Menu

Bespaartips van Telefoonboek.nl voor uw bedrijf!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Accounting

Bespaartips van Telefoonboek.nl voor uw bedrijf!

Bespaartips van Telefoonboek.nl voor uw bedrijf!

In crisistijden proberen bedrijven op allerlei manieren kosten te besparen. Ook als u een bedrijf begint, krijgt u te maken met (soms onverwachte) opstartkosten. Besparen hoeft natuurlijk niet automatisch een verlies van kwaliteit van uw producten of diensten te betekenen. Als bedrijf kunt u flink op uw kosten besparen zonder daar veel moeite voor te doen. Lees in deze blog een aantal handige tips hoe u bespaart met beleid.

Inzicht in uw kosten

Voordat u probeert een vinger op de zere plek te leggen, moet u zich goed afvragen in hoeverre u inzicht heeft in uw kostenposten. Bekijk bijvoorbeeld per maand precies wat er binnenkomt en wat u waaraan uitgeeft. 'Kleine' uitgaven schieten er namelijk vaak tussendoor en ontgaan de aandacht. Mocht u hulp nodig hebben, bijvoorbeeld door middel van software waar u deze berekeningen makkelijk kunt maken, bekijk dan de MKB Kosten Monitor. Deze kost u een kleine investering maar bespaart u een hoop tijd met het krijgen van een inzicht in uw in- en uitgaven. Op kostencheck.nl kunt u daarnaast eenvoudig een kostencheck doen.

geldbesparen.425.

Maak vervolgens een tweedeling in noodzakelijke kosten en overbodige kosten. Hierbij kunt u aan de ene kant denken aan boekhouding of huur voor uw bedrijfspand en aan de andere kant aan onnodige luxe zoals dure leaseauto's of huur voor een te groot kantoor. Probeer hierin voor uzelf een goede afweging te maken. Een aantal overbodige kosten kan natuurlijk wel bijdragen aan de werksfeer, voor personeelsuitstapjes bijvoorbeeld, en daardoor ook weer aan uw winsten. Bekijk dus per post 'overbodige kosten', welke echt overbodig zijn en welke wellicht indirect effect kunnen hebben op uw bedrijvigheid.

Handige besparingstips:

1. Energie

Op energie kan veel worden bespaard. Zet de verwarming tijdens kantooruren bijvoorbeeld een graadje lager en na werktijd uit. Mogelijk kunnen apparaten zoals computerschermen en printers uit of op slaapstand worden gezet. Ook is de verlichting op bijvoorbeeld op het toilet belangrijk; laat deze niet de hele dag branden. Maak medewerkers er attent op om het licht na het toiletbezoek uit te doen, of zorg ervoor dat het licht automatisch uit gaat na 10 minuten. Groene energie is populair anno 2014. Niet alleen omdat u veel geld op uw energierekening kunt besparen. Met groene energie helpt u het milieu een handje, en een 'groen' imago is goed voor je merk en spreekt meer potentiële klanten aan!Een aantal concrete tips over 'Going Green' vindt u hier.

2. Communicatiemiddelen

Waarschijnlijk belt u overdag meer dan u in de gaten heeft. Door over te stappen op bijvoorbeeld Skype kunt u enorm besparen. Via Skype kunt u gratis bellen, chatten en een videogesprek voeren met mensen (nationaal én internationaal) die ook Skype hebben. Skypen kan via een iPhone of laptop. U hoeft dan alleen uw standaard internetkosten te betalen.

3. Samenwerken met de concurrent

Heeft u wel eens gezamenlijke inkoop overwogen? Er zijn in Nederland veel MKB'ers die samen zijn gaan inkopen en daardoor fors hebben bespaard of hun marges hebben verbeterd. Gezamenlijk inkopen kunt u ruim zien. Van de aanschaf van computers tot de beveiliging van bedrijfspanden en producttransport. Misschien kunt u aansluiten bij een paar bedrijven die al samenwerken. Hoe meer u samen afneemt, hoe goedkoper het wordt.

4. Goede relatie met uw leveranciers

Een goede relatie met leveranciers kan op de lange termijn erg waardevol zijn. Door een goede band te hebben zal een leverancier sneller aan u denken, bijvoorbeeld wanneer de leverancier een restpartij heeft. Ook kunnen er dan makkelijker prijsafspraken worden gemaakt, waardoor de inkoop van producten wellicht voordeliger wordt.

5. Thuiswerken

Eén van de eerste dingen die een MKB'er regelt als het goed gaat met een bedrijf, is een kantoorpand. In 2014 is dat eigenlijk heel 'ouderwets'. Het is met de moderne technologie in ons achterhoofd soms niet meer nodig om een ruimte te huren waar gewerkt kan worden. Werken kan ook vanuit de trein, vanaf de bank of op een flexwerkplek in de buurt. Daarnaast werken flexwerkplekken stimulerend en ontmoet u collega-ondernemers waar u mee kunt netwerken en wellicht nog het één en ander van kan leren.Overigens werkt goed en gemotiveerd personeel ook automatisch kostenbesparend vanwege een hogere productiviteit en kwaliteit die geleverd wordt.U kunt er ook over nadenken om zelfs personeel thuis te laten werken, afhankelijk van uw branche. U kunt bijvoorbeeld door 'in de cloud' te werken nog steeds in dezelfde bestanden werken als iemand die een dorp in de buurt achter zijn of haar laptop zit. Uw bestanden worden namelijk niet opgeslagen op de computer zelf, maar in de cloud: online dus. Alle medewerkers hebben toegang tot dezelfde bestanden en kunnen zelf nieuwe bestanden toevoegen.

6. Autokosten

Door bewust om te gaan met het aanschaffen van auto's voor uw personeel kunt u veel kosten besparen. Kies voor minder luxe, en meer voor bijvoorbeeldtweedehands of zuinigere auto's. Ook kunt u uw medewerkers stimuleren om te carpoolen. Zodra twee medewerkers samen reizen, hoeft u de kilometervergoeding namelijk maar één keer te betalen.

autokosten-besparen

7. Marketingactiviteiten uitbesteden

Wist u dat u met het inschakelen van een marketingbureau kosten kan besparen? Een marketingbureau kan voor uw bedrijf alle taken op het gebied van marketing verzorgen: campagnes, tekstproducties en crossmedia design. Dit lijkt aanvankelijk misschien niet kostenbesparend. Het samenwerken met een externe partij zorgt echter voor een besparing op de kosten van het aannemen en trainen van gediplomeerd personeel, de werknemersverzekeringen en het inrichten van de werkplek. Daarnaast kunt u er natuurlijk vanuit gaan dat professionals op het gebied van marketing uw opdrachten in een veel kortere tijd uitvoeren dan u dat zelf kan doen. Door de expertise en ervaring van het marketingbureau verbetert u daarnaast ook de kwaliteit van de marketingactiviteiten. Op Telefoonboek.nl vindt u verschillende marketingbureaus bij u in de buurt, wellicht zit de geschikte specialist voor uw bedrijf ertussen! Lees hier meer over het uitbesteden van social media.

8. Antwoordservice

Door goed bereikbaar te zijn voor uw klanten loopt u geen potentiële opdrachten of aankopen mis. Niets is zo vervelend als potentiële klanten die naar de concurrent lopen omdat ze u niet te pakken hebben kunnen krijgen. Veel MKB-bedrijven kampen met het probleem dat een vaste, altijd bereikbare telefoniste erg duur is en natuurlijk ook een eigen werkplek nodig heeft. Via Telefoonboek.nl kunt u dit probleem makkelijk oplossen met de Places Antwoordservice. U kunt de telefoon op uw gewenste manier laten aannemen, ook buiten kantoortijden en in het weekend, en u krijgt vervolgens direct een bericht met daarin een uitgebreid verslag van het gesprek. De telefonistes van de Places Antwoordservice zijn professioneel en behandelen uw klanten alsof het hun eigen zijn.

Focus op kwaliteit

Let op met het besparen van kosten op de kwaliteit van een product of dienst. Een hogere productie-efficiëntie is dan wel kostenbesparend. De klanttevredenheid wordt echter niet bevorderd door standaard producten, lagere kwaliteit of goedkopere materialen, teruglopende service, minder aandacht of minder productkennis bij medewerkers. Zorg voor inzet op hogere kwaliteit, van het product én het productieproces. Er worden dan juist kosten bespaard door het terugdringen van productiefouten en het verkorten van doorlooptijd. Neem dus de tijd om uw hele bedrijf eens goed onder de loep te nemen en kritisch te bekijken waar u geld kunt besparen. Ervaring leert dat u hier snel een aantal overbodige kostenposten mee uit de weg ruimt, en dus automatisch maatregelen treft voor een financieel gezondere toekomst voor uw MKB-bedrijf. Vergeet ook uw verzekeringen, drukwerk en internetkosten. Durf te onderhandelen met bedrijven waarvan u afneemt en probeer vooral niet te snel besparingen door te berekenen naar uw personeel of klanten. Uw financiën altijd en overal bijhouden? Telefoonboek.nl heeft ook handige apps om uw financiën te regelen op een rij gezet.

Reacties



Even geduld alstublieft...