Menu

De voor- en nadelen van de Nederlandse platformeconomie



Platformeconomie

De platformeconomie in Nederland groeit hard. Momenteel zijn er 140 deelplatformen actief op de Nederlandse markt. Ongeveer 1 op de 8 Nederlanders heeft weleens geld verdiend via digitale platformen en 18% van de Nederlanders heeft ooit naar werk gezocht via de platforms. Wat houdt een platformeconomie precies in en kleven er ook nadelen aan?

Wat is een platformeconomie?

In een platformeconomie is er een soort van digitale markt waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers met elkaar in contact komen. Met name zelfstandigen werken via deze online platformen. Zij bieden hun profielen aan en kunnen zo aan opdrachten komen. De digitale platforms nemen de rol van uitzendbureaus en andere intermediairs voor een groot deel over. Dit zal nooit volledig overgenomen worden aangezien sommigen beroepen niet geschikt zijn voor een online platform. Met name schoonmakers, maaltijdbezorgers, freelancers en klussers vinden hun opdrachten op digitale platformen. Maar ook Bol.com, Marktplaats en Etsy zijn onderdeel van de platform-economie. Dit zijn grote webshops die producten aanbieden van andere (kleinere) webshops of personen. Een aantal voorbeelden van digitale platformen waar diensten worden aangeboden zijn:

  • AnyJobby

Wilt u graag hulp met verhuizen? Een nieuwe kast in elkaar zetten of een muur schilderen? Op AnyJobby.nl kunt u een klusje of karweitje plaatsen wat ook wel een 'Jobby' wordt genoemd. Vervolgens kunnen verschillende 'Jobbers' reageren en bieden op de klus. U kunt uiteindelijk kiezen voor de juiste Jobber om de klus te voltooien.

  • Deliveroo

Via de website van Deliveroo kunt u zien welke restaurants in de omgeving eten bezorgen. U kunt vervolgens een bestelling plaatsen, een Deliveroo-bezorger komt de maaltijd ophalen bij het restaurant en bezorgt het bij u thuis. Zo kunnen mensen hun favoriete eten uit restaurants ook thuis eten.

  • Hondenoppas.nl

Hondenliefhebbers kunnen op deze website een profiel aanmaken waarop ze kunnen aangeven op welke hond ze willen passen, hoeveel ze willen verdienen en wanneer ze kunnen. De website stuurt vervolgens een e-mail en sms-bericht aan de hondenoppas als er iemand contact heeft gezocht.

  • Prolific

Het platform Prolific helpt onderzoekers deelnemers te vinden voor academisch onderzoek of online experimenten. Voordat deelnemers mee kunnen doen aan de onderzoeken dienen zij een aantal vragen te beantwoorden. Deelnemers kunnen vervolgens geld verdienen voor zichzelf of het geld doneren aan een goed doel.

Voordelen en nadelen platformeconomie

Een groot voordeel van de platformeconomie is dat het de consument gemak en zekerheid biedt. Een nadeel is dat er vaak maar één dominant platform binnen een sector is dat hard groeit. Dit kan leiden tot een ongewenste machtssituatie. Het kabinet gaf eerder aan dat een blijvende dominante positie van digitale platforms onwenselijk is. Hoewel digitale platforms gemak bieden en economische kansen creëren, heeft het kabinet zorgen over blijvende dominantie. De sterke aanwezigheid van digitale platforms zou namelijk de toetreding van nieuwe bedrijven belemmeren en het beperkt de online keuzevrijheid van consumenten en ondernemers. Bijvoorbeeld wanneer kleine startups afhankelijk zijn van grote aanbieders zoals Apple of Google.

Cor Molenaar, auteur van boeken zoals 'Het einde van winkels?' stelt dat de platformisering grote gevolgen heeft voor het Nederlandse online winkellandschap. De hoogleraar adviseert webwinkeliers om aan te haken op de platforms. Op deze manier blijft een webshop in ieder geval op korte termijn overeind.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek