Places logo
Menu

Campagne onder de loep: na vijf jaar NIX18 wordt de balans opgemaakt

Campagne onder de loep: na vijf jaar NIX18 wordt de balans opgemaakt

Afgelopen dinsdag, op 1 januari 2019, was het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en alcohol drinken verhoogd werd van 16 naar 18 jaar. De bijbehorende campagne NIX18 bestaat ook bijna vijf jaar en is inmiddels een begrip geworden. In deze periode is veel veranderd, blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het onderzoek is gehouden onder 1.044 Nederlandse ouders met thuiswonende kinderen tussen de 12 en 17 jaar.

Effect campagne

Bij ruim 80% van de gezinnen is de overheidscampagne bekend. De campagne heeft effect: jongeren roken minder vaak dan vijf jaar geleden. Het aantal jongeren tussen de 12 en 17 jaar dat nooit rookt is met 5 procent gestegen van 88 naar 93 procent. In 2013 gaf 56% van de jongeren aan nooit te drinken, wat inmiddels 64% is. Bovendien vindt driekwart van de ouders en tieners het 'normaal' dat je pas mag roken vanaf 18 jaar. Het ministerie van VWS wil het percentage van drinkende of rokende jongeren nog verder terugdringen de komende jaren. Als ondernemer kun je hier een steentje aan bijdragen door de regels rondom id-controles na te leven.

Nieuwe campagne

Dat gaat zij doen door onder andere een nieuwe campagne. Een van de belangrijkste succesfactoren voor het terugdringen van alcoholgebruik en roken onder jongeren is dat ouders en kinderen (blijven) praten over roken en drinken. Hier zal de nieuwe campagne 'Iedereen heeft het over NIX' nog verder op inspelen. Naast pubers spelen ook jongere broertjes en zusjes een rol. Ouders krijgen een steuntje in de rug doordat de campagne laat zien dat praten over NIX heel vanzelfsprekend is.

In gesprek gaan, heel gewoon

In de beginjaren van NIX was het voor ouders nog wel eens onwennig om een gesprek aan te knopen over roken en drinken. Inmiddels is dat niet meer het geval en geeft 98,3% van de ouders aan hier geen problemen mee te hebben. Mensen zijn gewend geraakt aan het onderwerp en het komt vaak terloops ter sprake, bijvoorbeeld aan tafel tijdens het eten. Tweevijfde van de ouders geeft aan dan over roken en drinken te praten.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!