Menu

Campagnes

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Dennis Arns
Campagnes
6 februari 2017

Sterke productteksten schrijven: zo doet u dat!

Een klant die voor uw winkelruit naar een product staat te kijken, is meestal makkelijk te overtuigen. Online gaat het eigenlijk net zo: een potentiële klant bezoekt uw website op zoek naar een dienst of een bepaald product. Bij het overtuigen komt dan wel wat meer kijken, want u kunt online niet zo makkelijk inspelen op iemands behoeften. Places.nl vertelt u hoe u websitebezoekers wél kunt overtuigen, namelijk door het schrijven van een goede producttekst. Relevantie Grote lappen tekst werken niet. Begin dus eerst met het verzamelen van relevante informatie over uw product of dienst. Dat zijn niet alleen beschrijvingen van het product zelf, maar ook verkoopaantallen en de voordelen ten opzichte van concurrerende producten of bedrijven. Bedenk daarbij welke informatie relevant is voor uw doelgroep en laat onnodige feiten buitenwege. Structuur Zorg dat er een goede structuur in de tekst zit, waardoor de bezoeker blijft lezen. Een goede tekst is zo logisch dat de potentiële klant zonder teveel nadenken geleid wordt naar een aankoop. Door korte zinnen te gebruiken kunt u ervoor zorgen dat de tekst makkelijk te volgen is. Schrijf de tekst niet in een keer maar kijk later nog eens kritisch of er zinnen zijn die krachtiger en zo korter gemaakt kunnen worden. Laat een ander de tekst even doorlezen, zodat u zeker weet dat hij goed te begrijpen is. Trek uw lezers met sociale bewijskracht over de streep, door beoordelingen van bestaande klanten te tonen. Woordgebruik Het overtuigen doet u met de woordkeuze. Gebruik veel positieve woorden en vermijd woorden met een negatieve lading, omdat die apart verwerkt worden in de hersenen en zo invloed kunnen hebben op het koopgedrag van uw klant. Voordelen kunt u versterken door bijvoegelijke voornaamwoorden te gebruiken. Houd het taalgebruik echter wel concreet. Creativiteit is goed, maar niet bij het schrijven van een pakkende tekst. Uiterlijk Naast een goede inhoud, moet de tekst er ook uitdagend uitzien om te lezen. Zorg er daarom voor dat uw website professionaliteit uitstraalt en dat verschillende onderdelen zoals productinformatie makkelijk te vinden zijn. Deel de tekst op in alinea's van maximaal 4 zinnen met witregels, waardoor de tekst minder lang oogt. Kies pakkende en beschrijvende tussenkopjes en sluit af met een een samenvattend lijstje van de belangrijkse punten. Merkt u dat veel website bezoekers geen aankoop doen? Kijk dan eens kritisch naar uw teksten. Mogelijk zijn die dan te lang of langdradig, waardoor de lezer afhaakt. Heeft u hulp nodig bij het maken van een professionele website? Het Places team kan uw website voor u instellen, zodat u meteen vindbaar bent door nieuwe klanten. Voor meer informatie over deze dienst kunt u gerust vrijblijvend contact opnemen met 024 - 3555299. Voor adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com kunt u ook bij Places.nl terecht: daarmee bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten!

Dennis Arns
Campagnes
6 januari 2017

Deze 5 reclametechnieken boosten uw marketingstrategie!

Om uw bedrijf draaiende te houden heeft u klanten nodig, deze klanten kunt u werven door middel van reclame. Echter, consumenten worden van alle kanten overladen met reclame, lezen er vaak snel overheen en het blijft niet hangen. Door originele ideeën te gebruiken in uw reclame kunt u zich onderscheiden waardoor uw bedrijf optimaal kan profiteren van de gebruikte reclame. Places.nl geeft u een overzicht. 1. De gratis-actie Nederlanders blijven Nederlanders en gratis spullen, of kans op gratis spullen, is een zeer efficiënte manier om uw bedrijf bekender te maken. Geef bijvoorbeeld gratis producten weg als u een dienst of een product verkoopt. Daarnaast kunt u ook denken aan het houden van een winactie. U kunt daarvoor het beste op ludieke wijze gebruik maken van social media. Door goed gebruik van social media wordt deze actie snel verspreid waardoor u een grotere naamsbekendheid creëert en een nieuw publiek kunt aanspreken. U kunt ook kleiner denken en promotieartikelen, zoals pennen, lichtjes of andere kleine producten weggeven. Op deze manieren creëert u naamsbekendheid waardoor mensen sneller geneigd zijn om uw reclame te lezen en desgewenst te handelen. 2. Social Influencers Social influencers kunnen een waardevolle toevoeging zijn voor uw marketingstrategie om, onder andere, uw naamsbekendheid te vergroten. Social influencers, zoals bloggers en vloggers, kunnen online veel aanhang hebben gecreëerd, wat zeer aantrekkelijk kan zijn voor u om gebruik van te maken, mits het de juiste doelgroep is. Influencers hebben vaak al een vertrouwensband met volgers opgebouwd omdat zij hen op een persoonlijke manier aanspreken. De influencers worden vaak als expert gezien, wat de aanname bereidheid vergroot en uw product wordt op deze wijze in het goede daglicht gezet. 3. Spaarprogramma U kunt ook voor een nieuw soort spaarprogramma kiezen. JustProfit4All heeft bijvoorbeeld gekozen dat klanten per aankoop een spaarpunt krijgen, waarvan voor elk spaarpunt 25% naar een goed doel gaat. Ook krijgen de klanten dan direct een online profiel waarop zij kunnen zien hoeveel zij al hebben gespaard en heeft u een goed overzicht over waar de interesses liggen zodat u uw reclame hierop kunt afstemmen. 4. Geuren Wat tegenwoordig ook kan, is het geven van een geur aan uw postpakket. TNT heeft deze reclametechniek bedacht en deze zou zeer efficient moeten uitpakken, want mensen koppelen een geur aan een merk. Deze geur komt in principe vrij nadat het pakket is aangeraakt en valt daarom ook meer op. Naast kleuren, kunnen ook geuren herinneringen aan reclamecampagnes stimuleren en het gebruik van de campagne optimaliseren. Deze techniek is echter nog wel erg nieuw en moet nog verder ontwikkeld worden, maar houd deze techniek vooral in uw achterhoofd! 5. On-the-sportvertising Tegenwoordig bestaan er adblockers waardoor mensen zich weren voor reclameboodschappen waar zij niks aan hebben. Telecombedrijf Telfort heeft hiervoor een alternatief bedacht, namelijk on-the-sportvertising. Dit zijn online en offline berichten, die op een specifieke plek en op een specifiek moment worden gedeeld met een specifieke doelgroep groep mensen. De inhoud van de boodschap is altijd een relevante tip, waar de persoon in kwestie op het moment zelf ook echt iets aan heeft. Dus in plaats van kijken naar het bereik van uw bericht, wordt er juist gekekeken naar de relevantie van het bericht voor de groep ontvangers. Naast zichtbaar zijn met advertenties, is het voor uw bedrijf ook belangrijk om goed vindbaar te zijn voor zowel bestaande als potentiële klanten. Zorg dat uw bedrijf optimaal vindbaar is met een Places bedrijfsvermelding. Hoe meer gegevens, hoe groter de kans dat een (potentiële) klant contact met u opneemt. U kunt uw bedrijfsvermelding helemaal gratis aanmaken.

Sanne
Campagnes
6 juni 2016

De kracht van een goed logo

Voordat u start met uw onderneming, begint u te bedenken welke waarden u als bedrijf wil uitstralen. Hoewel u dit mooi kunt omschrijven op uw website, is het eerste wat een potentiële klant van u ziet natuurlijk het logo. Het logo komt terug in iedere vorm van communicatie en bepaald de eerste indruk. Dit werkt psychologisch: een logo roept namelijk al een onbewuste verwachting op. Hoe ontwerpt u een sterk logo, dat een goede indruk maakt én aansluit bij de identiteit van uw business? Het antwoord daarop leest u in deze blog. Stijl van de concurrentie Begin met te kijken naar de stijl van logo's van directe concurrenten. Neem als voorbeeld de dure automerken: Porsche heeft in het logo een paard verwerkt en Lamborghini een stier, dieren die symbool staan voor kracht. Voor een startend bedrijf is het lastig om meteen de juiste verwachtingen op te wekken. Concurrerende bedrijven hebben vaak al wél een goede indruk gecreëerd onder klanten. Door de stijl van logo's van concurrenten over te nemen, wordt het beeld van uw bedrijf meteen in de juiste hoek geplaatst. Let daarbij wel op dat het averechts werkt wanneer logo's in dezelfde branche teveel op elkaar lijken (voorbeeld: Starpreya Coffee en Starbucks). De kleur met de juiste emotie Daarnaast zijn de kleuren van het logo bepalend. Uit onderzoek is gebleken dat de eerste indruk voor 62 tot 90 procent wordt gevormd op basis van kleur. Kleuren worden namelijk in de hersenen geassocieerd met emoties. Let hierbij ook op de achtergrond: bepaalde kleuren bij elkaar vallen minder goed op (denk aan: blauwe letters op een zwarte achtergrond). Een overzicht van de betekenis van kleuren voor gebruik in logo's vindt u hier. Verder is de interpretatie van kleuren natuurlijk wel cultuurafhankelijk, dus hou ook daar rekening mee. De vorm met de juiste uitstraling Tot slot roept de vorm van het logo onbewust reacties op. Wanneer u de indruk wilt wekken dat uw bedrijf een langdurige relatie aangaat met klanten, kies dan voor een ronde vorm. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Apple. Een ronde vorm wordt namelijk geassocieerd met warme relaties, wat het beeld geeft dat het bedrijf altijd klaar staat voor de klant. Voor het uitstralen van professionaliteit en efficiëntie kunt u het beste kiezen voor een vierkante, rechthoekige of driekhoeksvorm. Deze vormen staan voor betrouwbaarheid, stabiliteit en daadkracht. Tot slot worden horizontale lijnen geassocieerd met kalmte en verticale lijnen met daadkracht. Lijnen met lichte buigingen staan voor ritme, bewegen en plezier en scherpe hoeken staan voor energie en leven. Heeft u een krachtig logo ontworpen en bent u klaar om met uw bedrijf te gaan adverteren? Dat kan op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl, waarmee u 6,6 miljoen potentiële klanten bereikt! Kijk hier voor de mogelijkheden. Heeft u hulp nodig bij het maken van een goede, professionele website om uw logo op te presenteren? Het Places Team helpt u bij het maken van een gratis website. Meer informatie daarover vindt u hier.

Sanne
Campagnes
1 februari 2016

Do's en don'ts in de reclamewereld

Natuurlijk kiest u voor een marketingstrategie die klanten bindt aan uw bedrijf. U wilt alles behalve uw klanten afschrikken en verliezen. Dat is lang niet altijd gemakkelijk. Klanten raken snel verveeld of geïrriteerd. In deze blog geeft Places.nl een overzicht van wat u beter niet kunt doen wat de marketing van uw bedrijf betreft. Zo voorkomt u klanten die afhaken. Opvallen in Google ten koste van de klant Bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te staan. Ze doen aan SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. U kent de term vast als geen ander. Door bepaalde tags steeds op te nemen in de titel, inleiding, tussenkoppen en overige webtekst werkt u uw website omhoog in Google. Voor de websitebezoeker is een tekst met veel dezelfde, steeds terugkerende termen al gauw saai. Linda Krijns van MKB Servicedesk schreef er een interessante column over. Ze geeft tips voor websiteteksten die zowel aantrekkelijk zijn voor de klant als voor Google. Retargeting met Google AdWords Als u net op zoek bent geweest naar een bepaald product op internet, dan is de kans groot dat een advertentie van dat product verschijnt op de volgende website die u bezoekt. Retargeting wordt deze marketingstrategie ook wel genoemd. Veel klanten ervaren deze AdWords als vervelend en gebruiken AdBlock software om de advertenties te weren. Doordat dezelfde advertenties veelvuldig terugkeren tijdens het internetgebruik van de klant, voelt deze zich bekeken. Let dus op bij het gebruik van deze advertenties: loont het de moeite om geld te steken in AdWords als veel mensen de retargeting uitgeschakeld hebben staan? Realtime marketing Een echte do in de reclamewereld is de inhaker. Door een reclamecampagne te koppelen aan een actuele gebeurtenis doet u aan realtime marketing. Dat kan al heel simpel zijn, denk aan "Het regent, het regent de pannetjes worden nat" als theedoekreclame van HEMA op een regenachtige dag. Of "Géén tocht?!" als tochtstripreclame van GAMMA bij aanhoudende vrieskou. Een inhaker gebruikt u alleen als deze hoog scoort op de volgende factoren: de urgentie en de relevantie voor uw bedrijf. Als urgentie en relevantie laag zijn, dan kunt u de inhaker beter laten zitten. Het is zonde veel geld uit te geven aan de campagne als deze de klant toch niet interesseert. Verbeterde vindbaarheid met Places U kunt Places inschakelen als u liever geen gebruik wilt maken van Google AdWords of realtime marketing. Met bedrijfsvermeldingen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com komt uw bedrijf hoog te staan in de Google zoekresultaten. Meld uw bedrijf nu gratis en gemakkelijk aan bij Places. Neem voor meer informatie contact op met 024-3555299, we helpen u graag!

Sanne
Campagnes
21 januari 2016

Televisiereclame: tips & tricks voor een sterke videoboodschap

Er bestaan verschillende vormen van adverteren: op internet, in kranten, op de radio en op straat. Een van de belangrijkste en meest bekende vormen is misschien wel de televisiereclame. Reclamespotjes op de beeldbuis worden door veel mensen gezien en kunnen relatief snel het onderwerp van de dag worden. "Koekje erbij?" "Komt wel goed, schatje" en "Goeiemoggel": allemaal bekend van tv. Wilt u ook een videoboodschap maken? Places.nl geeft u 5 tips voor een goede reclame! 1. Zeg het met emotie Een belangrijke factor in het beoordelen van reclamespotjes, blijkt de hoeveelheid emotie die erdoor wordt opgeroepen. Aan de hand van vragenlijsten is gebleken dat mensen spotjes meer waarderen als ze de kijker een goed gevoel geven of ontroeren. Met name een positieve emotie blijkt goed te werken. Zorg ervoor dat mensen van de reclame een "warm gevoel" krijgen, of dat er humor in zit. Daardoor blijft uw boodschap automatisch beter hangen. 2. Beperk de boodschappen Een valkuil in het maken van een reclamespotje, is het toevoegen van heel veel boodschappen. Adverteerders willen graag van alles zeggen, maar omdat reclame duur is moet dat vaak in een korte tijd. Dit kan er echter voor zorgen dat de kijker snel afhaakt, waardoor hij uw video wegklikt en de reclame niet onthoudt. Probeer het aantal boodschappen dus te beperken. Less is more! 3. Goed verhaal Uit onderzoek is gebleken dat reclames goed blijven hangen, op het moment dat ze onderwerp van gesprek worden. Dat betekent dat er een goed verhaal in de spot moet zitten, waardoor mensen erover gaan praten. De inhoud moet dus bijvoorbeeld relevant, herkenbaar of nuttig zijn, zodat de kijker zich aangesproken voelt. 4. Magische grens: 45 seconden Tv-commercials tot 45 seconden zijn gebleken steeds effectiever te worden naarmate de spot langer is. Echter, bij 45 seconden ligt een magische grens. Zodra reclames langer dan 45 seconden worden, is dit effect verdwenen. Het heeft daarboven dus geen zin om geld uit te geven aan nog meer reclametijd, de kijker zal dan zijn geduld verliezen! 5. Direct Tot slot is het belangrijk de kijker direct toe te spreken. Dit kan bijvoorbeeld door het hoofdpersonage de kijken aan te laten spreken, waardoor er automatisch meer interesse wordt gewekt. Ook zorgt dat ervoor dat de reclame meer opvalt tussen de andere reclames, en dat het merk beter onthouden wordt. Is uw videoboodschap af? Verspreid deze dan snel online en maak gebruik van een uitgebreide bedrijfsvermelding op Places.nl! Meld u aan bij Places.nl en vergroot gemakkelijk uw vindbaarheid op Telefoonboek.nl en Places.nl. Meer weten? Neem dan contact op met ons via 024-8200 617. We helpen u graag verder!

Sanne
Campagnes
11 januari 2016

De kracht van herhaling in advertenties

Repetitio mater scientiae est, ofwel: herhaling is de moeder van de wetenschap. Wat betreft adverteren wordt ook altijd gesproken over de kracht van herhaling. Is herhaling nu echt zo belangrijk? Hoe kunt u dit het beste aanpakken? Places.nl vertelt het u. Verbindingen versterken Wanneer u bepaalde informatie verwerkt, wordt in de hersenen letterlijk een verbinding gelegd. Deze verbindingen sterven af als ze niet meer gebruikt worden en verdwijnen vervolgens. Bij blijvend gebruik van de verbindingen worden deze steeds sterker. De informatie die bij deze verbinding hoort wordt steeds sneller verwerkt, u kunt zich de informatie daardoor makkelijker herinneren. Dit principe gaat op voor iedere vorm van informatie, dus ook voor een advertentie. Uw consument ziet uw advertentie, verwerkt de informatie en in de hersenen wordt een verbinding gelegd tussen, bijvoorbeeld, uw bedrijfsnaam en de dienst die u aanbiedt. Uw consument ziet deze advertentie nog eens, en nog eens, waardoor de verbinding in de hersenen wordt versterkt. Wanneer de consument de dienst die u aanbiedt nodig heeft, kan hij zich makkelijk uw bedrijfsnaam herinneren. Herhaling vormgeven U vraagt zich nu af of consumenten er niet gek van worden, continue herhaling van uw advertentie en uw boodschap. Dat heeft toch een averechts effect? Niet wanneer u de boodschap afstemt op de doelgroep. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van "retargeting": het opnieuw bereiken van een bezoeker die aan een lijstje criteria voldoet. Door middel van een advertentie wordt de klant met interesse herinnerd aan de actie die hij nog moet ondernemen, namelijk uw product kopen. Retargeting kan bijvoorbeeld door middel van Remarketing, een tool van Google. De aandacht van de consument kan ook vastgehouden worden door een kleine verandering toe te passen in uw advertentie. Het gaat hierbij om advertenties die op het eerste oog gelijk zijn maar toch een kleine verandering bevatten, zoals de plaats van het logo. Dit registreren de hersenen waardoor de consument onbewust extra aandacht aan de advertentie besteedt. Wetenschappelijk bewezen Onderzoek naar internetbanners wijst uit dat nauwelijks opvallende (incidentele) uitingen ervoor zorgen dat een consument een gevoel van vertrouwdheid en bekendheid met een advertentie ontwikkelt. Hierdoor ontwikkelt de consument ook een positieve houding ten aanzien van het merk in kwestie, wat aansluitend een positief effect op het aankoopgedrag met zich meebrengt. Dit betekent dat de click-through rate, de "reguliere" maatstaf om de effectiviteit van internetreclame vast te leggen, niet meer als heilig beschouwd kan worden. Naar mate de consument meer onopvallende uitingen te zien krijgen, neemt hij een positievere houding ten aanzien van het merk aan. Adverteren bij Places Met een Places bedrijfsvermelding adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarmee vergroot u de online vindbaarheid van uw bedrijf en zorgt u ervoor dat potentiële klanten eenvoudig contact met u kunnen opnemen. Naast een gratis advertentie biedt Places ook uitgebreide advertentiepakketten. Al vanaf €99,- per jaar breidt u uw bedrijfsvermelding uit met onder meer foto's, uw bedrijfslogo en een link naar uw website. Daarnaast adverteert u boven de zoekresultaten op zoekwoorden en plaatsnamen die voor u interessant zijn. Dát is pas effectief gebruik maken van herhaling! Meer weten? Bel dan naar 024-8200617. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden.

Sanne
Campagnes
6 oktober 2015

Verfrissende aanpak voor een beter imago

Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om een goed imago te hebben. Maar wat houdt imago precies in? Hoe bouwt u een goed imago op? En misschien belangrijker nog, hoe behoudt u een goed imago? Places.nl vertelt het u in deze blog! Imago, reputatie en identiteit Allereerst is het interessant om het verschil tussen de begrippen 'identiteit, 'reputatie' en 'imago' uit te leggen, aangezien deze wel eens door elkaar gebruikt worden. Om de identiteit van een organisatie te bepalen dient antwoord gegeven te worden op de vragen: Wie ben ik als organisatie en waar staan we voor? Het antwoord hierop heeft weer te maken met de kernwaarde van de organisatie, oftewel datgene waar uw organisatie goed in is en wat het onderscheidt van de concurrentie. Een hulpmiddel om de identiteit van uw organisatie te bepalen is een corporate story. Een corporate story vertelt de geschiedenis en de kracht van een organisatie op een geloofwaardige en enthousiaste manier. Het voordeel van zo'n verhaal is dat het visueel ondersteund kan worden, wat beter werkt dan alleen een tekst. Daarnaast kan een klant het verhaal achter de organisatie op deze manier beter onthouden. Places biedt de mogelijkheid om dit te doen met behulp van een bedrijfsfilm. Meer informatie over de bedrijfsfilm vindt u hier. Reputatie gaat over de beeldvorming die stakeholders en klanten hebben bij een bepaalde organisatie. Deze wordt deels bepaald met de directe ervaringen van deze belanghebbenden met uw organisatie. Hiermee verschilt reputatie van imago, want het imago wordt alleen bepaald door het beeld dat mensen hebben van uw organisatie, ongeacht of zij er ervaringen mee hebben. Wat is het imago van mijn organisatie? Om er achter te komen wat het imago van uw organisatie is kunt u op verschillende manieren marktonderzoek doen. Een van de belangrijkste manieren is door te kijken wat er op internet gezegd wordt door klanten en relaties over uw producten en/of diensten. U kunt hiervoor bijvoorbeeld Google Alerts en Twitter Search gebruiken om de opinies en meningen van anderen op het internet net monitoren. Google Alerts kan u updates sturen indien er interessante informatie over uw organisatie op het internet opduikt. Dankzij Twitter Search kunt u achterhalen wat zich er op Twitter gezegd word over een bepaald onderwerp of een bepaald bedrijf. Hiermee bent u in staat ontwikkelingen rondom uw imago te ontdekken en hier op in te spelen. Reviews Veel mensen zijn inmiddels bekend met de werking van reviews. Reviews stellen consumenten in staat ervaringen met producten en diensten te delen via internet. Dit kan in de vorm van het geven van cijfers, maar meestal is er ook ruimte voor tekst. Twee derde van de consumenten laat zich bij de aankoop van producten en/of de keuze voor een bepaalde dienst zelfs beïnvloeden door reviews die er over geschreven zijn. Met dit in uw achterhoofd zult u hoogstwaarschijnlijk niet direct vrolijk worden indien er iets negatiefs over uw organisatie geschreven is. Echter, als u slim handelt hoeft dit niet per definitie negatief uit te pakken. Laat zien dat u transparant en open bent richting klanten en dat u klanten en opmerkingen serieus neemt. Op deze manier zullen klanten uw organisatie waarschijnlijk toch positief waarderen, ondanks een negatieve beoordeling. Maak gebruik van Places Reviews en verzamel gemakkelijk en gratis klantbeoordelingen! Imagoverbetering in een notendop Kort samengevat zijn er diverse manieren waarop u uw imago kunt verbeteren. Zo kunt u als ondernemer zelf actief op zoek gaan naar wat er over uw organisatie gezegd wordt op het internet, in de vorm van reviews of op social media. Hier kunt u vervolgens op in spelen door op vragen en opmerkingen digitaal te reageren. Daarnaast is het belangrijk dat u zelf bewust bent van de identiteit van uw organisatie, aangezien dit invloed heeft op het imago. Zet voor uzelf op een rijtje waar uw organisatie voor staat en wat u onderscheid van de concurrentie, zodat u het beeld dat de klant bij uw organisatie heeft ook makkelijker kan veranderen. Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten. Wij helpen u graag uw imago zoveel mogelijk te verbeteren!

Sanne
Campagnes
29 september 2015

3 sleutelonderdelen van elke succesvolle campagne

Steeds vaker worden er steeds grotere bedragen uitgegeven aan spectaculaire marketingcampagnes. Voor sommige ondernemers vanzelfsprekend, voor anderen vooral een ver-van-mijn-bed-show. Toch zijn zulke campagnes waardevol: zelfs voor mkb-ondernemers kan een goede marketingcampagne voor een sterke omzetstijging zorgen. In deze blog zet Places.nl de belangrijkste onderdelen van iedere marketingcampagne uiteen. Unique Selling Points Allereerst is het belangrijk om te benadrukken welke eigenschappen uw bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Bent u langer open, een stuk goedkoper of levert u betere service dan uw concurrenten? Geef het aan. Dit zijn de punten waarop u nieuwe klanten binnen kunt halen. Probeer zo goed mogelijk te specificeren waar uw bedrijf goed in is, zodat potentiële klanten weloverwogen voor uw bedrijf kunnen kiezen. Doelgroep bepalen Voordat u begint met een marketingcampagne opzetten, is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep u aanspreekt. Als uw klanten vrouwen tussen de 50 en 75 zijn, moet u ze anders benaderen dan wanneer u tienermeisjes tussen de 12 en 15 probeert te bereiken. Als u uw doelgroep hebt bepaald, kunt u vervolgens gericht advertenties op maat maken voor uw doelgroep. Zo kan het voor een jongere doelgroep beter zijn om vooral in te zetten op social media, terwijl u bij een andere generatie eerder opvalt als u een advertentie in de krant zet. Het is belangrijk om uw doelgroep goed te bepalen, zodat u zeker weet dat u de juiste mensen bereikt. Communicatiemomenten bepalen Wat u ook in de gaten moet houden is wanneer u welke campagne wilt starten. Het is niet aan te raden om te starten met een Sinterklaascampagne midden in de zomer, net zoals u beter geen ijsjes kunt gaan promoten in november. Timing is belangrijk. Het is dan ook geen overbodige luxe om bedrijven in te schakelen die gespecialiseerd zijn in marketing om te bepalen wanneer u het beste welke campagne kunt beginnen. Daarbij geldt dat u beter langere tijd kunt werken aan de voorbereiding en juiste uitvoering van de campagne, dan overhaast last-minute nog een campagne opzetten die vervolgens helaas niet tot de gewenste resultaten leidt. Wilt u meer weten over hoe u marketingcampagnes het beste op kunt starten? Houd dan de blogpagina van Places.nl in de gaten.

Sanne
Campagnes
17 december 2014

Opvallende kerstacties: heeft uw bedrijf er al een?

De kerstdagen zijn bijna aangebroken, dat betekent spannende tijden voor ondernemers. Veel bedrijven zijn al een tijd bezig met het voorbereiden van deze drukke feestmaand. Zo worden bijvoorbeeld speciale assortimenten ingekocht, acties opgezet en winkels spectaculair gedecoreerd. En al die inspanningen leiden hopelijk tot een mooie omzet. Heeft uw bedrijf al een opvallende kerstactie? Cadeautjes onder de boom Kerstacties zijn een goede manier om uw vaste klanten waardering te geven en nieuwe klanten te werven. Ook een kerstboom draagt bij aan een gezellige en vertrouwelijke sfeer, voor uw werknemers maar ook voor bijvoorbeeld klanten die op bezoek komen. Leg er kleine cadeautjes onder en nodig uw bezoekers uit om een cadeautje uit te pakken. Geef ze bijvoorbeeld een waardebon met fikse korting. Ideeën opdoen voor leuke kerstcadeautjes? Bekijk voor inspiratie eens de folder aanbiedingen op Beste.nl. Promoties Kiest u voor een bepaalde kerstactie? Zorg dan dat u deze promoot: zonder bekendheid zal een actie geen klanten trekken. Gebruik uw website en social media kanalen, en zorg dat klanten niet alleen uw kerstactie vinden maar ook uw bedrijf. Met een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl wordt u gegarandeerd online beter gevonden! Wilt u meer informatie over bijvoorbeeld uw bedrijfsvermelding? Bel dan naar 024-3555299. Wij helpen u graag om uw bedrijf te laten opvallen tijdens de kerstdagen!

Sanne
Campagnes
24 september 2014

Optimaal adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com

Places.nl biedt u als ondernemer de mogelijkheid om op te vallen tussen uw concurrenten. Uw advertentie verschijnt dan op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com boven de standaard zoekresultaten. Ook wordt uw bedrijf zowel binnen alsbuiten uw bedrijfsnaamen vestigingsplaats gevonden. Weten hoe u online beter vindbaar wordt en meer klanten trekt? Lees dan gauw verder! De uitgebreide bedrijfsvermelding Naast de basis bedrijfsvermelding met bedrijfsomschrijving, openingstijden, parkeergelegenheid, betalingsmogelijkheden en social media, biedt Places.nl met de uitgebreide bedrijfsvermelding de mogelijkheid om extraop te vallen tussen concurrenten.Met deze bedrijfsvermelding staat uw bedrijf met behulp van zoekwoorden en plaatsenboven de standaard zoekresultaten. Voorbeeld: zoekt iemand op 'Taxi'in 'Amsterdam', dan worden in de standaard zoekresultaten alle taxibedrijven in Amsterdam getoond. Is uw bedrijfnet buiten Amsterdam gevestigd of is er een groot aantal taxibedrijven in uw plaats gevestigd? Dan verschijnt u mogelijk laag in de zoekresultaten, waardoor u wellicht klanten mist. Een uitgebreide bedrijfsvermeldingop Places.nl maakt het mogelijk om met uw bedrijf bovenaan de zoekresultaten te staan. Uw advertentie bevat dan uw volledige contactgegevens met e-mailadres en meerdere telefoonnummers, een link naar uw website, foto's, video's en bedrijfslogo. Afhankelijk van het door u gekozen advertentiepakket is het daarnaast mogelijk om een door ons gemaakte videopresentatie weer te geven en kortingsacties op Beste.nl te plaatsen. Kies het advertentiepakket dat bij u past Op Places.nl kiest u zelf uw advertentie. Al voor â 99 per jaar kunt u een advertentie instellen waarmee uw bedrijf met twee zoekwoorden en twee plaatsnamen wordt gevonden. Ook kunt u kiezen voor een advertentie met maar liefst acht zoekwoorden en acht plaatsnamen. Zo bereikt u een nagenoeg volledige dekking in uw regio. Welk advertentiepakket u kiest, hangt af van uw wensen en ambities. Bedient u slechts één of enkele plaatsen (bijvoorbeeld als kapper, bakker of schoonheidsspecialist), dan is het pakket Places Basis vaak al voldoende. Bent u in een groter gebied actief, heeft u veel concurrentie of wilt u gevonden worden met een groot aantal zoekwoorden (bijvoorbeeld als taxibedrijf, bouwbedrijf of webshop),dan kunt u beter kiezen voor het pakket Places Plus of Places Pro. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Bekijk dan onze advertentiepakketten, of log in op uw bedrijfsaccount op Places.nl en kies voor 'pakket upgraden'. Heeft u nog geen gratisbedrijfsvermelding die zichtbaar is op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Maak deze dan eenvoudig en snel aan op Places.nl. Lees onze tips voor een goede bedrijfsvermelding. Maak uw advertentie aan op Places.nl Voor het aanmaken van een advertentie logt u in op uw bedrijfsaccount op Places.nl, en klikt u op het tabblad "Advertenties". 1. Advertentietekst Vul bij 'Tekst advertentie' één of twee korte regels in voor uw advertentietekst. Vertel bijvoorbeeld waarom bezoekers voor uw bedrijf moet kiezen. Voorbeeld:'Professionele glaszetter, ook voor glas in lood. 24-uur service.' of'De beste kinderkapper in Utrecht! Ook zonder afspraak.' Rechts van de advertentietekst ziet u in het scherm direct hoe uw advertentietekst eruit komt te zien voor bezoekers. 2. Zoekwoorden Klik op 'Zoekwoord toevoegen' om de zoekwoorden in te vullen waarmee u gevonden wilt worden.Voor een kapper is dit bijvoorbeeld 'kapper', 'knippen' of 'kapsalon'. Hoeveel zoekwoorden u kunt toevoegen is afhankelijk van uw advertentiepakket. Zoektermen met meerdere woorden worden als losse zoekwoorden gerekend. Tip: denk bij de keuze voor een zoekwoord zo veel mogelijk vanuit de bezoeker. Op onze websites (Telefoonboek.nl en Openingstijden.com) en op de Telefoonboek App is iemand specifiek op zoek naar een persoon, bedrijf of dienst. Diegene zal daarom sneller zoeken naar 'loodgieter' of 'loodgietersbedrijf' dan naar 'leiding omleggen' of 'verstopping verhelpen'. Ook zoekt iemand sneller naar 'taxi' dan naar 'personenvervoer'. Houd uw zoekwoorden dus simpel en duidelijk. Wanneer u meer zoekwoorden toevoegt dan in uw advertentiepakket mogelijk is, ontvangt u hier automatisch een melding van. Kies dan voor minder woorden of upgrade uw pakket. Bent u benieuwd naar de zoekopdrachten van uw doelgroep? Lees meer over hoe uw doelgroep op Google zoekt en wat u zelf kunt doen aan een betere online vindbaarheid. 3. Plaatsen In het veld 'Plaatsen' vult u de plaatsnamen in waarin u gevonden wilt worden. Kiest u bijvoorbeeld voor 'Amsterdam' en 'Nijmegen', en voor de zoekwoorden 'kapper' en 'kapsalon', dan verschijnt uw advertentie wanneer een bezoeker 'kapper' in 'Amsterdam' intypt als zoekopdracht. Tip: kies alleen plaatsen waarin u daadwerkelijk klanten wilt trekken. Een bezoeker uit Maastricht zal niet zo snel naar Groningen rijden om zijn haren te laten knippen. En als loodgieter in Eindhoven is het voor u wellicht niet rendabel om voor een kleine klus naar Amsterdam te rijden. Uw vestigingsplaats staat standaard ingevuld. Klik op 'Plaats toevoegen' om meer plaatsen in te vullen. Er verschijnt dan een kaart van Nederland. De cirkel op de kaart weergeeft plaatsen die tot 10 kilometer buiten uw vestigingsplaats liggen, deze worden rechts van de kaart opgesomd. De plaats met het grootste inwonersaantal, en dus het grootste bereik, staat bovenaan. Klik op 'Toevoegen' om de plaats bij 'Geselecteerde plaatsen' te zetten. Bedient u een groter gebied rondom uw vestigingsplaats? Plaats dan het schuifpaneel bij 'Straal' verder naar rechts. De cirkel op de kaart wordt dan vergroot op basis van de ingestelde straal. U kunt de cirkel op de kaart ook verplaatsen naar een ander gebied in Nederland. Hiervoor sleept u de cirkel vanaf de witte stip in het midden van de cirkel naar een andere plek. De opgesomde plaatsen rechts van de kaart worden dan automatisch aangepast. Tip: heeft u maar een beperkt aantal plaatsen waarin u kunt adverteren? Kies dan voor de grootste plaats in uw afzetgebied. Zo heeft u het grootste bereik. Kies wel altijd voor plaatsen waarin u realistisch gezien klanten kunt trekken. Klik op 'Opslaan' om uw wijzigingen op te slaan. Uw advertentie is vervolgens binnen 24 uur actief. Tot slot: van advertentie tot actie Is uw advertentie compleet? Zorg ook dat uw contactgegevens volledig zijn ingevuld. Hoe meer informatie uw bedrijfsprofiel bevat, hoe groter de kans dat iemand contact met u opneemt. Schrijf dus een aantrekkelijke bedrijfsomschrijving, en voeg uw website, e-mailadres, foto's, video's en bedrijfslogo toe. Hulp nodig? Places.nl helpt u graag verder. Bel gerust naar 024-3555 299.

Sanne
Campagnes
22 mei 2014

WK-actie starten? Kans op winst is aanwezig met deze tips!

De oranjegekte, ook u wordt er volledig in ondergedompeld. Een Oranjeshirtje hier, wat bierflesjes met een speciaal design daar. Zijn het geen speciale producten, dan zijn het wel de productverpakkingen die wat aangepast zijn met onze favoriete kleur. Ook als u geen voetballiefhebber bent kunt u er niet omheen. Maar wat is voor bedrijven het voordeel om mee te gaan in de oranjegekte? En moet u nu ook uw producten aanpassen, of zelfs met speciale acties komen? Er zijn veel verschillende manieren om uw WK-actie vorm te geven, en deze dan ook tot een succes te brengen! De drijfveer achter WK-acties Veel bedrijven zetten acties op die ervoor zorgen dat u tijdens het WK in het nieuwste oranje shirtje of jurkje loopt. Ook de kleine spaaracties zijn erg populair. Zo vindt u de acties met plaatjes, knikkers, diertjes, stickers en noem maar op. Dit soort 'hebbedingetjes' worden ook wel premium artikelen genoemd. Maar wat is voor bedrijven eigenlijk de grootste drijfveer om zelf zo'n actie met zogenaamde premium artikelen te starten? Het opzetten van WK-acties gaat veelal op twee manieren. Zo kan er bijvoorbeeld een spaaractie worden gehouden, waarbij de klant punten spaart, en deze kan inleveren tegen het premium product. Daarnaast is het mogelijk om bij de aankoop van een of meerdere producten, een premium artikel aan te bieden. Er is een breed scala aan voordelen aan de spaaracties voor u als ondernemer: Zo wordt het aantal impulsaankopen met een WK-actie duidelijk vergroot. Dit zijn aankopen die uw klant eigenlijk niet van plan is te doen, maar deze toch doet door een zeer aantrekkelijke aanbieding. Mensen zijn eerder geneigd uw product te kopen, indien ze daar een handig hebbedingetje bij krijgen. Een tip daarbij is om een praktisch product te kiezen. De consument ziet dan ook direct de voordelen van het hebben van uw WK-actieartikel. Belangrijk hierbij is dat de actie er voor kan zorgen dat uw klanten een bijzondere betrokkenheid zullen voelen via speciale acties. Er is namelijk aangetoond dat het houden van allerlei verschillende soorten (spaar)acties bijdraagt aan het behouden van uw klanten. Ook als kleine ondernemer kunt u grote doelen bereiken! Zorg ervoor dat u online gevonden wordt, aan de hand van de volgende tips voor de lokale ondernemer. Als ondernemer heeft u daarnaast het voordeel, dat bij het houden van een WK-actie weinig communicatieve ondersteuning nodig is. Zo zal het niet nodig zijn om bijvoorbeeld actievoorwaarden over te leggen, of precies duidelijk te maken wat de actie inhoudt. De (spaar)acties zijn vaak simpel en daarom spreken de 'regels' vaak voor zich. Dit scheelt voor u een hele hoop administratieve rompslomp. De kosten van een premium product zijn vaak gemakkelijk te overzien. Binnen de actie kunt u namelijk zelf bepalen hoe ver u gaat. Kiest u voor een groot product, waarvoor eerst gespaard moet worden? Of deelt u liever een klein hebbedingetje uit bij iedere aankoop? Kort gezegd is het helemaal aan u als ondernemer. Het promoten van uw acties Indien u besluit om mee te gaan met de oranjegekte, is de volgende stap om uw actie wel aan de man te krijgen. Dit loopt bij tijdelijke acties niet voor iedere ondernemer even soepel. Hier enkele tips zodat u uw WK-actie wél tot een succes kunt brengen: 1. Breng uw WK-actie onder de aandacht via Beste.nl. Hier trekt u de aandacht die u zoekt door de actie op de website te plaatsen. Via Beste.nl kunt u uw actie online aan de man brengen. Op Places.nl kunt binnen enkele stappen heel makkelijk een actie opzetten. Zo bereikt u direct een grote groep mensen. Verder kunt u precies aangeven hoe lang de actie nog loopt; ideaal voor een WK-actie dus. Naast de klanten bij u in de buurt zijn uw deals ook zichtbaar voor miljoenen bezoekers van Telefoonboek.nl! 2. Mond-tot-mondreclame blijkt volgens onderzoek nog altijd veel vruchten af te werpen. Toch is het heel belangrijk om uw actie via verschillende kanalen online te brengen. De nieuwe en online vorm van de mond-tot-mondreclame is natuurlijk social media. Social media heeft een grote invloed op uw consumenten. Zorg dus dat u uw bedrijf of product middels social media aan de man krijgt. 3. Houd uw actie actueel. Blijft het Nederlands elftal maar winnen? Of wil het de jongens juist niet lukken om de bal in het doel te krijgen? Neem dit dan mee in uw campagnes, advertenties of eventueel in de actie zelf. Zo blijft de actie actueel, en zullen mensen eerder geneigd zijn om nou juist uw actie te verkiezen boven die van een ander. 4. Zorg dat uw actie vernieuwend is. Ga dus niet direct mee in de rage om kledingstukken of gekleurde beestjes uit te delen. Ook zijn spaaracties voor knikkers weinig vernieuwend. Zorg er juist voor dat klanten gepusht worden om speciaal te kiezen voor uw bedrijf of product, door uw originele spaaractie. Het succes van het Nederlands elftal Scoort Oranje? Dan scoort u ook! Het houden van een WK-actie kent dus duidelijk voordelen. Uit onderzoek is gebleken dat bij goede prestaties van ons elftal, de omzet van uw bedrijf aanzienlijk zal stijgen. Dit valt niet alleen te danken aan het feit dat uw klanten sneller wat uitgeven in de supermarkt, maar grotendeels ook aan de lopende WK-acties. Logisch natuurlijk, want hoe verder het Nederlands elftal komt in de competitie, hoe aantrekkelijker het wordt om dan toch maar in dat oranje jurkje te gaan lopen. Denk hierbij aan de tip om een praktische product te kiezen als premium artikel. Het premium artikel moet dan natuurlijk ook altijd WK-gerelateerd zijn! Ga mee in de oranjegekte! Veel bedrijven besluiten toch om geen Oranjeactie te houden. Dit wordt dan beïnvloed door een minder ruim budget en andere naweeën van de economische crisis. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook enige risico's aan de WK-acties. Bijvoorbeeld als Nederland er meteen uitligt, of de actie toch niet helemaal in de smaak valt bij het publiek. Probeer in dat geval toch een beetje mee te doen door bijvoorbeeld op social media leuk in te haken op het WK, of kleed uw zaak leuk aan. Ook dat zullen klanten waarderen! Bent u wel enthousiast en wilt u graag een WK-actie opzetten? Denk er goed over na en zet de actie zorgvuldig op. Grote kans dat u als ondernemer direct de positieve gevolgen van uw actie ondervinden. Over het algemeen zijn de WK-acties namelijk voor de consument zeer toegankelijk, en vallen ze ook bij hen dan ook goed in de smaak!

Sanne
Campagnes
27 januari 2014

Online acties: hoe stimuleert u de verkoop?

U hoeft tegenwoordig maar een winkel binnen te lopen en de aanbiedingen vliegen u om de oren. Bijvoorbeeld een verlaagde prijs, 25% korting, het tweede artikel gratis, drie voor de prijs van twee. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wereldwijd maken steeds meer ondernemingen nu ook gebruik van online acties. Beschikt u over een (web)winkel, dan kunt u dus ook online spectaculaire stunts inzetten. Places.nl legt u uit hoe ook u met online acties uw bedrijf kunt boosten en uw verkoop kunt stimuleren. Online acties: welke soorten acties zijn er? Als ondernemer kunt u kiezen uit tal van acties. Deze mogelijkheden worden nog groter als u besluit om online acties op te zetten. Dat zijn alle acties die met behulp van internet zijn op te zetten. U bent dan niet langer gebonden aan de afmetingen van uw fysieke winkel. Als ondernemer heeft u verschillende opties op het gebied van online acties. Winacties via social media Met een social media actie kunt u de populariteit van uw onderneming met behulp van een profielpagina vergroten. Voor veel ondernemers is het Facebook-profiel een extra visitekaartje, waarbij ze direct in contact staan met de doelgroep. Veelvoorkomende acties op Facebook zijn verlotingen onder de 'likers' van een pagina, en foto- of videowedstrijden waarbij deelnemers een reactie kunnen achterlaten. Zo startte reisorganisatie KILROY Netherlands een selfiecompetitie, waarbij de 'selfie' met de meeste likes beloond werd met reistegoed. Webwinkel Bol.com verlootte in december laptops onder alle personen die het facebookbericht over de winactie hadden gedeeld en een reactie hadden achtergelaten. Ook Twitter is een veelgebruikt medium voor winacties. Daarbij maken deelnemers gewoonlijk kans op een prijs door de onderneming op Twitter te volgen en vervolgens het bericht over de winactie te retweeten. Onder alle personen die het bericht gedeeld hebben, kan dan een winnaar worden geloot. Met zo'n actie kunt u als ondernemer dus in korte tijd uw boodschap naar een grote doelgroep verspreiden en zodoende uw naamsbekendheid vergroten. Online kortingscodes Kortingscodes zijn populair. Jaren geleden werden ze vooral in Amerika door grote bedrijven ingezet als marketingmiddel. Inmiddels is deze trend ook naar de rest van de wereld verspreid. Met een online kortingscode of kortingscoupon krijgen klanten korting in fysieke winkels of in webwinkels. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan directe korting op een aankoop, geen berekening van verzendkosten, korting bij een volgende aankoop of een gratis product. Trigger acties Trigger acties zijn (van tevoren ingestelde) berichten die verstuurd worden op basis van zogenaamde triggers, bijvoorbeeld de verjaardagen van klanten. Stelt u zich voor dat een nieuwe klant zich online bij u geregistreerd heeft, en daarbij de geboortedatum heeft opgegeven. U kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om deze klant ter gelegenheid van de verjaardag een speciale (persoonlijke) aanbieding te doen. Deze klant plaats wellicht een bestelling en krijgt door de persoonlijke aanbieding ook het gevoel gewaardeerd te worden. Ook kunt u ervoor kiezen om bijvoorbeeld precies één jaar na de eerste bestelling een soortgelijk product aan te bieden. Maar u kunt een trigger actie ook op uw onderneming betrekken, bijvoorbeeld in het geval van een bedrijfsjubileum. Ook kunt u inhaken op nieuws en gebeurtenissen. Zo was het in 2011 de vraag of de Elfstedentocht plaats zou kunnen vinden. Daar was ijs met een dikte van 15cm voor nodig. Het ijs bereikte die dikte helaas niet, maar HEMA haakte handig op het nieuws in: softijs werd aangeprezen met de titel '15cm ijs'. HEMA was dus wel in staat om Nederland 15cm ijs te bieden. Plaats een deal op Beste.nl U kunt met uw online actie gebruik maken van de website van een partnerbedrijf, zoals Beste.nl. Voor een éénmalig bedrag plaatst u uw aanbieding op de website Beste.nl. U beslist zelf de inhoud van uw actie, de looptijd en het aantal kortingsbonnen dat mag worden uitgegeven. Via het netwerk van Beste.nl komt uw actie vervolgens onder de aandacht van een groot aantal potentiële klanten. Klanten nemen uw kortingsbon mee naar de zaak en rekenen direct bij u af. Via Beste.nl valt u dus op bij klanten en genereert u meer omzet zonder meer tijd kwijt te zijn. Informatie over hoe u in vier stappen een deal aanmaakt op Beste.nl vindt u hier. Waarom starten met online acties? Online acties kunnen bijdragen aan de verbetering van de relatie met uw klanten. Als u met een goede actie op een gerichte, persoonlijke en gedoseerde manier uw klanten benadert, kunt u op uw webpagina meer bezoekers krijgen. En dus meer omzet. Andere redenen om met online acties te starten zijn: 1. Vraag naar online promoties Acties zijn gewild. Tegenwoordig zijn steeds meer mensen die online in zoekmachines zoals Google zoeken naar kortingscodes of -coupons. Deze codes en coupons worden niet alleen steeds meer gezocht, maar worden ook steeds meer ingewisseld. Met online acties kunt u dus zogenaamde koopjesjagers voor u winnen en zodoende uw omzet verhogen. 2. 'Slapende' klanten Met online acties kunt u 'slapende' klanten bereiken. Zo kunt u bijvoorbeeld mensen aanspreken die ooit al eens iets bij u gekocht hebben, maar de laatste tijd geen producten aangeschaft hebben. Verspreidt u een nieuwsbrief, dan bereikt u bijvoorbeeld ook geabonneerden die uw nieuwsbrief wel lezen, maar gewoonlijk niets kopen. Door deze klanten een persoonlijke aanbieding te sturen, kunt u (herhaal)aankopen bevorderen. 3. Concurrentie In Amerika maken vrijwel alle grote bedrijven gebruik van kortingscoupons. Daarbij vormen kortingscodes dus een belangrijk onderdeel van de concurrentiestrategie. Maakt uw concurrent gebruik van online acties, dan kunt u eigenlijk niet achterblijven. Tenzij u klanten heeft die zo loyaal zijn dat ze, ondanks dat ze hetzelfde product goedkoper bij de concurrent kunnen aanschaffen, bij u blijven. 4. Boost uw bedrijf Met een online actie kunt u meer bereiken dan alleen een stijging van uw omzet. U kunt de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten, nieuwe producten introduceren en testen, maar ook ondersteuning leveren bij evenementen, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoring. Daarnaast zorgen online acties voor betere vindbaarheid op internet: als u uw website regelmatig updatet, en vanaf social media naar uw website verwijst, komt uw bedrijf in zoekmachines sneller naar boven. Online acties: enkele succesverhalen Dat online acties echt vruchten kan afwerpen, bevestigen deze succesverhalen: Perry Sport: 25% korting op het gehele assortiment Gedurende korte tijd gaf sport- en outdoorshop Perry Sport door middel van online en offline coupons 25% korting op het gehele assortiment. Het resultaat was een verhoging van de omzet, zowel in de fysieke winkels als in de webshop. Op één koopavond werd vier keer de normale weekomzet gedraaid. Op de webshop werd 22% van de totale omzet binnengehaald, terwijl normaal gesproken slechts 3% van de omzet via de webshop binnenkwam. Bedrijfsfitness online: geen inschrijfgeld Gedurende één maand hield Bedrijfsfitness online een landelijke actie, waarbij tijdelijk geen inschrijfgeld werd gerekend voor nieuwe leden. Daarnaast werd een iPad verloot onder alle in de actieperiode ingeschreven deelnemers. De actie was een groot succes. Naast de vele inschrijvingen, werd de regeling ook geïntroduceerd in veel andere ondernemingen. Ben & Jerry's: gratis ijsjes In 2011 lanceerde de Amerikaanse ijsgigant Ben & Jerry's hun Nederlandse Facebook pagina, waarbij de actie 'Free Cone Day' gepromoot werd. In verschillende Nederlandse steden zouden gratis ijsjes worden uitgedeeld. Fans konden na de pagina geliked te hebben stemmen op de plaats waar volgens hen de Free Cone Day moest plaatsvinden. In twee maanden telde de Facebookpagina bijna 18.000 fans en inmiddels wordt de Free Cone Day jaarlijks georganiseerd. Waar moet u op letten bij het opzetten van een online actie? Bent u van plan om ook online acties voor uw onderneming in te zetten, dan kan dat resulteren in hoge omzetpieken. Maar daarbij moet u wel rekening houden met onder andere de volgende punten: Infrastructuur en voorraad Een online actie kan veel verkeer naar uw internetpagina genereren. Uw pagina moet daarom wel bestand zijn tegen veel bezoekers. Zorg er daarom voor dat uw webpagina en websystemen flexibel kunnen meegroeien en grote aantallen bezoekers of orders kunnen verwerken. Daarnaast is het actueel houden van uw voorraad van belang, zodat u voorkomt dat u klanten 'nee' moet verkopen omdat een (actie)product is uitverkocht. Combineer online en offline marketing Heeft u een aantrekkelijke actie bedacht, dan is het natuurlijk de bedoeling dat uw klanten hiervan op de hoogte gebracht worden. Door zowel online als offline uw actie te verspreiden, kunt u uw actie promoten. Online doet u dat bijvoorbeeld d.m.v. e-mail, Facebook, Twitter en andere social media. Offline kunt u gebruik maken van gedrukte media zoals posters en folders. Heeft u ook een fysieke winkel, dan kunt u daar deze media verspreiden en zo ook de aandacht vestigen op uw online aanwezigheid. Timing Let goed op wanneer u uw actie opzet. Heeft u bijvoorbeeld producten die voornamelijk rond Kerst worden verkocht, dan heeft het geen zin om in juni al met een actie te beginnen. Daarnaast is het van belang dat u van tevoren bepaalt hoe en wanneer u het succes van uw acties gaat meten. Dan kunt u de actie de volgende keer met nog meer succes inzetten. Een online actie kan uw bedrijf dus daadwerkelijk boosten. Maar heeft u de populariteit van uw actie niet goed ingeschat, dan kunnen de kosten voor u als ondernemer hoog oplopen. Denk uw acties dus helemaal uit. Daarnaast is het natuurlijk fijn als uw actie succesvol verloopt, maar dit betekent niet dat u er alleen vaste klanten bijgekregen hebt. Veel mensen blijven uiteindelijk toch op koopjes jagen. Met bovenstaande tips kunt ook u nu succesvolle acties inzetten voor uw onderneming. Heeft u nog vragen over het plaatsen van een deal op Beste.nl, of kunt u hulp gebruiken bij het samenstellen van een unieke deal? Neem dan contact op met 024-3555299, wij helpen u graag!

Sanne
Campagnes
30 september 2013

De voordelen van een goede marketingmix: het AIDA-model

Er zijn tegenwoordig zoveel tips en trucs voorhanden die u vertellen hoe u het beste uw marketingstrategie op kunt zetten, dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Places.nl heeft daarom een stappenplan om het u een stuk gemakkelijker te maken. Aan de hand daarvan zet u zo uw eigen marketingmix op papier. Wat is een marketingmix? Een marketingmix is een instrument om er voor te zorgen dat u als bedrijf uitstraalt waar u voor staat. Het geeft u de mogelijkheid om uw bedrijf een gezicht te geven dat past bij de wensen van uw klanten. Helaas is hier geen kant-en-klare succesformule voor; een marketingmix is voor ieder bedrijf anders. Een marketingmix bestaat uit meerdere onderdelen die u gezamenlijk kunt inzetten ter ondersteuning van uw marketingstrategie. Het opstellen van zo'n strategie heeft verschillende marketing gerelateerde doeleinden. Zo kunt u bijvoorbeeld een gezicht creëren voor uw onderneming dat uw klanten herkennen, er voor zorgen dat meer mensen uw nieuwsbrief lezen, de opbrengsten uit advertenties verhogen of uw naamsbekendheid vergroten. Wilt u weten hoe u zelf een marketingmix samenstelt? Places.nl legt uit hoe dit het beste kunt doen aan de hand van een stappenplan. Hoe kunt u een marketingmix toepassen? Het hebben van een marketingmix is natuurlijk niet voldoende. Zodra u voor u onderneming een koers heeft bepaald, laat u dit terugkomen in alle aspecten van uw onderneming. U creëert op deze manier een eigen huisstijl. Uw marketingmix kan op verschillende manieren terugkomen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw bedrijf online te promoten, maar ook offline kunt u uw boodschap laten terugkomen. Zorg ervoor dat potentiële klanten uw bedrijf herkennen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een eenvoudig, maar duidelijk logo te ontwerpen. Ook kunt u uw naamsbekendheid vergroten door visitekaartjes te verspreiden of promotieproducten aan te schaffen. Om klanten op de hoogte te houden van uw producten is het erg belangrijk om zowel online als offline bereikbaar te zijn. Een website is een goed middel om uw klanten op de hoogte te houden. Vermeld daarom duidelijk uw adresgegevens, alsmede links naar uw website en Social Media pagina's. Een goede website heeft niet alleen een overzichtelijke lay-out, maar is ook goed vindbaar via zoekmachines. Waarom is het belangrijk om een marketingmix te hebben? Uw potentiële klanten worden dagelijks gebombardeerd met een ongelofelijke hoeveelheid informatie. Er komt reclame binnen via de e-mail, u wordt er mee geconfronteerd in bushokjes en zelfs als u 's avonds op de bank uw favoriete serie kijkt ontkomt u niet aan sluipreclame. Mensen worden daardoor steeds selectiever in datgene waar zij hun aandacht besteden. Als ondernemer moet u daarom steeds creatiever en innovatiever te werk gaan om hun boodschap over te brengen. Een goede marketingmix kan u daarbij helpen. Het kan u helpen om de aandacht te trekken en uw potentiële klant over te halen tot actie. Het AIDA-model in vier stappen Een voorbeeld van een overzichtelijk marketingmodel dat makkelijk is in gebruik is het AIDA-model. Het AIDA-model is een veelgebruikt model als het om marketing gaat. Dit model kan u helpen bij het ontwerpen van een succesvolle advertentie. Daarnaast geeft het AIDA-model ook inzicht in het proces dat de klant doorloopt, voordat een aankoop wordt gedaan. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt in vier fasen: attention, interest, desire en action. Als u de aandacht van uw potentiële klant weet te trekken en interesse weet vast te houden is de kans groot dat de klant uiteindelijk tot aankoop van uw product overgaat. Als uw potentiële klant deze vier fasen succesvol heeft doorlopen, is uw reclamecampagne geslaagd. Trek de aandacht van uw potentiële klant Om een advertentie succesvol te laten zijn moet eerst de aandacht van uw potentiële klant worden getrokken. Het doel van deze stap is dan ook om de aandacht te vestigen op uw product of dienst. Dit kunt u doen door gebruik te maken van opvallende kleuren, teksten, beeld en geluid of door een originele boodschap. Een goede slogan blijft hangen en zorgt er voor dat er de aandacht van de potentiële klant is getrokken. Maak uw potentiële klant geïnteresseerd Nadat u de aandacht op uw advertentie heeft weten te vestigen, probeert u er voor te zorgen dat de consument geïnteresseerd raakt in uw product of dienst. Dit doet u door te wijzen op de positieve aspecten die uw product met zich meedraagt. Dit kan door middel een belofte, toegevoegde waarde of aantrekkelijke aanbieding. Denk hierbij aan een voordelige korting, interessante leveringsvoorwaarden of goede garantieregeling. Creëer behoefte naar uw product of dienst De interesse van uw potentiële klant kan uiteindelijk leiden tot een verlangen naar het product. Ook kan het er voor zorgen dat het product een sterke voorkeur ten opzichte van andere producten geniet bij de consument. Uw reclame heeft er voor gezorgd dat uw klant overtuigd is geraakt van de waarde van uw product en tot actie over wil gaan. Dit doet u door de voordelen van uw product of dienst duidelijk naar voren te laten komen in uw advertentie. Ook kunt u de potentiële klant proberen over te halen door uw merk aan een bepaalde emotie of waarde te koppelen. Dit kan er voor zorgen de potentiële klant uw merk met een bepaalde toegevoegde waarde verbindt. Denk aan een luxe, doelmatigheid of milieuvriendelijkheid. Zorg voor de aanschaf van uw product of dienst Actie staat voor het aanschaffen van het desbetreffende product. Dit is de laatste fase in het AIDA-model met als doel uw klant aan te zetten tot het kopen van uw product. Om de klant in staat te stellen uw product aan te schaffen, moet de klant weten waar uw producten te koop zijn. Dit doet u door de consument te informeren over uw verkooppunten. Als bedrijf kunt u een bedrijfsvermelding aanmaken op Telefoonboek.nl om beter vindbaar te zijn voor potentiële klanten. Ook kunt u in deze fase klanten laten aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of brochure. Het is dan in het vervolg veel makkelijker om de klant te bereiken. Deze zogenaamde Call-to-Actions kunt u al inzetten in de vorm van een simpele tekstlink. Op de Mediact.nl vindt u meer voorbeelden van hoe u uw consumenten het beste tot actie kan aansporen. Wat zijn de voordelen? Een marketingmodel stelt u in staat uw doelstellingen onder te verdelen in meerdere aspecten. Dit heeft als voordeel dat u op deze manier gemakkelijk kunt bepalen wat het effect is van elk individueel onderdeel voor uw onderneming. Op deze manier kunt u gemakkelijk doelstellingen bijschaven of toevoegen, wanneer u merkt dat u niet tevreden bent over de resultaten. Marktonderzoek door middel van bijvoorbeeld enquêtes of polls is een goede manier om er achter te komen of uw klanten tevreden zijn over uw producten of diensten. Aan de hand hiervan kunt u uw marketingmix gemakkelijk evalueren en waar nodig veranderingen doorvoeren. Tegelijkertijd is het voor al uw werknemers duidelijk waar u als organisatie voor staat en wat u naar uw klanten toe wilt uitstralen. U kunt dan gezamenlijk werken aan een betere organisatie. Op Marketingology.nl vindt u enkele voorbeelden van reclamecampagnes die er in zijn geslaagd de aandacht te trekken. Maar ook met uw MKB is het mogelijk om met minder middelen zo'n succesvolle reclamecampagne op te zetten. Op Frankhussmann.nl vindt u voorbeelden van kleine ondernemers die met een relatief klein budget er in zijn geslaagd een groot aantal mensen te bereiken.

Sanne
Campagnes
22 augustus 2013

Maak in vier stappen een deal aan op Beste.nl

Wilt u online een kortingsactie opzetten voor uw bedrijf? Met Places Deals voegt u eenvoudig uw kortingsacties toe aan uw bedrijfsprofiel en promoot u deze op Beste.nl. Door een aantrekkelijke kortingsactie te maken valt u op bij nieuwe klanten en genereert u meer omzet zonder meer tijd kwijt te zijn. Een makkelijkere manier om uw bedrijf online te promoten is er niet! Maar, hoe plaatst u nu zo'n deal? Volg vier eenvoudige stappen en profiteer ook mee van Beste.nl. Aanmelden via Places.nl Via Places.nl kunt u uw bedrijfsgegevens - en nu dus ook uw kortingsacties - altijd en overal beheren. Heeft u nog geen account? In enkele stappen kunt u zich hier eenvoudig aanmelden. Maak uw kortingsactie aan door op het tabblad Deals te klikken. De deal die u via Places.nl maakt, komt automatisch op Beste.nl te staan. Stap 1: wat voor een deal wilt u aanbieden? Als eerste kiest u welke soort deal u wilt aanbieden. Er zijn drie verschillende deals: Korting, Extra Product of Unieke aanbieding. De keuze voor het soort deal is belangrijk, dit bepaalt namelijk hoe uw kortingsactie is opgebouwd. Korting: u hanteert een actieprijs, een bepaald percentage korting of een bepaald bedrag aan korting. Bijvoorbeeld: 'Een schoonheidsbehandeling nu van € 29,50 voor € 19,50', of 'Krijg nu 50% korting op een heerlijke massage'. Gratis product: u biedt een gratis product of dienst aan bij aankoop van een bepaald product of dienst, of bij besteding vanaf een bepaald bedrag. Bijvoorbeeld: 'Gratis vaas bij aankoop van een bos tulpen' of 'Bij besteding van € 30,- aan een spijkerbroek krijgt u een riem naar keuze gratis'. Unieke aanbieding: u biedt een product of dienst gratis of tegen aangepaste prijs aan. Bijvoorbeeld: 'Gratis verzending bij een bestelling vanaf € 10,- in onze webwinkel, of 'Een geheel verzorgde lunch voor twee personen voor € 25,-'. Stap 2: beschrijf de deal Bij stap 2 is het belangrijk om uw deal zo volledig en duidelijk mogelijk beschrijven. Denk goed na over de titel en de beschrijving van de deal. Hoe aantrekkelijker de titel, hoe sterker bezoekers van Beste.nl worden geprikkeld om uw deal aan te klikken. Biedt u bijvoorbeeld roomsoezen aan? Vul dan bij de titel 'overheerlijke roomsoezen' in, of gebruik een ander bijvoeglijk naamwoord. Dat maakt uw deal uniek en daarmee trekt u meer klanten! Let wel op dat uw titel niet te lang wordt. Gebruik maximaal 70 tekens. Zo blijft uw titel pakkend en wordt hij volledig weergegeven. Vervolgens kan een pakkende beschrijving consumenten nét dat duwtje geven om uw deal te downloaden. Een voorbeeld van een beschrijving is: 'Koop nu overheerlijke roomsoezen bij Bakkerij Janssen in Utrecht. Tijdelijk haalt u twee roomsoezen voor de prijs van één! Bij Bakkerij Janssen worden de roomsoezen iedere ochtend vers gebakken. De roomsoezen worden op ambachtelijke wijze gemaakt en bevatten de beste ingrediënten. Kom dus langs bij Bakkerij Janssen in Utrecht en profiteer van deze aanbieding!' Tips voor de beschrijving Tip 1: noem het merk van uw product of dienst en uw bedrijfsnaam in de titel en in de beschrijving van de deal. Deze zoekwoorden maken uw deal online beter vindbaar. Bijvoorbeeld: 'Krijg nu 20% korting op Adidas schoenen bij Footlocker'. Tip 2: denk aan de timing van uw deal. Plaats seizoensverbonden deals en laat meerdere deals na elkaar lopen, zodat u het hele jaar door klanten trekt. Bijvoorbeeld een deal voor een badhanddoek in de zomer, of een deal voor een paar sloffen in de winter. Tip 3: blijf uniek en personaliseer uw deal zo veel mogelijk. Denk hierbij aan uw doelgroep. Bestaan uw klanten bijvoorbeeld voornamelijk uit jongeren? Gebruik dan de jij-vorm in de beschrijving van uw deal. Richt uw bedrijf zich juist meer op volwassenen? Maak de beschrijving dan formeler. Tip 4: Vergeet niet om duidelijk uw product of dienst te omschrijven. Noem de voordelen van uw product voor de consument. Vertel ook wie u als bedrijf bent. Waarom moet iemand voor u kiezen? Stap 3: kies uw actievoorwaarden Bij stap 3 kunt u de actievoorwaarden van uw deal selecteren. De primaire actievoorwaarden moeten verplicht worden ingevuld. De extra actievoorwaarden zijn optioneel. U kunt er bijvoorbeeld nog voor kiezen om de coupons niet in combinatie met andere acties te laten gelden. De actievoorwaarden die u verplicht moet invullen zijn de looptijd van de deal, de inleverperiode van de coupons, het aantal uit te geven coupons en het aantal coupons per persoon. Deze worden hieronder kort toegelicht. Looptijd van de deal op Beste.nl Deze actievoorwaarde gaat over de tijd dat de deal wordt gepromoot op Beste.nl en personen de kortingscoupon kunnen downloaden. De minimale looptijd voor de deal is één dag en de maximale looptijd is zes maanden. Er zitten minimaal zeven dagen tussen het aanmaken van de deal en de datum dat de deal van start gaat. In deze periode wordt uw deal door ons nagelopen. Periode waarin de consument gebruik kan maken van de coupons Deze actievoorwaarde gaat over de tijd dat uw klanten de kortingscoupon bij uw bedrijf kunnen inleveren. De einddatum van de inleverperiode kan niet voor de einddatum van de looptijd (zie vorige actievoorwaarde) liggen. Personen kunnen bijvoorbeeld tot 1 december de bon downloaden, maar deze tot 1 januari nog inleveren. Stop de deal bij een maximum aantal geprinte coupons Bij deze actievoorwaarde kunt u ervoor kiezen om een beperkt aantal coupons uit te geven, zodat u zelf controle heeft over het totaal aantal deals dat afgenomen kan worden. Aantal coupons per persoon Bij deze actievoorwaarden kunt u instellen hoeveel coupons er per persoon mogen worden uitgegeven. Deze staat standaard op 3 ingesteld. Tips voor de actievoorwaarden Tip 1: denk goed na over de voorwaarden die u aan uw actie wilt verbinden, maar vul alleen in wat echt voor u belangrijk is. Een enorme lijst aan actievoorwaarden zorgt namelijk voor verwarring bij de consument en staat niet aantrekkelijk. Tip 2: plaats meerdere deals met een korte looptijd en wek het 'nu of nooit'- gevoel op bij de consument. Door meerdere kortlopende deals aan te maken in plaats van één langlopende deal, krijgen bezoekers van Beste.nl het idee dat uw deal exclusief is en dat ze deze gauw moeten downloaden voordat ze te laat zijn. Stap 4: afbeelding toevoegen Bij stap 4 kunt u een afbeelding toevoegen. Met deze afbeelding wordt uw deal gepromoot op Beste.nl. Kies dus voor een aansprekende foto die duidelijk laat zien om welk product of dienst de deal gaat. Een mooie afbeelding leidt tot visuele aantrekkelijkheid en zorgt ervoor dat bezoekers van Beste.nl uw deal aanklikken. Naast deze afbeelding kunt u nog drie extra afbeeldingen toevoegen. Voor alle afbeeldingen geldt dat de lengte 450 pixels moet zijn en de breedte 300 pixels. Klaar, uw deal is compleet! En nu? Als alle stappen zijn doorlopen, kunt u uw deal opslaan. Wij kijken vervolgens of de deal voldoet aan onze voorwaarden. Indien dit niet zo is nemen wij binnen enkele werkdagen contact met u op om u te helpen bij het optimaliseren van uw deal. Wij willen namelijk graag dat uw deal veel klanten trekt. Zodra uw deal is goedgekeurd, is deze als toekomstige deal direct zichtbaar op Beste.nl. Wilt u uw deal extra onder de aandacht brengen? Promoot deze dan op uw website, nieuwsbrief of social media kanalen. Vragen? Heeft u vragen over het plaatsen van een deal op Places.nl? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een unieke deal? Wij helpen u graag, bel 024-3555299.

Sanne
Campagnes
19 augustus 2013

Succesvolle kortingsacties opzetten met Places Deals

Wilt u als ondernemer op een eenvoudige manier nieuwe klanten werven via internet? Dan introduceert Places met trots Places Deals: een nieuw en volledig gratis onderdeel van Places.nl. Met Places Deals voegt u eenvoudig uw aanbiedingen toe aan uw bedrijfsprofiel en promoot u deze gratis onder nieuwe klanten op de gloednieuwe website Beste.nl. Door een aantrekkelijke kortingsactie te maken valt u op bij nieuwe klanten en genereert u meer omzet zonder meer tijd kwijt te zijn. Een makkelijkere manier om uw bedrijf online te promoten is er niet! Kennismakingsactie! Zelf ontdekken hoe eenvoudig het is om succesvol uw aanbieding te plaatsen? Tot 2014 kunt u kosteloos een deal plaatsen op Beste.nl. Ook de promotie op Telefoonboek.nl is volledig gratis. Op deze manier kunnen we zo snel mogelijk op alle locatiesin Nederland aantrekkelijke aanbiedingen plaatsen. Vanaf 2014 blijft het plaatsen van aanbiedingen aantrekkelijk, met ongeveer € 5,- per deal. Maakt u voor 15 september een deal aan in Places, dan maakt u kans op een advertentiepakket ter waarde van € 399,-!* Beste.nl: de beste aanbiedingen bij u in de buurt Beste.nl is dé splinternieuwe website van Telefoonboek. Hier vindt u aanbiedingen en kortingsacties van lokale ondernemers en landelijke ketens. Bezoekers komen naar Beste.nl voor de hoogste kortingen, de leukste gratis producten en de beste aanbiedingen. Het team van Telefoonboek heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van Beste.nl. Sinds deze week is Beste.nl officieel in de lucht, en is het voor ondernemers mogelijk om zelf aanbiedingen te plaatsen via Places! Maak zelf uw deal aan Via Places maakt u heel eenvoudig zelf een kortingsactie aan. Er zijn verschillende soorten acties mogelijk, dus er is altijd een deal die bij uw bedrijf past. Heeft u nog geen account bij Places? In enkele stappen kunt u zich hier eenvoudig aanmelden. Maak uw deal aan door op het tabblad Deals te klikken. De deal die u via Places.nl maakt, komt automatisch op Beste.nl te staan. Bezoekers van Beste.nl kunnen uw deal direct downloaden en verzilveren in uw (web)winkel. Vragen? Heeft u vragen over Places Deals? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een unieke deal? Wij helpen u graag, bel 024-3555299! Voorwaarden kennismakingsactie De kennismakingsactie voor Beste.nl loopt van 15 augustus tot 15 september. Onder alle bedrijven die in deze periode een aanbieding hebben aangemaakt, wordt een advertentiepakket op Telefoonboek verloot ter waarde van € 399,-. Hiermee kunt u een jaar lang adverteren op Telefoonboek met een advertentie boven de standaard zoekresultaten in 8 plaatsen en gericht op 8 zoekwoorden. De aanbieding moet goedgekeurd zijn door ons serviceteam om kans te maken op de prijs. De winnaar ontvangt persoonlijk bericht. De prijs wordt niet in geld uitgekeerd en is niet overdraagbaar.


Even geduld alstublieft...