervaren, vaak opnieuw de mist ingaan.

#2 Maak die druk bespreekbaar

Heb je het gevoel dat werknemers veel te hard werken om het jou als leidinggevende naar je zin te maken? Maak dit bespreekbaar en maak dan ook meteen duidelijk dat dit niet altijd hoeft. Spreek bijvoorbeeld per dag of per week een hoeveelheid werk af en laat de werknemers het rustiger aandoen als ze deze taken voltooid hebben.

#3 Vertel de situatie aan de rest van het team

Het gevoel dat collega's het niet accepteren als een werknemer even niet naar zijn of haar werk komt, zal de stress en dus burn-out nog eens versterken. Licht alle collega's dus zo snel mogelijk in. Zo voorkom je irritatie en weet iedereen wat er aan de hand is. De werknemer zal zich zo ook welkom voelen bij terugkomst en dit is natuurlijk wel zo fijn.

#4 Communiceer

Communicatie is key. Vraag regelmatig aan de werknemer hoe het gaat en of je misschien kan helpen. Maak vooral duidelijk dat openheid van de betreffende werknemer gewaardeerd wordt. Het werkt goed om vaste contactmomenten in te lassen, bijvoorbeeld een keer per week. Zo vergeet je het als leidinggevende ook niet om te bespreken.

#5 Vind de juiste balans

Een terugkerende werknemer overlaten aan zijn of haar lot is geen goed idee, zorg dus voor voldoende begeleiding. Aan de andere kant is het ook niet goed om de werknemer te veel bezorgdheid te tonen, omdat hij of zij dan het gevoel krijgt als slachtoffer behandeld te worden. Het is moeilijk, maar nodig, om de juiste balans tussen deze twee uitersten te vinden.

#6 Maak een afspraak bij een bedrijfspsycholoog

Mensen kunnen vaak zelf niet inschatten wat voor en hoeveel hulp ze nodig hebben. Wil je echt voorkomen dat iemand opnieuw een burn-out krijgt? Maak dan een afspraak bij een bedrijfspsycholoog. De medewerker krijgt dan professionele begeleiding. Hoe langer mensen thuis zitten zonder hulp, hoe langer het gaat duren voordat ze gezond terugkeren op de werkvloer.

#7 Bespreek andere carrièremogelijkheden

Dit kan je het beste doen als de werknemer al even terug is, maar wel blijft kampen met stress en burn-out symptomen. Bespreek of dit wel het goede bedrijf voor de werknemer is, of dat hij of zij misschien beter kan gaan kijken naar een ander baan. Wellicht zit de werknemer daar beter op zijn of haar plek.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek