Menu

Hoe motiveer ik mijn medewerkers?



Hoe motiveer ik mijn medewerkers?

U hebt hart voor uw zaak. Maar hoe zit dat met uw medewerkers? Het is belangrijk dat zij, net als u, gemotiveerd aan het werk zijn. Als werkgever kunt u hieraan bijdragen. Maar mensen motiverenis lastig en wordt soms verkeerd aangepakt. Lees hier alles over wat wél en wat niét werkt.

Belang van motivatie

Uw onderneming staat of valt met goede werknemers. Zij staan in contact met uw klanten en leveren de producten of diensten. Ontevreden werknemers tonen vaak minder inzet en zijn minder bevlogen aan het werk dan werknemers die wel tevreden zijn. Dit merkt u in het werk dat zij afleveren. Zo zet een gemotiveerde werknemer net dat stapje extra, waar een ongemotiveerde werknemer al snel opgeeft. Dit heeft niet alleen invloed op hun eigen prestaties, maar ook op die van de organisatie. Het is daarom belangrijk dat uw medewerkers goed in hun vel zitten en met plezier aan het werk zijn. Een geschikte werkplek, een passend salaris en een sterk team dragen hieraan bij. Maar boven alles draait het om motivatie. Pas als uw medewerkers gemotiveerd aan het werk zijn, kunt u alles uit uw onderneming halen wat erin zit.

Wat werkt niet?

Er zijn veel verschillende manieren om medewerkers te motiveren. Sommige zijn effectief, andere wat minder. Helaas maken werkgevers soms gebruik van de minder effectieve, omdat deze vaak minder tijd kosten. Bekende voorbeelden zijn salarisverhoging, targets en onderlinge competitie. Deze methodes leveren u op de lange termijn echter weinig op.

1. Salarisverhoging
Medewerkers motiveren door ze meer te betalen is een achterhaalde, extrinsieke methode. Extrinsiek wil zeggen dat iets niet vanuit een persoon zelf komt, maar van buitenaf wordt opgelegd. Deze manier van motiveren werkt niet op de lange termijn en kan zelfs een averechts effect hebben. Dit komt doordat een salaris niets verandert aan de werkzaamheden zelf. Een salaris kan nog zo hoog zijn; het werk moet nog steeds gedaan worden. Bovendien wennen mensen snel aan een beter salaris, waardoor een verhoging na verloop van tijd geen effect meer heeft. Salarisverhoging kost u daarnaast ook veel geld.

2. Targets
Veel bedrijven stellen meetbare doelen voor hun medewerkers. Zij hanteren deze targets om de prestaties van hun werknemers te beoordelen. Zo kan de salesafdeling de opdracht krijgen om een bepaald bedrag aan opdrachten per week binnen te halen. Targets zijn echter allesbehalve effectief om medewerkers te motiveren. Ze verhogen de werkdruk en kunnen medewerkers frustreren. Bovendien hebben targets vaak een slechte invloed op de klantvriendelijkheid. Zo denken uw medewerkers vooral aan de targets die zij moeten halen, en niet meer aan de klant zelf.

3. Onderlinge competitie
Ook laten veel werkgevers hun medewerkers de strijd met elkaar aangaan. Hiermee maken zij van werken een spel dat medewerkers willen winnen. Maar onderlinge competitie kan een team behoorlijk schaden. In een team dat nauw samenwerkt, steunen medewerkers elkaar en vullen zij elkaar aan. Dit kan niet als ieder teamlid individueel beoordeeld wordt. Interne competitie zet medewerkers eerder tegen elkaar op. Net zoals salarisverhoging en targets is het aanmoedigen van interne competitie een extrinsieke vorm van motiveren die u weinig oplevert.

Wat werkt wel?

Het tegenovergestelde van extrinsieke motivatie is intrinsieke motivatie. In dit geval komt motivatie vanuit de medewerkers zelf. Onderzoek heeft uitgewezen dat intrinsieke motivatie op de lange termijn veel effectiever is dan extrinsieke motivatie. Dit komt doordat het plezier dat een medewerker beleeft in het werk zelf ligt, en niet in een beloning of doelstelling. Zo wordt de weg naar de doelstelling even aantrekkelijk als de doelstelling zelf. Medewerkers op een intrinsieke manier motiveren is moeilijker. U kunt als werkgever namelijk niet in het hoofd van uw werknemers kijken. Wat u wél kunt doen, is zorgen dat uw medewerkers zichzelf motiveren. Dit kan op verschillende manieren.

coaching

1. Coaching
Mensen motiveren is maatwerk. Wat bij de ene medewerker succes heeft, werkt bij deandere averechts. Zo kan veel eigen verantwoordelijkheid de één motiveren en de ander juist demotiveren. Daarom is het belangrijk om met uw medewerkers in gesprek te gaan en goed te luisteren. Neem de rol aan van coach en kijk samen naar de mogelijkheden binnen het werkgebied. Wat vindt de medewerker belangrijk? Waar is hij/zij goed in? Zit de medewerker op de goede plek? Als uw medewerkers een takenpakket hebben dat aansluit op hun behoeften, is de kans groter dat zij gemotiveerd aan de slag gaan. Een veelgebruikte manier van coachen is het T-GROW model van John Whitmore. T-GROW staat voor Topic, Goal, Reality, Options, Wrap up (oftewel thema, doel, realiteit, opties, plan van aanpak). Deze punten behandelt u tijdens een gesprek met uw medewerker. Hierdoor gaan jullie samen op zoek naar obstakels die de motivatie van uw medewerker in de weg zitten, en ondernemen jullie concrete stappen om deze obstakels te overwinnen. Door deze methode in elk gesprek toe te passen, controleert u of de concrete stappen uit het vorige gesprek effect hebben gehad. Zo maakt u van coachen een meetbare, concrete taak.

2. Arbeidsomstandigheden
Een fijne werkomgeving zorgt ervoor dat uw medewerkers goed aan het werk kunnen. Denkt u hierbij aan betrouwbare computers, een goede stoel en een plek voor (lunch)pauzes. Maar ook minder tastbare zaken zoals werktijden, afspraken over pauzes en thuiswerken spelen een rol. Wilt u een flexibele werkomgeving creëren? Misschien is werken in de cloud iets voor u. Werken in de cloud maakt thuiswerken mogelijk doordat uw medewerkers overal kunnen inloggen op het bureaublad van uw bedrijf. U geeft uw medewerkers meer zekerheid door goede afspraken te maken. Hierdoor weten uw medewerkers waar ze aan toe zijn, en kunnen zij zich richten op hun kernactiviteiten. Bedrijven als Google en Microsoft staan al jaren in de top 5 van beste werkgevers. Hun geheim is simpel: zij maken van de werkomgeving een beleving. Naast de ruimtes waar gewerkt wordt, beschikken zij over sportzalen, zwembaden, luxe restaurants en recreatieruimtes. Door medewerkers ontspanning aan te bieden onder werktijd, verhogen Google en Microsoft de motivatie van hun medewerkers en daarmee hun productiviteit. Nu hoeft u natuurlijk geen miljoenen te besteden aan een zwembad en een driesterrenrestaurant. Door een ruimte op kantoor in te richten voor ontspanning, komt u al een heel eind. Als uw medewerkers het kantoor naast werk ook associëren met recreatie, stijgt hun waardering voor hun werkplek.

3. Team
Een goede werkomgeving gaat verder dan een fijne stoel en duidelijke afspraken. Het is belangrijk dat uw medewerkers goed met elkaar omgaan en elkaar aanvullen. Daarnaast moet er voor hen ook ruimte zijn om collega's aan te spreken op hun gedrag en werkzaamheden. Zoals gezegd is competitie tussen medewerkers niet bevorderlijk voor een goede samenwerking. Competitie tussen groepen medewerkers kan echter wél helpen. Zo kunt u uw medewerkers in teamverband een opdracht laten uitvoeren. Het winnende team beloont u vervolgens met bijvoorbeeld een avondje uit. Uw medewerkers dragen op deze manier samen de verantwoordelijkheid over een taak. Omdat zij de opdracht graag willen winnen, leren zij elkaar te motiveren. Ze spreken elkaar sneller aan op fouten, omdat het groepsbelang zwaarder weegt dan het eigen gewin. Ook is het belangrijk dat de teamleden elkaar goed kennen en ook buiten werktijden om een goede verstandhouding hebben. Dit vergroot het onderlinge vertrouwen en saamhorigheidsgevoel. Organiseer bijvoorbeeld een vrijdagmiddag-borrel, en besteed aandacht aan verjaardagen en andere feestdagen.

teamwork

Aan het werk!

Uit de succesverhalen van Google en Microsoft blijkt dat werkomgeving een belangrijke motivator is voor medewerkers. Als zij een prettige werkplek hebben waar ook ruimte is voor ontspanning, verhoogt dit de productiviteit. Maar ook persoonlijke ontwikkeling en samenwerkingsverbanden zijn belangrijke aandachtspunten. Luister naar uw medewerkers en zorg dat zij op de goede plek zitten. Wees flexibel en kom uw medewerkers tegemoet op het gebied van werktijden en pauzes. Stimuleer samenwerking in kleine groepen en maak medewerkers gezamenlijk verantwoordelijk voor een aantal taken. Dit zorgt voor tevreden werknemers die zich willen inzetten voor uw onderneming. Wilt u meer weten over medewerkerstevredenheid? Kijk dan eens op dit platform over ondernemen met personeel. Of kijk hier voor meer tips over succesvol ondernemen.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek