Places logo
Menu

Japanse autofabrikanten nemen massaal afscheid van dieselmodellen

Japanse autofabrikanten nemen massaal afscheid van dieselmodellen

Renaults Japanse partner Nissan gaat stapsgewijs stoppen met de verkoop van modellen met dieselmotoren in Europa. Op dit moment is dit volgens Nissan de regio waar de meeste modellen met dieselmotoren verkocht worden. De autofabrikant denkt dat mensen bij het aanschaffen van een nieuwe auto zullen overstappen op een elektrisch model. Daarmee is Nissan na Toyota en Subaru de derde Japanse autofabrikant die afscheid neemt van dieselmotoren. In plaats daarvan stappen ze over naar hybride en elektrische motoren.

Reactie op omstandigheden

De massale overstap van dieselmotoren naar hybride en elektrische motoren is een reactie op strengere Europese eisen met betrekking tot uitlaatgassen. Subaru geeft aan dat het produceren van dieselauto"s, die voldoen aan de nieuwe Europese eisen, te complex zou zijn. Toyota bevestigt dit en noemt de nieuwe systemen te duur. Ook zal het slechte imago van dieselmotoren in Europa naar aanleiding van de dieselschandalen omtrent Volkswagen een rol in de overwegingen spelen De Japanse bedrijven besluiten om in te zetten op elektrische auto"s, zoals ze dat op de thuismarkt in Azië bereids doen.

Nissans plannen voor de toekomst

Nissan heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. De Japanse autofabrikant streeft ernaar om voor het jaar 2022 één miljoen auto"s met compleet elektrische motoren (exclusief hybride motoren) te verkopen. Dit is zes keer zo veel als in 2017. Een voorbeeld hiervan is de Nissan Leaf. De komende vier jaren plant Nissan om minstens acht modellen op de markt te brengen, die alleen op stroom werken, waarvan vier speciaal voor de Chinese markt zullen zijn. Nissan verwacht dat Europa - na Japan - de grootste markt voor elektrische auto"s zal worden. Ze schatten dat 40% van de verkopen uit elektrische auto"s zal bestaan. Voor de VS en China rekenen ze op minder dan één derde.

Concurrentie uit eigen land

Toch is Nissan niet het enige bedrijf wat deze stap overweegt. Toyota en Subaru gingen het bedrijf al voor. De concurrentie neemt dus toe op de markt voor elektrische auto"s. Toyota heeft aangekondigd dat ze in 2030 de helft van de verkoop uit elektrische of hybride auto"s willen halen. Subaru plant om in 2020 de laatste dieselmodellen te verkopen. Europese autofabrikanten vormen tot nu toe minder concurrentie. Zo plant Volvo om in 2025 voor de helft elektrische auto"s de produceren.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!