Hoe verovert u de harten van uw klanten?
Wilt u uw klanten behouden en binden aan uw organisatie? Probeer dan de emoties van uw klant te winnen. Klanten die een emotionele band hebben met uw bedrijf of merk zijn veel loyaler en bereid om meer te betalen dan klanten die gewoon tevreden zijn. Vanuit onderzoek is al lang bekend dat emoties een belangrijke rol spelen in het sturen en activeren van menselijk gedrag. Maar hoe kunt emoties toepassen in uw marketingstrategie van uw bedrijf? Places.nl legt het aan u uit.
1. De klant met een emotionele klik is het waardevolst
Uit een onderzoek van Scott Magids bleek dat klanten met een emotionele klik maar liefst 52 procent waardevoller zijn dan klanten met een functionele band. Het onderzoek heeft ook de tien belangrijkste emotionele drijfveren in kaart gebracht. Consumentengedrag wordt bepaald door bepaalde emotionele drijfveren. Door bepaalde aspecten in de marketing van uw product of dienst op te nemen kunt u bepaalde emoties bij uw klanten oproepen. Hieronder vindt u een paar voorbeelden:
- Willen uw klanten opvallen in de menigte? Projecteer dan een unieke sociale identiteit, iemand die als speciaal wordt gezien.
- Willen uw klanten zelfvertrouwen? Projecteer de toekomst als beter dan het verleden, laat een positief beeld zien van wat komen gaat.
- Willen uw klanten goed welzijn ervaren? Laat normen en waarden zien die draaien om balans in het leven, een stress-vrije staat zonder conflicten.
- Willen uw klanten vrijheid? Laat onafhankelijkheid zien.
- Willen uw klanten nabijheid en een gevoel van samenzijn ervaren? Laat uw klanten aansluiting vinden bij de groep waar ze graag bij willen horen. De groep die bijvoorbeeld typerend is voor uw product of dienst.
- Willen uw klanten het gevoel hebben dat ze geslaagd zijn in het leven? Laat zien dat ze geslaagd zijn op financieel, maar ook op sociaal gebied.
2. Houd het simpel als je meer trouwe klanten nastreeft
Hoe maakt u uw klanten loyaal aan uw merk? Onderzoek geeft aan klanten graag decision simplicity willen. Dit is een grote drijfveer om klanten aan uw bedrijf te binden. Decision simplicity houdt in dat het aankoopproces simpel wordt gehouden. Het gemak waarmee klanten betrouwbare informatie over een product kunnen krijgen, en of ze verschillende opties efficiënt en goed kunnen overwegen zodat ze de koop goed kunnen afsluiten. Consumenten verlangen van bedrijven dus vooral eenvoud. Houd het daarom simpel.
3. Het centraal stellen van uw klant
Denkt u in uw bedrijfsvoering klantgericht en zet u uw klanten altijd voorop? De omschakeling naar het digitale tijdperk kan lastig zijn voor u als ondernemer. Hoe weet u of uw bedrijf klaar is voor het klantgerichte digitale tijdperk? Bekijk of u de onderstaande vragen met 'ja' kunt beantwoorden.
- Kent u de reis van uw klanten?
- Is uw klantdata bruikbaar?
- Begrijpt u van uw klanten wat ze doen en willen?
- Is uw communicatie en interactie relevant?
- Beschikt u over de juiste mensen in uw teams en juiste processen en richtlijnen om ze te ondersteunen?
Het is belangrijk dat bedrijven klantgerichter moeten worden om hun continuïteit te waarborgen. Het is aan u om te ontdekken welke emotie een motivator voor koopgedrag van uw klant is. Onderzoek waar er binnen uw verkoopproces behoefte is aan emotionele motivatie en ontdek op welke manier u deze motivatie het beste kunt bewerkstelligen.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen